Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
27.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Atbilstoši ceļu nozarē lietotajiem terminiem un to definīcijām nav saprotams, uz ko tiek attiecināts termins “brauktuvju starpjoslas”. Ņemot vērā minēto, lūdzam aizstāt terminu “brauktuvju starpjoslas” ar terminu “sadalošās joslas”. 
Piedāvātā redakcija

(1) Gaisa kvalitāti pārbauda teritorijās, kuras sabiedrības pārstāvjiem ir pieejamas un kur atrodas pastāvīgas dzīvesvietas. Gaisa kvalitātes stāvokli nevērtē rūpnīcu teritorijās vai rūpnieciskajos objektos, uz kuriem attiecas normatīvie akti darba aizsardzības jomā, kā arī uz ceļu brauktuvēm un sadalošās joslās, kur nav paredzēta gājēju piekļuve.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 13.panta trešajā daļā noteikts, ka pašvaldība var izdot saistošos noteikumus, lai pilnībā vai daļēji ierobežotu transportlīdzekļu kustību un iebraukšanu pašvaldības teritorijā, kā arī noteikt maksu par transportlīdzekļu kustību un iebraukšanu konkrētās pašvaldības teritorijās.
Norādām, ka liela daļa pašvaldību ielu ir valsts autoceļu turpinājums apdzīvotās vietās, pa kuriem notiek tranzīta kustība. Tāpēc jebkāda veida kustības ierobežošana pa šīm ielām, nenodrošinot alternatīvu un līdzvērtīgu maršrutu, nav ne vēlama, ne pieļaujama.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt llikumprojekta 13.panta trešās daļas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 13.panta ceturtās daļas pirmo teikumu, papildinot pēc vārda “prasības” ar vārdiem “un ierobežojumi”, ņemot vērā, ka likumprojekta 13.panta trešajā daļā ir noteikts, ka pašvaldības var izdot saistošos noteikumus, kur var tikt noteiktas gan prasības, gan ierobežojumi transportlīdzekļu kustībai.
Piedāvātā redakcija
(4) Pašvaldība pirms saistošo noteikumu izsludināšanas nosūta tos atzinuma sniegšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un citām ministrijām un iestādēm, ja saistošajos noteikumos ietvertās prasības un ierobežojumi skar šo iestāžu kompetenci. Pašvaldību saistošo noteikumu izstrādi, saskaņošanu un izsludināšanu veic atbilstoši Pašvaldību likumā noteiktajai kārtībai.
4.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā likuma “Par 1973. gada 2. novembra Starptautiskās konvencijas par piesārņojuma novēršanu no kuģiem, kas grozīta ar 1978. gada protokolu, 1997. gada 26. septembra Protokolu (konvencijas MARPOL 73/78 VI pielikums)” (turpmāk - Likums) 2. pantu, kas noteic, ka Protokolā paredzēto saistību izpildi koordinē Satiksmes ministrija, 3.panta normu, kurā Valsts ieņēmumu dienests ir noteikts kā kompetentā institūcija, kura pilda Protokola pielikuma 18. noteikuma septītās daļas “a” punktā paredzētās saistības, proti, uztur vietējo degvielas piegādātāju reģistru), un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/802, ar ko paredz sēra satura samazināšanu konkrētiem šķidrā kurināmā veidiem (turpmāk – Direktīva 2016/802) 6. panta 9.punkta a) apakšpunktu, kas noteic, ka saskaņā ar MARPOL VI pielikuma 18. noteikumu dalībvalstis uztur publiski pieejamu vietējo flotes degvielas piegādātāju reģistru), lūdzam svītrot no izziņas 58. punkta šādu tekstu “[..] bet materiālā un procesuālā regulējuma izstrāde, kas nepieciešams šī flotes degvielas piegādātāju reģistra izveidošanai, funkcionēšanai un uzturēšanai, un tā virzīšanai ir Satiksmes ministrijas kompetencē esošs jautājums”, kā arī svītrot citu attiecīgo tekstu šajā izziņas punktā.
Pamatojoties uz Likuma 2. pantu, lūdzam attiecīgi precizēt izziņas 69. punktā tekstu attiecībā uz Satiksmes ministrijas kompetenci.
