Atzinums

Projekta ID
24-TA-2782
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
27.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
20. LIZDA vērš uzmanību, ka piekrīt Modeļa ieviešanai, ja tam tiek paredzēts atbilstošs finansējums ne tikai 2025.gada septembrim – decembrim, bet arī turpmākajiem periodiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
19) No 27.lpp, 5.nodaļa “Pielikumi”. Aprēķinu tabulās pamatskolas klasēm tiek paredzētas fakultatīvās stundas, bet vidusskolas klasēm netiek paredzētas. LIZDA lūdz sniegt skaidrojumu, kāpēc vidusskolas klasēm netiek paredzētas fakultatīvās stundas, ja MK 03.09.2019. noteikumi Nr.416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” tāpat kā MK 27.11.2018. noteikumi Nr.747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” nosaka, ka izglītības programmā ārpus kopējās mācību stundu slodzes tiek iekļautas arī fakultatīvās nodarbības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
18) 25.lpp, apakšnodaļa “4.2.Izglītības iestādes, kas īsteno vispārējo izglītību ieslodzījuma vietās” 21. un 22.tabulā pilnā apmērā nav norādīts laiks citiem pienākumiem mācību plāna īstenošanai (C rinda). Virs tabulām tekstā norādīts, ka laiks citiem pienākumiem tiek paredzēts proporcijā 100% pret mācību stundu skaitu, bet aprēķinu tabulās norādīts tikai 50% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
17) 24.lpp, apakšnodaļa “4.1.Ilgstoši slimojošo bērnu un skolēnu izglītošana ārpus izglītības iestādēm”. Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc finansējuma aprēķināšanā tiek izmantoti dati (izglītojamie, pedagogu likmes) tikai 1.-9.klasei. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai 10.-12.klasē izglītojamiem šāda iespēja netiek nodrošināta?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
16) 20.lpp, 16. un 17.tabula. Lūdzam tabulās iekļaut atbalsta personālu saskaņā ar MK noteikumiem Nr.556:
a) 16.tabulā pedagoga palīgu izglītojamiem ar redzes traucējumiem;
b) 17.tabulā speciālo pedagogu un pedagoga palīgu izglītojamiem ar redzes traucējumiem, speciālo pedagogu izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
15) 18.lpp, nodaļa “2.Speciālās pamatizglītības un vispārējās vidējās speciālās izglītības programmas” 14.tabulā netiek paredzēts papildu atbalsta personāls izglītojamiem ar redzes traucējumiem (speciālās izglītības klasē), lai gan MK 19.11.2019. noteikumu Nr.556 “Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām” (turpmāk – MK noteikumi Nr.556) 1.pielikums paredz atbalsta personāla nodrošinājumu šiem izglītojamiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
14) 15.lpp, 13.tabula. Lūdzam no tabulas izslēgt rindas “Privātās izglītības iestādes” un “Izglītības iestādes, kas īsteno visu mācību procesu, izmantojot alternatīvo pedagoģijas metodoloģiju (neatkarīgi no dibinātāja)” un uz šī izglītības iestādēm attiecināt 13.tabulā noteiktos kritērijus pēc DEGURBA.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
13) 15.lpp, Modeļa 1.2. apakšnodaļā “Finansējuma piešķiršana un sadale” ievietotajā tabulā “Pašvaldību iedalījuma grupa/DEGURBA”, LIZDA atkārtoti lūdz pārskatīt:
a) DEG3 grupai vidusskolas posmā (10.-12.klase) noteikt izglītojamo skaitu 90, lai nodrošinātu Valsts ģimnāziju pastāvēšanu šajās teritorijās, atbilstoši MK  11.08.2020. noteikumu Nr.518 “Kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts ģimnāzijas statuss” 10.3.punktā noteiktajam izglītojamo skaitam kārtējā mācību gada 1. septembrī klātienes izglītības ieguves formā īstenotajās vispārējās izglītības programmās;
b) DEG8.grupai vidusskolas posmā (10.-12.klase) noteikt izglītojamo skaitu 30, lai pierobežas teritorijās esošajām vidējās izglītības iestādēm nodrošinātu vienlīdzīgus pastāvēšanas kritērijus ar vienīgo vidējās izglītības iestādi pašvaldībā, atbilstoši Ministrijas ziņojuma “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā” 2.2.7.punktam (33.lpp);
