Atzinums

Projekta ID
24-TA-1035
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
06.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma sadaļa “4.Priekšlikumi” (12.lpp)

1) Vēlamies vērst uzmanību, ka demogrāfisko jautājumu risināšana ir cieši saistīti ar vairāku nozaru ministriju politikas plānošanu un īstenošanu dažādas jomās - nodarbinātības, izglītības, migrācijas, sociālās aizsardzības, veselības aprūpes, ģimenes atbalsta politikas jomā. Tas nozīmē, ka katra nozaru ministrija ir atbildīga par šīs politikas plānošanu, īstenošanu, pārraudzību un novērtēšanu tās kompetencē esošajās politiku jomās. Proti, tā nav tikai Labklājības ministrijas kompetence.
Latvijas iedzīvotāji, t.sk. arī nabadzības un sociālās atstumtības riskam pakļautie iedzīvotāji, ir katras nozaru ministrijas mērķa grupa – visām nozaru ministrijām ir jāplāno tās kompetencē esošās politikas, ņemot vērā dažādu iedzīvotāju grupu dažādās vajadzības un atšķirīgo situāciju. Tādējādi, ja minētajām iedzīvotāju grupām ir nepieciešams papildus atbalsts konkrētajā nozarē, šajā gadījumā – izglītības, tad par to ir atbildīga konkrētā nozares ministrija, t.i., Izglītības un zinātnes ministrija.

Tikai tas apstāklis, ka  ir paredzēts mainīt kritērijus (IZ  scenārijs/ Variants nr.1)  stipendijas “Studētgods” saņemšanai, proti, atceļot akadēmiskos kritērijus un vienlaikus to pārdēvējot par “demogrāfisko pabalstu”,  nemaina to, ka pēc savas būtības šis jautājums ir par valsts atbalsta nodrošināšanu studējošiem augstākās izglītības iegūšanai/studiju procesā.

Labklājības ministrijas kompetence ir noteikta Ministru kabineta 2004.gada 27.janvāra noteikumos Nr.49 “Labklājības ministrijas nolikums” un attiecīgi ministrijas kompetencē neietilpst  stipendiju, studiju un studējošo pabalstu administrēšana.
Ņemot vērā augstāk minēto, nav atbalstāms piedāvātais risinājums noteikt Labklājības ministriju kā atbildīgo par stipendijas “Studētgods” administrēšanu un tādējādi informatīvajā ziņojumā ir svītrojams teksts “Līdz ar iespējams, atbalsta administrēšana būtu nododama Labklājības ministrijai”.

Vienlaikus lūdzam tekstu "bet kļūtu par pabalstu pēc noteiktiem sociāli demogrāfiskiem kritērijiem" aizstāt ar tekstu šādā redakcijā "
 kļūtu par pabalstu augstskolās  studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm".

2) Vēršam uzmanību, ka Bērnu tiesību aizsardzības likumā piedāvāta daudzbērnu ģimenes definīcija ir uzlūkojama kā minimālās prasības tās piemērotājam.
Tomēr valsts un pašvaldību institūcijas, nevalstiskās organizācijas, kā arī uzņēmēji atbilstoši savai darbības jomai un iespējām ir aicināti izvērtēt iespēju noteikt plašāku personu loku, kam būtu sniedzams noteikta veida papildu atbalsts, definīciju pieskaņojot konkrētās jomas īpatnībām un ģimeņu ar bērniem vajadzībām.

Tādējādi Labklājības ministrijas ieskatā patlaban nav nepieciešams precizēt šo definīciju, jo esošajā definīcijā jau ir iekļauts  formulējums, kas raksturo un  norāda uz tām būtiskajām pazīmēm, kas attiecināmas uz daudzbērnu ģimeni. 

