Atzinums

Projekta ID
22-TA-3784
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
30.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākuma “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība” īstenošanas noteikumi (turpmāk – noteikumu projekts) 25. punktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs veiks projekta ex-post izvērtējumu, ietverot vismaz projekta sasniegto rezultātu un ietekmes novērtējumu.

Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka no normas satura nav saprotams, vai  izvērtējuma veikšanā tiks apstrādāti personu dati Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk – Datu regula) izpratnē, vai arī nē. Gadījumā, ja izvērtējumā tiks apstrādāti personu dati (informācija no kuras personu iespējams idetificēt), norma būtu jāprecizē, norādot tajā informācija par datu kategorijām, kuras ir plānot apstrādāt, datu subjektiem, kuru datus ir paredzēts apstrādāt, tāpat arī informācija par to, vai personu dati tiks glabāti un cik ilgi, kā arī - vai dati tiks nodoti citām vienībām un kādā nolūkā.

Inspekcija skaidro, ka personu datu apstrādē ir jāievēro Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk – Datu regula) prasības, tostarp Datu regulas 5. pantā nostiprinātie datu apstrādes principi. Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā nostiprināts princips “likumīgums, godprātība un pārredzamība”, saskaņā ar kuru dati ir jāapstrādā likumīgi (jābūt kādam no Datu regulas 6. panta 1. punktā minētajiem datu apstrādes pamatojumiem), godprātīgi un pārredzami (datu subjektam ir jābūt skaidrai veicamajai datu apstrādei, tās apjomam, nolūkiem, glabāšanas termiņiem). Datu regulas 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā nostiprināts nolūka ierobežojuma princips, kas būtībā nosaka, ka datu apstrādi veic skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā. Tāpat svarīgs ir arī Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā nostiprinātais datu minimizēšanas princips, saskaņā ar kuru, apstrādāti tiek tikai tie dati, kas ir patiesi un absolūti “nepieciešami” konkrēta nolūka sasniegšanai kā arī e) apakšpunktā nostiprinātais “glabāšanas ierobežojuma” princips, saskaņā ar kuru dati glabājami ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.

No Datu regulā nostiprinātajiem principiem izriet, ka gadījumā, kad tiek paredzēta personu datu apstrāde, tiesību aktā ar kuru to paredz būtu gana skaidri jānorāda sekojoša informācija:
1) skaidrs datu apstrādes nolūks (gana skaidrs, lai varētu izsecināt iespējamos apstrādājamos datu veidus jeb kategorijas);
2) datu subjekti, kuru datus paredzēts apstrādāt;
3) datu veidus jeb kategorijas, kuras paredzēts apstrādāt;
4) datu glabāšanas termiņus (ja datus ir paredzēts uzglabāt), papildus anotācijā skaidrojot to, kāpēc šāds termiņš ir nepieciešams.
5) vienības, kam dati var tikt nodoti un kādā nolūkā (ja datus paredzēts kādam nodot).

Ievērojot minēto:
1) Ja noteikumu projekta 25. punktā ir paredzēta personu datu apstrāde, tas būtu papildināms, taču ja izvērtējumā nav paredzēta personu datu apstrāde, bet tikai statistikas norādīšana vai anonimizētu datu apstrāde, tad norma atstājama esošajā redakcijā, anotācijā skaidri un nepārprotami norādot, ka noteikumu projektā personas datu apstrāde nav paredzēta.

2) Tāpat Inspekcija norāda, ka arī no noteikumu projekta 26.6. apakšpunkta, kurā noteikts, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs uzkrās datus par horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem, piemēram, izglītoto personu par vienlīdzīgu iespēju aspektiem (..) skaits, sniegto ekspertu konsultāciju (..) skaits - nav saprotams, vai 26.6. punktā ir paredzēts uzkrāt datus tīri statistiskā izpratnē (piemēram, bez informācijas no kuras personu var identificēt vai anonimizētus datus), jeb uzkrātajos datos būs ietverti arī personu dati.
Gadījumā, ja ar noteikumu projekta 26.6. apakšpunktu paredzēts apstrādāt personu datus Datu regulas izpratnē, norma būtu jāpapildina ar visu Inspekcijas jau augstāk minēto informāciju, kas normā norādāma attiecībā uz datu apstrādi.

3) Papildus iebilstams, ka noteikumu projekta 26.7. apakšpunktā, kurā ir paredzēta personu datu apstrāde, tostarp datus uzkrājot, būtu jāprecizē termiņš, cik ilgi dati tiks glabāti, papildus anotācijā sniedzot skaidrojumu par to, kāpēc tieši šāds termiņš ir nepieciešams konkrētā datu apstrādes nolūka sasniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-