Projekta ID
24-TA-622Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrija kopumā atbalsta projekta tālāku virzību un atzinumā ietvertais 8., 16. un 17.iebildums ir vērsts uz diskusiju un risinājuma rašanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1. punktu un norādīt precīzu pilnvarojumu Ministru kabinetam. Vēršam uzmanību, ka pilnvarojumā Ministru kabinetam nav iekļauts noteikt apjomu, kādā valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētas iestādes pievienojas pakalpojumu saņemšanai Valsts kasē valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts probācijas dienests atbalsta projekta virzību, vienlaikus vēršot uzmanību, ka noteikumu projekta 2. punktā minēta sistēma "Centrālā resursu vadības sistēma" un pašapkalpošanās portāls, bet nav sniegts pilnīgs skaidrojums, kas tā ir par sistēmu - vai ar to saprotama sistēma RVS Horizon un pašapkalpošanās portāls HOP vai kāda cita sistēma? Noteikumu projektā vai tā anotācijā nepieciešams skaidrojums, lai iestādes apzinātu vai ir nepieciešams piesaistīt papildu finansējumu pārejai uz jauno sistēmu, ja noteikumu projektā norādītā sistēma "Centrālā resursu vadības sistēma" un pašapkalpošanās portāls nav sistēma RVS Horizon un pašapkalpošanās portāls HOP.
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz konkrēto informācijas sistēmu, kurā tiks nodrošināta grāmatvedības un personāla lietvedības kārtošana.
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz konkrēto informācijas sistēmu, kurā tiks nodrošināta grāmatvedības un personāla lietvedības kārtošana.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, norādot, ka Valsts kase sniedz grāmatvedības uzskaites pakalpojumus tikai attiecībā uz atbalsta funkcijām, nevis attiecībā uz pamatfunkcijām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzņēmumu reģistra ieskatā no projekta un tā anotācijas nav skaidrs, kādas grāmatvedības programmas tiks izmantotas nākotnē un vai iestāde varēs turpināt izmantot arī savus jau ieviestos risinājumus, kas, piemēram, Uzņēmumu reģistra gadījumā ir Maksājumu uzskaites risinājums (turpmāk - MUR). Tā kā MUR tika izveidots maksājumu uzskaitei, tad ar to ir saistīti dažādi procesi, piemēram, sistēmā Horizon no MUR kvītīm veidojas priekšapmaksas rēķini, pēc maksājuma piesaisties Valsts kasē – rēķini. MUR tiek automātiski izveidotas kvītis Reģistra pakalpojumu portālā registrs.ur.gov.lv iesniegtiem pieteikumiem, tiek manuāli izveidotas kvītis ārpus pakalpojumu portāla saņemtiem pieteikumiem, valsts notāram, izskatot reģistrācijas pieteikumus, tiek aktualizēts MUR kvīts statuss u.c. Uzņēmumu reģistra darbībā ir nepieciešams saglabāt MUR. Šobrīd no projekta nav saprotams, vai saistībā ar tajā paredzēto, būtu jāveic kādi pielāgojumi MUR.
Uzņēmumu reģistrs lūdz, izstrādājot Valsts kases grāmatvedības uzskaites risinājumu, ņemt vērā Uzņēmumu reģistra jau izveidoto risinājumu, lai tiktu nodrošināta iespēja Uzņēmumu reģistram darbā arī turpmāk izmantot MUR.
Ņemot vērā minēto, lūdzam arī papildināt projektu vai sniegt skaidrojumu tā anotācijā.
Uzņēmumu reģistrs lūdz, izstrādājot Valsts kases grāmatvedības uzskaites risinājumu, ņemt vērā Uzņēmumu reģistra jau izveidoto risinājumu, lai tiktu nodrošināta iespēja Uzņēmumu reģistram darbā arī turpmāk izmantot MUR.
