Atzinums

Projekta ID
22-TA-2520
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Privātā un Riska kapitāla asociācija
Atzinums iesniegts
15.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
7.3. produktivitātes rādītājs - vismaz 50% no Jaunuzņēmumu iespēju kapitāla fonda ieguldījumos atbalstīto saimnieciskās darbības veicēju veic ieguldījumus pētniecībā un attīstībā.
Iebildums
Jāprecizē rādītājs, nosakot pienākumu ieguldīt pētniecībā un attīstībā (ko jaunuzņēmumi vienmēr dara) tiem maksimāli administratīvi neapgrūtinošā veidā.
Piedāvātā redakcija
produktivitātes rādītājs - vismaz 70% no katra Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fonda pirmssēklas ieguldījumu veidā atbalstītajiem saimnieciskās darbības veicējiem ir nodrošinājuši ieguldījumus pētniecībā un attīstībā. Šo noteikumu izpratnē par ieguldījumiem pētniecībā un attīstībā uzskatāmi tādi saimnieciskās darbības izdevumi, kas ir kapitalizējami atbilstoši normatīvajiem aktiem grāmatvedības uzskaites jomā.
2.
Noteikumu projekts
22.2. tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 18. punktu;
Iebildums
 Jālabo kļūda - “nav” uz “ir”.
Piedāvātā redakcija
tas ir uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 18. punktu;
3.
Noteikumu projekts
47. Atbalstu sākuma stadijas iespēju kapitāla ieguldījumu veidā sniedz saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Eiropas Savienībā, un vismaz 50 % no kopējā sākuma stadijas iespēju kapitāla fonda sākuma kapitāla ieguldījuma apjoma tiek sniegti saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republikā atbilstoši šo noteikumu 24.punktā skaidrotajam.
Iebildums
Jāprecizē par saimnieciskās darbības vietas noteikšanas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
Atbalstu sākuma stadijas iespējkapitāla ieguldījumu veidā sniedz saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Eiropas Savienībā, un vismaz 50 % no sākuma stadijas iespējkapitāla fonda pastāvēšanas laikā visu veikto ieguldījumu kopējā apjoma tiek sniegti saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republikā atbilstoši šo noteikumu 25.punktā noteiktajam.
4.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa " Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām " 1.2.3.3. pasākuma "Iespēju kapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi
Priekšlikums
Saskaņā ar Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisijas lēmumu par Venture Capital atveidi Latviešu valodā, lietojams saliktenis Iespējkapitāls. Viscaur noteikumu tekstā labot vārdus “Iespēju kapitāls” uz “Iespējkapitāls”
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
2. Noteikumos lietoti šādi termini: 
Priekšlikums
Jāpapildina 2.punkta uzskaitījums ar Aizstāšanas kapitāla definīciju
Piedāvātā redakcija
2.10. Aizstāšanas kapitāla ieguldījums - esošo uzņēmuma kapitāldaļu iegāde no iepriekšēja ieguldītāja vai kapitāldaļu īpašnieka. Sākuma 
6.
Noteikumu projekts
2.1. Pasākuma gala labuma guvēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbalsta piešķiršanas brīdī atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), I pielikumā noteiktajai definīcijai;
Priekšlikums
Nepieciešams papildināt punktu ar skaidrojumu, kas uzskatāms par pasākuma gala labuma guvējumu aizstāšanas kapitāla ieguldījuma gadījumā.
Piedāvātā redakcija
 Papildināt 2.1. punktu ar 2.teikumu “Aizstāšanas kapitāla ieguldījumu gadījumā par pasākuma gala labuma guvēju tiek uzskatīts tas saimnieciskās darbības veicējs, kura akcijas vai daļas fonds iegādājas, kā arī, Sākuma stadijas iespējkapitāla fonda un Izaugsmes stadijas iespējkapitāla fonda gadījumā, tas saimnieciskās darbības veicējs, kura parādsaistības fonds iegādājas;”
 
7.
Noteikumu projekts
2.2. Jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbalsta piešķiršanas brīdī pastāv mazāk nekā piecus gadus pirms atbalsta saņemšanas. Saimnieciskās darbības veicējs netiek uzskatīts par jaunizveidotu, ja mainās tikai tā juridiskā forma.
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt saimnieciskās darbības veicēja vecuma kritēriju.
Piedāvātā redakcija
Jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbalsta piešķiršanas brīdī ir reģistrēts ne agrāk kā piecus gadus pirms atbalsta saņemšanas.
8.
Noteikumu projekts
2.4. Atbalsts – akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum)  finanšu starpnieku kapitāla fonda ieguldījums/-i;
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt, kur notiek ieguldījums.
