Projekta ID
22-TA-1054Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija saglabā iebildumu - lūdzam papildināt Farmācijas likuma 51.2 pantu, paredzot Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta sadarbību labas ražošanas prakses atbilstības novērtēšanā. No 2019. gada 4. līdz 8. martam Eiropas Zāļu aģentūra (turpmāk – EZA) Kopējās audita programmas (turpmāk – JAP audits) ietvaros veica auditu Latvijā, lai novērtētu Pārtikas un veterināra dienesta atbilstību Eiropas Savienības labas ražošanas prakses (turpmāk - GMP) prasībām. JAP audita secinājumos minēts, ka nepieciešamas pilnveidot Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta sadarbību GMP jomā, lai stiprinātu veterināro zāļu ražošanas uzraudzības sistēmu, uzraugošo iestāžu kapacitāti un inspektoru kvalifikāciju.
Lai nodrošinātu JAP auditā minēto trūkumu novēršanu, jāparedz iespēja Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta sadarbībai, veicot veterināro zāļu un aktīvo vielu ražotāju GMP inspekcijas tādos cilvēkiem paredzēto zāļu ražošanas uzņēmumos, kuriem ir atļauts ražot veterinārās zāles un par veterināro zāļu izejvielām izmantotās aktīvās vielas.
Lai arī anotācijā minēts, ka likumprojektā ir paredzēts precizēt un papildināt normas tikai attiecībā uz "cilvēkiem paredzēto zāļu sektoru", tiek skartas arī likuma prasības, kas attiecas uz veterināro zāļu jomu. Ņemot vērā, ka Farmācijas likums joprojām attiecas gan uz cilvēkiem paredzēto zāļu jomu, gan uz veterināro zāļu jomu, veicot grozījumus ir jānodrošina vienota prasību interpretācija likuma darbības ietvarā.
Lai nodrošinātu JAP auditā minēto trūkumu novēršanu, jāparedz iespēja Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta sadarbībai, veicot veterināro zāļu un aktīvo vielu ražotāju GMP inspekcijas tādos cilvēkiem paredzēto zāļu ražošanas uzņēmumos, kuriem ir atļauts ražot veterinārās zāles un par veterināro zāļu izejvielām izmantotās aktīvās vielas.
Lai arī anotācijā minēts, ka likumprojektā ir paredzēts precizēt un papildināt normas tikai attiecībā uz "cilvēkiem paredzēto zāļu sektoru", tiek skartas arī likuma prasības, kas attiecas uz veterināro zāļu jomu. Ņemot vērā, ka Farmācijas likums joprojām attiecas gan uz cilvēkiem paredzēto zāļu jomu, gan uz veterināro zāļu jomu, veicot grozījumus ir jānodrošina vienota prasību interpretācija likuma darbības ietvarā.
Piedāvātā redakcija
"51.2 pants. Cilvēkiem paredzēto zāļu ražotājam vai importētājam atļauts ražot vai importēt veterinārās zāles, ja speciālajā atļaujā (licencē) zāļu ražošanai vai importēšanai kā speciālās atļaujas (licences) darbības joma ir norādīta veterināro zāļu ražošana vai to importēšana. Zāļu valsts aģentūra un Pārtikas un veterinārais dienests veic veterināro zāļu ražošanas vai importēšanas atbilstības normatīvo aktu prasībām novērtēšanu. Pārtikas un veterinārais dienests attiecīgo zāļu ražotāju un importētāju reģistrē dienesta uzraudzības objektu reģistrā”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija saglabā iebildumu par Farmācijas likuma papildināšanu ar 12.1pantu.
Lūdzam papildināt likumu ar 12.1pantu, kā arī papildināt pārejas noteikumus ar punktu, kas paredz, ka 12.1panta otrā un trešā daļa jāpiemēro no 2024.gada 1.janvāra.
Ņemot vērā, ka valstī jau ir viena zāļu kvalitātes laboratorija, nav lietderīgi paredzēt vēl vienu zāļu kvalitātes laboratoriju, kura veic līdzvērtīgas funkcijas. Lai nodrošinātu Zāļu valsts aģentūrai finansējumu, kvalitātes kontroles metodiku izstrādi un citus saistošos jautājumus, ierosinām papildināt likumprojektam pievienoto Ministru kabineta protokollēmuma projektu, paredzot izstrādāt Informatīvo ziņojumu par Zāļu valsts aģentūrai nepieciešamajiem resursiem, lai nodrošinātu veterināro zāļu kvalitātes kontroles funkcijas.