Vienlaikus lūdzam izziņas 69. punktu papildināt ar skaidrojumu par VARAM redzējumu, kura likuma ietvaros būtu skatāms jautājums par Direktīvas 2016/802 6. panta 9. punkta a) apakšpunkta pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 16.panta septītajā daļā norādītas vairākas valsts institūcijas, kas veic Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 14.septembra Regulā (ES) Nr.2016/1628 par prasībām attiecībā uz autoceļiem neparedzētas mobilās tehnikas iekšdedzes motoru gāzveida un daļiņveida piesārņotāju emisiju robežvērtībām un tipa apstiprināšanu, ar ko groza Regulas (ES) Nr.1024/2012 un (ES) Nr.167/2013 un groza un atceļ Direktīvu 97/68/EK (turpmāk – Regula Nr.2016/1628) paredzēto tirgus uzraudzību. Starp šīm valsts institūcijām likumprojekta 16.panta septītās daļas 3.punktā norādīta Valsts dzelzceļa administrācija, kas Regulas Nr.2016/1628 paredzēto tirgus uzraudzību veic attiecībā uz motorvagoniem vai vilces līdzekļos uzstādītajiem motoriem, tos reģistrējot dzelzceļa ritošā sastāva valsts reģistrā.  
Vēršam uzmanību, ka Regulas Nr.2016/1628 3.panta 57.punkta izpratnē tirgus uzraudzība ir valsts iestāžu veiktās darbības un īstenotie pasākumi, lai nodrošinātu, ka motori, kas darīti pieejami tirgū, atbilst attiecīgajiem Savienības saskaņošanas tiesību aktiem. Savukārt, no Regulas 2016/1628 3.panta 59.punkta izriet, ka valsts iestāde ir cita starpā tāda iestāde, kura Eiropas Savienības dalībvalstī iesaistīta tirgus uzraudzības, robežkontroles vai tirgū laišanas darbībās attiecībā uz autoceļiem neparedzētu mobilo tehniku, kurā motori ir uzstādīti, un ir par šīm darbībām atbildīga. Saskaņā ar Regulas 2016/1628 3.panta 41.punktu autoceļiem neparedzēta mobilā tehnika ir arī dzelzceļa transportlīdzeklis. Ņemot vērā iepriekš minēto, pie valsts iestādēm Regulas 2016/1628 izpratnē cita starpā pieskaita iestādi, kura iesaistīta tirgus uzraudzības, robežkontroles vai tirgū laišanas darbībās attiecībā uz dzelzceļa transportlīdzekļiem, kurā motori ir uzstādīti, un ir par šīm darbībām atbildīga.  
Norādām, ka šādām valsts iestādes pazīmēm vairāk atbilst Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. No Dzelzceļa likuma 33.panta trešās daļas 12.punkta izriet, ka viena no Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas galvenajām funkcijām ir izdot, atjaunot, grozīt un atsaukt atļauju ritekļa laišanai tirgū, ja tā izmantošanas telpa aptver tīklu vai tīklus tikai Latvijā. Dzelzceļa likuma izpratnē riteklis ir arī motorvagons un vilces līdzeklis.  
Ņemot vērā minēto un apzinot Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas un Valsts dzelzceļa administrācijas viedokļus, lūdzam izteikt likumprojekta 16.panta septītās daļas 3.punktu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
3) Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija attiecībā uz motorvagoniem vai vilces līdzekļos uzstādītajiem motoriem;
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pie Direktīvas (ES) 2016/802 norādīt, kurā normatīvajā aktā tiks pārņemts Direktīvas (ES) 2016/802 6.panta 9.punkta a) apakšpunkts, kas paredz publiski pieejama vietējo flotes degvielas piegādātāju reģistra uzturēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 1.sadaļu pie likumprojekta 13.panta ceturtās daļas ar skaidrojumu, ja pašvaldību saistošajos noteikumos ietvertās prasības skar satiksmes ierobežojumus un tie ietekmē sabiedriskā transporta pakalpojumus (pasažieru pārvadājumus ar autobusiem) vai kravu pārvadājumus, tad pašvaldību saistošos noteikumus ir jānosūta Satiksmes ministrijai atzinuma sniegšanai.
Vēršam uzmanību, ka ar likumprojekta 13.panta trešo daļu pašvaldībām tiek dotas tiesības ierobežot transporta plūsmu vai noteikt maksu par iebraukšanu, kas var radīt problēmas preču piegādēm un tranzīta plūsmām. Piemēram, ja pašvaldība liedz kravas transporta plūsmu caur noteiktu teritoriju nenodrošinot apbraucamo ceļu, transporta plūsma var novirzīties uz citu pašvaldību, tādējādi radot neparedzētu plūsmu šajā pašvaldībā un papildus noslodzi ceļiem, kur tāda plūsma nav paredzēta. Cauri pašvaldībām iet arī valsts nozīmes ceļi, kuriem pašvaldībai nosakot ierobežojumus var tikt ietekmēta transporta nozare.
Piedāvātā redakcija
-