Projekta ID
23-TA-1800Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
24.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka nevaram uzskatīt iepriekš izteikto iebildumu par ņemtu vērā. Inspekcijas ieskatā izziņā sniegtas viena otru izslēdzošas norādes par 10.2.1. punktā norādīto personas datu apstrādes tiesisko pamatojumu, jo ir norādīts, ka Noteikumi Nr. 134 nenosaka šādu kārtību vakcinācijas fakta fiksēšanai, vienlaikus tiek skaidrots, ka ģimenes ārstiem ir iespēja digitalizēt potēšanās pasi, kas šobrīd noteikta Noteikumu Nr. 134 8. pielikumā.
Izziņā norādītais Noteikumu Nr. 134 4.9. apakšpunkts nevarētu kalpot par pamatojumu datu apstrādei, jo tiešā veidā nenoteic pienākumu apstrādāt datus, bet gan regulē centralizēto pieeju tās veikšanai. Savukārt Epidemioloģiskās drošības likuma 7.panta pirmās daļas 4. punkts regulē SPKC kompetenci, nevis ārstniecības iestādes pienākumu reģistrēt vakcinācijas faktu.
Skaidrojam, ka tiesiskais pamatojums datu apstrādei Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā (turpmāk - veselības sistēma) ir noteikts Ārstniecības likuma 78. panta pirmajā daļā, savukārt minētā panta otrā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt veselības informācijas sistēmas pārzini, veselības informācijas sistēmā glabājamos datus un to apstrādes kārtību, kā arī datu izsniegšanas kārtību. Detalizēti datu apstrādes nosacījumi, kā arī veselības informācijas sistēmā apstrādājamo personas datu apjoms ir noteikts Noteikumos Nr. 134. Uz to norāda arī 10.2. punktā ietvertā norāde, ka vakcinācijas fakta veikšana notiek atbilstoši normatīvajiem aktiem par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu.
Līdz ar to 10.2. un pakārtoti 10.2.1. apakšpunktā norādītās personas datu apstrādes tiesiskajam pamatojumam būtu jāizriet no normatīva akta, kas regulē veselības informācijas sistēmu un tajā apstrādājamo personas datu kārtību, proti, Ārstniecības likuma 78. panta pirmās daļas. Ņemot vērā, ka Vakcinācijas noteikumi tiek izdoti, pamatojoties uz Epidemioloģiskās drošības likuma 7.panta pirmo daļu, 30.panta pirmo, otro, trešo daļu, 31.panta piekto daļu un 31.1 panta ceturto daļu, šobrīd nesaskatām atbilstošu pamatojumu datu apstrādei.
Ievērojot minēto, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus noteikumos, lai šo datu apstrādei būtu atbilstošs tiesiskais pamatojums, kas izriet no likuma.
Izziņā norādītais Noteikumu Nr. 134 4.9. apakšpunkts nevarētu kalpot par pamatojumu datu apstrādei, jo tiešā veidā nenoteic pienākumu apstrādāt datus, bet gan regulē centralizēto pieeju tās veikšanai. Savukārt Epidemioloģiskās drošības likuma 7.panta pirmās daļas 4. punkts regulē SPKC kompetenci, nevis ārstniecības iestādes pienākumu reģistrēt vakcinācijas faktu.
Skaidrojam, ka tiesiskais pamatojums datu apstrādei Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā (turpmāk - veselības sistēma) ir noteikts Ārstniecības likuma 78. panta pirmajā daļā, savukārt minētā panta otrā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt veselības informācijas sistēmas pārzini, veselības informācijas sistēmā glabājamos datus un to apstrādes kārtību, kā arī datu izsniegšanas kārtību. Detalizēti datu apstrādes nosacījumi, kā arī veselības informācijas sistēmā apstrādājamo personas datu apjoms ir noteikts Noteikumos Nr. 134. Uz to norāda arī 10.2. punktā ietvertā norāde, ka vakcinācijas fakta veikšana notiek atbilstoši normatīvajiem aktiem par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu.
Līdz ar to 10.2. un pakārtoti 10.2.1. apakšpunktā norādītās personas datu apstrādes tiesiskajam pamatojumam būtu jāizriet no normatīva akta, kas regulē veselības informācijas sistēmu un tajā apstrādājamo personas datu kārtību, proti, Ārstniecības likuma 78. panta pirmās daļas. Ņemot vērā, ka Vakcinācijas noteikumi tiek izdoti, pamatojoties uz Epidemioloģiskās drošības likuma 7.panta pirmo daļu, 30.panta pirmo, otro, trešo daļu, 31.panta piekto daļu un 31.1 panta ceturto daļu, šobrīd nesaskatām atbilstošu pamatojumu datu apstrādei.