Ņemot vērā minēto, lūdzam arī papildināt projektu vai sniegt skaidrojumu tā anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vienlaikus nav saprotams, kāda būs Valsts kases pārziņā esošās informācijas sistēmas un iestādes sistēmu integritāte, proti, vai lietvedības sistēmas DocLodix un Horizon Personāla lietvedības dati tiks migrēti un kā šādā gadījumā tiks dalīta atbildība starp iestādi un Valsts kasi. Uzņēmum ureģistra ieskatā projekts būtu papildināms ar regulējumu, kas noteic minēto procesu kārtību, termiņus un iestāžu atbildību, va iarī sniedzams skaidrojums projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts probācijas dienests vērš uzmanību, ka noteikumu projekta 4. punktā ir noteikts, ka pakalpojuma saņēmējs (attiecināms arī uz Valsts probācijas dienestu) nodrošina, ka tā rīcībā ir atbilstoša materiāltehniskā bāze, kas nepieciešama šo noteikumu 16. (grāmatvedības kārtošana) un 32. (personāla lietvedības kārtošana) punktā minēto procesu īstenošanai. Noteikumu projekts un anotācijā nav noteikts vai skaidrots, kādai tieši jābūt materiāltehniskajai bāzei - kādiem parametriem tai ir jāatbilst. No minētā secināms, ka Valsts probācijas dienestam būs nepieciešams papildu finansējums informācijas sistēmas pielāgošanai, ja tā neatbildīs noteiktajiem parametriem.
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar konkrētiem materiāltehniskās bāzes parametriem, kuriem jāatbilst iestādes sistēmai uz pakalpojuma saņemšanas brīdi, vienlaikus papildinot ar skaidrojumu anotācijā.
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar konkrētiem materiāltehniskās bāzes parametriem, kuriem jāatbilst iestādes sistēmai uz pakalpojuma saņemšanas brīdi, vienlaikus papildinot ar skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, norādot konkrēti, kādā tīmekļvietnē tiks publicēti Sistēmā uzkrājamo grāmatvedības un personāla dokumentu un datu lietu saraksts nākamjam gadam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt projekta 35.punktu, tā aktualitāti un atbilstību spēkā esošajiem tiesību aktiem un atbilstoši precizēt projektu kopumā. Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību projektā noteikt pārzini un apstrādātāju regulas 2016/679 izpratnē. Turklāt aicinām pārskatīt vai projekta 35.punktā ir korekti noteikts, kas ir pārzinis un apstrādātājs regulas 2016/679 izpratnē, ņemot vērā Valsts informācijas sistēmu likumā ietverto valsts informācijas sistēmas pārziņa un valsts informācijas sistēmas lietotāja termina skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, norādot, ka lietotāja iepazīstināšana (ar šajos noteikumos minēto saistību izpildi un Sistēmas un Pašapkalpošanās portāla lietošanu atbilstoši Metodiskajiem norādījumiem) tiek nodrošināta, izmantojot tiešsaistes risinājumu, pieslēdzoties Sistēmai vai Pašapkalpošanās portālam.
Piemēram, lietotājam pieslēdzoties Sistēmai vai Pašapkalpošanās portālam, ir jāapstiprina fakts, ka viņš ir iepazinies ar šajos noteikumos minēto saistību izpildi un Sistēmas un Pašapkalpošanās portāla lietošanu atbilstoši Metodiskajiem norādījumiem.
