Projekta ID
22-TA-2597Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Valsts kontrole
Atzinums iesniegts
30.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Valsts kontrole iebilst, ka tiesību norma paredz Ministru kabinetam deleģējumu noteikt prasības tikai speciālo izglītības iestāžu internātu darbībai.
Valsts kontroles ieteikumi ietver nepieciešamību izstrādāt tiesisko regulējumu visu izglītības iestāžu internātiem, tajā skaitā vispārējās izglītības iestāžu internātiem.
Saskaņā ar VIIS datiem 2020./2021.mācību gada sākumā Latvijā bija 1333 izglītības iestādes, kas īsteno pirmsskolas un pamatskolas izglītības programmas, no kurām 44 bija speciālās izglītības iestādes. Savukārt internāti bija pieejami 123 izglītības iestādēs, tajā skaitā 43 speciālās izglītības iestādēs. Šo izglītības iestāžu internātos kopā bija reģistrēti 4062 bērni, no kuriem 349 bērni bija pirmsskolas vecumā.
Turklāt internātos 2019./2020.mācību gadā dzīvoja vismaz 380 bērni ar speciālām vajadzībām, kuri atradās ārpusģimenes aprūpē. No tiem 43 bija mazi bērni, kas bija reģistrēti pirmsskolas izglītības iestāžu diennakts grupiņās. Lielākajai daļai bērnu formāli bija nodrošināta dzīve ģimeniskā vidē – 198 bērni bija no aizbildņa ģimenēm un 109 bērni – no audžuģimenēm (73 bērni – no bērnu aprūpes un audzināšanas iestādēm jeb bērnunamiem), kamēr faktiski viņi turpināja dzīvot institūcijā.
Revīzijā pārbaudes tika veiktas 10 izglītības iestāžu internātos – sešās speciālās izglītības iestādēs un četrās vispārējās izglītības iestādēs. Līdz ar to revīzijā konstatētās problēmas attiecas gan uz speciālo, gan uz vispārējo izglītības iestāžu internātiem.
ANO Bērnu tiesību konvencija paredz, ka bērnam, lai viņš varētu pilnīgi un harmoniski attīstīties kā personība, jāaug ģimenes vidē, laimes, mīlestības un izpratnes atmosfērā.
Minētais princips jau daudzus gadus ir nostiprināts arī Bērnu tiesību aizsardzības likumā, deklarējot ikviena bērna tiesības uz ģimeni, privāto dzīvi, pastāvīgu dzīvesvietu, pilnvērtīgiem dzīves apstākļiem utt.
Tas nozīmē, ka jau pēc būtības dzīvošana internātā ir pretrunā ar bērna tiesībām dzīvot ģimenē, kas ir svarīga bērna pilnvērtīgai attīstībai un sagatavošanai patstāvīgai dzīvei.
Tomēr, ja izņēmuma gadījumā dzīvošana internātā objektīvi ir vienīgais risinājums, lai bērns varētu saņemt savām spējām un vajadzībām atbilstošu izglītību, bērnam internātā būtu jānodrošina tāds pats dienas piepildījums, kāds tas būtu, ja bērns pēc mācībām atgrieztos mājās – iespēja atpūsties, apmeklēt pulciņus, izpildīt mājasdarbus, ja nepieciešams, saņemot atbalstu no ģimenes, apgūt patstāvīgai dzīvei nepieciešamās prasmes – gatavot ēst, uzkopt u.c.
Revīzijā konstatēts, ka tas pašlaik netiek nodrošināts, jo ne visos revīzijas izlasē iekļauto 10 izglītības iestāžu internātos bija nodrošināti pilnvērtīgi un bērnu interesēm un vajadzībām atbilstoši dzīves apstākļi, pietiekams privātums un atpūtas iespējas, kā arī sadzīves prasmju apgūšanas iespējas, lai sagatavotu bērnus patstāvīgai dzīvei.
