Atzinums

Projekta ID
24-TA-1855
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt ziņojuma rīcības plāna daļu un veikt nepieciešamos precizējumus, nodrošinot korektu, pilnīgu un ar ziņojumā sniegtajiem skaidrojumiem saskanīgu plāna redakciju. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) atbilstoši ziņojuma 2. daļai 2.4. uzdevums izpildāms "līdz 2024. gada 4. ceturksnim", bet rīcības plāna tabulā norādīts uz 1. ceturksni;
2) rīcības plānā šķietami trūkst 2.8. - 2.10. uzdevuma;
3) atbilstoši ziņojuma 5. daļai 5.2. uzdevums izpildāms "līdz 2024. gada 3. ceturksnim", bet rīcības plāna tabulā norādīts uz 4. ceturksni.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt ziņojuma 5. daļas skaidrojumus un rīcības plāna tabulas 5. sadaļu, nepieciešamības gadījumā veicot precizējumus, nolūkā nodrošināt rīcības plāna 5.1. uzdevuma mērķa sasniegšanu.
Vēršam uzmanību, ka ziņojuma 5. daļā norādīts uz 5.1. uzdevuma izpildi. Tajā pašā laikā secināms, ka minētais uzdevums, šķietami, vēl nav pilnībā izpildīts. Proti, uzdevumā sākotnēji noteikts pienākums izstrādāt informatīvo ziņojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra Regulas (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk - Regula) ieviešanas progresu līdz 2024. gadam, paredzot, ka tiks ievēroti Regulas ieviešanas termiņi.  Ņemot vērā ziņojumā sniegto informāciju par Regulas ieviešanas termiņa kavējumu un vairāku Rīcības plāna uzdevumu izpildes pagarinājumu līdz 2024. gada 4. ceturksnim, domājams nav pilnībā sasniegts 5.1. uzdevuma mērķis. Regulas prasību ieviešanas uzraudzība šķietami nepieciešama arī par 2024. gadu, attiecīgi aicinām izvērtēt vai nav nosakāms, ka arī līdz 2025. gadā 30. aprīlim iesniedzams informatīvais ziņojums par Regulas ieviešanas progresu 2024. gadā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt ziņojumu nodrošinot pilnīgu Regulas prasību ieviešanas progresa izvērtējumu, kā arī sniedzot visu rīcības plānā veikto izmaiņu pamatojumu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) ziņojuma 2. daļā  "Par rīcības virziena “Procedūru pārrobežu pieejamības nodrošināšana” izpildes gaitu" nav ietverta informācija par 2.2., 2.8.-2.10. uzdevumiem. Ņemot vērā, ka, atbilstoši 2024. gada 9. janvāra informatīvajam ziņojumam, minētajiem uzdevumiem izpildes statuss, termiņš bija 2023. gada 4.ceturksnis, to izpilde ir skaidrojama ziņojuma 2. daļā;
2) ziņojumā tiek mainīta rīcības plāna sadaļu un uzdevumu numerācija, konkrētāk nenorādot uz veiktajām izmaiņām vai to pamatojumu. Korektas rīcības plāna satura izpratnes nodrošināšanai iesakām skaidrot visas tajā plānotās izmaiņas;
3) ziņojumā norādot uz precīziem rīcības plāna uzdevumiem, iesakām pārliecināties par norādīto formulējumu korektumu. Piemēram, 4.1. uzdevums, atbilstoši 2024. gada 9. janvāra informatīvā ziņojuma rīcības plāna redakcijai un šī ziņojuma rīcības plāna redakcijai, formulēts "Izvietot Vārtejas logo ar hipersaiti uz Vārteju portālu “Your Europe” visās tīmekļvietnēs, kuru domēni tiks iekļauti Vārtejas saišu repozitorijā (vēlams atsauci izvietot pakalpojumu sadaļā)." nevis "Vārtejas logo publicēšana visās tīmekļvietnēs, kuru domēni tiks iekļauti Vārtejas saišu repozitorijā";
4) ziņojumā tiek norādīts uz 4.4. uzdevuma daļēju izpildi, paralēli skaidrojot, ka Latvija nepiedalījās Eiropas Komisijas veidotajās informatīvajās kampaņās. Attiecīgi, lūdzam izvērtēt vai attiecībā uz minēto uzdevumu ir korekti norādīts "daļēji izpildīts", ja tiek norādīts uz to, ka minētā uzdevuma izpildei nepieciešamās darbības nav veiktas;
5) ziņojuma 6. daļā norādīts uz rīcības plāna 7.2. uzdevuma (numurs atbilstoši 2024. gada 9. janvāra informatīvajam ziņojumam) izpildi. Vēršam uzmanību, ka minētais uzdevums, iespējams, nav pilnībā izpildīts, jo atbilstoši rīcības plānam šī uzdevuma izpilde rezultējas atrastā pakalpojumu sniedzējā, savukārt ziņojuma 7. daļā norādīts uz to, ka 7.2. uzdevuma izpilde izpaužas kā "izsludināts konkurss par OOTS izstrādi un ieviešanu". Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt ziņojumu ar informāciju par 7.2. uzdevuma rezultātu;
6) secinājumu daļā šķietami nepilnīgi atspoguļoti veiktie labojumi rīcības plānā, piemēram, nav skaidrots, ka no rīcības plāna ir svītrots 5.5. uzdevums (uzdevuma numurs atbilstoši 2024. gada 9. janvāra informatīvā ziņojuma rīcības plānam).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt ziņojumu ar izvērstāku informāciju par rīcības plāna papildinājumu ar jauno 1.6. uzdevumu. Proti, lūdzam izvērstāk skaidrot šī uzdevuma nepieciešamības pamatojumu, būtību un sagaidāmos rezultātus. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ziņojumu, ietverot tajā detalizētu informāciju par situāciju, kas radusies no kopsavilkumā minētās, plānoto uzdevumu neizpildes pilnā apjomā. Proti, saistībā ar risku, ka pret Latviju tiks uzsākta pārkāpuma procedūra par Regulas neieviešanu, lūdzam papildināt kopsavilkumā ietverto skaidrojumu, konkrētāk norādot uz iemesliem, riska faktoriem, un to, ar kādiem līdzekļiem un kādā termiņā ir plānots pilnībā ieviest Regulu.