Piemēram, lietotājam pieslēdzoties Sistēmai vai Pašapkalpošanās portālam, ir jāapstiprina fakts, ka viņš ir iepazinies ar šajos noteikumos minēto saistību izpildi un Sistēmas un Pašapkalpošanās portāla lietošanu atbilstoši Metodiskajiem norādījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu personas datu likumīguma, godprātīguma un pārskatamības principu, lūdzam papildināt projektu, norādot vienības no kurām tiks saņemti personas dati, papildus anotācijā norādot tiesisko pamatu šādai datu saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot tiesisko pamatu balss zvanu ierakstu glabāšanai. Paskaidrojam, ka balss zvanu ierakstu glabāšana var radīt īpaši smagu iejaukšanos personas tiesībās uz personas datu aizsardzību, līdz ar to, pirms tiek paredzēts šāds personas pamattiesību ierobežojums, nepieciešams izsvērt šāda ierobežojuma samērīgumu, turklāt norādāms, ka personas pamattiesību ierobežojumu uz personas tiesībām uz personas datu aizsardzību un personas datu apstrādes apjomu var noteikt likumdevējs. Ņemot vērā minēto, anotāciju nepieciešams papildināt, norādot balss zvanu ierakstu apstrādes tiesisko pamatu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka runa ir par valsts iestāžu darbiniekiem, Uzņēmumu reģistrs nesaskata pamatojumu noteikt personas datu glabāšanas termiņu ilgāku par 18 mēnešiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam mainīt personas datu glabāšanas termiņu vai sniegt pamatojumu projektā paredzētā piecu gadu glabāšanas termiņa noteikšanai projekta anotācijā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam mainīt personas datu glabāšanas termiņu vai sniegt pamatojumu projektā paredzētā piecu gadu glabāšanas termiņa noteikšanai projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kurš gatavos Projekta 54.punktā minētos pārskatus, ja grāmatvedības pakalpojumi tiks centralizēti, līdz ar to likvidējot iestādē grāmatvežu amatus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "un iestādes, kuru pārraudzību īsteno tieslietu ministrs" un papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka Ministru kabineta pārraudzībā esošas iestādes pakalpojumu saņemšanai var pievienoties, savstarpēji vienojoties ar Valsts kasi. Šādā gadījumā tas aptvertu arī tādas iestādes kā, piemēram, Datu valsts inspekcija un Konkurences padome, kas šobrīd ar projektu netiek aptvertas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesu administrācija ir izvērtējusi MK noteikumu projektu un izskata iebildumu pret 57.7 punktu, kas paredz, ka Tieslietu ministrija un tās padotības iestādes un iestādes, kuru pārraudzību īsteno tieslietu ministrs pakalpojumu saņemšanu uzsāk ar – 2026.gada 1. janvārī. Norādām, ka noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 23. panta otro daļu
un 29. panta ceturto daļu, kuri ir minētā likuma grozījumi, kas izdarīti ar 07.12.2023. likumu, kas stājas spēkā 01.01.2024. Minēto grozījumu anotācijā norādīts, ka tie ir izstrādāti balstoties uz Ministru kabineta apstiprināto konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē" (23-TA-99)(Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija protokols Nr. 34, 56.§). Konceptuālajā ziņojumā ir norādītas neatkarīgās iestādes, kurā pie apgabaltiesām un pilsētu (rajonu) tiesām ir iekļauta arī Tiesu administrācija, kura saskaņā ar Likuma par Tiesu varu 107. prim 1.panta 1.daļu organizē apgabaltiesu un pilsētu (rajonu) tiesu administratīvo darbu, kas sevī ietver arī finanšu grāmatvedības organizēšanu un kā atzīts ziņojumā tā netika pētīta projekta ietvaros. Ziņojumā norādīts, ka – “Tomēr neatkarīgajām iestādēm, ņemot vērā, ka tām ar likumu ir noteikts zināms rīcības brīvības apjoms, un tās nav padotas nedz MK, nedz kādai citai institūcijai, nav iespējams noteikt obligātu centralizēto pakalpojumu izmantošanu, tādējādi iesaiste ir iespējama tikai uz pašu iestāžu iniciatīvas pamata”. Arī Ministru kabineta 2023.gada 4.jūlija Rīkojuma Nr.404 “Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"” 8.punkts nosaka, ka neatkarīgās iestādes var pievienoties pakalpojumu centram, savstarpēji vienojoties ar Valsts kanceleju un Valsts kasi par pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas laiku, apjomu un izmaksu modeli. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts neparedz Prokuratūras, Augstākās tiesas un Satversmes tiesas iesaisti vienotajā pakalpojumu centrā, kas liecina, ka ir ņemts vērā neatkarības jautājums, nav pieļaujama selektīva pieeja pret tiesu sistēmā esošiem subjektiem – apgabaltiesām un pilsētu (rajonu) tiesām. Papildus norādāms, ka šobrīd no noteikumu projekta nav skaidrs procesa tvērums, kas neļauj izvērtēt vai pakalpojuma izmantošana negatīvi neietekmēs tiesu darbību (apstrādes ātrums, nekavējoša atgriezeniskā saite u.tml), jo nav iespējams gūt pārliecību, ka esošais process netiks sarežģīts kā piemēram nav saprotams, kāpēc dokumentus ārpus sistēmas jāuzglabā Pakalpojuma saņēmējam, ja visus dokumentus var pievienot sistēmas ierakstiem kā Failu pielikumus un uzglabāt vienā vietā, tādējādi nodrošinot pilnvērtīgu ieskatu par grāmatvedības ierakstiem, pēc projekta 7.punkta nav pieejama informācija par integrācijas konfigurācijām, jo uz doto brīdi ar Horizon ir integrētas 4 Valsts informācijas sistēmas, kur notiek abpusēja datu apmaiņa, tāpat šobrīd ir izstrādāta vienota politika, kur izveidojot datora lietotāja vārdu tiek piešķirtas piekļuves pašapkalpošanās portālā un nepieciešamās informācijas sistēmās, kas atšķiras no noteikumu projekta 8. un 37.punktā noteiktā.
