Projekta ID
24-TA-1200Atzinuma sniedzējs
Latvijas Farmaceitu biedrība
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta punkts
Grozījumi
Iebildumi / Priekšlikumi
1.15
17.51. 1,50 euro;
17.52. 2,50 euro, ja aptieka (aptiekas filiāle) ir vienīgā aptieka (aptiekas filiāle) konkrētajā apdzīvotajā vietā;"
Iebilstam pret Projekta 1.15. punktā noteikto farmaceita pakalpojuma summu (17.5 punktos) EUR 1.50 un EUR 2.50. Tā ir nepietiekoša ,nav ņemta vērā mūsu valstī pastāvošā nodokļu sistēma. Minētā summa nav iezīmēta, kā, piemēram, bez nodokļiem novirzāmā summa farmaceitu atalgojumam. Ja šī nauda tiks summāri ieskaitīta aptiekas (uzņēmuma) ieņēmumos, uzņēmējs varēs izmantot to dažādu izdevumu segšanai, tostarp nodokļu nomaksāšanai (arī algas nodokļu), komisijas naudas maksāšanai bankām, klientiem norēķinoties aptiekā ar bankas karti utt.
1.15
17.5 Papildus zāļu cenai aptieka iekasē maksu par farmaceita pakalpojumu par recepti pie pirmreizējas izsniegšanas
Nepiekrītam formulējumam “pie pirmreizējas izsniegšanas” (17.5 punkts), jo nav paskaidrots, ko sevī ietver termins “pirmreizēja izsniegšana”, tāpēc iespējamas dažādas interpretācijas, kuru rezultātā farmaceits var būt spiests izsniegt daļu medikamentu bez farmaceita pakalpojuma maksas. Šādā veidā var tikt nevienlīdzīgi iekasēta farmaceita pakalpojuma maksa aptiekās un nonivelēts farmaceita darbs – pakalpojums. Ja pacients iegādāsies zāles atkārtoti (izņems receptē izrakstītās zāles pa daļām), viņam, atkārtoti saņemot zāles, var būt vairāk jautājumu gan par zāļu lietošanu, gan blaknēm. Tā kā darbību daudzums, farmaceitam uz vienas un tās pašas receptes izsniedzot zāles pirmo vai desmito reizi neatšķiras, farmaceita pakalpojuma/receptes apstrādes maksa būtu jāpiemēro par katru zāļu izsniegšanas reizi katrai receptei (neatkarīgi no izsniegto iepakojumu skaita) nevis par katru izsniegto recepti.
1.25
Pielikums 2.1
Nepiekrītam piedāvātajām korekcijas summām Projekta 2.1 pielikumā, jo tās, nenodrošinās samērīgu atalgojumu farmaceitiem un farmaceita asistentiem kā veselības aprūpes speciālistiem. Farmācijas speciālistu atalgojums ir lielākā uzņēmumu izdevumu daļa (vismaz – individuālajām aptiekām). Jau pie patreizējām zāļu cenām farmācijas speciālistu atalgojums, ņemot vērā pēdējo gadu inflāciju valstī, ir kļuvis nekonkurētspējīgs (skat. publiski pieejamo VID datu bāzi: https://www.vid.gov.lv/lv/informacija-par-darba-vietam-2024gada-atbilstosi-profesiju-klasifikatoram). Norādītos atalgojumus farmācijas speciālisti saņem strādājot vairāk nekā vienu darba slodzi, aptieku darba laiku un nemitīgā darbinieku trūkuma dēļ.
