Atzinums

Projekta ID
24-TA-1680
Atzinuma sniedzējs
Vēja enerģijas asociācija
Atzinums iesniegts
11.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
"(11) Sistēmas operators atsevišķi uzskaita un savā tīmekļvietnē publicē informāciju par brīvajām sistēmas jaudām ražošanas un patēriņa pieslēgumu nodrošināšanai. Informāciju par brīvajām pārvades sistēmas jaudām katram pārvades sistēmas pakalpojuma veidam elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēguma nodrošināšanai pārvades sistēmas operators savā tīmekļvietnē publicē vismaz reizi ceturksnī. Pārvades sistēmas operators, nosakot brīvo pārvades sistēmas jaudu elastīgajam pārvades sistēmas pakalpojumam, ņem vērā dažādu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ražošanas profilu savstarpēju savietojamību.";
Piedāvātā redakcija
Izteikt 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Sistēmas operators izstrādā un publicē metodiku, kā tiek aprēķinātas gan maksimālās, gan faktiski pieejamās jaudas pārvades sistēmā. Atbilstoši metodikai, sistēmas operators atsevišķi uzskaita un savā tīmekļvietnē publicē informāciju par brīvajām sistēmas jaudām ražošanas un patēriņa pieslēgumu nodrošināšanai. Informāciju par brīvajām pārvades sistēmas jaudām katram pārvades sistēmas pakalpojuma veidam elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēguma nodrošināšanai pārvades sistēmas operators savā tīmekļvietnē publicē vismaz reizi ceturksnī. Pārvades sistēmas operators, nosakot brīvo pārvades sistēmas jaudu elastīgajam pārvades sistēmas pakalpojumam, ņem vērā dažādu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ražošanas profilu savstarpēju savietojamību.";
 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
"(42) Ja sniedzams elastīgais pārvades sistēmas pakalpojums, pārvades sistēmas operators:
1) par vienu un to pašu brīvās pārvades sistēmas jaudas vienību pārvades līnijā var izsniegt tehniskās prasības elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma ierīkošanai vairākiem elektroenerģijas ražotājiem;
2) rezervē tehniskajās prasībās noteikto jaudu elektroenerģijas ražotāja elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai pieslēguma līguma ar elektroenerģijas ražotāju noslēgšanas brīdī;
3) nekavējoties anulē izsniegtās tehniskās prasības un neslēdz pieslēguma līgumu, nesedzot elektroenerģijas ražotājam ar elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma ierīkošanu līdz tehnisko prasību anulēšanai radušās izmaksas, ja pēc šīs daļas 2. punktā minētās prasības izpildes brīvā pārvades sistēmas jauda ir mazāka nekā tehniskajās prasībās noteiktā jauda elektroenerģijas ražotāja elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai.";
Piedāvātā redakcija
papildināt pantu ar 4.2 daļu šādā redakcijā:
"(42) Ja sniedzams elastīgais pārvades sistēmas pakalpojums, pārvades sistēmas operators:
1) par vienu un to pašu brīvās pārvades sistēmas jaudas vienību pārvades līnijā var izsniegt tehniskās prasības elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma ierīkošanai vairākiem elektroenerģijas ražotājiem;
2) rezervē tehniskajās prasībās noteikto jaudu elektroenerģijas ražotāja elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai brīdī, kad ir:
a) Noslēgts pieslēguma līgums ar elektroenerģijas ražotāju;
b) Būvniecības informācijas sistēmā saņemta atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi.

3) nekavējoties anulē izsniegtās tehniskās prasības un neslēdz pieslēguma līgumu, nesedzot elektroenerģijas ražotājam ar elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma ierīkošanu līdz tehnisko prasību anulēšanai radušās izmaksas, ja pēc šīs daļas 2. punktā minētās prasības izpildes brīvā pārvades sistēmas jauda ir mazāka nekā tehniskajās prasībās noteiktā jauda elektroenerģijas ražotāja elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai.";
 
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
(1) Atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtas vai atjaunīgās elektroenerģijas dažādu ražošanas iekārtas veidu kopuma ieviešanā un ekspluatācijā, tostarp, saules vai vēja elektrostacijas iekšējā līnijas un elektroenerģijas uzkrātuves ieviešanā, atļauju piešķiršanā tiek piemērots sevišķi svarīgu sabiedrības interešu princips, saskaņā ar kuru:
1) šā likuma 22. pantā minētās jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai nepieciešamās atļaujas izsniegšanā atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtām ir priekšroka attiecībā uz cita veida elektroenerģijas ražošanas iekārtām, ja tas ir nepieciešams;
2) atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas un vides aizsardzības pasākumu īstenošanas līdzvērtīgums tiek nodrošināts atbilstoši šā panta otrai, trešajai un ceturtajai daļai.
(2) Ja ieviešot atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtas sākotnējā ietekmes uz vidi novērtējuma laikā konstatēta būtiska ietekme uz vidi, elektroenerģijas ražotājs veic ietekmes uz vidi novērtējumu vai iesniedz Valsts vides dienestam izvērtēšanai priekšlikumu kopumu pasākumiem, kas tiks veikti, lai novērstu vai samazinātu nelabvēlīgo ietekmi uz vidi.
(3) Valsts vides dienests, pamatojoties uz šā panta otrajā daļā minēto pasākumu priekšlikumu kopumu, var pieņemt lēmumu nepiemērot paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējumu un izdot tehniskos noteikumus attiecībā uz katru konkrēto paredzēto darbību saskaņā ar likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteikto.
(4) Atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas procesa laikā izdota elektroenerģijas ražotājam labvēlīga administratīvā akta  attiecībā uz ietekmes uz vidi novērtējumu un elektroenerģijas ražošanas iekārtu būvniecību apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta darbību.".
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši Direktīvai iekārtas vai ražotnes, kurās tiek iegūta enerģija no atjaunojamiem energoresursiem, to pieslēgums tīklam un saistītais tīkls un enerģijas uzkrāšanas iekārtas, izdodot būvniecību atļaujošus administratīvos aktus to plānošanas, būvniecības un ekspluatācijas laikā, ir uzskatāmi par nepieciešamiem sevišķi svarīgu sabiedrības interešu nodrošināšanai un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai
No direktīvas tai skaitā izriet vairākas prasības, kas nav ņemtas vērā Grozījumu projektā, taču VEA uzskatā būtu iekļaujamas Grozījumu redakcijā:

“Iekārtas vai ražotnes, kurās tiek iegūta enerģija no atjaunojamiem energoresursiem, to pieslēgums tīklam un saistītais tīkls un enerģijas uzkrāšanas iekārtas, izdodot būvniecību atļaujošus administratīvos aktus to plānošanas, būvniecības un ekspluatācijas laikā, ir uzskatāmi par nepieciešamiem sevišķi svarīgu sabiedrības interešu nodrošināšanai un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai.

Sevišķi svarīgu sabiedrības interešu princips tiek piemērots gadījumos, kad jānosaka līdzsvars starp šī panta pirmajā daļā noteiktajām īpaši svarīgajām sabiedrības interesēm un Ūdens apsaimniekošanas likumā paredzētajiem izņēmumiem vides kvalitātes mērķu sasniegšanai atsevišķos ūdensobjektos un Sugu un biotopu aizsardzības likumā paredzētajiem izņēmumiem īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanai vai traucēšanai.

Šī panta nosacījumi nevar tikt piemēroti īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, izņemot to neitrālās zonas.

Ja pēc iespējamo alternatīvu un ietekmes mazināšanas pasākumu izvērtēšanas, nav iespējams rast citu pieņemamu risinājumu un īpaši aizsargājamām sugām tiks nodarīts kaitējums, piemērojot sevišķi svarīgu sabiedrības interešu principu, iekārtas vai ražotnes attīstītājs izstrādā un ar Dabas aizsardzības pārvaldi saskaņo kompensācijas pasākumu programmu, kas īstenojama par šajā pantā minēto staciju attīstītāju līdzekļiem. Ja nav pieejami citi samērīgi kompensācijas pasākumi, pieļaujama naudas kompensācija sugu aizsardzības plānā paredzēto pasākumu īstenošanai, kas veicami sugas aizsardzības stāvokļa uzlabošanai.”

 
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
128. Līdz 2026. gada 31. martam brīvā pārvades sistēmas jauda tiek piešķirta tikai elastīgā pārvades sistēmas pakalpojuma saņemšanai. Ja brīvā pārvades sistēmas jauda tiek piešķirta cita veida elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai esoša pieslēguma ietvaros, visiem elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidiem tiek sniegts elastīgais pārvades sistēmas pakalpojums.".
Piedāvātā redakcija
128. Līdz 2026. gada 31. martam brīvā pārvades sistēmas jauda tiek piešķirta tikai elastīgā pārvades sistēmas pakalpojuma saņemšanai. Ja brīvā pārvades sistēmas jauda tiek piešķirta cita veida elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai esoša pieslēguma ietvaros, visiem elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidiem tiek sniegts elastīgais pārvades sistēmas pakalpojums, izņemot, ja ir elektroenerģijas uzkrātuves, ko pievienojot jau esošam pārvades sistēmas pieslēgumam, nepalielinot tā jaudu, ir pieļaujams saglabāt konstanto pārvades sistēmas pakalpojumu. Kārtību, kādā pārvades sistēmas jauda tiek piešķirta pēc 2026. gada 31. marta, nosaka saskaņā ar pārvades sistēmas operatora izstrādātiem un regulatora apstiprinātiem noteikumiem".
 
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
127. Šā likuma 9. panta sestajā daļā minētos noteikumus un kārtību, 13. panta 11 daļā minēto kārtību, un 14. panta otrajā daļā minēto metodiku pārvades sistēmas operators regulatoram 12 mēneša laikā no šo grozījumu spēkā stāšanās dienas.
Piedāvātā redakcija
127. Šā likuma 9. panta sestajā daļā minētos noteikumus un kārtību, 13. panta 1.1 daļā minēto kārtību, šā likuma pārejas noteikumu 128. punktā minētos noteikumus un 14. panta otrajā daļā minēto metodiku pārvades sistēmas operators iesniedz regulatoram 12 mēneša laikā no šo grozījumu spēkā stāšanās dienas, bet 9. panta 1.1 daļā minēto metodiku publicē 2 mēnešu laikā no šo grozījumu spēkā stāšanās dienas.