Iepriekšminētais norāda, ka pievienošanās Vienotajam pakalpojumu centram ir iespējama tikai pēc iepriekš veiktas rūpīgas izvērtēšanas un ieguvumu analīzes tiesām pakalpojuma saņemšanas nodrošināšanā, lai jaunā sistēma nekavētu tiesu darbu.
un 29. panta ceturto daļu, kuri ir minētā likuma grozījumi, kas izdarīti ar 07.12.2023. likumu, kas stājas spēkā 01.01.2024. Minēto grozījumu anotācijā norādīts, ka tie ir izstrādāti balstoties uz Ministru kabineta apstiprināto konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē" (23-TA-99)(Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija protokols Nr. 34, 56.§). Konceptuālajā ziņojumā ir norādītas neatkarīgās iestādes, kurā pie apgabaltiesām un pilsētu (rajonu) tiesām ir iekļauta arī Tiesu administrācija, kura saskaņā ar Likuma par Tiesu varu 107. prim 1.panta 1.daļu organizē apgabaltiesu un pilsētu (rajonu) tiesu administratīvo darbu, kas sevī ietver arī finanšu grāmatvedības organizēšanu un kā atzīts ziņojumā tā netika pētīta projekta ietvaros. Ziņojumā norādīts, ka – “Tomēr neatkarīgajām iestādēm, ņemot vērā, ka tām ar likumu ir noteikts zināms rīcības brīvības apjoms, un tās nav padotas nedz MK, nedz kādai citai institūcijai, nav iespējams noteikt obligātu centralizēto pakalpojumu izmantošanu, tādējādi iesaiste ir iespējama tikai uz pašu iestāžu iniciatīvas pamata”. Arī Ministru kabineta 2023.gada 4.jūlija Rīkojuma Nr.404 “Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"” 8.punkts nosaka, ka neatkarīgās iestādes var pievienoties pakalpojumu centram, savstarpēji vienojoties ar Valsts kanceleju un Valsts kasi par pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas laiku, apjomu un izmaksu modeli. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts neparedz Prokuratūras, Augstākās tiesas un Satversmes tiesas iesaisti vienotajā pakalpojumu centrā, kas liecina, ka ir ņemts vērā neatkarības jautājums, nav pieļaujama selektīva pieeja pret tiesu sistēmā esošiem subjektiem – apgabaltiesām un pilsētu (rajonu) tiesām. Papildus norādāms, ka šobrīd no noteikumu projekta nav skaidrs procesa tvērums, kas neļauj izvērtēt vai pakalpojuma izmantošana negatīvi neietekmēs tiesu darbību (apstrādes ātrums, nekavējoša atgriezeniskā saite u.tml), jo nav iespējams gūt pārliecību, ka esošais process netiks sarežģīts kā piemēram nav saprotams, kāpēc dokumentus ārpus sistēmas jāuzglabā Pakalpojuma saņēmējam, ja visus dokumentus var pievienot sistēmas ierakstiem kā Failu pielikumus un uzglabāt vienā vietā, tādējādi nodrošinot pilnvērtīgu ieskatu par grāmatvedības ierakstiem, pēc projekta 7.punkta nav pieejama informācija par integrācijas konfigurācijām, jo uz doto brīdi ar Horizon ir integrētas 4 Valsts informācijas sistēmas, kur notiek abpusēja datu apmaiņa, tāpat šobrīd ir izstrādāta vienota politika, kur izveidojot datora lietotāja vārdu tiek piešķirtas piekļuves pašapkalpošanās portālā un nepieciešamās informācijas sistēmās, kas atšķiras no noteikumu projekta 8. un 37.punktā noteiktā.
