Atzinums

Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
07.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Komantārs
Ņemot vērā esošo monitoringa staciju tīklu vai plānots to palielināt, izvietot stacijas arī valstspilsētās, nodrošinot datu pieejamību par gaisa monitoringu un novērtēšanu?
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vai plānots nodrošināt pašvaldības ar bezmaksas pieejamiem gaisa kvalitātes novērtēšanas datiem, teritorijas plānošanas un saistošo noteikumu izstrādes vajadzībām?
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Nepieciešams skaidrojums kā saprast pantā noteikto mērķi – saglabāt labāko iespējamo gaisa kvalitātes stāvokli, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Komentārs: Nenoteikts regulējums, neskaidrs uzdevums izstrādāt un īstenot īstermiņa pasākumu plānu gadījumos, kad pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus – kas un pēc kādiem kritērijiem noteiks nepieciešamību īstermiņa plānu izstrādāt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Priekšlikums izvērtēt pašvaldībai noteikt tiesības pēc pieprasījuma saņemt Centra veiktā gaisa monitoringa datus un novērtējumu par pašvaldības administratīvo teritoriju vai tās daļu. Gadījumā, kad nav pieejami monitoringa dati Centrs veic gaisa monitoringu un novērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Kā anotācijā norādīts, būtu efektīvi prognozēt un risināt iespējamās ietekmes uz vidi objektu projektēšanas stadijā, bet nav atbalstāms uzdevums gaisa kvalitātes normatīvu izvērtēšanai un gaisa piesārņojuma izkliedes modelēšanai teritorijas plānošanas procesā, jo teritorijas plānošanas dokumenti nosaka atļauto funkcionālo zonu un atļauto izmantošanu veidus, bet ne konkrētas paredzētās darbības, līdz ar to iespējas teritorijas attīstībai ir pārāk daudzveidīgas, lai veiktu tām gaisa kvalitātes izmaiņu prognozes. Pat Rūpnieciskās apbūves teritorijas vai Tehniskās apbūves teritorijas var iekļaut ietekmes uz vidi jomā krasi atšķirīgus izmantošanas veidus, kuri var būt saistīti un arī var būt nesaistīti ar gaisu piesārņojošo vielu emisiju, kā arī šo emisiju līmenis var būt atšķirīgs. Tādēļ nav pamatoti iekļaut Gaisa aizsardzības likumā regulējumu par teritorijas plānošanas procesu un vērtēt gaisa piesārņojuma jautājumus teritorijas plānošanā detalizētāk, kā veicot ietekmes uz vidi stratēģisko novērtējumu. Teritorijas plānošanas dokumentu saturu, kā arī stratēģiskā novērtējuma Vides pārskata saturu un kompetentās institūcijas nosaka citi normatīvie akti.
Vienlaikus jānorāda, ka pašlaik valstī pašlaik ir maz gaisa kvalitātes monitoringa posteņu. Gaisa kvalitātes mērījumi tiek veikti Rīgā, Liepājā, Ventspilī un Rēzeknē. Jūrmalas pilsētā gaisa kvalitātes novērojumi valsts monitoringa ietvaros netiek veikti, līdz ar to informācija nav pieejama.
Ievērojot to, ka dati par gaisa kvalitāti daļai pašvaldību nav pieejami, tad nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu, jo ietekmi uz budžetu veidos nepieciešamība nodrošināt datu ieguvi un veikt piesārņojuma izkliedes modelēšanu.
Priekšlikums noteikt, ka datus plānošanai un saistošo noteikumu izstrādes vajadzībām pašvaldībām sagatavo un izsniedz Centrs.
Vai ir veikts aprēķins par izmaksām kādas veidojas veicot gaisa monitoringu, gaisa piesārņojuma izkliedes modelēšanu,  novērtēšanu, kas būtu pietiekams pašvaldības vajadzībām?
Piedāvātā redakcija
-