Piedāvātā redakcija
Atbalsts – akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum)  ieguldījumi iespējkapitāla fondos;
9.
Noteikumu projekts
2.5. Finanšu starpnieks – komercsabiedrība, kas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 14. un 15. apakšpunktiem, pārvalda šo noteikumu ietvaros minēto kapitāla fondu un sniedz atbalstu Pasākuma gala labuma guvējiem.
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt kādus fondus
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieks – komercsabiedrība, kas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 14. un 15. apakšpunktiem pārvalda šo noteikumu ietvaros izveidotos iespējkapitāla fondus un sniedz atbalstu Pasākuma gala labuma guvējiem.
10.
Noteikumu projekts
2.6. Iespēju kapitāla fonds – komercsabiedrība, kas iegulda līdzekļus strauji augošu  uzņēmumu un projektu finansēšanā ar mērķi veicināt šo uzņēmumu veiksmīgu attīstību, vērtības pieaugumu, kā arī šo ieguldījumu realizācijas rezultātā gūt peļņu. Šo noteikumu ietvaros izšķir šādus iespēju kapitāla fondus:
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt formulējumus.
Piedāvātā redakcija
Iespējkapitāla fonds – komandītsabiedrība, kas iegulda līdzekļus strauji augošu  uzņēmumu vai uzņēmējdarbības projektu finansēšanā ar mērķi veicināt šo uzņēmumu veiksmīgu attīstību, vērtības pieaugumu, kā arī šo ieguldījumu realizācijas rezultātā gūt peļņu. Šo noteikumu ietvaros izšķir šādus iespējkapitāla fondus:
 
11.
Noteikumu projekts
2.6.2. Sākuma stadijas iespēju kapitāla fonds – finanšu starpnieka izveidots fonds, kas veic sākuma stadijas iespēju kapitāla ieguldījumus saimnieciskās darbības veicējos;
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt sākuma stadiju.
Piedāvātā redakcija
Sākuma stadijas iespējkapitāla fonds – finanšu starpnieka izveidots fonds, kas veic sākuma (agrīnas izaugsmes) stadijas iespējkapitāla ieguldījumus saimnieciskās darbības veicējos;
12.
Noteikumu projekts
2.6.3. Izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fonds – finanšu starpnieka izveidots fonds, kas veic sākuma stadijas iespēju kapitāla ieguldījumus saimnieciskās darbības veicējos;
Priekšlikums
Jālabo “sākuma” uz “izaugsmes”
Piedāvātā redakcija
Izaugsmes stadijas iespējkapitāla fonds – finanšu starpnieka izveidots fonds, kas veic izaugsmes stadijas iespējkapitāla ieguldījumus saimnieciskās darbības veicējos;
13.
Noteikumu projekts
2.7. Pirmssēklas naudas ieguldījumi – Jaunuzņēmumu iespēju kapitāla fonda ieguldījumi, kas paredz finansēt augstas pievienotās vērtības un inovatīva saimnieciskās darbības veicēja sākotnējo attīstību, tai skaitā, produkta un saimnieciskās darbības modeļa izstrādi, izpēti, novērtēšanu un apstiprināšanu;
Priekšlikums
Jāpapildina definīcija ar kritēriju “mērogojams”.
Piedāvātā redakcija
Pirmssēklas naudas ieguldījumi – Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fonda ieguldījumi, kas paredz finansēt augstas pievienotās vērtības, mērogojama un inovatīva saimnieciskās darbības veicēja sākotnējo attīstību, tai skaitā, produkta un saimnieciskās darbības modeļa izstrādi, izpēti, novērtēšanu un apstiprināšanu;
14.
Noteikumu projekts
2.8. Sēklasnaudas ieguldījumi – Jaunuzņēmumu iespēju kapitāla fonda ieguldījumu, tai skaitā turpmākie sēklasnaudas ieguldījumi atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 6. punktam ir paredzēti, lai finansētu augstas pievienotās vērtības un inovatīva saimnieciskās darbības veicēja izaugsmi, tai skaitā produkta un saimnieciskās darbības modeļa attīstīšanu.
Priekšlikums
Jāpapildina definīcija ar kritēriju “mērogojams”.
Piedāvātā redakcija
Sēklasnaudas ieguldījumi – Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fonda ieguldījumu, tai skaitā turpmākie sēklasnaudas ieguldījumi atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 6. punktam, ir paredzēti, lai finansētu augstas pievienotās vērtības, mērogojama un inovatīva saimnieciskās darbības veicēja izaugsmi, tai skaitā produkta un saimnieciskās darbības modeļa attīstīšanu.