Iepriekšminētais norāda, ka pievienošanās Vienotajam pakalpojumu centram ir iespējama tikai pēc iepriekš veiktas rūpīgas izvērtēšanas un ieguvumu analīzes tiesām pakalpojuma saņemšanas nodrošināšanā, lai jaunā sistēma nekavētu tiesu darbu.
Piedāvātā redakcija
Iekļaut izņēmumu attiecībā uz Tiesu administrāciju kā neatkarīgo iestāžu (apgabaltiesu un pilsētu (rajona) tiesu grāmatvedības un personāla jomas pakalpojuma nodrošinātāju.
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 4.panta pirmo daļu Pārvaldes personālu veido amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, vispārējā valsts civildienesta ierēdņi un darbiniekam (tai skaitā pedagogi, ārstniecības personas). Ieslodzījuma vietās par samaksu tiek nodarbināti arī ieslodzītie, slēdzot ar viņiem vienošanos par darbu konkrētā ieslodzījuma vietā. Pārvaldē noteikti šādi darba laika veidi: normālais darba laiks, summētais darba laiks un nepilns darba laiks. Pārvalde aprēķina šādas piemaksas un atlīdzības: 1) piemaksu par speciālo dienesta pakāpi; 2) piemaksu pedagogam par darbu īpašos apstākļos; 3) piemaksu ārstniecības personai par darbu, kas saistīts ar īpašu risku, kurai ir paaugstinās risks drošībai vai veselībai; 4) piemaksu ārstniecības personai atbilstoši darba stāžam ārstniecības jomā; 5) piemaksu amatpersonai par dienesta pienākumu pildīšanu kopā ar dienesta suni; 6) atlīdzība par laiku, kuru amatpersona nepavada darba vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu; 7) piemaksu par nakts darbu; 8) piemaksu par darba vai dienesta pienākumu pildīšanu virs noteiktā darba vai dienesta pienākumu izpildes laika; 9) piemaksu par darba vai dienesta pienākumu pildīšanu svētku dienās; 10) piemaksu, ja papildus saviem tiešajiem amata (darba vai dienesta) pienākumiem pilda amatpersonas (darbinieka), kura nosūtīta komandējumā vai apmaksāta psiholoģiskā atbalsta kursa saņemšanai, vai kurai piešķirts ikgadējais, mācību vai papildus atvaļinājums, atvaļinājums bez darba samaksas saglabāšanas vai kurai ir iestājusies darbnespēja, pienākumus; 11) piemaksu ja papildus saviem tiešajiem amata (darba vai dienesta) pienākumiem pilda no amata pienākumu pildīšanas atstādinātās amatpersonas (darbinieka), kurai piešķirts grūtniecības, dzemdību vai bērna kopšanas atvaļinājums, pienākumus; 12) piemaksu ārstniecības personai, ja papildus saviem tiešajiem amata (darba) pienākumiem pilda vakanta amata ārstniecības personas pienākumus; 13) piemaksu ja papildus saviem tiešajiem amata (darba vai dienesta) pienākumiem pilda pienākumus, īstenojot projektu, darba grupā, komisijā vai citus pienākumus, izņemot, ja pienākumu pildīšana izriet no brīvības atņemšanas soda vai apcietinājuma izpildes regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām tiešajām funkcijām; 14) piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu Pārvaldes stratēģisko mērķu sasniegšanā.
Ņemot vērā minēto un to, ka Pārvaldē ir komplicēta atlīdzības aprēķināšanas sistēma, Pārvalde uzskata, ka termiņš, kad Pakalpojumu saņēmējs (Ieslodzījuma vietu pārvalde kā Tieslietu ministrijas padotības iestāde) uzsāk pakalpojumu saņemšanu 2026.gada 1.janvārī ir neadekvāti īss, to nepieciešams maksimāli atlikt, jo nav iespējams kvalitatīvi sagatavoties pārējai uz vienotu pakalpojuma centru un apzināt iespējamos riskus un problēmas, kas saistītas ar centralizāciju.
