Projekta ID
22-TA-2915Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lai taupītu degvielu, kas pēdējo gadu laikā ir ievērojami sadārdzinājusies, aizvien vairāk lauksaimnieku izmanto iespēju produkciju un izejvielas pārvadāt ar divām piekabēm, tai skaitā ar vienasu ratiem lai vilktu puspiekabes, jo tas ir ātrāk, lētāk un saimniekošanu padara daudz efektīvāku. Priekšlikums paredz no noteikumu Nr. 279 179. punkta svītrot nosacījumu par velkamo piekabes asu skaitu un par to, kuros mēnešos un kādā diennakts laikā drīkst vai nedrīkst ar traktortehniku vilt divas piekabes.
Detalizētāka informācija ir iekļauta anotācijā.
Detalizētāka informācija ir iekļauta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 179. punktu šādā redakcijā:"179. Traktortehnikai ar pilnu masu virs 4000 kg atļauts vilkt divas ar darba bremzēm aprīkotas piekabes, kas nodrošina darba bremžu funkcionalitāti."
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu to, ka traktortehnika ar palielinātiem ātrumiem neradītu draudus kopējai ceļu satiksmes drošībai, ir nepieciešams noteikumus Nr. 279 papildināt ar jaunu 101.3. apakšpunktu, kas noteiktu, ka traktortehnikas maksimāls braukšanas ātrums ārpus apdzīvotām vietām nedrīkst pārsniegt 60 km/h.
Detalizētāka informācija ir iekļauta anotācijā.
Detalizētāka informācija ir iekļauta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt noteikumus ar 101.3. apakšpunktu šādā redakcijā:"101.3. traktortehnikai – 60 km/h."
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Latvijas Republikas Saeimas 2023.gada 22.jūnija sēdē trešajā lasījumā tika apstiprināts likumprojekts “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (61/Lp14) (turpmāk – likumprojekts), kas paredz Ceļu satiksmes likuma 4. pantu palidināt ar 6.1 daļu nosakot, ka Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (turpmāk arī – aģentūra) amatpersona ir tiesīga apturēt ekspluatācijā esošu traktortehniku, lai kontrolētu traktortehnikas un tās piekabes tehnisko stāvokli.
Ņemot vērā to, ka likumprojekts paredz tiesības aģentūras amatpersonām apturēt traktortehniku uz ceļiem tehnisko kontroļu veikšanai, noteikumu Nr.279 25.7. un 25.9 apakšpunktam būtu jāparedz pienākums transportlīdzekļa vadītājam apturēt traktortehniku pēc aģentūras inspektora dotajām norādēm, kā arī nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā, ja ceļa ierobežotā platuma dēļ tehnisko kontroli droši nevar veikt vietā, kur transportlīdzeklis ir apturēts. Tādā gadījumā transportlīdzeklis tiks nogādāts vietā, kur tehniskās kontroles veikšana neradīs apdraudējumu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un aģentūras inspektoru drošībai.
Detalizētāka informācija ir iekļauta anotācijā.
Ņemot vērā to, ka likumprojekts paredz tiesības aģentūras amatpersonām apturēt traktortehniku uz ceļiem tehnisko kontroļu veikšanai, noteikumu Nr.279 25.7. un 25.9 apakšpunktam būtu jāparedz pienākums transportlīdzekļa vadītājam apturēt traktortehniku pēc aģentūras inspektora dotajām norādēm, kā arī nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā, ja ceļa ierobežotā platuma dēļ tehnisko kontroli droši nevar veikt vietā, kur transportlīdzeklis ir apturēts. Tādā gadījumā transportlīdzeklis tiks nogādāts vietā, kur tehniskās kontroles veikšana neradīs apdraudējumu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un aģentūras inspektoru drošībai.