Ņemot vērā demogrāfisko situāciju valstī, LIZDA lūdz pārskatīt izglītojamo skaitu vidējās izglītības iestādēm visās grupās ne retāk kā reizi 2 gados.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
12) Modelī nav iekļauta informācija par to, kā tiek aprēķināts un piešķirts finansējums izglītības iestāžu metodiķu darba samaksai, kā arī nav noteikts cik izglītības metodiķu slodzes būtu nepieciešamas atbilstoši izglītojamo skaitam izglītības iestādē. Lūdzam Modeli papildināt ar šo informāciju un aprēķiniem.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
11) 13.lpp., apakšnodaļa “1.1.3.Administrācija”, 11.tabula. Lai novērstu interpretācijas par administratīvā personāla (direktora, vietnieka) darba samaksas principiem, LIZDA lūdz pārskatīt MK 05.07.2016. noteikumu Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” 1.pielikuma 3.tabulu, iekļaujot tajā zemākās darba samaksas likmes direktoram atbilstoši Modeļa 11.tabulai, kā arī papildināt 1.pielikuma 3.tabulu ar zemākajām darba samaksas likmēm vietniekam atbilstoši Modeļa 11.tabulai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
10)  12.lpp, apakšnodaļa “1.2.2.Atbalsta personāls”, 9.tabulā lūdzam paredzēt pedagoga palīga likmes arī 4.-6.klasei un 7.-9.klasei un karjeras konsultanta likmes arī 1.-3. un 4.-6.klasei. Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc speciālais pedagogs nav nepieciešams 10.-12.klasei.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
9) 12.lpp, apakšnodaļā “1.2.2.Atbalsta personāls”, 9.tabulā “Atbalsta personāla likmes”, nosakot 1 darba likmes aprēķinu uz izglītojamo, par 30-50% samazinās šī personāla sasniedzamība, salīdzinot ar šī brīža situāciju, līdz ar to nevaram piekrist šādam apstākļus pasliktinošam piedāvājumam.
Rēzeknes tehnoloģiju augstskolas 2023.gada rudenī veiktais pētījums par speciālā pedagoga pieejamību skolās, norāda, ka arī šī brīža situācijā tas ir nepietiekams: ņemot vērā bērnu skaitu, vidēji speciālais pedagogs izglītojamajam ir pieejams no 17,2 minūtēm nedēļā (skolās līdz 100 izglītojamajiem) līdz 8,48 minūtēm nedēļā (skolās virs 1000 izglītojamajiem). Ņemot vērā augstāk minēto, LIZDA rosina Ministriju ņemt vērā ekspertu ieteikumus un pētījumu rezultātus, nosakot atbalsta personāla 1 darba likmes aprēķinu pret mazāku izglītojamo skaitu.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
8) 10.lpp ievietotajā 5.tabula “Papildus mācību stundas nedēļā izglītojamo dalīšanai grupās”, papildstundu skaits saskaņā ar LIZDA ekspertu sniegto informāciju, ir nepietiekošs, un šobrīd realitātē lielāks, jo:
a) skolas, kas piedāvā 2 otrās svešvalodas (piem. vācu un krievu), pamatskolas posmā dala klasi grupās sākot no 4.klases (arī ļoti mazu un mazu klasi);
b) vidējas klases pamatskolas posmā, klāt a.punktā norādītajam, tiek dalītas grupās mācību priekšmetā datorika un dizains un tehnoloģijas;
c) lielās klases pamatizglītības posmā, klāt a. un b.punktos norādītajam arī latviešu valodā, pirmajā svešvalodā, matemātikā;
vidusskolas posmā klase dalās grupās specializēto kursu, starpdisciplināro kursu,  svešvaloda I, svešvaloda II mācību priekšmetu apguvei;
d) ņemot vērā augstāk minēto, piedāvājam tabulā “Papildus mācību stundas nedēļā izglītojamo dalīšanai grupās” noteikt šādu papildus stundu skaitu un to piemērot visās aprēķinu tabulās:
- Mazajās klasēs - 4.klasē 1 mācību stunda, 5.-7.klasē 2 mācību stundas, 8.-9.klasē 3 mācību stundas, 10.-12.klasē specializētajiem kursiem, starpdisciplinārajiem kursiem, svešvalodai I un svešvalodai II;
- Vidējās klasēs - 1.-6.klasē 4 mācību stundas, 7.-9.klasē 5 mācību stundas, 10.-12.klasē specializētajiem kursiem, starpdisciplinārajiem kursiem, svešvalodai I un svešvalodai II;
- Lielās klasēs - 1.-6.klasē 9 mācību stundas, 7.-9.klasē 11 mācību stundas, 10.-12.klasē specializētajiem kursiem, starpdisciplinārajiem kursiem, svešvalodai I un svešvalodai II.

