Projekta ID
24-TA-2660Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
25.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) izsaka pateicību par detalizēto atbildi ar skaidrojumiem attiecībā uz iepriekš sniegtajiem iebildumiem. LBAS pēc būtības saskaņo Jaunatnes politikas īstenošanas plānu izsakot sekojošos priekšlikumus:
LBAS izprot, ka jauniešu iesaiste darba tirgū nav tik izaicinoša, kā tā bijusi vēsturiski, tomēr jauniešu nodarbinātība vecuma grupā no 15-24 gadiem ir zemākā starp Baltijas valstīm un zemāka kā Eiropas Savienībā vidēji. LBAS ieskatā Latvijā joprojām ir telpa mehānismiem, kas atbalsta un veicina jauniešu iesaisti darba tirgū.
Vienlaikus LBAS atbalsta Labklājības ministrijas norādi, ka Jaunatnes politikas īstenošanas plāns nav pareizais politikas plānošanas dokuments, kurā iezīmēt izmaiņas nodokļu politikā, tajā pašā laikā LBAS tomēr rosina plāna IV nodaļas 3.4. punktu Nodrošinātas jauniešu izaugsmes un nodarbinātības iespējas papildināt ar punktu, kas paredz veikt nodokļu politikas ietekmes uz jauniešu iesaisti darba tirgū novērtējumu. Vienlaikus LBAS rosina priekšlikumu Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālo apmēru neattiecināt ne tikai uz studējošiem jauniešiem, bet arī uz nestudējošiem jauniešiem līdz 20 gadu vecumam iekļaut NTSP struktūru dienas kārtībā.
Attiecībā uz programmas ALMA, LBAS līdz galam nesaskata pretrunas programmas aktīvai izmantošanai, lai sniegtu jauniešiem starptautisku pieredzi un prasmju un kompetenču apgūšanu, kas potenciāli nav apgūstamas Latvijā, sevišķi ja tiek nodrošināti mehānismi, kas ļauj jauniešiem šīs zināšanas atgriezt Latvijā. Neskatoties uz pieaugušo pieprasījumu cilvēkresursu iztrūkumu aizpildīt ar ārējiem resursiem, Latvijas jauniešiem ir nepieciešamas prasmes un zināšanas ar augstu pievienoto vērtību. Ierobežot jauniešiem iespējas iesaistīties programmās, kas ļauj jaunietim sevi pilnveidot, samazina arī iespējas uz Latviju pārvest tās tirgū trūkstošas prasmes un kontaktus ar ārējiem tirgiem.
LBAS uztur priekšlikumu papildināt plāna IV nodaļas 2.7.2. punktu, nosakot, ka Jaunatnes konsultatīvajā padomē tiek nodrošināta arī arodbiedrību pārstāvniecība. Neskatoties uz MK noteikumos Nr. 265 noteikto LBAS pārstāvniecību, LBAS lūdz arodbiedrību pārstāvniecību Jaunatnes Konsultatīvajā padomē iezīmēt arī iepriekš minētajā plāna punktā ar mērķi novērst iespēju, ka nākotnē arodbiedrību pārstāvniecība no padomes tiek izslēgta, balstoties uz plāna IV nodaļas 2.7.2. punkta redakciju.
LBAS izprot, ka jauniešu iesaiste darba tirgū nav tik izaicinoša, kā tā bijusi vēsturiski, tomēr jauniešu nodarbinātība vecuma grupā no 15-24 gadiem ir zemākā starp Baltijas valstīm un zemāka kā Eiropas Savienībā vidēji. LBAS ieskatā Latvijā joprojām ir telpa mehānismiem, kas atbalsta un veicina jauniešu iesaisti darba tirgū.
Vienlaikus LBAS atbalsta Labklājības ministrijas norādi, ka Jaunatnes politikas īstenošanas plāns nav pareizais politikas plānošanas dokuments, kurā iezīmēt izmaiņas nodokļu politikā, tajā pašā laikā LBAS tomēr rosina plāna IV nodaļas 3.4. punktu Nodrošinātas jauniešu izaugsmes un nodarbinātības iespējas papildināt ar punktu, kas paredz veikt nodokļu politikas ietekmes uz jauniešu iesaisti darba tirgū novērtējumu. Vienlaikus LBAS rosina priekšlikumu Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālo apmēru neattiecināt ne tikai uz studējošiem jauniešiem, bet arī uz nestudējošiem jauniešiem līdz 20 gadu vecumam iekļaut NTSP struktūru dienas kārtībā.
Attiecībā uz programmas ALMA, LBAS līdz galam nesaskata pretrunas programmas aktīvai izmantošanai, lai sniegtu jauniešiem starptautisku pieredzi un prasmju un kompetenču apgūšanu, kas potenciāli nav apgūstamas Latvijā, sevišķi ja tiek nodrošināti mehānismi, kas ļauj jauniešiem šīs zināšanas atgriezt Latvijā. Neskatoties uz pieaugušo pieprasījumu cilvēkresursu iztrūkumu aizpildīt ar ārējiem resursiem, Latvijas jauniešiem ir nepieciešamas prasmes un zināšanas ar augstu pievienoto vērtību. Ierobežot jauniešiem iespējas iesaistīties programmās, kas ļauj jaunietim sevi pilnveidot, samazina arī iespējas uz Latviju pārvest tās tirgū trūkstošas prasmes un kontaktus ar ārējiem tirgiem.
LBAS uztur priekšlikumu papildināt plāna IV nodaļas 2.7.2. punktu, nosakot, ka Jaunatnes konsultatīvajā padomē tiek nodrošināta arī arodbiedrību pārstāvniecība. Neskatoties uz MK noteikumos Nr. 265 noteikto LBAS pārstāvniecību, LBAS lūdz arodbiedrību pārstāvniecību Jaunatnes Konsultatīvajā padomē iezīmēt arī iepriekš minētajā plāna punktā ar mērķi novērst iespēju, ka nākotnē arodbiedrību pārstāvniecība no padomes tiek izslēgta, balstoties uz plāna IV nodaļas 2.7.2. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
