Atzinums

Projekta ID
23-TA-1954
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Šo tekstu : "visa procesa ietvaros tiek nodrošināta būvniecības ierosinātāja personas identifikācija"

Lūdzam šādi papildināt: "visa procesa ietvaros tiek nodrošināta būvniecības ierosinātāja personas identifikācija, kā arī zemes īpašnieka informēšana par būvniecības ierosinātāja veiktajām darbībām, ja zemes īpašnieks nav būvniecības ierosinātājs, kā arī apbūves tiesīgā informēšana, ja tas vienlaikus nav arī būvniecības ierosinātājs."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Šo tekstu:
"tiek pilnveidota BIS, Kadastra informācijas sistēmas un Zemesgrāmatas funkcionalitāte, nodrošinot savstarpēju datu izmantošanas iespēju, lai dati, kas nepieciešami būves reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, tiek iegūti no BIS un BIS esošajām ģeoreferencētām grafiskajām datnēm, atsakoties no būves kadastrālās uzmērīšanas procesa;"

Lūdzam papildināt šādi:
"tiek pilnveidota BIS, Kadastra informācijas sistēmas un Zemesgrāmatas funkcionalitāte, nodrošinot savstarpēju datu izmantošanas iespēju, lai dati, kas nepieciešami būves reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā un ierakstīšanai Zemesgrāmatā, vai datu par būvi aktualizācijai Zemesgrāmatā,  tiek iegūti no BIS un BIS esošajām ģeoreferencētām grafiskajām datnēm, atsakoties no būves kadastrālās uzmērīšanas procesa;"
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Šo tekstu:
"pārbaudes tiek veiktas procesa sākumā BIS ar Kadastra informācijas sistēmas un Zemesgrāmatu datu atbalstu. Tiesiskuma un atbilstības pārbaudes tiek veiktas no Būvniecības procesa un Kadastra tiesiskā regulējuma, kā arī no Civillikuma un likuma ''Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās'' skata punkta."

Lūdzam izteik šādā redakcijā:
"pārbaudes tiek veiktas procesa sākumā BIS ar Kadastra informācijas sistēmas un Zemesgrāmatu datu atbalstu. Tiesiskuma un atbilstības pārbaudes tiek veiktas no Būvniecības procesa un Kadastra tiesiskā regulējuma, kā arī no Civillikuma un likuma ''Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās'' skata punkta.  Tiesiskuma un atbilstības pārbaudes no Kadastra tiesiskā regulējuma puses BIS veic Valsts zemes dienests, bet tiesiskuma un atbilstības pārbaudes no Civillikuma un likuma ''Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās'' skata punkta puses BIS veic rajona tiesas."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
 Šo tekstu:
"tiek pilnveidota BIS, Kadastra informācijas sistēmas un Zemesgrāmatas funkcionalitāte, nodrošinot savstarpēju datu izmantošanas iespēju, lai dati, kas nepieciešami būves reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, tiek iegūti no BIS un BIS esošajām ģeoreferencētām grafiskajām datnēm, atsakoties no būves kadastrālās uzmērīšanas procesa;"

lūdzam papildināt ar šādu tekstu: " t.sk. nodrošinot vienotu normatīvo regulējumu attiecībā uz būvē esošām telpu grupām un nosacījumiem, kad obligāti jābūt reģsitrētām telpu grupām būvē, kā arī nodrošinot būvju reģistrāciju un būvju datu aktualizāciju Zemesgrāmatā bez īpašnieka iesaistes. "
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt šo teikumu: "Tiesiskuma un atbilstības pārbaudes tiek veiktas no Būvniecības procesa un Kadastra tiesiskā regulējuma, kā arī no Civillikuma un likuma ''Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās'' skata punkta."

Izsakot šādā redakcijā:
"Tiesiskuma un atbilstības pārbaudes tiek veiktas no Būvniecības procesa un Kadastra tiesiskā regulējuma, kā arī no Civillikuma un likuma ''Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās'' skata punkta, iepriekš nodrošinot šo regulējumu pilnīgu saskaņotību ar Būvniecības procesa normatīvajiem aktiem."
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt pēc šī teikuma : "Papildus ir jārod risinājums, ja būvniecības procesa neatbilstības tiek konstatētas būves reģistrācijas posmā – vērtējot būves reģistrācijas procesus Kadastra informācijas sistēmā un būves ierakstīšanas zemesgrāmatā pieļaujamību (administratīvā un civilprocesa savstarpēja mijiedarbība)."

ar šādu teikumu:
"Visu pieminēto nepieciešamo risinājumu priekšnoteikums ir visu normatīvo aktu savstarpējā saskaņotība, nepieļaujot normas, kas ir tikai kāda atsevišķa normatīvā akta izpratnē, bet pēc būtības ietekmē procesu kādā citā posmā, kas tiek regulēts ar citu normatīvo aktu. T.sk., bet ne tikai - nodrošinot vienotas un savtarpēji savietojamas būvju un to daļu klasifikācijas."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam šo teikumu papildināt:
"Izvērtējot esošo situāciju, tika secināts, ka optimāls risinājums ir vienota būves reģistrācijas procesa izveidošana, būves reģistrācijai kadastra informācijas sistēmā nepieciešamos datus iegūstot no būvniecības informācijas sistēmas, kā ka arī maksimāli izmantojot datu savietošanas un apstrādes iespējas no visiem valsts IS  un citiem digitāliem avotiem. "