Ņemot vērā minēto un to, ka Pārvaldē ir komplicēta atlīdzības aprēķināšanas sistēma, Pārvalde uzskata, ka termiņš, kad Pakalpojumu saņēmējs (Ieslodzījuma vietu pārvalde kā Tieslietu ministrijas padotības iestāde) uzsāk pakalpojumu saņemšanu 2026.gada 1.janvārī ir neadekvāti īss, to nepieciešams maksimāli atlikt, jo nav iespējams kvalitatīvi sagatavoties pārējai uz vienotu pakalpojuma centru un apzināt iespējamos riskus un problēmas, kas saistītas ar centralizāciju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Valsts probācijas dienests atbalsta projekta virzību, vienlaikus vēršot uzmanību, ka anotācijas 1. sadaļas 1.3. punkta risinājuma aprakstā ir norādīts, ka "Saņemot grāmatvedības uzskaites pakalpojumu un personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojumu, Pakalpojumu saņēmējiem būs jānodrošina, ka to rīcībā ir atbilstoša materiāltehniskā bāze grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības procesu īstenošanai. Šo noteikumu izpratnē ar materiāltehnisko bāzi ir domāta atbilstoša IKT infrastruktūra Sistēmas, Pašapkalpošanās portāla un atbalsta sistēmas lietošanai, kā arī citas ierīces un IS risinājumi, kuru lietošana ir paredzēta grāmatvedības un personāla lietvedības procesu aprakstos, piemēram, uzlīmju printeri un svītrkoda/ QR koda skeneri elektroniskās inventarizācijas nodrošināšanai".
Aprakstā nav skaidri definēti nepieciešamo ierīču un informācijas sistēmas parametri, līdz ar to nav iespējams noteikt, vai Valsts probācijas dienests spēs nodrošināt atbilstošo materiāltehnisko bāzi vai tās pielāgošanai būs nepieciešams papildu finansējums.
Lūdzam papildināt anotāciju vai noteikumu projektu ar konkrētiem materiāltehniskās bāzes parametriem, kuriem jāatbilst iestādes sistēmai uz pakalpojuma saņemšanas brīdi.
Aprakstā nav skaidri definēti nepieciešamo ierīču un informācijas sistēmas parametri, līdz ar to nav iespējams noteikt, vai Valsts probācijas dienests spēs nodrošināt atbilstošo materiāltehnisko bāzi vai tās pielāgošanai būs nepieciešams papildu finansējums.
Lūdzam papildināt anotāciju vai noteikumu projektu ar konkrētiem materiāltehniskās bāzes parametriem, kuriem jāatbilst iestādes sistēmai uz pakalpojuma saņemšanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Valsts probācijas dienests vērš uzmanību, ka anotācijas 3. sadaļā pie "Cita informācija" norādīts, ka "...Papildus ikgadējā izdevumu pārskatīšanas procesā vai kārtējā valsts budžeta sagatavošanas procesā ir paredzēta budžeta pārdale no iestādēm, kas saņem centralizētos pakalpojumus no valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra. Precīzs pārdalāmā finansējuma apjoms tiks noteikts pirms katra resora pārņemšanas, ņemot vērā amata vietu pārcelšanu no resoriem uz valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centru Valsts kasē un pārskatot iepriekšējā gada izmaksas par licencēm vai licenču nomu".
No minēta nav tieši saprotams, kādi nosacījumi tiek ņemti vērā, lai noteiktu pārdalāmā finansējuma apmēru no konkrētas iestādes uz valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centru Valsts kasē. Nav tieši noteikts, vai iestādei (Valsts probācijas dienests), kurai grāmatvedības pakalpojums jau ir centralizēts (grāmatvedību kārto cita iestāde centralizēti) un finansējums par to tika pārdalīts jau iepriekš, būs jāpārdala vēl papildu finansējums - papildus tam, kas jau tika pārdalīts iestādei (Tiesu administrācijai), kura nodrošina grāmatvedības kārtošanu centralizēti.