Tā kā par visām recepšu zālēm valsts paredz prognozējamu valsts budžeta summu, ko samaksāt aptiekām (korekcijas skaitlis (kompensējamām zālēm) + daļa no farmaceita pakalpojuma), rodas pamatotas bažas par to, kādu atalgojumu šādā sistēmā varēs saņemt farmācijas speciālists, īpaši individuālajās aptiekās. Pastāv acīm redzams risks, ka sāksies nevienlīdzīga konkurence starp vertikāli integrētajiem aptieku uzņēmumiem un individuālajām aptiekām darbinieku piesaistē īstermiņā, bet ilgtermiņā vertikāli integrētajiem aptieku uzņēmumiem ir acīmredzamas priekšrocības algu konkurencē. Cietējs viennozīmīgi būs farmācijas speciālists. Viņam piedāvātā cenu reforma būs jāaizvirza līdz katram aptiekas apmeklētājam (arī – nepārtraukti informējot). Skaidrs, ka uzņēmēju uzstādījumi pārdot bezrecepšu zāles, uztura bagātinātājus un citas preces, kuras aptiekai nes lielākus ienākumus, nemazināsies, tāpēc piedāvātais cenu modelis negatīvi ietekmēs farmaceita praksi, nenodrošinās labāku pakalpojuma kvalitāti un nemazinās aptieku atkarību no lieltirgotavām, ietekmēs individuālo aptieku eksistenci.
Noteikumu konsolidētā versija 3.pielikums
Aptiekā izgatavoto zāļu cenu noteikšanai piemērojamās korekcijas summas
Projekts neietver aptiekā pagatavoto zāļu cenu maiņu, bet ir nepieciešams grozīt aptiekā izgatavojamo zāļu cenas korekcijas summas (spēkā esošo noteikumu 3. pielikums), tās vismaz 2 – 3 reizes palielinot un noapaļojot uz veseliem eiro. Patreiz norādītās summas nekādā veidā nav samērojamas ar farmācijas speciālista zāļu pagatavošanai patērēto laiku un profesionālo ieguldījumu. Šobrīd spēkā esošās korekcijas summas apstiprinātas 2005. gadā (tiešs pārrēķins uz eiro veikts 2013. gadā), un, neskatoties uz kopējo inflāciju valstī, vispārēju pakalpojumu sadārdzināšanos un iztikas minimuma palielināšanos, nav mainītas jau gandrīz 20 gadu.
2.
Noteikumu spēkā stāšanās termiņš 2024.gada 1.novembris
Iebilstam. Sagatavojot zāļu cenu reformu, jāizvērtē visi riski, lai netiktu ietekmēts pacientu drošums. Viedoklis par riskiem iesniegts Latvijas Farmaceitu biedrības vēstulē (Nr.2-5/N-378 no 26.06.2024.).
Grozījumi
Iebildumi / Priekšlikumi
1.15
17.51. 1,50 euro;
17.52. 2,50 euro, ja aptieka (aptiekas filiāle) ir vienīgā aptieka (aptiekas filiāle) konkrētajā apdzīvotajā vietā;"
Iebilstam pret Projekta 1.15. punktā noteikto farmaceita pakalpojuma summu (17.5 punktos) EUR 1.50 un EUR 2.50. Tā ir nepietiekoša ,nav ņemta vērā mūsu valstī pastāvošā nodokļu sistēma. Minētā summa nav iezīmēta, kā, piemēram, bez nodokļiem novirzāmā summa farmaceitu atalgojumam. Ja šī nauda tiks summāri ieskaitīta aptiekas (uzņēmuma) ieņēmumos, uzņēmējs varēs izmantot to dažādu izdevumu segšanai, tostarp nodokļu nomaksāšanai (arī algas nodokļu), komisijas naudas maksāšanai bankām, klientiem norēķinoties aptiekā ar bankas karti utt.
1.15
17.5 Papildus zāļu cenai aptieka iekasē maksu par farmaceita pakalpojumu par recepti pie pirmreizējas izsniegšanas
Nepiekrītam formulējumam “pie pirmreizējas izsniegšanas” (17.5 punkts), jo nav paskaidrots, ko sevī ietver termins “pirmreizēja izsniegšana”, tāpēc iespējamas dažādas interpretācijas, kuru rezultātā farmaceits var būt spiests izsniegt daļu medikamentu bez farmaceita pakalpojuma maksas. Šādā veidā var tikt nevienlīdzīgi iekasēta farmaceita pakalpojuma maksa aptiekās un nonivelēts farmaceita darbs – pakalpojums. Ja pacients iegādāsies zāles atkārtoti (izņems receptē izrakstītās zāles pa daļām), viņam, atkārtoti saņemot zāles, var būt vairāk jautājumu gan par zāļu lietošanu, gan blaknēm. Tā kā darbību daudzums, farmaceitam uz vienas un tās pašas receptes izsniedzot zāles pirmo vai desmito reizi neatšķiras, farmaceita pakalpojuma/receptes apstrādes maksa būtu jāpiemēro par katru zāļu izsniegšanas reizi katrai receptei (neatkarīgi no izsniegto iepakojumu skaita) nevis par katru izsniegto recepti.