Detalizētāka informācija ir iekļauta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Ministru kabineta noteikumu projektā iekļaut sekojošos priekšlikumus: 1) izteikt 25.7. apakšpunktu šādā redakcijā:“25.7. apturēt transportlīdzekli, ja policijas darbinieks, robežsargs, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersona, muitas amatpersona vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras inspektors dod norādījumu:”; 2) izteikt 25.9. apakšpunktu šādā redakcijā:“25.9. pakļauties kompetentās iestādes amatpersonu veiktajām pārbaudēm, tām veicot normatīvajos aktos noteiktās uzraudzības un kontroles funkcijas, tai skaitā policijas, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras vai muitas darbinieka prasībai nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā, kā arī nodot transportlīdzekli minēto kontroļu veikšanai, ļaut veikt šo noteikumu 218., 219. un 220. punktā minētā aprīkojuma apskati.”
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Divu piekabju vilkšana
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 279 179. punktā noteikts, ka traktortehnikai ar pilnu masu virs 4000 kg laikposmā no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim atļauts vilkt divas ar darba bremzēm aprīkotas divasu vai trīsasu piekabes, bet laikposmā no 1. oktobra līdz 1. novembrim – tikai diennakts gaišajā laikā. Šāda punkta redakcija lauksaimniekiem liedz:
1) vienlaicīgi vilkt divas vienasu piekabes vai divas piekabes, no kurām viena ir vienasu piekabe. Praksē lauksaimnieki izmanto puspiekabes savienojumā ar velkamajiem sedlu ratiem, kas paredzēti puspiekabju vilšanai. Traktortehnikai paredzētie sedlu rati ir reģistrējami aģentūras informatīvajā sistēmā kā vienasu vai divasu piekabes, kuru uzdevums ir vilkt puspiekabes. Šāds piekabju savienojumā veids plaši tiek izmatots graudu vai augu zaļo masu transportēšanā.
2) vilkt divas piekabes vienlaicīgi arī tumšajā laika periodā no 1.oktobra līdz 1. novembrim un periodā no 2. novembra līdz 31. martam jebkurā laika periodā. Vedot produkciju ar vienu piekabi, tiek radīti nevajadzīgi finansiālie un laika zaudējumi, jo vienu braucienu vietā ar divām piekabēm ir jāveic divi braucieni ar vienu piekabi, kā rezultātā traktors ceļam segumam rada divkāršu noslogojumu. Braucot traktoram ar divām piekabēm vienlaikus tiktu ekonomēts laiks, degviela un ceļa noslogojums.
Risinājuma apraksts
Lai taupītu degvielu, kas pēdējo gadu laikā ir ievērojami sadārdzinājusies, aizvien vairāk lauksaimnieku izmanto iespēju produkciju un izejvielas pārvadāt ar divām piekabēm, tai skaitā ar vienasu ratiem lai vilktu puspiekabes, jo tas ir ātrāk, lētāk un saimniekošanu padara daudz efektīvāku. Līdz ar to, priekšlikums paredz no noteikumu Nr. 279 179. punkta svītrot nosacījumu par velkamo piekabes asu skaitu un par to, kuros mēnešos un kādā diennakts laikā drīkst vai nedrīkst ar traktortehniku vilt divas piekabes.
Laikposms no 1. oktobra līdz 1. novembrim un tikai diennakts gaišajā laikā tika noteikts tādēļ, ka rudens periodā diennakts tumšajā laikā krasi samazinās redzamība biežo klimatisko apstākļu (lietus, migla) maiņas dēļ, apdraudot ceļu satiksmes drošību uz koplietošanas ceļiem. Pēdējo desmit gadu laikā traktortehnikas un tās piekabju ražošanas standarti un normatīvie akti ir būtiski mainījušies, lai padarītu traktortehnikas un tās piekabes ekspluatāciju maksimāli drošu. Lai nodrošinātu drošu traktortehnikas un to piekabes ekspluatāciju diennakts tumšajā laikā, noteikumi Nr. 279 paredz, ka:
1) lai pievērstu citu ceļu satiksmes dalībnieku uzmanību un brīdinātu tos par iespējamām briesmām, traktortehnikas vadītājam obligāti jāiededz mirgojoša oranža (dzeltena) bākuguns, ja traktortehniku vada savienojumā ar divām piekabēm (noteikumu Nr. 279 36.4. apakšpunkts);
2) traktortehnikai ar pilnu masu virs 4000 kg atļauts vilkt divas ar darba bremzēm aprīkotas piekabes, un tas nozīmē, ka braukšanas laikā abām piekabēm ir jābūt aprīkotām ar darba bremzēm (noteikumu Nr. 279 179. punkts). Ja kādai piekabei nevar pieslēgt bremzes, tad ar tādu sastāvu ir aizliegts piedalīties ceļu satiksmē.