Lūdzam anotācijā papildus skaidrot un norādīt nosacījumus, pēc kādiem tiks noteikts pakalpojuma saņemšanai nepieciešamais finansējums, tai skaitā precizēt, kādu tieši licenču izmaksas tiks ņemtas vērā.
No minēta nav tieši saprotams, kādi nosacījumi tiek ņemti vērā, lai noteiktu pārdalāmā finansējuma apmēru no konkrētas iestādes uz valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centru Valsts kasē. Nav tieši noteikts, vai iestādei (Valsts probācijas dienests), kurai grāmatvedības pakalpojums jau ir centralizēts (grāmatvedību kārto cita iestāde centralizēti) un finansējums par to tika pārdalīts jau iepriekš, būs jāpārdala vēl papildu finansējums - papildus tam, kas jau tika pārdalīts iestādei (Tiesu administrācijai), kura nodrošina grāmatvedības kārtošanu centralizēti.
Lūdzam anotācijā papildus skaidrot un norādīt nosacījumus, pēc kādiem tiks noteikts pakalpojuma saņemšanai nepieciešamais finansējums, tai skaitā precizēt, kādu tieši licenču izmaksas tiks ņemtas vērā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzņēmumu reģistra ieskatā no piedāvātās redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, kādā mērā projekta regulējums attiecas uz personāla informācijas apstrādi. Nav arī skaidrs, vai Valsts kase nodrošinās dokumentu reģistrēšanu, vai visu, kas saistīts ar Personāla procesu nodrošināšanu un katra noteiktā procesa izpildi.
Ņemot vērā projekta nosaukumu un 1.punkta regulējumu, varētu secināt, ka saistībā ar personāla lietvedību tas attiecas uz personāla finanšu datu un dokumentu apstrādi, bet vienlaikus projektā ietverta norāde uz personāla lietvedību un personāla uzskaiti.
Uzņēmumu reģistra ieskatā punkts būtu precizējams, lai no tā būtu viennozīmīgi saprotams, kādā mērā projekta regulējums attiecas uz personāla informācijas apstrādi un kāda veida personāla informācijas uzskaiti.
Ņemot vērā projekta nosaukumu un 1.punkta regulējumu, varētu secināt, ka saistībā ar personāla lietvedību tas attiecas uz personāla finanšu datu un dokumentu apstrādi, bet vienlaikus projektā ietverta norāde uz personāla lietvedību un personāla uzskaiti.
Uzņēmumu reģistra ieskatā punkts būtu precizējams, lai no tā būtu viennozīmīgi saprotams, kādā mērā projekta regulējums attiecas uz personāla informācijas apstrādi un kāda veida personāla informācijas uzskaiti.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
punktā ir ietverta atsauce uz 38.punktu, norādot uz tā saturu - portāla lietotāju pārvaldība. Vēršama uzmanība, ka 38 punkts regulē portāla lietotāju identifikāciju. Līdz ar to izvērtējama nepieciešamība precizēt atsauci atbilstoši mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt projektu, nosakot termiņu pieteikuma par sistēmas lietošanas pārtraukšanu par lietotāju. Nenosakot termiņu pieteikuma iesniegšanai, tiks radīti riski, ka lietotājs, kuram vairāk nav tiesību piekļūt Sistēmai vai atbalsta sistēmai, praktiski tai varētu vēl nenosakāmu laika posmu tomēr piekļūt.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrības nolūkos, aicinām papildināt anotāciju, norādot, vai 19.punkts ietver arī personas datu apstrādi, proti, tiesības pieprasīt personas datus un saņemt tos.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzņēmumu reģistra ieskatā punkta redakcija un tajā iekļautā atsauce uz 7. punktu nav viennozīmīgi saprotama.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, pamatojot izvēlēto auditācijas pierakstu glabāšanas termiņu - trīs gadi. Atbilstoši regulas 2026/679 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros tos apstrādā. Papildus norādāms, ka regulā 2026/679 nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām svītrot vārdus "līdz apstākļu noskaidrošanai", ņemot vērā, ka apakšpunkta ievaddaļā jau tas ir norādīts.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt apakšpunktu, ievērojot to, ka šie noteikumi arī ir ārējais normatīvas akts.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzņēmumu reģistra ieskatā atsauce uz 39.punktu ir kļūdaina, jo lietotāju identifikācija ir noteikta 38.punktā.