Revidentu vērtējumā, nav pieļaujams, ka pakalpojums, kuram deviņus mēnešus vismaz piecas dienas nedēļā ir jāaizstāj bērna dzīvesvieta, nav regulēts ar normatīvajiem aktiem, nosakot tikai minimālās higiēnas prasības, kas ne tuvu nav atbilstošas mūsdienu izpratnei par to, ko nozīmē bērna interesēm un vajadzībām atbilstoši dzīves apstākļi.
Tāpēc, tāpat kā jebkuram sociālajam pakalpojumam ar izmitināšanu, normatīvajos aktos ir jānosaka prasības visu izglītības iestāžu internātu darbībai, definējot priekšnosacījumus, pie kuriem bērna dzīvošana internātā ir pieļaujama, un nosakot, kādi dzīves apstākļi un pakalpojuma saturs ir jānodrošina katrai izglītojamo vecuma grupai.
Valsts kontroles ieteikumi ietver nepieciešamību izstrādāt tiesisko regulējumu visu izglītības iestāžu internātiem, tajā skaitā vispārējās izglītības iestāžu internātiem.
Saskaņā ar VIIS datiem 2020./2021.mācību gada sākumā Latvijā bija 1333 izglītības iestādes, kas īsteno pirmsskolas un pamatskolas izglītības programmas, no kurām 44 bija speciālās izglītības iestādes. Savukārt internāti bija pieejami 123 izglītības iestādēs, tajā skaitā 43 speciālās izglītības iestādēs. Šo izglītības iestāžu internātos kopā bija reģistrēti 4062 bērni, no kuriem 349 bērni bija pirmsskolas vecumā.
Turklāt internātos 2019./2020.mācību gadā dzīvoja vismaz 380 bērni ar speciālām vajadzībām, kuri atradās ārpusģimenes aprūpē. No tiem 43 bija mazi bērni, kas bija reģistrēti pirmsskolas izglītības iestāžu diennakts grupiņās. Lielākajai daļai bērnu formāli bija nodrošināta dzīve ģimeniskā vidē – 198 bērni bija no aizbildņa ģimenēm un 109 bērni – no audžuģimenēm (73 bērni – no bērnu aprūpes un audzināšanas iestādēm jeb bērnunamiem), kamēr faktiski viņi turpināja dzīvot institūcijā.
Revīzijā pārbaudes tika veiktas 10 izglītības iestāžu internātos – sešās speciālās izglītības iestādēs un četrās vispārējās izglītības iestādēs. Līdz ar to revīzijā konstatētās problēmas attiecas gan uz speciālo, gan uz vispārējo izglītības iestāžu internātiem.
ANO Bērnu tiesību konvencija paredz, ka bērnam, lai viņš varētu pilnīgi un harmoniski attīstīties kā personība, jāaug ģimenes vidē, laimes, mīlestības un izpratnes atmosfērā.
Minētais princips jau daudzus gadus ir nostiprināts arī Bērnu tiesību aizsardzības likumā, deklarējot ikviena bērna tiesības uz ģimeni, privāto dzīvi, pastāvīgu dzīvesvietu, pilnvērtīgiem dzīves apstākļiem utt.
Tas nozīmē, ka jau pēc būtības dzīvošana internātā ir pretrunā ar bērna tiesībām dzīvot ģimenē, kas ir svarīga bērna pilnvērtīgai attīstībai un sagatavošanai patstāvīgai dzīvei.
Tomēr, ja izņēmuma gadījumā dzīvošana internātā objektīvi ir vienīgais risinājums, lai bērns varētu saņemt savām spējām un vajadzībām atbilstošu izglītību, bērnam internātā būtu jānodrošina tāds pats dienas piepildījums, kāds tas būtu, ja bērns pēc mācībām atgrieztos mājās – iespēja atpūsties, apmeklēt pulciņus, izpildīt mājasdarbus, ja nepieciešams, saņemot atbalstu no ģimenes, apgūt patstāvīgai dzīvei nepieciešamās prasmes – gatavot ēst, uzkopt u.c.