15.
Noteikumu projekts
2.9. Viedās specializācijas prioritārie virzieni:
Priekšlikums
Jāpapildina, ka šie viedās specializācijas virzieni attiecas uz Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondiem
Piedāvātā redakcija
Uz Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondiem attiecināmi šādi viedās specializācijas prioritārie virzieni
16.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķis ir veicināt saimnieciskās darbības veicēju izveidi, attīstību un konkurētspēju, sniedzot finansējumu uzņēmējdarbības projektiem un to īstenošanai, kā arī radīt augstu pievienoto vērtību saimnieciskās darbības veicējiem.
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums
Piedāvātā redakcija
Pasākuma mērķis ir veicināt saimnieciskās darbības veicēju izveidi, attīstību un konkurētspēju, sniedzot finansējumu uzņēmējdarbības projektiem un to īstenošanai, kā arī radīt saimnieciskās darbības veicējiem augstu pievienoto vērtību.
17.
Noteikumu projekts
4. Sabiedrība “Altum” īsteno pasākumu, ievērojot šo noteikumu prasības, uzrauga publiskā finansējuma izlietojumu atbilstoši noteiktajiem mērķiem un saskaņā ar programmā norādīto, apkopo finanšu starpnieku sniegto informāciju un sagatavo pārskatus par finanšu instrumenta ieviešanas rezultātiem, kā arī finansēšanas nolīgumā noteiktajos termiņos ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā informāciju;
Priekšlikums
Jāprecizē formulējumi
Piedāvātā redakcija
Sabiedrība Altum īsteno pasākumu, ievērojot šo noteikumu prasības, uzrauga publiskā finansējuma izlietojumu, apkopo finanšu starpnieku sniegto informāciju un sagatavo pārskatus par pasākuma ieviešanas rezultātiem, kā arī finansēšanas nolīgumā noteiktajos termiņos ievada informāciju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā;
 
18.
Noteikumu projekts
5. Pasākumu īsteno un atbalstu sniedz ar iespēju kapitāla fondu starpniecību. Pasākumam pieejamais finansējums ir 93 000 000 euro, tai skaitā, Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums  79 050 000 euro un valsts budžeta finansējums  13 950 000 euro, no kuriem:
Priekšlikums
Lai līdzsvarotu ERAF un valsts budžeta līdzekļu lietošanu saistītos ierobežojumus ar fondu darbības ierobežojumiem, piedāvājam Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondu darbību pilnībā atbalstīt no ERAF līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
5.1. Jaunuzņēmumu iespēju kapitāla trīs fondiem 55 800 000 euro, tai skaitā, ERAF finansējums 47 430 000 euro un valsts budžeta finansējums 8 370 000 euro;
Priekšlikums
Lai līdzsvarotu ERAF un valsts budžeta līdzekļu lietošanu saistītos ierobežojumus ar fondu darbības ierobežojumiem, piedāvājam Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondu darbību pilnībā atbalstīt no ERAF līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
Jaunuzņēmumu iespējkapitāla trīs fondiem ERAF finansējums 55 800 000 euro;
20.
Noteikumu projekts
5.2. Sākuma stadijas iespēju kapitāla fondam 12 400 000 euro tai skaitā, ERAF finansējums 10 540 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 860 000 euro;
Priekšlikums
Lai līdzsvarotu ERAF un valsts budžeta līdzekļu lietošanu saistītos ierobežojumus ar fondu darbības ierobežojumiem, piedāvājam Sākuma stadijas iespējkapitāla fonda finansēšanai izmantot tikai valsts budžeta finansējums.
Piedāvātā redakcija
Sākuma stadijas iespējkapitāla fondam valsts budžeta finansējums 12 400 000 euro;
21.
Noteikumu projekts
5.3. Izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fondam  24 800 000 euro, tai skaitā, ERAF finansējums 21 080 000 euro un valsts budžeta finansējums 3 720 000 euro.
Priekšlikums
Lai līdzsvarotu ERAF un valsts budžeta līdzekļu lietošanu saistītos ierobežojumus ar fondu darbības ierobežojumiem, piedāvājam Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondu darbību pilnībā atbalstīt no ERAF līdzekļiem; sākuma stadijas iespējkapitāla fondu - no valsts budžeta līdzekļien, bet izaugsmes stadijas fondam izmantot atlikušos līdzekļus no abiem avotiem.
Piedāvātā redakcija
5.3. Izaugsmes stadijas iespējkapitāla fondam  24 800 000 euro, tai skaitā, ERAF finansējums 23 250 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 550 000 euro.