Lai neradītu satiksmei bīstamas situācijas, transportlīdzekļa vadītājam ir jāizvēlas tāds ātrums, kas atbilst ceļu satiksmes intensitātei, transportlīdzekļa un kravas īpatnībām, ceļa seguma stāvoklim un meteoroloģiskajiem apstākļiem (īpaši redzamībai braukšanas virzienā). Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 13.janvāra noteikumiem Nr.30 “Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem” traktortehnikas piekabēm ir divi aizmugurējie trīsstūra formas atstarotāji sarkanā krāsā, divi vienādas formas atstarotāji priekšā baltā krāsā un divi atstarotāji katrā sānā vienādas formas oranžā krāsā, kā arī piekabes ir aprīkotas gan ar visām nepieciešamajām (gabarītu, bremžu, pagrieziena rādītāju, numura) darba gaismām, gan ar darba bremzēm. Tādējādi traktortehnikas sastāvs ar divām piekabēm ir pietiekami drošs ekspluatācijā visa gada garumā, arī diennakts tumšajā laikaposmā.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 279 179. punktā noteikts, ka traktortehnikai ar pilnu masu virs 4000 kg laikposmā no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim atļauts vilkt divas ar darba bremzēm aprīkotas divasu vai trīsasu piekabes, bet laikposmā no 1. oktobra līdz 1. novembrim – tikai diennakts gaišajā laikā. Šāda punkta redakcija lauksaimniekiem liedz:
1) vienlaicīgi vilkt divas vienasu piekabes vai divas piekabes, no kurām viena ir vienasu piekabe. Praksē lauksaimnieki izmanto puspiekabes savienojumā ar velkamajiem sedlu ratiem, kas paredzēti puspiekabju vilšanai. Traktortehnikai paredzētie sedlu rati ir reģistrējami aģentūras informatīvajā sistēmā kā vienasu vai divasu piekabes, kuru uzdevums ir vilkt puspiekabes. Šāds piekabju savienojumā veids plaši tiek izmatots graudu vai augu zaļo masu transportēšanā.
2) vilkt divas piekabes vienlaicīgi arī tumšajā laika periodā no 1.oktobra līdz 1. novembrim un periodā no 2. novembra līdz 31. martam jebkurā laika periodā. Vedot produkciju ar vienu piekabi, tiek radīti nevajadzīgi finansiālie un laika zaudējumi, jo vienu braucienu vietā ar divām piekabēm ir jāveic divi braucieni ar vienu piekabi, kā rezultātā traktors ceļam segumam rada divkāršu noslogojumu. Braucot traktoram ar divām piekabēm vienlaikus tiktu ekonomēts laiks, degviela un ceļa noslogojums.
Risinājuma apraksts
Lai taupītu degvielu, kas pēdējo gadu laikā ir ievērojami sadārdzinājusies, aizvien vairāk lauksaimnieku izmanto iespēju produkciju un izejvielas pārvadāt ar divām piekabēm, tai skaitā ar vienasu ratiem lai vilktu puspiekabes, jo tas ir ātrāk, lētāk un saimniekošanu padara daudz efektīvāku. Līdz ar to, priekšlikums paredz no noteikumu Nr. 279 179. punkta svītrot nosacījumu par velkamo piekabes asu skaitu un par to, kuros mēnešos un kādā diennakts laikā drīkst vai nedrīkst ar traktortehniku vilt divas piekabes.
