Projekta ID
24-TA-543Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā ziņojuma 4.2.sadaļā norādīto, ka vēl nav vienošanās ar Eiropas Komisiju par projekta uzsākšanas datumu (no ziņojumā norādītā secināms, ka tas attiecīgi arī nozīmē, ka nav vienošanās par projekta izmaksu attiecināmības sākuma datumu), kā arī to, ka projektu plānots priekšfinansēt no valsts budžeta līdzekļiem, lūdzam ziņojumu papildināt ar risku analīzi attiecībā uz Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanu.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunktā noteikts, ka no 80.00.00 programmas piešķir līdzekļus izņēmuma kārtā pirms projektu apstiprināšanas, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunktā noteikts, ka no 80.00.00 programmas piešķir līdzekļus izņēmuma kārtā pirms projektu apstiprināšanas, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 1.atsaucē iekļauta norāde, kur pieejama informācija par uzsaukuma rezultātiem, un tās sadaļā “The list of projects” norādīts, ka projekts “Reconstruction of the bridge over Salaca for enhanced dual use” tiek rekomendēts ar CEF finansējumu 7 548 242,50, kas atšķiras no apmēra, kas bija norādīts Ministru kabineta 19.09.2023. sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par projektiem Latvijas prioritārajām aktivitātēm Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta pieteikumā trešajam militārās mobilitātes projektu uzsaukumam” (prot. Nr. 46 27.§) un Ministru kabineta 05.12.2023. izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par tilta pār Salacu Salacgrīvā pārbūvi” (prot. Nr. 60 73.§), kā arī atšķiras no apmēra, kas šobrīd norādīts ziņojuma 4.3.sadaļā. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt ziņojuma 4.3.sadaļā norādīto informāciju par projekta finansējumu, tai skaitā EISI finansējumu, valsts budžeta līdzfinansējumu (ievērojot, ka abi finansējuma avoti ir 50% apmērā no attiecināmajām izmaksām) un valsts budžeta finansējumu PVN izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma 4.3.sadaļu papildināt ar informāciju par plānoto finansējuma naudas plūsmu projekta ietvaros, lai ir skaidri saprotams, kāds ir plānotais priekšfinansējuma apmērs (norādot tā apmēru ne tikai %, bet arī euro) un kā tieši plānots to nodrošināt no paredzētā valsts budžeta līdzfinansējuma apmēra, kā tas norādīts ziņojuma sadaļas “Kopsavilkums” 9.punktā un protokollēmuma projekta 4.punktā. Vienlaikus, ievērojot to, ka šobrīd par projekta finansējuma saņēmēju noteikta Limbažu novada pašvaldība, lūdzam arī skaidrot, kā EISI finansējums nonāks VSIA “Latvijas Valsts ceļi” rīcībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punktu, pirmkārt, paredzot atļauju Satiksmes ministrijai uzņemties saistības projekta īstenošanai, tai skaitā atsevišķi izdalot valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru attiecināmajām izmaksām un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksām (precizējumu veikšanā lūdzam ņemt vērā izteikto iebildumu pie ziņojuma par rekomendēto CEF finansējuma apmēru) un, otrkārt, nosakot, ka finansējums pieprasāms no 74. resora 80.00.00 programmas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 4.punktu, paredzot atļauju līdz projekta līguma noslēgšanai Satiksmes ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtība, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunktu, pieprasīt finansējumu no 74. resora 80.00.00 programmas projekta priekšfinansēšanai 2024.gadā, norādot apmēru euro.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma projektu papildināt ar punktu, paredzot uzdevumu Satiksmes ministrijai nekavējoties informēt Ministru kabinetu gadījumā, ja izmaksas, kas projekta ietvaros veiktas pirms projekta līguma noslēgšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no EISI finansējuma, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem un finansiālo ietekmi, sniegts apraksts par iespējamo risinājumu, lai turpinātu projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma projektu papildināt ar punktu, kas paredz atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 19.09.2023. sēdes protokola Nr. 46 27.