 Vēršam uzmanību, ka, piemēram, bet ne tikai, par 2.2.2. uzdevuma daļēju izpildi šobrīd norādīta tikai virspusēja informācija, vienlaicīgi minot, ka neizpildei ir būtiska ietekme uz Regulas ieviešanu. Attiecīgi, pilnīgas situācija izpratnes nodrošināšanai, lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par problēmām, kas ietekmējušas minētā uzdevuma izpildi un par to, kā tieši ir plānots nodrošināt veiksmīgu uzdevuma izpildi jaunajā termiņā. Piemēram, 6. daļā, norādot uz uzdevumu daļējo izpildi, lūdzam vispārīgo informāciju papildināt arī ar skaidrojumu par to kā izpildes termiņa pārcelšana ietekmē Regulas ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojumā papildus ietvert pamatojošu informāciju par Ministru kabineta 2020. gada 19. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 34 22.§) “Par Vienotās digitālās vārtejas Regulas prasību ieviešanu” 6. punktā noteiktā termiņa "līdz 30. aprīlim", kurā ietverts uzdevums izstrādāt un iesniegt informatīvu ziņojumu par progresu Regulas prasību ieviešanā iepriekšējā gadā, nokavējumu (proti, 2024. gadā ziņojums saskaņošanai nodots augustā).
Papildus lūdzam ziņojumā konsekventi norādīt ziņojuma iesniegšanas termiņus, jo šobrīd ziņojumā vienuviet tiek norādīts uz 30. aprīli, bet cituviet - 31. aprīli.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt ziņojumā ietverto atsauci uz Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu, ņemot vērā, ka atbilstoši šīs sēdes protokollēmumam izskatīts nevis Informatīvais ziņojums “Par Vienotās digitālās vārtejas Regulas prasību ieviešanu, bet "Par Vienotās digitālās vārtejas regulas prasību ieviešanu 2021.-2022. gadā".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktiem norādīt šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija Regula (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt ziņojumu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins, kā arī pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz saīsinājumu "DAGR", saīsinājumu "iestāde" ("Tiešās pārvaldes iestādes, pašvaldības un to padotībā esošas institūcijas") un vienlaicīgi lietotiem saīsinājumiem, kā "valsts un pašvaldību iestāde", "valsts tiešās pārvaldes iestāde un pašvaldība", "valsts tiešās pārvaldes iestāde", "Latvijas iestādes", "valsts iestāde un pašvaldība" u.tml. Līdzīgi minētais attiecas uz terminu "Ekonomikas ministrija" ("EM"), "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija" ("VARAM"), terminu "Vienotais pieteikšanās modulis" ("VPM"), terminu "Ministru kabinets" ("MK"), vai saīsinājumiem "2024. gada 9. janvāra informatīvais ziņojums" un "2021. – 2022. gadu informatīvais ziņojums" u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt lēmuma projekta 2. punktu, kas pirmšķietami nav pabeigts un neietver sasaisti ar attiecīgo regulu ("(..) kas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra Regulas (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 prasībām (..)
Papildus lūdzam izvērtēt, vai lēmuma projekts nav papildināms ar uzdevumu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai informēt pašvaldības par uzdevumiem, kas izriet no Regulas prasībām, līdzīgi kā tas noteikts Informatīvajā ziņojumā "Par Vienotās digitālās vārtejas regulas prasību ieviešanu 2021.–2022. gadā".
Piedāvātā redakcija
-