Atzinums

Projekta ID
25-TA-2127
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
28.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizsardzības ministrija (turpmāk - AM) vērš uzmanību, ka Eiropas Īstenošanas Regula (ES) 2021/1328 (turpmāk – ES Regula) definē konkrētus kritērijus, kas jāizpilda, lai nodrošinātu infrastruktūras pielāgošanu divējādai pielietojamībai.
Attiecībā uz ostām un specifiski to dziļumiem un garumiem, regula nosaka šādus kritērijus:
"Uzņemamo kuģu iegrime - Vismaz 12 m pie vidējā zemākā ūdens līmeņa.
Ostas dziļums - Vismaz 12 m, ieteicams 14 m, lai nodrošinātu 2 m dziļuma rezervi. Katrā dalībvalstī jānosaka, kur būtu pietiekams 12 m ostas dziļums. Ostās bez plūdmaiņu ietekmes varētu pietikt ar 1 m dziļuma rezervi.
Pietauvošanās vietas garums - Vismaz 310 m un līdz 340 m vienam kuģim.
Ostas pietauvošanās vietas platums - Vismaz 32 m. Lielu/vidēju kuģu kategorijai pietauvošanās vietā.
Pietauvošanās vietas dziļums - Vismaz 12 m, ieteicams 14 m. Katrā dalībvalstī jānosaka, kur būtu pietiekams 12 m pietauvošanās vietas dziļums. Nepieciešams lielu kuģu kategorijai un ļoti lieliem Ro-Ro kuģiem."


Attiecībā uz tiltiem ir šādas prasības:
"Tiltu šķērsošanas bruto masas - 130 t. 130 t neattiecas uz tādu transportlīdzekļu brīvu pārvietošanos, kuru bruto masa ir 130 t. Šī divējāda lietojuma prasība attiecas uz tiltu spēju neregulāri izturēt virssvara militāro aktīvu pārvietošanos vai transportēšanu. Šādiem neregulāriem (gan militāriem, gan civiliem) pārvadājumiem, visticamāk, ir vajadzīgas īpašas atļaujas vai atbrīvojumi un atbilstīgi ietekmes mazināšanas pasākumi, ko izņēmuma kārtā nosaka dalībvalstis. Tiltiem jāspēj izturēt bruto masu 130 t ar maksimālo assslodzi 12,23 t/ass (Direktīva 96/53/EK atļauj līdz 11,5 t/ass, izņemot Franciju, kur atļautā slodze ir 13 t/ass). Apstākļos, kad viena atsevišķa transportlīdzekļa masa ir130 t, būs jānodrošina, ka ir tikuši piemēroti atbilstīgi ietekmes mazināšanas pasākumi, piemēram, ātrums, attālums līdz citiem transportlīdzekļiem, un ka vajadzības gadījumā tiek noteikts, ka tiltu drīkst izmantot tikai vienas plūsmas satiksmei. Ceļu tilti ir konstruēti tā, lai tie izturētu pilnībā piekrautus transportlīdzekļus visā to garumā katrā joslā. Tāpēc, ja tilts vienlaikus var izturēt vairākus kravas automobiļus, kas katrs sver 44 t, tam vajadzētu būt spējīgam neregulāri izturēt kopējo bruto masu 130 t, ja tiek nodrošināti attiecīgi ietekmes mazināšanas pasākumi, piemēram, ātrums, attālums starp transportlīdzekļiem un attālums starp transportlīdzekļa asīm."

Attiecīgi, AM lūdz Satiksmes ministrijai (turpmāk - SM) papildināt noteikumu 12.1.-12.13. punktus ar atbilstošiem ES Regulas kritērijiem, kurus projekta īstenotājiem būtu jāīsteno.  

Noteikumu anotācijā norādītie Liepājas piestātnes nr. 46 pārbūves parametri – “pēc pārbūves piestātne nodrošinās vienlaicīgu divu prāmju ar garumu līdz 240 metriem un iegrimi līdz 11 metriem drošu apkalpošanu, kā arī militāro kuģu līdz 290 metru garumā uzņemšanu” – nerada pārliecību par atbilstību ES Regulai, kur iegrimei ir jābūt vismaz 12 m un garumam vismaz 310 m. AM lūdz precizēt, kāds ir SM skatījums attiecībā uz norādīto parametru atbilstību ES Regulai.
Tāpat, lūdzam anotācijā precizēt informāciju par iecerēto kravnesību atjaunojamajiem Ventspils brīvostas pievedceļa tiltiem.

AM ir svarīgi, ka militārās mobilitātes veicināšanai izmantojamais finansējums tiek izlietots korekti, īstenojot ES Regulā noteiktās prasības.
Tāpat aicinām ņemt vērā, ka aizsardzības budžetā nav paredzēts finansējums minēto projektu līdzfinansēšanai. 
Piedāvātā redakcija
-