Lai arī anotācijā minēts, ka likumprojektā ir paredzēts precizēt un papildināt normas tikai attiecībā uz "cilvēkiem paredzēto zāļu sektoru", tiek skartas arī likuma prasības, kas attiecas uz veterināro zāļu jomu. Ņemot vērā, ka Farmācijas likums joprojām attiecas gan uz cilvēkiem paredzēto zāļu jomu, gan uz veterināro zāļu jomu, veicot grozījumus ir jānodrošina vienota prasību interpretācija likuma darbības ietvarā.
Lūdzam papildināt likumu ar 12.1pantu, kā arī papildināt pārejas noteikumus ar punktu, kas paredz, ka 12.1panta otrā un trešā daļa jāpiemēro no 2024.gada 1.janvāra.
Ņemot vērā, ka valstī jau ir viena zāļu kvalitātes laboratorija, nav lietderīgi paredzēt vēl vienu zāļu kvalitātes laboratoriju, kura veic līdzvērtīgas funkcijas. Lai nodrošinātu Zāļu valsts aģentūrai finansējumu, kvalitātes kontroles metodiku izstrādi un citus saistošos jautājumus, ierosinām papildināt likumprojektam pievienoto Ministru kabineta protokollēmuma projektu, paredzot izstrādāt Informatīvo ziņojumu par Zāļu valsts aģentūrai nepieciešamajiem resursiem, lai nodrošinātu veterināro zāļu kvalitātes kontroles funkcijas.
Lai arī anotācijā minēts, ka likumprojektā ir paredzēts precizēt un papildināt normas tikai attiecībā uz "cilvēkiem paredzēto zāļu sektoru", tiek skartas arī likuma prasības, kas attiecas uz veterināro zāļu jomu. Ņemot vērā, ka Farmācijas likums joprojām attiecas gan uz cilvēkiem paredzēto zāļu jomu, gan uz veterināro zāļu jomu, veicot grozījumus ir jānodrošina vienota prasību interpretācija likuma darbības ietvarā.
Piedāvātā redakcija
"12.1pants. (1) Pārtikas un veterinārais dienests nodrošina veterināro zāļu aprites uzraudzību un kvalitātes ekspertīzi valsts uzraudzības programmas ietvaros.(2) Zāļu valsts aģentūra ir veterināro zāļu (izņemot imunoloģiskās veterinārās zāles) oficiālā kontroles laboratorija un veic veterināro zāļu (izņemot imunoloģiskās veterinārās zāles) kvalitātes ekspertīzi, arī pēc Pārtikas un veterinārā dienesta pieprasījuma.(3) Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" nodrošina imunoloģisko veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija saglbā iebildumu papildināt likumprojektu ar jaunu pantu, paredzot svītrot Farmācijas likuma 12.panta 9.punktā un 12.panta 11.punktā vārdus “Šī prasība neattiecas uz šā likuma 51.2 pantā minētajiem zāļu ražotājiem un importētājiem;”
Problēmas apraksts: Spēkā esošā likuma redakcija paredz, ka uz Pārtikas un veterināro dienestu neattiecas Farmācijas likuma 51.2 pantā minēto cilvēkiem paredzēto zaļu ražotāja, kas vienlaicīgi veic arī veterināro zāļu ražošanu vai importēšanu, atbilstības normatīvo aktu prasībām pārbaudes. No 2019. gada 4. līdz 8. martam Eiropas Zāļu aģentūra (turpmāk – EZA) Kopējās audita programmas (turpmāk – JAP audits) ietvaros veica auditu Latvijā, lai novērtētu Pārtikas un veterinārā dienesta atbilstību Eiropas Savienības labas ražošanas prakses (turpmāk - GMP) prasībām. JAP audita secinājumos minēts, ka jāpilnveido Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta sadarbība GMP jomā, lai stiprinātu veterināro zāļu ražošanas uzraudzības sistēmu, uzraugošo iestāžu kapacitāti un inspektoru kvalifikāciju. Lai nodrošinātu JAP auditā minēto trūkumu novēršanu, jāsvītro ierobežojums Pārtikas un veterinārajam dienestam veikt veterināro zāļu ražotāju atbilstības pārbaudes tādos cilvēkiem paredzēto zāļu ražošanas uzņēmumos, kuriem ir atļauts ražot un importēt veterinārās zāles.
Problēmas apraksts: Spēkā esošā likuma redakcija paredz, ka uz Pārtikas un veterināro dienestu neattiecas Farmācijas likuma 51.2 pantā minēto cilvēkiem paredzēto zaļu ražotāja, kas vienlaicīgi veic arī veterināro zāļu ražošanu vai importēšanu, atbilstības normatīvo aktu prasībām pārbaudes. No 2019. gada 4. līdz 8. martam Eiropas Zāļu aģentūra (turpmāk – EZA) Kopējās audita programmas (turpmāk – JAP audits) ietvaros veica auditu Latvijā, lai novērtētu Pārtikas un veterinārā dienesta atbilstību Eiropas Savienības labas ražošanas prakses (turpmāk - GMP) prasībām. JAP audita secinājumos minēts, ka jāpilnveido Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta sadarbība GMP jomā, lai stiprinātu veterināro zāļu ražošanas uzraudzības sistēmu, uzraugošo iestāžu kapacitāti un inspektoru kvalifikāciju. Lai nodrošinātu JAP auditā minēto trūkumu novēršanu, jāsvītro ierobežojums Pārtikas un veterinārajam dienestam veikt veterināro zāļu ražotāju atbilstības pārbaudes tādos cilvēkiem paredzēto zāļu ražošanas uzņēmumos, kuriem ir atļauts ražot un importēt veterinārās zāles.