Līdz ar to Informatīvajā ziņojumā (12.lpp, 4.rindkopa) ir svītrojams teksts “ Tajā skaitā, ņemot vērā iespējami sarežģītās ģimenes situācijas ar ārvalstīs dzīvojošiem, būtu jāaktualizē jautājums par vienotas daudzbērnu ģimenes definīciju (lai šo definīciju turpmāk vienoti varētu izmantot arī dažādajos valsts mēroga datu apmaiņas risinājumos).”

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Labklājības ministrija konceptuāli atbalsta Izglītības un zinātnes ministrijas piedāvāto 2.risinājuma variantu. Uzskatām, ka 1.risinājuma variantā piedāvātais administratīvo un finanšu resursu ieguldījums ir nesamērīgs gan no administrējošo institūciju viedokļa, tā no stipendijas saņēmēju viedokļa. Līdztekus vēlamies norādīt, ka neatkarīgi no atbalsta nosaukuma un administrējošās iestādes maiņas:
1) nemainās šī atbalsta piešķiršanas mērķis, proti, tā joprojām ir stipendija studējošajiem;
2) saglabājas pilnīgi identiskas problēmas pakalpojumu funkcionalitātē, datu validācijas nodrošināšanā, resursu ieguldīšanā automatizētai datu apmaiņai, administratīvā sloga pieaugumā visām iesaistītajām pusēm;
3) Labklājības ministrijai un tās padotības iestādēm nav nodrošināti automātiskie sistēmu saslēgumi mērķa grupas atbilstības pārbaudei un nepieciešamie resursi, pat neraugoties uz 1.risinājuma variantā piedāvāto atbilstības kritēriju sašaurināšanu;
4) nozares ministrijai ir tiesības noteikt efektīvāko atbalsta sniegšanas veidu un nosacījumus ierobežotas fiskālās telpas situācijā;
5) ir jāsaglabā vienlīdzīgi nosacījumi atbalsta saņēmējiem, neradot situāciju, ka apgrūtinātas/ neiespējamas automatizētas datu apmaiņas dēļ vai dēļ būtiskiem ierobežojumiem atbalsta saņemšanas nosacījumu pārbaudē Latvijas augstskolās studējošiem tiek radīti nelabvēlīgāki apstākļi un nodrošināta lielāka kontrole nekā ārvalstīs studējošiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2. variantā nepieciešama datu apmaiņa par personām ar trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusu, lūdzam  saskaņot informatīvā ziņojuma projektu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Datu valsts inspekciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvajā ziņojuma vārdus “studējošie no sociāli maznodrošinātām un trūcīgām ģimenēm” aizstāt ar vārdiem “studējošie no trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām”, ņemot vērā, ka saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. punktu personai/mājsaimniecībai var tikt piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma  13.lpp
Lūdzam aizstāt tekstu : "I. un II. grupas invalīdi" ar tekstu šādā redakcijā: "personas ar I vai II grupas invaliditāti " ( kas ir atbilstoši Invaliditātes likuma terminoloģijai). 

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā 2. piedāvātajā variantā visoptimālākais risinājums būtu stipendiju piešķirt uz vienu studiju kursa laiku, proti, uz vienu mācību gadu un attiecīgi katra mācību gada sākumā būtu atjaunojama informācija par studenta sociālo statusu. Tādējādi būtu iespējams izvairīties no situācijām, kur studējošajam līdzekļu trūkuma dēļ nākas pārtraukt studiju procesu semestra vai mācību gada vidū (laikā). Vēršam uzmanību uz to, ka trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statuss ir terminēts – to var piešķirt uz 1 mēnesi/3mēnešiem/6 mēnešiem. Ņemot vērā, ka, arī zaudējot statusu, studējošā līmenis ne vienmēr var būt pietiekams, lai turpinātu studijas, aicinām izskatīt iespēju stipendijas pretendenta atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam pārbaudīt tikai uz stipendijas pieteikuma iesniegšanas brīdi un stipendiju saglabāt visa mācību gada laikā.
Piedāvātā redakcija
-