Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
23-TA-593
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"
Atzinums iesniegts
16.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK vēstules projekts
Iebildums
Par tiesību akta projektu 23-TA-593
           
            Biedrība Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (turpmāk - LPPA) apvieno 25 biedrus, no kuriem 23 ir pasažieru pārvadātāju uzņēmumi. LPPA iebilst atbildē norādītajam secinājumam par rīcību maršrutu tīkla daļās “Cēsis” un “Limbaži, Sigulda”,[1] kā arī vērš uzmanību uz vairākām kļūdām atbildes tekstā.

1.Maršrutu tīkla daļā “Cēsis” un “Limbaži, Sigulda” Līgumi ar AS “Nordeka” jāizbeidz nekavējoties
         Atbildes projekta noslēgumā secināts, ka maršrutu tīkla daļā “Cēsis” un “Ogre, Aizkraukle”[2] Līgumi ar Nordeka būtu izbeidzami brīdī, kad stājas spēkā spriedums administratīvajā tiesvedībā Nr.A420235522. Atbildes projektā norādīts, ka VSIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk – Direkcija), respektējot tiesas viedokli, kā arī ņemot vērā šī brīža situāciju, tostarp Konkurences padomes lēmumu, nesaskata lietderību turpināt tiesvedību šajā lietā un neplāno pārsūdzēt Spriedumu. Norādīts, ka norit darbs pie noslēgto iepirkumu līgumu pirmstermiņa izbeigšanas procedūras uzsākšanas un jauna atklāta konkursa izsludināšanas par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanas maršrutu tīkla daļā “Cēsis” un  “Limbaži, Sigulda”.
            LPPA uzskata, ka karteļa seku ietekme uz pārvadājumiem Cēsu un Siguldas, Limbažu lotēs būtu vērtējama atsevišķi no pārējām iepirkuma daļām. Administratīvās rajona tiesas Valmieras tiesu nama š.g. 2.marta spriedumā par pārvadājumiem Cēsu un Siguldas, Limbažu lotēs atzina, ka Publisko iepirkumu likuma 2.panta 2. un 3.punktā noteikto publisko iepirkumu mērķu sasniegšanas nolūkā sabiedrības interesēs būtu konstatētā prettiesiskuma novēršana, izbeidzot līgumus.

LPPA uzskata, ka tiesas vērtējums, kas ir patiesi neatkarīgs un vienīgi likuma varai pakļauts, Direkcijai būtu jāņem vērā, lai neradītu papildus sarežģījumus nepārtrauktai pakalpojumu nodrošināšanai. Līdz ar to Direkcijai būtu vienpusēji jāatkāpjas no iepirkuma līgumiem ar AS “Nordeka” un jārīko jauns iepirkums. Tomēr Direkcijas Juridiskās daļas vadītāja Vizma Bahareva 2023.gada 14.martā raidījumā “Spried ar Delfi” portālā delfi.tv norādīja: “būtu jāsagaida kā minimums 2.aprīlis, kad mēs saprotam, vai tiesas spriedumu kāds ir pārsūdzējis. Direkcija ir pieņēmusi lēmumu (bez tā, ka mēs nepārsūdzam šo lēmumu – tā ir skaidra iestādes pozīcija, kādu mēs paudām) arī plānojam izsludināt atkārtotu iepirkumu šajās divās lotēs tā iemesla dēļ, lai mēs nenonāktu situācijā, kad beidzās kaut kādas tiesāšanās un pārejas periodi un mums nav kas brauc.” Turpretim 2023.gada 16.martā Satiksmes ministrs intervijā portālam la.lv norādījis: “esmu devis uzdevumu pēc iespējas ātrāk atrast veidu, kā lauzt līgumu un sludināt jaunus iepirkumus.”
Iepriekš minētajā LPPA konstatē pretrunu, kura būtiski ietekmē gan pasažieru pārvadājumu nepārtrauktību, gan jaunajā iepirkumā ieinteresēto LPPA biedru intereses. Direkcija ir publiski norādījusi, ka tuvākajā laikā neplāno vienpusēji atkāpties no līgumiem par maršrutu tīkla daļām “Cēsis” un “Limbaži, Sigulda”, bet vienlaicīgi taisās rīkot jaunu iepirkumu procedūru par pasažieru pārvadāšanu šajās maršruta tīkla daļās. Šāda rīcība ir pretrunā Publisko iepirkumu likuma 2.panta 1.punktā ietvertajam atklātības principam. Proti, līdz ar jauno iepirkumu Direkcija nonāks situācijā, kurā sola piešķirt iepirkuma līgumu iepirkuma uzvarētājam, kaut tāds pats līgums par tādu pašu iepirkuma priekšmetu paliks spēkā starp Direkciju un AS “Nordeka”.
Eiropas Savienības tiesa jau lietā C‑285/18 Irgita ir atzinusi, ka šādu rīcību var kvalificēt kā mēģinājumu apiet publisko iepirkumu regulējumu. Tādēļ LPPA uzskata, ka Direkcijai jāatzīst savas kļūdas līgumu kontrolē un vienpusēji jāatkāpjas no tiem Publisko iepirkumu likuma 64.panta pirmās daļas 1.punkta kārtībā. Direkcijai nav nepieciešams vēl viens tiesas nolēmums, lai to izdarītu. Turklāt LPPA paredz, ka Senāts lems par AS “Nordeka” kasācijas sūdzības pieņemšanu vairākus mēnešus un lēmums varētu vēl nebūt pieņemts dienā, kad iestājas termiņš AS “Nordeka” uzrādīt Direkcijai jaunus autobusus līgumu izpildei.