Kā arī nav saprotams, uz kādām darbībām attiecas teksts "arī tad, ja to nav veicis lietotājs".
Ņemot vērā minēto, izvērtējama nepieciešamība redakciju precizēt.
Kā arī nav saprotams, uz kādām darbībām attiecas teksts "arī tad, ja to nav veicis lietotājs".
Ņemot vērā minēto, izvērtējama nepieciešamība redakciju precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta vieglākas uztveramības nolūkos, aicinām dzēst 47.punktu turpmākajos punktos skaidri norādot Valsts kasi.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 49.punktu, nodrošinot tā atbilstību regulai 2016/679. Paskaidrojam, ka no projekta satura kopumā saprotams, ka Valsts kase datus vāks, glabās, vai citādi apstrādās, līdz ar to 49.punkts būtu precizējams, nosakot, ka 48. punktā minētajam nolūkam Valsts kase apstrādā personas datus.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzņēmumu reģistrs vērš uzmanību, ka valsts iestāde personas datu apstrādi drīkst veikt tikai atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, proti, datu apjomam jābūt norādītām. Uzņēmumu reģistra ieskatā regulējumā jānosauc personas datu kategorijas (49.2., 49.3. un 49.4. punktā ir norādīti dokumentu veidi). Kā arī būtu jākonkretizē, par kādu kontaktinformāciju ir runa, proti, vai ar to saprot, piemēram, lietotāja e-pasta adresi vai tālruņa numuru.
Piedāvātā redakcija
49.1. pieejas tiesību pieprasījumā norādītais personas vārds, uzvārds, personas kods, darba vieta un kontaktinformācija (precizējot, kāda tieši);
49.2. auditācijas pierakstos iekļautā interneta protokola adrese, no kuras lietotājs pieslēdzies informācijas sistēmai;
49.3. personas balss zvanu ieraksti.
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikt konkrētus datu veidus, piemēram, tālruņa numurs, e-pasta adrese u.tml.
Atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta "a" apakšpunktam personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tāpat atbilstoši minētā panta 1.punkta "c" apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Līdz ar to projektā jānosaka konkrēti apstrādājamie personas dati, kas nepieciešami noteiktajam nolūkam, tādējādi arī nodrošinot, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā.
Atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta "a" apakšpunktam personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tāpat atbilstoši minētā panta 1.punkta "c" apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Līdz ar to projektā jānosaka konkrēti apstrādājamie personas dati, kas nepieciešami noteiktajam nolūkam, tādējādi arī nodrošinot, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projektu, skaidri nosakot, kādus datu veidus plānots apstrādāt. Paskaidrojam, ka apzīmējums "pieejas tiesību pieprasījumi" ir plaši interpretējams un nav saprotams, kādi dati tiks apstrādāti.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projektu, skaidri nosakot, kādus datu veidus plānots apstrādāt. Paskaidrojam, ka apzīmējums "tehniskās piekļuves informācija" ir plaši interpretējams un nav saprotams, kādi dati tiks apstrādāti.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projektu kopumā, nosakot skaidrus Valsts kases uzdevumus un/vai pienākumus. Paskaidrojam, ka tiek saskatīta pretruna starp projekta 47. punktu un 51.punktu, turklāt Tieslietu ministrijas ieskatā, projekta saturs būtu vieglāk uztverams, kas atvieglotu arī tā praktisko piemērošanu, ja tiktu skaidri noteikti Valsts kases uzdevumi un/vai pienākumi, pārziņa un apstrādātāja lomas regulas 2016/679 izpratnē skaidrojumu ietverot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām sniegt plašāku skaidrojumu par jēdziena "nodrošināt materiāltehnisko bāzi" tvērumu, skaidrojot, kā tiks nodrošināta IKT infrastruktūras sistēmas darbība, tās plānotām izmaksām un izmaksu segšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