1.25
Pielikums 2.1
Nepiekrītam piedāvātajām korekcijas summām Projekta 2.1 pielikumā, jo tās, nenodrošinās samērīgu atalgojumu farmaceitiem un farmaceita asistentiem kā veselības aprūpes speciālistiem. Farmācijas speciālistu atalgojums ir lielākā uzņēmumu izdevumu daļa (vismaz – individuālajām aptiekām). Jau pie patreizējām zāļu cenām farmācijas speciālistu atalgojums, ņemot vērā pēdējo gadu inflāciju valstī, ir kļuvis nekonkurētspējīgs (skat. publiski pieejamo VID datu bāzi: https://www.vid.gov.lv/lv/informacija-par-darba-vietam-2024gada-atbilstosi-profesiju-klasifikatoram). Norādītos atalgojumus farmācijas speciālisti saņem strādājot vairāk nekā vienu darba slodzi, aptieku darba laiku un nemitīgā darbinieku trūkuma dēļ.
Tā kā par visām recepšu zālēm valsts paredz prognozējamu valsts budžeta summu, ko samaksāt aptiekām (korekcijas skaitlis (kompensējamām zālēm) + daļa no farmaceita pakalpojuma), rodas pamatotas bažas par to, kādu atalgojumu šādā sistēmā varēs saņemt farmācijas speciālists, īpaši individuālajās aptiekās. Pastāv acīm redzams risks, ka sāksies nevienlīdzīga konkurence starp vertikāli integrētajiem aptieku uzņēmumiem un individuālajām aptiekām darbinieku piesaistē īstermiņā, bet ilgtermiņā vertikāli integrētajiem aptieku uzņēmumiem ir acīmredzamas priekšrocības algu konkurencē. Cietējs viennozīmīgi būs farmācijas speciālists. Viņam piedāvātā cenu reforma būs jāaizvirza līdz katram aptiekas apmeklētājam (arī – nepārtraukti informējot). Skaidrs, ka uzņēmēju uzstādījumi pārdot bezrecepšu zāles, uztura bagātinātājus un citas preces, kuras aptiekai nes lielākus ienākumus, nemazināsies, tāpēc piedāvātais cenu modelis negatīvi ietekmēs farmaceita praksi, nenodrošinās labāku pakalpojuma kvalitāti un nemazinās aptieku atkarību no lieltirgotavām, ietekmēs individuālo aptieku eksistenci.
Noteikumu konsolidētā versija 3.pielikums
Aptiekā izgatavoto zāļu cenu noteikšanai piemērojamās korekcijas summas
Projekts neietver aptiekā pagatavoto zāļu cenu maiņu, bet ir nepieciešams grozīt aptiekā izgatavojamo zāļu cenas korekcijas summas (spēkā esošo noteikumu 3. pielikums), tās vismaz 2 – 3 reizes palielinot un noapaļojot uz veseliem eiro. Patreiz norādītās summas nekādā veidā nav samērojamas ar farmācijas speciālista zāļu pagatavošanai patērēto laiku un profesionālo ieguldījumu. Šobrīd spēkā esošās korekcijas summas apstiprinātas 2005. gadā (tiešs pārrēķins uz eiro veikts 2013. gadā), un, neskatoties uz kopējo inflāciju valstī, vispārēju pakalpojumu sadārdzināšanos un iztikas minimuma palielināšanos, nav mainītas jau gandrīz 20 gadu.
2.
Noteikumu spēkā stāšanās termiņš 2024.gada 1.novembris
Iebilstam. Sagatavojot zāļu cenu reformu, jāizvērtē visi riski, lai netiktu ietekmēts pacientu drošums. Viedoklis par riskiem iesniegts Latvijas Farmaceitu biedrības vēstulē (Nr.2-5/N-378 no 26.06.2024.).
Piedāvātā redakcija
-