22.
Noteikumu projekts
6. Finanšu starpniekam jaunuzņēmumu iespēju kapitāla fondā jāpiesaista privātais finansējums vismaz 10% apmērā no publiskā finansējuma atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 10.punkta a) apakšpunktam; sākuma stadijas iespēju kapitāla fondā un izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fondā jāpiesaista privātais finansējums vismaz 50% apmērā no publiskā finansējuma katrā fondā.
Priekšlikums
Ņemot vērā Latvijā pieejamā privātā finansējuma fondiem trūkumu, it sevišķi jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondu darbības stadijās, lai atvieglotu šādu fondu izveidi, to sākotnējā stadijā jāatļauj izveidot mazākus fondus kā paredzēts 5.1. punktā.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpniekam katrā jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondā jāpiesaista privātie dalībnieki vismaz 10% apmērā no kopējā fonda kapitāla; sākuma un izaugsmes stadijas iespējkapitāla fondā finanšu starpniekam katrā fondā jāpiesaista privātie dalībnieki vismaz 50% apmērā no kopējā fonda kapitāla. Šo noteikumu izpratnē privātie fondu dalībnieki ir fondu dalībnieki (tai skaitā finanšu starpnieki), izņemot sabiedrību Altum. Lai nodrošinātu privāto dalībnieku piesaisti jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondiem, finanšu starpnieks var sākotnēji izveidot fondu, kura kapitāls ir mazāks par šo noteikumu 5.1.apakšpunktā noteikto pieejamo finansējumu, un fonda darbības laikā palielināt kapitālu līdz šo noteikumu 5.1.apakšpunktā noteiktajam pieejamam finansējumam.
23.
Noteikumu projekts
7.1. iznākuma rādītāji:
Priekšlikums
Jāprecizē iznākuma rādītāji, sadalot starp fondiem un nosakot pienākumu ieguldīt pētniecībā un attīstībā (ko jaunuzņēmumi vienmēr dara) tiem maksimāli administratīvi neapgrūtinošā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
7.1.1. Jaunuzņēmumu iespēju kapitāla fondos atbalstīti 55 jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji;
Priekšlikums
Jāprecizē iznākuma rādītāji, sadalot tos starp fondiem.
 
Piedāvātā redakcija
Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondos kopā atbalstīti 55 jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji jeb vismaz 19 jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji katrā fondā;
25.
Noteikumu projekts
7.1.2. Sākuma un izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fondu ieguldījumos kopā atbalstīti 25 saimnieciskās darbības veicēji;
Priekšlikums
Jāprecizē iznākuma rādītāji, sadalot tos starp fondiem.
Piedāvātā redakcija
Sākuma un izaugsmes stadijas iespējkapitāla fondu ieguldījumos kopā atbalstīti 24 saimnieciskās darbības veicēji jeb vismaz 12 saimnieciskās darbības veicēji sākuma stadijas iespējkapitāla fondā un vismaz 12 saimnieciskās darbības veicēji izaugsmes stadijas iespējkapitāla fondā;
26.
Noteikumu projekts
7.2. rezultatīvais rādītājs - publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas - 31 620 000 euro;
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums.
Piedāvātā redakcija
rezultatīvais rādītājs - publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas - 31 620 000 euro, tajā skaitā iespējkapitāla fondos piesaistītais privātais finansējums;
27.
Noteikumu projekts
8. Atbilstoši valsts prioritārajiem attīstības mērķiem, kurus paredzēts sasniegt t.sk. ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.3. pasākuma "Iespēju kapitāla ieguldījumi" īstenošanu, sabiedrība “Altum”, vērtējot Finanšu starpnieku izstrādātās Ieguldījumu stratēģijas, piešķir lielāku prioritāti tādām, kas paredz:
Priekšlikums
Jāprecizē prioritārās stratēģijas, īpaši attiecībā uz Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondiem, tai skaitā, papildinot ar 8.4.punktu
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši valsts prioritārajiem attīstības mērķiem, kurus paredzēts sasniegt t.sk. ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.3. pasākuma "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanu, sabiedrība Altum, vērtējot šo noteikumu 10.punkta kārtībā iesniegtās Finanšu starpnieku ieguldījumu stratēģijas, augstāku prioritāti piešķir tām stratēģijām, kas paredz:
8.1. būtisku koncentrēšanos uz Viedās specializācijas prioritāriem virzieniem;
8.2. būtisku koncentrēšanos uz eksportspējīgiem uzņēmumiem un Latvijas eksporta apjomu palielināšanu;
8.3. veicināt ieguldījumus pētniecībā un attīstībā;
8.4. Jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondu gadījumā papildus stratēģija, kura vērtējama ar augstāku prioritāti ir akcelerācijas pakalpojumu sniegšana potenciālajiem atbalsta saņēmējiem.