Ievērojot minēto, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus noteikumos, lai šo datu apstrādei būtu atbilstošs tiesiskais pamatojums, kas izriet no likuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta izziņā norādīts, ka 10.3. apakšpunktā paredzētā personu veselības datu apstrāde izriet no Vakcinācijas noteikumu 10.1 punkta, kas šobrīd tiek svītrots un ko aizstās jaunais 10.3. apakšpunkts. Norādām, ka Vakcinācijas noteikumu 10.1 apakšpunkts noteica pienākumu sniegt pārskata veidlapu papīra formā, neizmantojot informācijas sistēmu, turklāt šī informācija tika sniegta statistikas veidā, nenorādot konkrētu personu datus. Savukārt 10.3. apakšpunkts paredz personas datus apstrādāt veselības informācijas sistēmā, kuras normatīvais regulējums noteikts Ārstniecības likuma XIV nodaļā. Veselības informācijas sistēmā glabājamos personas datus, to apstrādes un izsniegšanas kārtību paredz Ministru kabineta noteikumi Nr. 134.
Līdz ar to 10.3. apakšpunktā paredzētā datu apstrāde tiks veikta, izmantojot tehniskos līdzekļus un, tā kā normatīvais regulējums veselības informācijas sistēmai ir noteikts citā normatīvajā aktā, nav iespējams atsaukties uz līdzšinējās redakcijas 10.1 punktu kā juridisko pamatojumu datu apstrādei.
Ņemot vērā minēto, lūdzam nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus, lai 10.3. apakšpunktā paredzētajai personas datu apstrādei būtu tiesisks pamatojums.
Līdz ar to 10.3. apakšpunktā paredzētā datu apstrāde tiks veikta, izmantojot tehniskos līdzekļus un, tā kā normatīvais regulējums veselības informācijas sistēmai ir noteikts citā normatīvajā aktā, nav iespējams atsaukties uz līdzšinējās redakcijas 10.1 punktu kā juridisko pamatojumu datu apstrādei.
Ņemot vērā minēto, lūdzam nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus, lai 10.3. apakšpunktā paredzētajai personas datu apstrādei būtu tiesisks pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Inspekcija nevar uzskatīt par ņemtu vērā iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz Vakcinācijas noteikumu 28.1. punktu. Izziņā norādīts, ka veselības informācijas sistēmā atteikuma no vakcinācijas reģistrēšanas pamatojums ir noteikts Ministru kabineta noteikumu Nr. 134 (turpmāk - Noteikumi Nr.134) 8. pielikuma 13. punktā, kas paredz iekļaut potēšanas pasē informāciju par pacienta atteikumu no vakcinācijas. Ja personas datu apstrāde atteikuma no vakcinācijas reģistrēšanai izriet no citiem noteikumiem, nav saprotama nepieciešamība to noteikt citā tiesību normā, kas regulē to pašu. Inspekcijas ieskatā noteikumu projektā nepieciešamības gadījumā varētu noteikt kārtību, kādā informācija tiek iekļauta sistēmā vai konkrētus personas pienākumus, nevis apstrādājamo personas datu apjomu.
Norādām, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 134 7.punktam veselības informācijas sistēmā iekļauj medicīniskos dokumentus, tajā skaitā 7.8. punktā norādīto potēšanās pasi.
Līdz ar to, ja atteikuma no vakcinācijas reģistrēšana veselības sistēmā ir jau noteikta Noteikumos Nr. 134, Inspekcija nesaskata pamatojumu dublēt šādu tiesību normu Vakcinācijas noteikumos. Vienlaikus, ņemot vērā, ka 28.1. punkts noteic datu veidus, kas nav noteikti Noteikumu Nr. 134 8. pielikuma 13. punktā, piemēram, veidu, kādā saņemts atteikums (elektroniski, klātienē, telefoniski, rakstiski) un iemeslu, kādēļ persona atsakās vakcinēties, šie datu veidi vienkopus ir jānorāda Noteikumu Nr. 134. 8. pielikumā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu, nepieciešamības gadījumā svītrojot 28.1. punktu.
Norādām, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 134 7.punktam veselības informācijas sistēmā iekļauj medicīniskos dokumentus, tajā skaitā 7.8. punktā norādīto potēšanās pasi.
Līdz ar to, ja atteikuma no vakcinācijas reģistrēšana veselības sistēmā ir jau noteikta Noteikumos Nr. 134, Inspekcija nesaskata pamatojumu dublēt šādu tiesību normu Vakcinācijas noteikumos. Vienlaikus, ņemot vērā, ka 28.1. punkts noteic datu veidus, kas nav noteikti Noteikumu Nr. 134 8. pielikuma 13. punktā, piemēram, veidu, kādā saņemts atteikums (elektroniski, klātienē, telefoniski, rakstiski) un iemeslu, kādēļ persona atsakās vakcinēties, šie datu veidi vienkopus ir jānorāda Noteikumu Nr. 134. 8. pielikumā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu, nepieciešamības gadījumā svītrojot 28.1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-