Projekta ID
25-TA-817Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
3. VSIA "Latvijas Vēstnesis" līdz 2025. gada 30. decembrim nodrošināt VSIA "Latvijas Vēstnesis" finanšu līdzekļu atlikumu pārskaitīšanu uz Tieslietu ministrijas kontu Valsts kasē līdz to ieplānošanai valsts budžetā un Tieslietu ministrijai nodrošināt to izlietošanu Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā Oficiālajam izdevējam noteikto valsts pārvaldes uzdevumu, tostarp neatliekamo Oficiālā izdevēja attīstības vajadzību īstenošanai 2026. gadā un pārskaitīt šos finanšu līdzekļus iestādei uz kontu Valsts kasē.
Iebildums
Lūdzam izslēgt 3.punktu vai to papildināt ar pārējās uzņēmuma mantas un saistību nodošanu Tieslietu ministrijai, ņemot vērā, ka jaunizveidotā iestāde savu darbību uzsāk 01.01.2026., bet uzņēmums beidz darbību līdz 31.12.2025.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas 4.3.punktā minēts, ka nepieciešams pieņemt lēmumu par uzņēmuma finanšu līdzekļu atlikuma pārskaitījumu Tieslietu ministrijai. Ņemot vērā, ka uzņēmumam pieder arī citi aktīvi, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par visas uzņēmuma mantas nodošanas procesu izveidotajai iestādei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas 2.punktā minēts, ka šobrīd konstatēts trūkums saistībā ar "divu standartu grāmatvedības vešanu un budžeta plānošanu". Lūdzam precizēt redakciju vai paskaidrot, kāpēc uzņēmumam grāmatvedībā jāpiemēro divi standarti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lai VSIA “Latvijas Vēstnesis” pēc tā statusa maiņas varētu turpināt darbību kā Tieslietu ministrijas budžeta iestāde, ir jāveic attiecīgas izmaiņas Tieslietu ministrijas budžetā, ieplānojot no VSIA “Latvijas Vēstnesis” saņemtos resursus un atbilstošus izdevumus Tieslietu ministrijas noteiktajā budžeta apakšprogrammā. Atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai, ir paredzēts, ka VSIA "Latvijas Vēstnesis" līdz 2025. gada 30. decembrim nodrošina finanšu līdzekļu atlikumu pārskaitīšanu uz Tieslietu ministrijas kontu Valsts kasē līdz to ieplānošanai valsts budžetā, bet ņemot vērā, ka budžeta likums 2026.gadam jau būs pieņemts, lūdzam Tieslietu ministriju anotācijas 3.sadaļā sniegt skaidrojumu, par to, kā ir plānota minēto līdzekļu ieplānošana valsts budžetā, vienlaikus norādot, ka iestādes darbība tiks nodrošināta no kopējā (no VSIA "Latvijas Vēstnesis" saņemtā un Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā līdz šim paredzētā) attiecīgajā Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā ieplānotā finansējuma, tādējādi apliecinot, ka reorganizācijas rezultātā neradīsies negatīva ietekme uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atbilstoši anotācijas 1.3.sadaļas 5.punktā norādītajam, ir paredzēts piemērot izņēmumu, nosakot, ka maksas pakalpojumu cenrādi apstiprinās iestādes vadītājs nevis Ministru kabinets, no kā izriet, ka maksas pakalpojumu veidi, to prognozējamās cenas un arī izdevumi, kas var rasties, piemēram, saistībā ar jaunu maksas pakalpojumu ieviešanas nodrošināšanu, netiks saskaņoti atbilstoši normatīvo aktu saskaņošanas kārtībai, tādējādi nebūs iespējams iepriekš pārliecināties, ka izmaiņas maksas pakalpojumu klāstā vai cenās nerada papildu finansējuma nepieciešamību to nodrošināšanai. Ievērojot minēto, lūdzam anotācijas 3.sadaļā skaidrot vai Tieslietu ministrija ir izvērtējusi šāda izņēmuma piemērošanas riskus un efektivitāti attiecībā uz valsts budžeta izdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas projekta 1.3. sadaļas 5. punktā ir teikts: "Nepieciešams noteikt, ka maksu par Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrās daļas 4. un 7. punktā, 17. panta ceturtajā daļā un 18. panta pirmajā daļā minēto pakalpojumu un pakalpojumu privāttiesisko attiecību ietvaros, maksāšanas kārtību un atvieglojumus nosaka Oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" vadītājs, vienlaikus ņemot vērā Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku (izņēmums no Likuma par budžetu un finanšu vadību). Tādējādi iestādes maksu par maksas pakalpojumiem neapstiprinātu Ministru kabinets un iestāde varēs operatīvi reaģēt uz cenas veidojošajiem apstākļiem (piemēram, pakalpojuma pieprasījumu)." Atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītajai daļai - Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. Savukārt minētā likuma 5. panta divpadsmitā daļa nosaka, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no valsts budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku. Šobrīd ir prakse, ka tiešās valsts pārvaldes iestādes, budžeta iestādes Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē, maksas pakalpojumus sniedz saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu cenrādi, kas sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr.333) prasībām. Turklāt ar 2026. gada 1. janvāri uz tiešās pārvaldes iestādi Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis", budžeta iestāde būs piemērojams noteikumu Nr.333 16. punkts, kas nosaka, ka iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā. Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam papildināt anotācijas projekta 1.3. sadaļas 4. punktu ar argumentāciju izņēmuma stāvokļa noteikšanai, kas būtībā radīs precedentu citām budžeta iestādēm. Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešami atbilstīgi precizējumi anotācijas 2.1. un 4.1. sadaļas sniegtajā informācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka valsts budžeta iestādēm tiek atvērti ne vien budžeta izdevumu konti (saskaņā ar reģistrēto finansēšanas plānu), bet arī konti, piemēram, ziedojumu dāvinājumu uzskaitei vai deponēto naudas līdzekļu uzskaitei, izsakām priekšlikumu precizēt anotācijas 4.3.apakšpunktu, aizstājot vārdus “konti Valsts kasē tiks izveidoti un atvērti pēc valsts budžeta finansēšanas plānu apstiprināšanas” ar vārdiem “tiks atvērti konti Valsts kasē atbilstoši normatīvajam regulējumam par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu.”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas 4.5.punktā minēto, ka jāveic kreditoru identificēšana par periodu kopš 2015.gada. Ņemot vērā, ka saskaņā ar Grāmatvedības likumu noslēdzot katru pārskata gadu jāveic inventarizācija, nav saprotams anotācijā minētais saistību apzināšanas process.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Labākai izpratnei par VSIA "Latvijas Vēstnesis" likvidācijas procesa pabeigšanu, lūdzam papildināt anotāciju ar pārējo aktīvu un saistību nodošanas termiņu un atbildīgo personu, ņemot vērā, ka jaunā iestāde būs izveidota tikai no 01.01.2026., kā arī sniegt informāciju par termiņu un atbildīgo par VSIA "Latvijas Vēstnesis" grāmatvedības uzskaiti un likvidācijas slēguma finanšu pārskata sagatavošanu.
Piedāvātā redakcija
-