28.
Noteikumu projekts
11. Sabiedrība "Altum" noraida finanšu starpnieka piedāvājumu, ja atlases brīdī uz to ir attiecināms vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
Priekšlikums
Jāprecizē punkts.
Piedāvātā redakcija
Sabiedrība Altum noraida finanšu starpnieka piedāvājumu, ja atlases brīdī finanšu starpnieks ir reģistrēta juridiska persona vai juridisko personu apvienība un uz to ir attiecināms vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
 
29.
Noteikumu projekts
14. Finanšu starpnieki veic atsevišķu uzskaiti par šo noteikumu ietvaros veiktajiem ieguldījumiem.
Priekšlikums
Jāprecizē punkts.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki veic atsevišķu uzskaiti par šo noteikumu ietvaros veiktajiem ieguldījumiem, ja attiecīgā finanšu starpnieka pārvaldībā atrodas arī citi iespējkapitāla fondi.
 
30.
Noteikumu projekts
15. Finanšu starpnieki pārvalda:
Priekšlikums
Jānosaka, ka fondi tiek pārvaldīti saskaņā ar labāko praksi šajā jomā.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki pārvalda šo noteikumu ietvaros izveidotos iespējkapitāla fondus piemērojot labāko nozares praksi ievērojot Eiropas Iespējkapitāla asociācija InvestEurope izstrādātos metodiskos materiālus.
 
31.
Noteikumu projekts
15.1. Jaunuzņēmumu iespēju kapitāla fondus, pamatojoties uz komerciāliem principiem un ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 14. un 15. apakšpunktā noteiktās prasības;
Priekšlikums
Dzēst punktu, jo 15.punkta ieteiktā redakcijai nav nepieciešami papildinājumi ar 15.1. un 15.2.punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
15.2. Sākuma stadijas iespēju kapitāla fondu un izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fondu, pamatojoties uz komerciāliem principiem un piemērojot labāko nozares praksi, tai skaitā, ievērojot nozares labās prakses vadlīnijas, ko izstrādājusi Eiropas Iespēju kapitāla asociācija InvestEurope.
Priekšlikums
Dzēst punktu, jo 15.punkta ieteiktā redakcijai nav nepieciešami papildinājumi ar 15.1. un 15.2.punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
17. Sākuma stadijas iespēju kapitāla fonda un izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fonda ienākumus, kas gūti no ieguldījumu realizācijas, vai zaudējumus visi šo fondu dalībnieki, tai skaitā sabiedrība “Altum”, sadala proporcionāli dalībnieku ieguldījumam attiecīgajā fondā.
Priekšlikums
Punkts jāprecizē, norādot, ka komandītsabiedrības līgumā var tikt iekļauti atšķirīgi nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
Sākuma stadijas iespējkapitāla fonda un izaugsmes stadijas iespējkapitāla fonda ienākumus, kas gūti no ieguldījumu realizācijas, vai zaudējumus visi šo fondu dalībnieki, tai skaitā sabiedrība Altum, sadala proporcionāli dalībnieku ieguldījumam attiecīgajā fondā un ievērojot noslēgtā komandītsabiedrības līguma nosacījumus par iespējkapitāla fonda ienākumu un zaudējumu sadali.
34.
Noteikumu projekts
18. Finanšu starpnieki atbalstu šo noteikumu ietvaros sniedz ekonomiski dzīvotspējīgiem saimnieciskās darbības veicējiem atbilstoši to ieguldījumu stratēģijām un lēmumus par ieguldījumu veikšanu pieņem saskaņā ar nozares labo praksi un šo noteikumu nosacījumiem.
Priekšlikums
Punkts jāpapildina ar skaidrojumu par finanšu starpnieka vienpersonisko atbildību lēmumu pieņemšanā. Savukārt Altum pienākumi, kas saistīti ar finansējuma izlietojumu un fondu stratēģiju ievērošanas pārbaudi, noteikti noteikumu 4. punktā.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki atbalstu šo noteikumu ietvaros sniedz ekonomiski dzīvotspējīgiem saimnieciskās darbības veicējiem atbilstoši to ieguldījumu stratēģijām un lēmumus par ieguldījumu veikšanu pieņem saskaņā ar nozares labo praksi un šo noteikumu nosacījumiem. Ievērojot finanšu starpnieka neierobežoto atbildību kā komandītsabiedrības (iespējkapitāla fonda) komplementāram, finanšu starpnieki lēmumus par atbalsta sniegšanu pieņem neatkarīgi, patstāvīgi un vienpersoniski, tajā skaitā attiecībā par atbalsta saņēmēju atbilstību finanšu starpnieka risku vadības politikai un normatīvajiem aktiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā.