Laikposms no 1. oktobra līdz 1. novembrim un tikai diennakts gaišajā laikā tika noteikts tādēļ, ka rudens periodā diennakts tumšajā laikā krasi samazinās redzamība biežo klimatisko apstākļu (lietus, migla) maiņas dēļ, apdraudot ceļu satiksmes drošību uz koplietošanas ceļiem. Pēdējo desmit gadu laikā traktortehnikas un tās piekabju ražošanas standarti un normatīvie akti ir būtiski mainījušies, lai padarītu traktortehnikas un tās piekabes ekspluatāciju maksimāli drošu. Lai nodrošinātu drošu traktortehnikas un to piekabes ekspluatāciju diennakts tumšajā laikā, noteikumi Nr. 279 paredz, ka:
1) lai pievērstu citu ceļu satiksmes dalībnieku uzmanību un brīdinātu tos par iespējamām briesmām, traktortehnikas vadītājam obligāti jāiededz mirgojoša oranža (dzeltena) bākuguns, ja traktortehniku vada savienojumā ar divām piekabēm (noteikumu Nr. 279 36.4. apakšpunkts);
2) traktortehnikai ar pilnu masu virs 4000 kg atļauts vilkt divas ar darba bremzēm aprīkotas piekabes, un tas nozīmē, ka braukšanas laikā abām piekabēm ir jābūt aprīkotām ar darba bremzēm (noteikumu Nr. 279 179. punkts). Ja kādai piekabei nevar pieslēgt bremzes, tad ar tādu sastāvu ir aizliegts piedalīties ceļu satiksmē.
Lai neradītu satiksmei bīstamas situācijas, transportlīdzekļa vadītājam ir jāizvēlas tāds ātrums, kas atbilst ceļu satiksmes intensitātei, transportlīdzekļa un kravas īpatnībām, ceļa seguma stāvoklim un meteoroloģiskajiem apstākļiem (īpaši redzamībai braukšanas virzienā). Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 13.janvāra noteikumiem Nr.30 “Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem” traktortehnikas piekabēm ir divi aizmugurējie trīsstūra formas atstarotāji sarkanā krāsā, divi vienādas formas atstarotāji priekšā baltā krāsā un divi atstarotāji katrā sānā vienādas formas oranžā krāsā, kā arī piekabes ir aprīkotas gan ar visām nepieciešamajām (gabarītu, bremžu, pagrieziena rādītāju, numura) darba gaismām, gan ar darba bremzēm. Tādējādi traktortehnikas sastāvs ar divām piekabēm ir pietiekami drošs ekspluatācijā visa gada garumā, arī diennakts tumšajā laikaposmā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Traktortehnikas maksimālā braukšanas ātruma noteikšana
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.279 neparedz maksimālo traktortehnikas braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām, tādejādi traktortehnika netiek pakļauta maksimālā braukšanas ātruma ierobežojumam.
Eiropas savienības tirgū ir pieejami specializēti ātrgaitas traktori, kuru maksimālais braukšanas ātrums pārsniedz 70 km/h un var sasniegt pat līdz 90 km/h lielu ātrumu. Šādi traktori pamatā ir paredzēti transportēšanas darbiem, kas nonāk pretrunā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 21.punktu, kas nosaka, ka traktortehnikas izmantošana cilvēku vai kravu pārvadāšanai pa ceļiem vai cilvēku vai kravu pārvadāšanai izmantojamu transportlīdzekļu vilkšanai pa ceļiem ir tikai sekundāra funkcija.