2.Atbildes rakstā nav izvērtētas visas piemērojamās tiesību normas
           LPPA iebilst pret atbildes rakstā formulēto pozīciju, jo tā neatbild uz Latvijas Republikas Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas jautājumu, kā arī tajā iztrūkst Konkurences likuma un Publisko iepirkumu likuma tiesību normu izvērtējuma.
            Pirmkārt, Latvijas Republikas Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija uzdeva jautājumu par kartelī iesaistīto uzņēmumu iepirkumu līgumu izbeigšanas tiesiskajām sekām. Līdzīgi Latvijas Republikas Saeimas 2023.gada 23.februārī Ministru kabinetam uzdots izvērtēt iespēju izbeigt ar SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss”, AS “Liepājas autobusu parks” un AS “Nordeka” noslēgtos iepirkuma līgumus, tostarp piedzīt zaudējumus, kā arī izvērtēt ar līgumu izbeigšanu saistītās tiesiskās sekas un riskus. Turpretim atbildes raksts sniedz vērtējumu par līgumu noslēgšanas tiesiskumu. Šādi uzdevumi ir acīmredzami atšķirīgi, jo noslēgšanas tiesiskumu vērtē pēc stāvokļa 2021.gada aprīlī un iepirkuma procesa pirms tam. Savukārt līgumu izbeigšana jāvērtē, balstoties uz tagad zināmajiem faktiem un piemērojamajām tiesību normām jeb Administratīvā procesa likuma 85.panta ietvaros. Tādēļ LPPA uzskata, ka atbildes vēstuli jāpārstrādā, lai tā atbildētu uz Latvijas Republikas Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas jautājumu pēc būtības.
            Otrkārt, vērtējot iespējas izbeigt līgumus ar kartelī iesaistītajiem pārvadātājiem, nav ņemts vērā Publisko iepirkumu likuma 64.panta, 42.panta otrās daļas 5. un 7. punkts, kas skaidri norāda uz likumdevēja gribu izslēgt no dalības iepirkumos karteļa dalībniekus pirms stājies spēkā neapstrīdams spriedums lietā. Saeima pieņēma šos grozījumus, lai novērstu tā saucamā būvnieku karteļa atkārtošanos.
            Treškārt, atbildē nav vērtēta Konkurences likuma 27.1 panta ietekme uz vērtējamo jautājumu, kurš nosaka, ka Konkurences padomes lēmums stājas spēkā ar tā paziņošanas brīdi un lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi.
_____________________________________
[1] 2021. gada 29. aprīļa līgums Nr. ATD/ST-2021/04 – Limbaži, Sigulda par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļā “Limbaži, Sigulda” (pakalpojuma sniegšana būtu jāuzsāk 2023.gada 1.jūlijā; pakalpojuma sniedzējs Nordeka); 2021. gada 9. aprīļa līgums Nr. ATD/ST-2021/01 – Cēsis par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļā “Cēsis” (pakalpojuma sniegšana būtu jāuzsāk ar 2023.gada 1.jūliju; pakalpojuma sniedzējs Nordeka).
[2] Acīmredzami sajaukts ar “Limbaži, Sigulda”.
 
Piedāvātā redakcija
-