Atzinums

Projekta ID
23-TA-615
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
15.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Grozījumi Sodu reģistra likuma 23. panta 1. punktā ir izstrādāti, pamatojoties uz Satversmes tiesas 2022. gada 22. decembra spriedumu lietā Nr. 2022-09-01 (turpmāk - Spriedums). Sprieduma 17.2. punktā Satversmes tiesa atzina, ka attaisnoto personu personas datu glabāšanai Sodu reģistrā arhīva datubāzē ir konstatējams leģitīms mērķis, lai šie personas dati varētu tikt izmantoti aizskarto personas tiesību aizsardzībai, proti, kriminālprocesa atjaunošanai KPL noteiktajos gadījumos un kārtībā.

Vēršam uzmanību uz to, ka, lai pamattiesību atzītu par atbilstošu Satversmes 96. pantam, ir jākonstatē ne tikai pamattiesību ierobežojošs (likumīgs) mērķis, bet arī: 1) vai mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem, indivīda pamattiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem; 2) vai labums, ko gūst sabiedrība no noteiktā ierobežojuma, ir lielāks par indivīdam nodarīto kaitējumu (Sk., Sprieduma 16. punktu).

Satversmes tiesa Sprieduma 18. punktā ir atzinusi, ka "Sodu reģistra arhīva datubāze nevar būt vienīgais personas datu avots, kas nepieciešams kriminālprocesa atjaunošanai, tiesas nolēmuma izskatīšanai no jauna vai personas tiesību aizsardzībai. Proti, institūcijas, ievērojot personas datu apstrādes principus, pārvalda krimināllietu materiālus arī uz Ministru kabineta 2012. gada 6. novembra noteikumu Nr. 748 "Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi" pamata. Citstarp Iekšlietu ministrijas informācijas sistēmā ir uzkrātas ziņas par izbeigtajām krimināllietām, kuras nodotas glabāšanā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra arhīvā."

Satversmes tiesa Sprieduma 18. punktā tieši un nepārprotami ir norādījusi, ka iepriekš minēto leģitīmo mērķu sasniegšanai nepieciešamajiem materiāliem, ciktāl tiek ievēroti Satversmes 96. pantā un Eiropas Savienības tiesību normās ietvertie personas datu apstrādes principi, vajadzētu būt pieejamiem, bet attaisnotas personas datu papildu dublēšana un glabāšana Sodu reģistra arhīva datubāzē 100 gadus no personas dzimšanas brīža vai gadu pēc personas nāves nav nepieciešama leģitīmo mērķu sasniegšanai.

Sprieduma 18. punktā ietvertā atziņa ir piemērojama arī uz jauno Sodu reģistra likuma normas projektu. No anotācijas ietvertā skaidrojuma nav saprotams, kāpēc pretēji Satversmes tiesas Sprieduma 18. punktā ietvertajām atziņām ir izlemts par labu personas datu dublēšanai. Proti, tiks veikta krimināllietas materiālu glabāšana un attaisnotās personas datu iekļaušana un glabāšana Sodu reģistra arhīva datu bāzē.

Atbilstoši Satversmes tiesas likuma 32. panta otrajai daļai Satversmes tiesas spriedums un tajā sniegtā attiecīgās tiesību normas interpretācija ir obligāta visām valsts un pašvaldību institūcijām (arī tiesām) un amatpersonām, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām.

Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību Sodu reģistra arhīva datu bāzē iekļaut un glabāt attaisnoto personu personas datus to kopsakarā ar Sprieduma 18. punktā ietvertajām Satversmes tiesas atziņām, iekļaujot arī anotācijā nepieciešamības izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-