Ir Eiropas Savienības dalībvalstis, kurās ir atļauts kravas automobiļus pielāgot un aprīkot lauksaimniecības vai mežsaimniecības darbiem, kas pēc atbilstības novērtēšanas tiek reģistrēti kā traktori. Piemēram, šāda prakse plaši tiek izmantota Vācijā, Beļģijā un Dānijā, kur kravas automobilis, kurš pielāgots un aprīkots lauksaimniecības vai mežsaimniecības darbiem, tiek pielīdzināts traktortehnikai, lai saņemtu iespējamos atvieglojumus un ieguvumus saistībā ar lauksaimniecisko ražošanu.
Iepriekš minētie transportlīdzekļi, pamatā - sedlu vilcēji, līdz 2020.gada 31.martam, tika reģistrēti arī aģentūras valsts informācijas sistēmā “Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvā sistēma” (turpmāk – informatīvā sistēma) kā traktortehnika. Ņemot vērā to, ka šie transportlīdzekļi ir reģistrēti kā traktortehnika, tie neapkļaujas maksimālā braukšanas ātruma ierobežojuma nosacījumiem ārpus apdzīvotām vietām un rada draudus kopējai ceļu satiksmes drošībai.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu to, ka traktortehnika ar palielinātiem ātrumiem neradītu draudus kopējai ceļu satiksmes drošībai, ir nepieciešams noteikumus Nr. 279 papildināt ar jaunu 101.3. apakšpunktu, kas noteiktu, ka traktortehnikas maksimāls braukšanas ātrums ārpus apdzīvotām vietām nedrīkst pārsniegt 60 km/h.
Nosakot traktortehnikas maksimālo braukšanas ātrumu 60 km/h ir ņemti vērā sekojoši faktori:
1. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību noteiktajām atbilstības prasībām traktoriem un to piekabēm projektētais maksimālais ātrums tiek noteikts sekojošā intervālā: līdz 40 km/h, 40 – 60 km/h un virs 60 km/h. Traktoriem un to piekabēm, kuru projektētais ātrums ir lielāks par 60 km/h tiek piemērotas stingrākas tehniskās prasības, piemēram, prasības par ABS bremzēšanas sistēmu;
2. Traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskašu laikā traktortehnikai un tās piekabēm bremzēšanas efektivitātes pārbaudes, tai skaitā ABS, netiek veiktas uz specializētiem bremžu stendiem;
3. Lauksaimniecības produkcijas ražošanai izmantotie ceļi pamatā nav piemēroti traktortehnikai, kuru projektētais ātrums pārsniedz 60 km/h;
4. Kopumā traktortehnikas maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 60 km/h, izņemot uz automobiļu bāzes pielāgotos transportlīdzekļus, kuri reģistrēti informatīvajā sistēmā kā traktortehnika un kas pamatā ir šo grozījumu mērķa grupa;
5. Traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecības sadaļā: “Piezīmes”, automobiļu bāzes transportlīdzekļiem ir norādīts, ka to atļautais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 60 km/h, bet tam ir tikai informatīvs raksturs, ko šo transportlīdzekļu vadītāji ļoti bieži neievēro. Arī citās dalībvalstīs šādu transportlīdzekļu maksimālais braukšanas ātrums ar normatīvajiem aktiem ir ierobežots līdz 60 km/h.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.279 neparedz maksimālo traktortehnikas braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām, tādejādi traktortehnika netiek pakļauta maksimālā braukšanas ātruma ierobežojumam.
Eiropas savienības tirgū ir pieejami specializēti ātrgaitas traktori, kuru maksimālais braukšanas ātrums pārsniedz 70 km/h un var sasniegt pat līdz 90 km/h lielu ātrumu. Šādi traktori pamatā ir paredzēti transportēšanas darbiem, kas nonāk pretrunā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 21.punktu, kas nosaka, ka traktortehnikas izmantošana cilvēku vai kravu pārvadāšanai pa ceļiem vai cilvēku vai kravu pārvadāšanai izmantojamu transportlīdzekļu vilkšanai pa ceļiem ir tikai sekundāra funkcija.