Piedāvātā redakcija
12.panta 9.punkts. "9) novērtē veterināro aptieku, veterināro zāļu lieltirgotavu, ražotāju (arī ārvalstu ražotāju) un importētāju atbilstību, pārbauda atbildīgās amatpersonas kvalifikācijas un pieredzes atbilstību normatīvo aktu prasībām un izsniedz speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajām darbībām;" 12.panta 11.punkts. "11) novērtē veterināro zāļu ražotāju un importētāju atbilstību labas ražošanas prakses prasībām un izsniedz veterināro zāļu labas ražošanas prakses sertifikātus;"
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ierosinām papildināt 28.1pantu ar otro daļu, lai paredzētu iespēju iesniegt dokumentus caur Kopīgā Eiropas iesniegumu portālu (CESP) angļu valodā un nepieprasot elektroniski parakstītu iesniegumu, jo iesniedzēja identitāte jau tiek apliecināta CESP.
Valsts valodas likuma 10.panta 4.daļa paredz, ka valsts iestāde var pieņemt un izskatīt iesniegumu svešvalodā.
Valsts valodas likuma 10.panta 4.daļa paredz, ka valsts iestāde var pieņemt un izskatīt iesniegumu svešvalodā.
Piedāvātā redakcija
(2) Zāļu valsts aģentūra un Pārtikas un veterinārais dienests pirmajā daļā minētos iesniegumus un dokumentus pieņem un apstiprina, ja tos iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formu, kas pieejama Kopīgā Eiropas iesniegumu portālā (CESP). Šādā gadījumā pieteikumu un tam pievienotos dokumentus var pieņemt un izskatīt angļu valodā, bez tulkojuma valsts valodā.
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta 14.pantu, ar ko groza likuma 37.pantu, pēc vārda “darbību” ar vārdiem “vai veterināro zāļu izplatīšanas”, jo nosacījumi veterinārajām aptiekām noteikti normatīvajos aktos par veterināro zāļu izplatīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot likumprojekta, kas attiecas uz likuma 45.panta pirmo daļu, vārdus noslēgumā “kurā norādīta atļautā darbības joma zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā”.
Speciālā atļauja (licence) veterināro zāļu lieltirgotavas atvēršanai (darbībai) tiek izsniegta veterināro zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā un tajā nav paredzēts norādīt atsevišķi zāļu izplatīšanu vairumtirdzniecībā kā atļauto darbību.
Speciālā atļauja (licence) veterināro zāļu lieltirgotavas atvēršanai (darbībai) tiek izsniegta veterināro zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā un tajā nav paredzēts norādīt atsevišķi zāļu izplatīšanu vairumtirdzniecībā kā atļauto darbību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt 52.pantu pirmo ar otro teikumu,lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK, 97.panta prasību pārņemšanu. Prasības par veterināro zāļu ražošanu atbildīgās kvalificētās personas (kas Farmācijas likuma izpratnē ir atbildīgā amatpersona) izglītībai, kvalifikācijai un profesionālajai pieredzei noteiktas Regulas 2019/6 97.panta 2. un 3.punktā.
Piedāvātā redakcija
“Veterināro zāļu ražošanas uzņēmumā par veterināro zāļu ražošanu tiek noteikta atbildīgā amatpersona, kuras kvalifikācijai un profesionālajai pieredzei prasības noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK 97.pantā.”
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt 52.1panta pirmo daļu ar otro teikumu,lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK, 97.panta prasību pārņemšanu. Prasības par veterināro zāļu ražošanu atbildīgās kvalificētās personas (kas Farmācijas likuma izpratnē ir atbildīgā amatpersona) izglītībai, kvalifikācijai un profesionālajai pieredzei noteiktas Regulas 2019/6 97.panta 2. un 3.punktā.
Piedāvātā redakcija
"Veterināro zāļu importētājs nosaka par veterināro zāļu importēšanu atbildīgo amatpersonu, kuras kvalifikācija un profesionālā pieredze atbilst par veterināro zāļu ražošanu atbildīgās amatpersonas kvalifikācijai un profesionālās pieredzes kritērijiem, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK 97.pantā.”