 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
7) 8.lpp, 2.tabula. Lai izvairītos no pārmērīgi lielām klasēm, kurās faktiski nebūs iespējams nodrošināt individuālu pieeju un kvalitatīvu mācību procesu, LIZDA lūdz noteikt maksimālo izglītojamo skaitu arī lielās klasēs.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
6) 7.-8.lpp teikumu “Finansēšanas modelis paredz izglītības iestādes autonomiju darba samaksa noteikšanai skolotājiem atkarībā no katra pedagoga profesionālās pieredzes, kvalifikācijas, sasniegtajiem rezultātiem un individuālā ieguldījuma.” papildināt ar vārdiem “…saskaņā ar izglītības iestādes izstrādātu un dibinātāja apstiprinātu kārtību, kādā pedagogiem tiek piešķirtas mācību/darba stundas un citu pienākumu stundas, kā arī noteikta darba samaksa.”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
5) 7.lpp, 1.tabula. LIZDA lūdz papildināt tabulu ar rindiņu par maksimāli pieļaujamo mācību stundu skaitu slodzē, nosakot, ka maksimāli pieļaujamais mācību stundu skaits nedēļā (bez papildus vienošanās ar pedagogu) - 2024.gadā - līdz 23 mācību stundām nedēļā, 2025.gadā - līdz 23 (24 - ja 40h darba nedēļa) mācību stundām nedēļā.

 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
4) 6.lpp, lai nodrošinātu caurskatāmību, LIZDA lūdz noteikt un nodrošināt, ka individuālie līgumi ar katru pašvaldību tiek publiskoti IZM mājas lapā.

 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
3) 5.lpp, tiek paredzēts papildu finansējums atbalsta pasākumiem iekļautiem izglītojamiem, bet tikai 58 un 59 izglītības programmās. Lūdzam paredzēt papildu finansējumu visiem iekļaujamajiem izglītojamiem, jo pedagogam papildu darba apjomu un laiku prasa darbs ar jebkuriem iekļaujamiem izglītojamiem, ne tikai ar 58 un 59 izglītības programmām.

 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
2) 5.lpp, lūdzam Modelī sniegt skaidrojumu, vai, no 2026./2027. mācību gada nodrošinot 15% papildus finansējumu visām vidējās izglītības iestādēm, kuru izglītojamiem vērojama būtiska snieguma izaugsme, tiks koriģētas valsts ģimnāziju papildfunkcijas, kas noteiktas Vispārējās izglītības likuma 40.panta ceturtajā daļā (“Valsts ģimnāzija papildus minēto izglītības programmu īstenošanai veic reģionālā metodiskā centra un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas.”) un kas pārējām vidējās izglītības iestādēm nav jāveic, vai arī ģimnāzijām papildus šiem 15% no 2026./mācību gada tiks paredzēts vēl papildu finansējums.

 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1) No Modeļa ir izņemts finansējuma aprēķins pirmsskolas izglītības programmām (5-6 gadīgo izglītībai). Ņemot vērā, ka 44% vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības iestādes īsteno arī pirmsskolas izglītības programmas, LIZDA lūdz papildināt Modeli ar informāciju par to, pēc kādas metodes tiks aprēķināts finansējums pirmsskolas izglītības programmām.
Piedāvātā redakcija
-