Ir Eiropas Savienības dalībvalstis, kurās ir atļauts kravas automobiļus pielāgot un aprīkot lauksaimniecības vai mežsaimniecības darbiem, kas pēc atbilstības novērtēšanas tiek reģistrēti kā traktori. Piemēram, šāda prakse plaši tiek izmantota Vācijā, Beļģijā un Dānijā, kur kravas automobilis, kurš pielāgots un aprīkots lauksaimniecības vai mežsaimniecības darbiem, tiek pielīdzināts traktortehnikai, lai saņemtu iespējamos atvieglojumus un ieguvumus saistībā ar lauksaimniecisko ražošanu.
Iepriekš minētie transportlīdzekļi, pamatā - sedlu vilcēji, līdz 2020.gada 31.martam, tika reģistrēti arī aģentūras valsts informācijas sistēmā “Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvā sistēma” (turpmāk – informatīvā sistēma) kā traktortehnika. Ņemot vērā to, ka šie transportlīdzekļi ir reģistrēti kā traktortehnika, tie neapkļaujas maksimālā braukšanas ātruma ierobežojuma nosacījumiem ārpus apdzīvotām vietām un rada draudus kopējai ceļu satiksmes drošībai.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu to, ka traktortehnika ar palielinātiem ātrumiem neradītu draudus kopējai ceļu satiksmes drošībai, ir nepieciešams noteikumus Nr. 279 papildināt ar jaunu 101.3. apakšpunktu, kas noteiktu, ka traktortehnikas maksimāls braukšanas ātrums ārpus apdzīvotām vietām nedrīkst pārsniegt 60 km/h.
Nosakot traktortehnikas maksimālo braukšanas ātrumu 60 km/h ir ņemti vērā sekojoši faktori:
1. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību noteiktajām atbilstības prasībām traktoriem un to piekabēm projektētais maksimālais ātrums tiek noteikts sekojošā intervālā: līdz 40 km/h, 40 – 60 km/h un virs 60 km/h. Traktoriem un to piekabēm, kuru projektētais ātrums ir lielāks par 60 km/h tiek piemērotas stingrākas tehniskās prasības, piemēram, prasības par ABS bremzēšanas sistēmu;
2. Traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskašu laikā traktortehnikai un tās piekabēm bremzēšanas efektivitātes pārbaudes, tai skaitā ABS, netiek veiktas uz specializētiem bremžu stendiem;
3. Lauksaimniecības produkcijas ražošanai izmantotie ceļi pamatā nav piemēroti traktortehnikai, kuru projektētais ātrums pārsniedz 60 km/h;
4. Kopumā traktortehnikas maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 60 km/h, izņemot uz automobiļu bāzes pielāgotos transportlīdzekļus, kuri reģistrēti informatīvajā sistēmā kā traktortehnika un kas pamatā ir šo grozījumu mērķa grupa;
5. Traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecības sadaļā: “Piezīmes”, automobiļu bāzes transportlīdzekļiem ir norādīts, ka to atļautais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 60 km/h, bet tam ir tikai informatīvs raksturs, ko šo transportlīdzekļu vadītāji ļoti bieži neievēro. Arī citās dalībvalstīs šādu transportlīdzekļu maksimālais braukšanas ātrums ar normatīvajiem aktiem ir ierobežots līdz 60 km/h.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pienākums transportlīdzekļa vadītājam apturēt traktortehniku
Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeimas 2023.gada 22.jūnija sēdē trešajā lasījumā tika apstiprināts likumprojekts “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (61/Lp14) (turpmāk – likumprojekts), kas paredz Ceļu satiksmes likuma 4. pantu palidināt ar 6.1 daļu nosakot, ka Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (turpmāk arī – aģentūra) amatpersona ir tiesīga apturēt ekspluatācijā esošu traktortehniku, lai kontrolētu traktortehnikas un tās piekabes tehnisko stāvokli.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumu Nr. 279 „Ceļu satiksmes noteikumi”” (turpmāk – Noteikumi Nr. 279) 25.7.apakšpunkts transportlīdzekļa vadītājam uzliek par pienākumu apturēt transportlīdzekli pēc policijas darbinieka, robežsarga, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersonas vai muitas amatpersonas dotajām norādēm. Savukārt Noteikumu Nr.279 25.9.apakšpunkts uzliek par pienākumu transportlīdzekļu vadītājam pakļauties kompetentās iestādes amatpersonu veiktajām pārbaudēm, tām veicot normatīvajos aktos noteiktās uzraudzības un kontroles funkcijas, kā arī prasībai nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā.