§ 3. un 5.punktu, ievērojot, ka no Ministru kabineta 19.09.2023. sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par projektiem Latvijas prioritārajām aktivitātēm Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta pieteikumā trešajam militārās mobilitātes projektu uzsaukumam” plānotajiem pieciem projektiem Eiropas Komisija atbalstīšanai rekomendē tikai vienu projektu, par kuru ir sagatavots šis ziņojums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām ziņojuma 3.3.sadaļu papildināt ar informāciju, ka Satiksmes ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par Limbažu novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma “Tilts pār Salacu Salacgrīvā” Salacgrīvā, Limbažu novadā pārņemšanu valsts īpašumā” (24-TA-604).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar informatīvo ziņojumu tiek paredzēts piešķīrums no valsts budžeta līdzekļiem kā līdzfinansējums 50% apmērā kapitālsabiedrībai VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) tilta pār Salacu rekonstrukcijai divējāda pielietojuma nodrošināšanai, un informatīvajā ziņojumā nav ietverts skaidrojums, vai pasākums būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktās pazīmes, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar šādu izvērtējumu. Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas paziņojumam par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01)(turpmāk – Paziņojums) 220.punktā minētajam, ja “Autoceļi, kas bez maksas nodoti sabiedriskā lietošanā, ir vispārēja infrastruktūra, un uz to publisko finansēšanu valsts atbalsta noteikumi neattiecas[..] Tā pati pieeja ir piemērojama ieguldījumiem tiltos, tuneļos un iekšzemes ūdensceļos (piemēram, attiecībā uz upēm un kanāliem).”, tādējādi pirmsšķietami publiskā finansējuma piešķiršana šādas infrastruktūras rekonstrukcijai nerada ekonomisko priekšrocību tās lietotājiem. Savukārt, no informatīvā ziņojuma izriet, ka projekta īstenotājs/publisko līdzekļu saņēmējs ir LVC, kurš īsteno valsts pārvaldes funkciju saskaņā ar Likuma “Par autoceļiem” 7.pantā ietverto deleģējumu, tādējādi tā darbība nebūtu kvalificējama, kā saimnieciskā darbība. Lūdzam apstiprināt minēto secinājumu, attiecīgi iekļaujot minēto informāciju informatīvajā ziņojumā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Paziņojuma 60. punktam, ja līdzekļus tiešā veidā piešķir Eiropas Savienība, Eiropas Investīciju banka vai Eiropas Investīciju fonds un valsts iestādēm nav nekādas rīcības brīvības, kā arī par šo finansējumu nav sniegtas valsts garantijas, tie nav uzskatāmi par valsts līdzekļiem (t.sk., piemēram, finansējums, ko tiešās pārvaldības ietvaros piešķir no Eiropas transporta tīkla (TEN-T) līdzekļiem. Attiecīgi informatīvajā ziņojumā minētais EISI piešķirtais finansējums nav uzskatami par valsts līdzekļiem, jo lēmumu par finansējuma piešķiršanu pieņem Eiropas Komisija.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Paziņojuma 60. punktam, ja līdzekļus tiešā veidā piešķir Eiropas Savienība, Eiropas Investīciju banka vai Eiropas Investīciju fonds un valsts iestādēm nav nekādas rīcības brīvības, kā arī par šo finansējumu nav sniegtas valsts garantijas, tie nav uzskatāmi par valsts līdzekļiem (t.sk., piemēram, finansējums, ko tiešās pārvaldības ietvaros piešķir no Eiropas transporta tīkla (TEN-T) līdzekļiem. Attiecīgi informatīvajā ziņojumā minētais EISI piešķirtais finansējums nav uzskatami par valsts līdzekļiem, jo lēmumu par finansējuma piešķiršanu pieņem Eiropas Komisija.
Piedāvātā redakcija
-