Revīzijā konstatēts, ka tas pašlaik netiek nodrošināts, jo ne visos revīzijas izlasē iekļauto 10 izglītības iestāžu internātos bija nodrošināti pilnvērtīgi un bērnu interesēm un vajadzībām atbilstoši dzīves apstākļi, pietiekams privātums un atpūtas iespējas, kā arī sadzīves prasmju apgūšanas iespējas, lai sagatavotu bērnus patstāvīgai dzīvei.
Revidentu vērtējumā, nav pieļaujams, ka pakalpojums, kuram deviņus mēnešus vismaz piecas dienas nedēļā ir jāaizstāj bērna dzīvesvieta, nav regulēts ar normatīvajiem aktiem, nosakot tikai minimālās higiēnas prasības, kas ne tuvu nav atbilstošas mūsdienu izpratnei par to, ko nozīmē bērna interesēm un vajadzībām atbilstoši dzīves apstākļi.
Tāpēc, tāpat kā jebkuram sociālajam pakalpojumam ar izmitināšanu, normatīvajos aktos ir jānosaka prasības visu izglītības iestāžu internātu darbībai, definējot priekšnosacījumus, pie kuriem bērna dzīvošana internātā ir pieļaujama, un nosakot, kādi dzīves apstākļi un pakalpojuma saturs ir jānodrošina katrai izglītojamo vecuma grupai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Valsts kontrole iebilst termiņam, līdz kuram Ministru kabinetam ir jāizdod šā likuma 4.panta 7.1 punktā minētie noteikumi, un aicina to noteikt ne vēlāk kā līdz 2024.gada 1.septembrim.
Valsts kontrole aicina noteikt īsāku termiņu, jo 2021.gada maijā, saskaņojot revīzijas ziņojumu un Valsts kontroles sniegto ieteikumu Nr.8 un Nr.9, Izglītības un zinātnes ministrija apņēmās tiesisko regulējumu internātu darbībai izstrādāt jau līdz 2023.gada 1.oktobrim.
Valsts kontrole aicina noteikt īsāku termiņu, jo 2021.gada maijā, saskaņojot revīzijas ziņojumu un Valsts kontroles sniegto ieteikumu Nr.8 un Nr.9, Izglītības un zinātnes ministrija apņēmās tiesisko regulējumu internātu darbībai izstrādāt jau līdz 2023.gada 1.oktobrim.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Valsts kontrole iebilst, ka anotācijā norādīta nepareiza informācija par Valsts kontroles revīzijas ziņojumā “Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību?” konstatēto.
Revīzijā ir analizēta ne tikai speciālās izglītības iestāžu, bet arī vispārējās izglītības iestāžu internātu darbība. T.i., pārbaudes ir veiktas sešās speciālās izglītības iestādēs un četrās vispārējās izglītības iestādēs (kopā 10 izglītības iestādēs), kurās internāts kopā tiek nodrošināts 12 struktūrvienībās.
Līdz ar to revīzijā konstatētās problēmas internātu darbībā attiecas arī uz vispārējām izglītības iestādēm, kurās tiek nodrošināts internāta pakalpojums.
Lūdzam informāciju par Valsts kontroles konstatēto norādīt atbilstoši revīzijas ziņojumam.
Revīzijā ir analizēta ne tikai speciālās izglītības iestāžu, bet arī vispārējās izglītības iestāžu internātu darbība. T.i., pārbaudes ir veiktas sešās speciālās izglītības iestādēs un četrās vispārējās izglītības iestādēs (kopā 10 izglītības iestādēs), kurās internāts kopā tiek nodrošināts 12 struktūrvienībās.
Līdz ar to revīzijā konstatētās problēmas internātu darbībā attiecas arī uz vispārējām izglītības iestādēm, kurās tiek nodrošināts internāta pakalpojums.
Lūdzam informāciju par Valsts kontroles konstatēto norādīt atbilstoši revīzijas ziņojumam.
Piedāvātā redakcija
-