Ņemot vērā to, ka likumprojekts paredz tiesības aģentūras amatpersonām apturēt traktortehniku uz ceļiem tehnisko kontroļu veikšanai, noteikumu Nr.279 25.7. un 25.9 apakšpunktam būtu jāparedz pienākums transportlīdzekļa vadītājam apturēt traktortehniku pēc aģentūras inspektora dotajām norādēm, kā arī nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā, ja ceļa ierobežotā platuma dēļ tehnisko kontroli droši nevar veikt vietā, kur transportlīdzeklis ir apturēts. Tādā gadījumā transportlīdzeklis tiks nogādāts vietā, kur tehniskās kontroles veikšana neradīs apdraudējumu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un aģentūras inspektoru drošībai.
Risinājuma apraksts
Lai traktortehnikas vadītājs pakļautos aģentūras inspektora dotajām norādēm, ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 279 25.7 un 25.9.apakšpunktu, papildinot kompetento iestāžu uzskaitījumu ar Valsts tehnisko uzraudzības aģentūru.
Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeimas 2023.gada 22.jūnija sēdē trešajā lasījumā tika apstiprināts likumprojekts “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (61/Lp14) (turpmāk – likumprojekts), kas paredz Ceļu satiksmes likuma 4. pantu palidināt ar 6.1 daļu nosakot, ka Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (turpmāk arī – aģentūra) amatpersona ir tiesīga apturēt ekspluatācijā esošu traktortehniku, lai kontrolētu traktortehnikas un tās piekabes tehnisko stāvokli.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumu Nr. 279 „Ceļu satiksmes noteikumi”” (turpmāk – Noteikumi Nr. 279) 25.7.apakšpunkts transportlīdzekļa vadītājam uzliek par pienākumu apturēt transportlīdzekli pēc policijas darbinieka, robežsarga, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersonas vai muitas amatpersonas dotajām norādēm. Savukārt Noteikumu Nr.279 25.9.apakšpunkts uzliek par pienākumu transportlīdzekļu vadītājam pakļauties kompetentās iestādes amatpersonu veiktajām pārbaudēm, tām veicot normatīvajos aktos noteiktās uzraudzības un kontroles funkcijas, kā arī prasībai nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā.
Ņemot vērā to, ka likumprojekts paredz tiesības aģentūras amatpersonām apturēt traktortehniku uz ceļiem tehnisko kontroļu veikšanai, noteikumu Nr.279 25.7. un 25.9 apakšpunktam būtu jāparedz pienākums transportlīdzekļa vadītājam apturēt traktortehniku pēc aģentūras inspektora dotajām norādēm, kā arī nogādāt transportlīdzekli kontroles veikšanas vietā, ja ceļa ierobežotā platuma dēļ tehnisko kontroli droši nevar veikt vietā, kur transportlīdzeklis ir apturēts. Tādā gadījumā transportlīdzeklis tiks nogādāts vietā, kur tehniskās kontroles veikšana neradīs apdraudējumu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un aģentūras inspektoru drošībai.
Risinājuma apraksts
Lai traktortehnikas vadītājs pakļautos aģentūras inspektora dotajām norādēm, ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 279 25.7 un 25.9.apakšpunktu, papildinot kompetento iestāžu uzskaitījumu ar Valsts tehnisko uzraudzības aģentūru.
Piedāvātā redakcija
-