35.
Noteikumu projekts
21. Finanšu starpnieki veic ieguldījumus saimnieciskās darbības veicēju uzņēmējdarbības projektos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2021/1060 58. panta 2. punktu.
Priekšlikums
Jāprecizē, ka punkts attiecas tikai uz jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondiem.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki, kas pārvalda jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondus, veic ieguldījumus saimnieciskās darbības veicēju uzņēmējdarbības projektos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2021/1060 58. panta 2. punktu.
36.
Noteikumu projekts
22. Finanšu starpnieki nesniedz atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem, kuri lēmuma pieņemšanas brīdī par atbalsta piešķiršanu atbilst šādiem nosacījumiem:
Priekšlikums
Jāprecizē, ka punkts attiecas tikai uz jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondiem.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki, kas pārvalda jaunuzņēmumu iespējkapitāla fondus, veic ieguldījumus saimnieciskās darbības veicēju uzņēmējdarbības projektos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2021/1060 58. panta 2. punktu.
37.
Noteikumu projekts
23. Atbalstu šo noteikumu ietvaros finanšu starpnieki sniedz saimnieciskās darbības veicējiem komandītsabiedrības līgumā noteiktajā termiņā (līdz 10 gadiem ar iespēju to pagarināt ieguldījumu vērtības saglabāšanai un veiksmīgai realizācijai).
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums.
Piedāvātā redakcija
Atbalstu šo noteikumu ietvaros finanšu starpnieki piešķir saimnieciskās darbības veicējiem komandītsabiedrības līgumā noteiktajā termiņā (līdz 10 gadiem ar iespēju to pagarināt ieguldījumu vērtības saglabāšanai un veiksmīgai realizācijai).
38.
Noteikumu projekts
25. Par saimnieciskās pamata darbības pamatvietu Latvijas Republikā šo noteikumu izpratnē tiek uzskatīts saimnieciskās darbības veicējs, kurš atbilst vismaz diviem nosacījumiem:
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums.
Piedāvātā redakcija
Par saimnieciskās darbības vietu Latvijas Republikā šo noteikumu izpratnē ir uzskatāma tāda saimnieciskā darbība, kuras veicējs finanšu starpnieka lēmuma pieņemšanas brīdī darījumdarbības plānā atbilst vismaz diviem no šādiem nosacījumiem:
39.
Noteikumu projekts
25.2. tā valde vai lielākā komandas daļa atrodas Latvijā;
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums.
Piedāvātā redakcija
tā valde vai lielākā komandas daļa atrodas Latvijas Republikā;
40.
Noteikumu projekts
25.3. vismaz viena no uzņēmējdarbības aktivitātēm (pētniecība un attīstība, mārketings, pakalpojumu sniegšana, ražošana, prototipēšana vai testēšana, pārdošana u.c.) pamatā tiek īstenota Latvijā;
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums.
Piedāvātā redakcija
vismaz viena no uzņēmējdarbības aktivitātēm (pētniecība un attīstība, mārketings, pakalpojumu sniegšana, ražošana, prototipēšana vai testēšana, pārdošana u.c.) tiks īstenota Latvijas Republikā;
41.
Noteikumu projekts
27.1. kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2021/1058 7. panta 1.punkta “a”, “b”, “c”, “e”, “f”, “g” un “h” apakšpunktā;
Priekšlikums
Jāprecizē formulējums.
Piedāvātā redakcija
kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2021/1058 7. panta 1.punkta “a”, “b”, “c”, “e”, “f”, “g” un “h” apakšpunktā ar nosacījumu, ka finanšu starpnieks šādus ieguldījumus veic no ERAF finansējuma;
42.
Noteikumu projekts
27.5. operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļas "Operācijas ar nekustamo īpašumu" grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
Priekšlikums
Izslēgt ar nekustamo īpašumu saistītās nozares no aizliegto nozaru saraksta sākuma un izaugsmes fondiem. Pamatojums – gadījumos, kad investīcija tiek veikta uzņēmumā, no kura daļa ir saistīta ar nekustamo īpašumu, tas rada problēmas noteikt, vai investīcija tiek veikta atļautā nozarē vai nē. 8.noteikumu punkts uzskaita fondu izvēles prioritārās stratēģijas, kas izslēdz situāciju, kad kāds no finansējuma saņēmējiem būtu fonds, kas apzināti meklēs ieguldījumus nekustamajā īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
27.6. tāda nekustamā īpašuma attīstīšanai, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu māja.