Izsakot šādā redakcijā:
"Izvērtējot esošo situāciju, tika secināts, ka optimāls risinājums ir vienota būves reģistrācijas procesa izveidošana, būves reģistrācijai kadastra informācijas sistēmā nepieciešamos datus iegūstot no būvniecības informācijas sistēmas, kā ka arī maksimāli izmantojot datu savietošanas un apstrādes iespējas no visiem valsts IS  un citiem digitāliem avotiem, t.sk.izmantojot citu publisko institūciju reģistros obligāti reģistrējamos datus, kas attiecas uz ēkām, piemēram,  ārstniecības iestāžu reģistrs vai veterrinārmedicīnas iestāžu reģistrs, u.c., kā arī samazinot prasības uz atkārtotu datu reģsitrēšanas pieprasījumu, par ēku lietojumu citu iestāžu reģistros, piemēram, neprasot Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēt struktūrvienību - ārstniecības  iestādi, ja tā jau ir reģistrēta ārstniecības iestāžu reģistrā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam zemsvītras atsauci, kas ir marķēta šajā teikumā: " valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas[1], tās nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un to datu integrācija ir ierobežota apjomā, kā rezultātā dati par būvēm tiek iegūti un reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties, radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai."

Izteikt šādā redakcijā, to papildinot:
[1] Būvniecības informācijas sistēma, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma, Zemesgrāmata, Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēma, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālā datubāze, Mājokļu monitoringa sistēma, Valsts adrešu reģistra informācijas sistēma, kā arī vairākas sistēmas, kurās par daļu no ēkām tiek reģistrēts konkrētā izmantojuma vai lietojuma veids vai cita būvei būtiska informācija, piem. Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienību reģistrs, Ārstniecības iestāžu reģistrs un citi.  .

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums


 TM ziņojuma ir teikts, ka: : "Vienlaicīgi veiksmīga būves reģistrācijas procesa noslēguma ar pozitīvu rezultātu nodrošināšanai, ir nepieciešams uzlabot un stiprināt šobrīd jau daļēji pastāvošo starpiestāžu sadarbību un eksistējošus kontroles mehānismus. Stiprinot būvvalžu juridiskās kapacitātes un BIS sniegtā atbalsta pilnveidošanu tieši būvniecības procesa uzsākšanas posmā, varētu nodrošināt veiksmīgu būves ierakstīšanu Zemesgrāmatā, novēršot tādus trūkumus, kā Zemesgrāmatu likuma prasībām neatbilstoši noformēti dokumenti, informācijas savstarpējā neatbilstība teksta un grafiskajos datos, kā arī institūciju nepilnīgi veiktās datu un tiesiskās situācijas pārbaudes pieejamās informācijas sistēmās.
LPS neiebilst, ka jāstiprina būvvalžu juridiskā kapacitāte, taču vienlaicīgi tas    Būvvaldēm uzliks papildus slogu un atbildību par dokumentu pārbaudi, lai būvi  rezultātā varētu bez problēmām ierakstīt zemesgrāmatā.jāņem vērā reālā situācija, ka tikai nedaudzās Būvvaldēs   štata vieta ir  jurists.Ja gribam , lai ziņojums būtu korekts jānorāda, ka pašvaldībām tās radīs papildus izdevumus
Tāpat ir pārskatāma un pilnveidojama iestāžu savstarpējā sadarbība, savlaicīgi nodrošinot konstatēto trūkumu novēršanu (datu vai dokumentu neatbilstības), kas pastāv kādā no reģistrācijas posmiem. ziņojuma netiek piedāvāts risinājums gadījumiem, ja būvniecības procesa neatbilstības tiek konstatētas būves reģistrācijas posmā – vērtējot būves reģistrācijas procesus Kadastra informācijas sistēmā un būves ierakstīšanas zemesgrāmatā pieļaujamību (administratīvā un civilprocesa savstarpēja mijiedarbībā). .


 
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju atbilstoši informatīvajā ziņojumā ietvertajai informācijai līdz 2023. gada 31. decembrim vienoties par savstarpējām datu izmantošanas iespējām, nodrošinot Būvniecības informācijas sistēmas, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas un Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datu apmaiņas efektivizēšanu,  nodrošinot, ka izstrādājot kontrolkarti pašvaldībām turpmākās datu reģistrācijas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā tiek veikta automatizēti no Būvniecības informācijas sistēmas, vienlaikus paredzot papildinājumus Būvniecības informācijas sistēmā, kas paredzēs, ka  tiesiskuma un atbilstības pārbaudes no Kadastra tiesiskā regulējuma puses BIS veic Valsts zemes dienests, bet tiesiskuma un atbilstības pārbaudes no Civillikuma un likuma ''Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās'' skata punkta puses BIS veic rajona tiesas, kā arī  paredzēs prasību būvniecības procesa rezultātā iegūto datu pirmspārbaudei, pirms to automatizētas nodošanas pārējiem reģistriem, gadījumā, kad zemes īpašnieks uz sev piederošas zemes uzbūvējis dzīvojamo māju, un iesniegt Ministru kabinetā detalizētu informatīvo ziņojumu par būvniecības un kadastra jomas prasībām vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai attiecībā uz gadījumiem, kad zemes īpašnieks būvē dzīvojamo māju uz savas zemes.
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Tieslietu ministrijai (Valsts zemes dienestam) līdz 2024. gada 1. septembrim izstrādāt rīku, kas ļautu vairākos slāņos savienot Valsts zemes dienesta rīcībā esošos datus un grafisko informāciju, nodrošinot ātru un vienkāršu būvniecības ieceres pārbaudi attiecībā pret zemes vienību, t.sk. attēlojot visus zemes vienībā esošos faktiskos apgrūtinājumus un dažādu objektu aizsardzības zonas,  t.sk. uz zemes vienības esošās ēkas, kas nav zemes īpašuma sastāvā, ēku servitūta teritorijas; ūdens lietošanas servitūta teritorijas; ceļa servitūta teritorijas, apbūves tiesību teritorijas, kā arī uz apbūves tiesību pamata ceļamās un uzceltās ēkas.