Atzinums

Projekta ID
22-TA-1124
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam būtiski pārskatīt MK noteikumu projektu, nodrošinot noteikumu projekta pārskatāmu struktūru, lai normatīvā akta piemērotājs varētu vienkāršāk orientēties prasībās, kas jāpiemēro, piešķirot komercdarbības atbalstu, un skaidru piemērojamo prasību sarakstu, kas attiektos:
- pirmkārt, uz projektiem, kuriem atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts (ja tiek plānots veikt tādu nošķīrumu, jo noteikumu projektā iekļauti nosacījumi par piemērojami valsts atbalsta regulējumu un tikai noslēgumā (51.punktā) kaut kas pieminēts par projektiem, kas saistīti ar nesaimniecisko darbību);
- otrkārt, projektiem, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts un kuriem atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 14.pantu;
- treškārt, projektiem, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts un kuriem atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 18.pantu;
- ceturtkārt, uz projektiem, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts un kuriem atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar kādu no noteikumu projektā minētajām de minimis regulām.
(Lūdzam skatīt un precizēt pēc analoģijas kā SAM 4.2.1.2. 2.kārtas noteikumos)

Lūdzam atbilstoši noteikumu projektā izteiktajiem komentāriem precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar punktu, kas paredzētu prasības, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta a) apakšpunkta, t.i. atbalsts netiek sniegts atbalsta saņēmējam, uz kuru attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts, kuru piešķīrusi tā pati dalībvalsts, atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu. Lūdzam šo normu attiecināt uz visiem subjektiem, kas atbalstu saņem, piemērojot Komisijas regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā ja gala labuma guvējs ir biedrība un nodibinājums vai arī pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, kas pretendē uz komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. vai 18. pantu, uz to attiecas visas prasības, kas izriet attiecīgi no Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. vai 18. panta un tās I nodaļas, tai skaitā prasība par neatbilstību grūtībās nonākuša uzņēmuma definīcijai un uzņēmuma lieluma izvērtējumu. Lūdzam attiecīgi papildināt/precizēt noteikumu projekta 33.2. apakšpunktu un 33. punktu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 34. punktu atbilstoši izteiktajam iebildumam par noteikumu projekta 33.2. apakšpunktu saistībā ar prasībām, kas jāpārbauda attiecībā uz visiem atbalsta saņēmējiem, tai skaitā biedrībām un nodibinājumiem un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, ja tām atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.4. apakšpunktā vārdus "ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ņemot vērā šo noteikumu 50. punktā minētos nosacījumus" aizstājot ar vārdiem, piemēram "ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013", ņemot vērā to, ka uzskaites veidlapu par citu saņemto de minimis atbalstu vai informāciju par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru jānorāda tikai gadījumā, ja komercdarbības atbalstu šo noteikumu ietvaros plānots sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, savukārt izvērtējumu par pasākuma kvalificēšanu par komercdarbības atbalstu būtu jāveic pašā sākumā (ja tādu plānots veikt).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 47. punktu, jo no tā pirmā teikuma var saprast, ka komercdarbības atbalsts visiem 29.punktā minētajiem subjektiem var tikt piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu, kas nav korekti, jo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu nedrīkst piešķirt lielajiem uzņēmumiem. Skaidrojam, ka arī biedrība, nodibinājums un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija jāvērtē atbilstoši sīkā (mikro), mazā, vidējā un lielā komersanta definīcijai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz šī noteikumu projekta 24. punktu, ņemot vērā to, ka saskaņā ar noteikumu projekta 24. punktu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir nevis gala labuma guvējs, bet gan atbalsta sniedzējs, kuram nav plānota komercdarbības atbalsta piešķiršana.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka tas, vai gala labuma guvējs piesakās atbalstam savai saimnieciskajai darbībai vai saistībā ar nesaimniecisko darbību, būtu jāvērtē pirms atbalsta pretendenta vērtēšanas par atbilstību šajos noteikumos minētā attiecīgā piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma prasībām.