Priekšlikums
Izslēgt ar nekustamo īpašumu saistītās nozares no aizliegto nozaru saraksta sākuma un izaugsmes fondiem. Pamatojums – gadījumos, kad investīcija tiek veikta uzņēmumā, no kura daļa ir saistīta ar nekustamo īpašumu, tas rada problēmas noteikt, vai investīcija tiek veikta atļautā nozarē vai nē. 8.noteikumu punkts uzskaita fondu izvēles prioritārās stratēģijas, kas izslēdz situāciju, kad kāds no finansējuma saņēmējiem būtu fonds, kas apzināti meklēs ieguldījumus nekustamajā īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
30.3. tie ir reģistrēti Komercreģistrā ne ilgāk kā piecus gadus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas.
Priekšlikums
Precizēt saimnieciskās darbības veicēja vecuma kritēriju.
Piedāvātā redakcija
tie ir reģistrēti Komercreģistrā ne ilgāk kā piecus gadus pirms lēmuma par atbalstu piešķiršanas dienas.
45.
Noteikumu projekts
32. Finanšu starpnieki vienam saimnieciskās darbības veicējam sniedz atbalstu pirmssēklas naudas ieguldījuma veidā ne vairāk kā 250 000 euro apmērā.
Priekšlikums
Precizēt, ka vienam saimnieciskās darbības veicējam 250 000 euro apmērā atbalstu var sniegt arī vairāki noteikuma ietvaros izveidotie finanšu starpnieki. Savukārt privātie investori atbalstu var sniegt neierobežotā apjomā.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki vienam saimnieciskās darbības veicējam sniedz atbalstu pirmssēklas naudas ieguldījuma veidā ne vairāk kā 250 000 euro apmērā. Pirmssēklas naudas ieguldījumu vienā saimnieciskās darbības veicējā vai tā saistītajā uzņēmumā var veikt vairāki finanšu starpnieki, nepārsniedzot šajā punktā noteikto maksimālo apmēru. Vienlaikus ar saskaņā ar šiem noteikumiem izveidotiem finanšu starpnieku pārvaldītiem fondiem ieguldījumu saimnieciskās darbības veicējos var veikt citas personas neierobežotā apjomā.
46.
Noteikumu projekts
33. Kopējais pirmssēklas naudas ieguldījumu apmērs jaunuzņēmumu iespēju kapitāla katrā fondā ir vismaz 20 % no šī fonda kopējā publiskā finansējuma.
Priekšlikums
Ir svarīgi saglabāt obligātu ieguldījumu pirmssēklas stadijā, bet min robežai jābūt brīvākai, jo pirmssēklas ieguldījumi var būt arī ļoti mazi, bet daudzskaitlīgi. Vienlaikus noteikumu papildinājums ar 8.4. punktu jeb akcelerācijas programmām kā prioritāro finanšu starpnieku atlases kritēriju nodrošinās fondu pārvaldnieku ieinteresētību un iespēju veikt pirmssēklas ieguldījumus.
Piedāvātā redakcija
Kopējais pirmssēklas naudas ieguldījumu apmērs jaunuzņēmumu iespējkapitāla katrā fondā ir vismaz 15 % no šī fonda kopējā finansējuma.
47.
Noteikumu projekts
38. Atbalstu sēklasnaudas ieguldījumu veidā sniedz saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Eiropas Savienībā, un vismaz 90 % no kopējā fonda sēklasnaudas ieguldījuma apjoma tiek sniegti saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republikā atbilstoši šo noteikumu 24.punktā noteiktajam.
Priekšlikums
Jāsamazina LV obligāti ieguldāmie %, jo lai piesaistītu privātos investorus fondā, tā stratēģijai jābūt plašākai par Latviju. Vismaz Baltijas, ja ne Eiropas līmeņa. Tāpat, lai nodrošinātu fonda ienesīgumu plašāka stratēģijā kā Latvija ir nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
Atbalstu sēklasnaudas ieguldījumu veidā sniedz saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Eiropas Savienībā, un vismaz 50 % no fonda pastāvēšanas laikā visu veikto ieguldījumu kopējā apjoma tiek sniegti saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republikā atbilstoši šo noteikumu 25.punktā noteiktajam.
48.
Noteikumu projekts
40. Finanšu starpniekam ar sēklasnaudas ieguldījumiem ir jāveicina to uzņēmumu turpmāka attīstība, kuri saņēmuši pirmssēklas naudas ieguldījumu viena finanšu starpnieka pārvaldīto fondu ietvaros vai, kas ir saņēmuši pirmssēklas naudas ieguldījumu no citiem sabiedrības Altum kapitalizētajiem fondiem.
Priekšlikums
Jāprecizē, ka sēklas naudas ieguldījumi var tikt veikti arī citos uzņēmumos, ne tikai tajos, kas saņēmuši pirmssēklas finansējumu šo noteikumu ietvaros
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpniekam ar sēklasnaudas ieguldījumiem galvenokārt ir jāveicina to uzņēmumu turpmāka attīstība, kuri šo noteikumu ietvaros ir saņēmuši pirmssēklas naudas ieguldījumu vai kas ir saņēmuši ieguldījumu no citiem sabiedrības Altum kapitalizētajiem fondiem. Finanšu starpnieku ieguldījumu stratēģija var paredzēt sēklasnaudas ieguldījumus arī citos uzņēmumos.
49.
Noteikumu projekts
42. Finanšu starpnieki vienam saimnieciskās darbības veicējam sniedz atbalstu sēklasnaudas ieguldījumu veidā, tajā skaitā turpmāko sēklasnaudas ieguldījuma veidā, ne vairāk kā 1 500 000 euro apmērā.
Priekšlikums
Jāprecizē, ka vienam saimnieciskās darbības veicējam finansējumu kopējā ierobežojuma apjomā var sniegt no vairākiem fondiem.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieki vienam saimnieciskās darbības veicējam sniedz atbalstu sēklasnaudas ieguldījumu veidā, tajā skaitā turpmāko sēklasnaudas ieguldījuma veidā, ne vairāk kā 1 500 000 euro apmērā. Sēklasnaudas ieguldījumu vienā saimnieciskās darbības veicējā vai tā saistītajā uzņēmumā var veikt vairāki finanšu starpnieki, nepārsniedzot šajā punktā noteikto maksimālo apmēru.
 
50.
Noteikumu projekts
45. Sākuma stadijas iespēju kapitāla ieguldījumus, tai skaitā turpmākos ieguldījumus, saimnieciskās darbības veicējiem sniedz, lai finansētu saimnieciskās darbības veicēja attīstību un agrīno izaugsmi.
Priekšlikums
Jāpapildina punkts ar aizstāšanas kapitāla skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
Sākuma stadijas iespējkapitāla ieguldījumus, tai skaitā turpmākos ieguldījumus, saimnieciskās darbības veicējiem sniedz, lai atbalstītu, tai skaitā finansētu saimnieciskās darbības veicēja attīstību un agrīno izaugsmi. Par atbalstu saimnieciskās darbības veicēja attīstībai un agrīnai izaugsmei uzskatāms arī aizstāšanas kapitāla ieguldījums.
51.
Noteikumu projekts
49. Izaugsmes stadijas iespēju kapitāla ieguldījumus, tai skaitā turpmākos ieguldījumus, saimnieciskās darbības veicējiem sniedz, lai finansētu to izaugsmi un konkurētspēju.
Priekšlikums
Jāpapildina punkts ar aizstāšanas kapitāla skaidrojumu
Piedāvātā redakcija
Izaugsmes stadijas iespējkapitāla ieguldījumus, tai skaitā turpmākos ieguldījumus, saimnieciskās darbības veicējiem sniedz, lai atbalstītu, tai skaitā finansētu to izaugsmi un konkurētspēju. Par atbalstu saimnieciskās darbības veicēja izaugsmei un konkurētspējai uzskatāms arī aizstāšanas kapitāla ieguldījums.
 
52.
Noteikumu projekts
51. Atbalstu izaugsmes stadijas iespēju kapitāla ieguldījumu veidā sniedz saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Eiropas Savienībā, un vismaz 50 % no kopējā izaugsmes stadijas iespēju kapitāla fonda  ieguldījuma apjoma tiek sniegti saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republikā atbilstoši šo noteikumu 24.punktā skaidrotajam.
Priekšlikums
Jāprecizē par saimnieciskās darbības vietas noteikšanas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
Atbalstu izaugsmes stadijas iespējkapitāla ieguldījumu veidā sniedz saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Eiropas Savienībā, un vismaz 50 % no izaugsmes stadijas iespējkapitāla fonda pastāvēšanas laikā visu veikto ieguldījumu kopējā apjoma  tiek sniegti saimnieciskās darbības veicējiem, kuru saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republikā atbilstoši šo noteikumu 24.punktā noteiktajam.