Ja šo noteikumu ietvaros atbalsts tiek plānots arī nesaimnieciskai darbībai, tad atbalsta pretendentam nav jāiesniedz dokumenti, kas minēti citos noteikumu projekta punktos un, kas saistīti ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma piešķiršanas prasībām. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 51.punktu vai nu svītrot (visiem projektiem piemērojot kādu no minētajiem valsts atbalsta regulējumiem), vai pārcelt augstāk, jo tajā minētais nosacījums būtu vērtējams pirms piemērojamajiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 52.1.apakšpunkts ir pretrunā ar noteikumu projekta 50.punktu. Lūdzam to attiecīgi precizēt ņemot vērā to, ka saskaņā ar noteikumu projekta 50.punktu, ja gala labuma guvējs darbojas Komisijas regulas Nr. 651/2014 noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās, atbalsts tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, savukārt noteikumu projekta 52.punkts paredz vispārējo aizliegumu piešķirt atbalstu gala labuma guvējiem, ja tie neatbilst šajā punktā uzskaitītajām prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 53.punkta pēdējo teikumu ar atsauci uz atbilstošā de minimis atbalsta regulējuma punktu, kas paredz darbības un izmaksu nošķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam novērst pretrunu ar noteikumu projekta 57. punktu, kas nosaka citādāku atbalsta intensitāti gala labuma guvējiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka komercdarbības atbalsts konsultāciju izmaksu segšanai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu var piešķirt tikai sīkiem (mikro), maziem, vidējiem komersantiem, savukārt lieliem komersantiem, starp kuriem var būt arī biedrības, nodibinājumi, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, atbalstu konsultāciju izmaksām saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu piešķirt nedrīkst. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 60. punktu, lai novērstu nekorektas interpretācijas risku, ka komercdarbības atbalsts konsultāciju izmaksu segšanai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu var tikt piešķirts arī lielajiem komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 61.punktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 18.panta 4.punktu, kurā sniegta definīcija.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 50.punktā ir noteikts, ka gadījumā, ja gala labuma guvējs darbojas Komisijas regulas Nr. 651/2014 noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās, atbalsts tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, vēršam uzmanību, ka, piešķirot de minimis atbalstu šo MK noteikumu ietvaros, ir jāpārliecinās, vai atbalsta pretendents nedarbojas tikai attiecīgā de minimis regulējumā minētajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās, nevis visās MK noteikumu projekta 52.punktā minētajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās. Attiecīgi lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 62.5.apakšpunkta redakciju, liekot atsauci, piemēram, uz attiecīgajiem MK noteikumu projekta 52.punkta apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šī norma paredz stingrākas prasības, nekā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pants, kas paredz tikai projekta iesnieguma iesniegšanu atbalsta sniedzējam, lai uzsāktu projektu. Lūdzam sniegt paskaidrojumu anotācijā, kā arī precizēt anotācijas V sadaļu, norādot, ka attiecīgā norma paredz stingrākus nosacījumus nekā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pants.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 74.3.apakšpunkts ir pretrunā ar noteikumu projekta 62.3.apakšpunktu (attiecīgajā apakšpunktā de minimis atbalsta kumulācija ir aizliegta). Lūdzam novērst pretrunu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šī norma paredz stingrākas prasības, nekā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pants, kas paredz tikai projekta iesnieguma iesniegšanu atbalsta sniedzējam, lai uzsāktu projektu. Lūdzam precizēt anotācijas V sadaļu, norādot, ka attiecīgā norma paredz stingrākus nosacījumus nekā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pants. Tāpat, vēršam uzmanību, ka no redakcijas nav līdz galam skaidrs, kurš no visiem minētajiem brīžiem jāpiemēro.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz stingrākas prasības nekā to paredz de minimis atbalsta regulas (tiek paredzēta atbalsta intensitāte arī de minimis gadījumā), lai nodrošinātu arī šo stingrāko prasību attiecināšanu uz nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas kārtību, lūdzam noteikumu projekta 76.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, vai Komisijas Regulas Nr. 717/2014, vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekts nosaka 2.2.1.2.i.  investīcijas “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā” īstenošanas noteikumus, līdz ar to uzskatām, ka anotācijas 1.3.sadaļā pie atbalsta programmas īstenošanā iesaistīto institūciju apraksta sniegtā informācija par Ekonomikas ministrijas izstrādāto konceptuālo ziņojumu par LIAA reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamām darbībām un atalgojuma modeļa izmaiņām nav attiecināma uz minēto noteikumu projektu un ir svītrojama.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam preicizēt skaidrojumu par piemērojamām atbalsta intensitātēm de minimis atbalsta gadījumā, ievērojot izteikto iebildumu pie noteikumu projekta 56. punkta. Vienlaikus lūdzam labot kļūdu attiecībā uz piemērojamo atbalsta intensitāti, piešķirot atbalstu konsultāciju izmaksu sniegšanai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu atbilstoši iebildumiem, kas izteikti par noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt papildināt noteikumu projekta 19.5. apakšpunktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 7. punktu pēc līdzības, kā to paredz noteikumu projekta 19.4. apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu norādīt Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikuma projekta 22. punktā atsauci, ka pievienotās vērtības nodokli sedz no valsts budžeta līdzekļiem MK noteikuma projekta 17.1. apakšpunktā minētajām Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai attiecināmajām izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauci 28.punktā, MK noteikumu projekta 4.punktā nav norādīts finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka de minimis atbalsta regulējums neparedz grūtībās nonākuša uzņēmuma pārbaudi, ja de minimis atbalsts tiek piešķirts granta veidā. Aicinām izvērtēt šādas stingrākas prasības nepieciešamību un attiecīgi precizēt noteikumu projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām apvienot noteikumu projekta 65. un 66. punktus vienā punktā, jo abi paredz pretendenta vērtēšanu uz lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu brīdi. Vienlaikus vēršam Jūsu uzmanību, ka pirms piešķir komercdarbības atbalstu, ir jāizvērtē visi piemērojamā atbalsta regulējuma nosacījumi, ne tikai noteikumu projekta 65. un 66.punktā minētie.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu anotācijas 1.3. sadaļas pirmajā teikumā pārcelt vārdu “plānu” aiz iekavām.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
6.punktā ir sniegta informācija par LIAA personāla atlīdzības un administrēšanas izmaksām pa gadiem, kas kopā veido 2 500 001 euro, savukārt atbilstoši noteikumu projekta 31.punktam Atveseļošanas fonda finansējums LIAA nepārsniedz 2 500 000 euro. Lūdzam veikt attiecīgus precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
29.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt Ministru kabineta protokollēmuma (turpmāk – MK protokollēmums) 3.punktu, skaidri norādot atbalsta programmu uz kuru attiecīgais nosacījums ir attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
30.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu aizstāt MK protokollēmuma 4.punktā vārdu “minētā” ar vārdiem un skaitli “šī protokollēmuma 3.punktā minētā”.
Piedāvātā redakcija
-