Atzinums

Projekta ID
21-TA-864
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai atbalsta pretendentam ir skaidras attiecināmās izmaksas. Šajā punktā minētais, ka atbalsts paredzēts "nodokļu likumdošanas izmaiņu radītās ietekmes amortizēšanai saistībā ar radošo personu nodarbināšanu" nav pietiekams, lai secinātu to, kā atbalsta pretendents nosaka summu, uz kuru var pieteikties atbalstam. Attiecināmo izmaksu uzskaitījums svarīgs arī kontekstā ar šī noteikumu projekta 16.punktā minēto apvienošanas nosacījuma aizliegumu. Lūdzam attiecīgi izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projekta 6.punktu attiecībā uz iesniedzamajiem dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 2.punktā ir noteikts, ka valsts budžeta finansējums tiek piešķirts uzņēmumiem, taču ne noteikumu projektā, ne tā anotācijā nav paskaidrots, kas minēto noteikumu izpratnē ir “uzņēmums”. Piemēram, atbilstoši Komerclikuma 18.pantā sniegtajam uzņēmuma jēdziena skaidrojumam, uzņēmums ir organizatoriski saimnieciska vienība. Uzņēmumā ietilpst komersantam piederošas ķermeniskas un bezķermeniskas lietas, kā arī citi saimnieciski labumi (vērtības), kurus komersants izmanto komercdarbības veikšanai. Lūdzam noteikumu projektā ietvert jēdziena “uzņēmums” skaidrojumu, lai būtu skaidrs, kam noteikumu projekta 2.punktā paredzēts piešķirt valsts budžeta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ir precizējams noteikumu projekta 4.3.apakšpunkts, jo atbalsts ir sniedzams nodokļu likumdošanas izmaiņu radītās ietekmes amortizēšanai saistībā ar radošo personu nodarbināšanu. Radošās personas statuss ir noteikts Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likuma 12.pantā, un par radošo personu nav uzskatāma jebkura fiziskā persona, kura ir saņēmusi autoratlīdzību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 6.2.apakšpunkta nav skaidrs, ko konkrēti saprot ar “nodokļu likumdošanas izmaiņu radītās ietekmes mazināšanu saistībā ar radošo personu nodarbināšanu” (skat. arī 1.iebildumu), kā arī nav skaidrs, kāda veida pasākumiem atbalsts ir izlietojams. Līdz ar to nav skaidrs, par ko jāsniedz apliecinājums. Lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai būtu skaidrs, konkrēti kāda veida pasākumiem atbalsts ir izlietojams.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta ietvertais 6.3. apakšpunkts ir precizējams, jo ikmēneša paziņojums par fiziskajām personām izmaksātajām summām ietver informāciju par visām izmaksātajām ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajām summām, kas nav saistītas ar darba attiecībām, un no šīm summām ieturēto nodokli, un var saturēt informāciju arī par cita veida ienākumiem. Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā nav paredzēta iespēja ienākuma izmaksātājam atlasīt informāciju no iesniegtajiem paziņojumiem par fiziskajām personām izmaksātajām summām par kādu konkrētu ienākumu veidu. Attiecīgi noteikumu projektā ietvertais regulējums ir precizējams.
Piedāvātā redakcija
paziņojumu par fiziskajām personām izmaksātajām summām izdrukas no Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas par 2019. un 2020.gadu, kuros bija ietverta informācija par izmaksāto ienākumu no intelektuālā īpašuma (izņemot autortiesību mantinieku ienākumus) (ienākuma veida kods 1003) un par kuru nav bijis saņemts cits valsts atbalsts;
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 6.5.apakšpunkta redakcija ir neskaidra, jo nav saprotams, par kādu citu atbalstu jāsniedz apliecinājums, ka saimnieciskās darbības veicējs to iepriekš nav saņēmis, kā arī tam neplāno pieteikties. Tāpat nav skaidrs, ko noteikumu projekta 6.5.apakšpunktā saprot ar attiecināmajām izmaksām (skat arī 1.iebildumu). Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 6.5.apakšpunktu, konkrēti norādot, par kādu citu atbalstu jāsniedz apliecinājums. Tāpat lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai būtu skaidrs, ko šajā noteikumu projektā saprot ar attiecināmajām izmaksām. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ir nepieciešams nošķirt piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma (šajā gadījumā - de minimis atbalsta regulējuma) pārkāpumus no citiem atbalsta programmas nosacījumu pārkāpumiem. Attiecīgi skaidrojam, ka nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu ir veicama tikai gadījumā, kad ir konstatējams komercdarbības atbalsta regulējuma normu pārkāpums. Līdz ar to, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 13.punktu, jo šobrīd nav skaidrs, vai ex-post pārbaužu laikā Kultūras ministrija pārbaudīs tikai komercdarbības atbalsta regulējuma prasību ievērošanu vai arī citu atbalsta programmas nosacījumu izpildi, no kā ir atkarīgs, vai konkrētā pārkāpuma rezultātā ir veicama nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana saskaņā ar noteikumu projekta 26.punktu vai arī veicamas cita veida darbības. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstība de minimis atbalsta regulējuma prasībām attiečibā uz visiem atbalsta pretendentiem ir jāveic pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas. Savukārt, tālāka finansējuma izlietojuma uzraudzība ir cits jautājums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 14.punkta nav skaidrs, kuras noteikumu projektā paredzētās normas pārkāpjot, tiks uzskatīts, ka atbalsts nav izlietots atbilstoši šo noteikumu prasībām. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punktu, norādot konkrēti, kuras noteikumu projektā paredzētās normas pārkāpjot, tiks uzskatīts, ka atbalsts nav izlietots atbilstoši šo noteikumu prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skat. izteikto iebildumu par noteikumu projekta 13.punktu. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 14.punktā minētais pārkāpums - atbalsta neizlietošana - nav uzskatāma par piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma pārkāpumu, par ko būtu veicama nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana noteikumu projekta 26.punkta kārtībā. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 14.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā aktuālos grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam noteikumu projekta 26.punktā vārdus “kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts atbalsta saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi” aizstāt ar vārdiem, piemēram, šādā redakcijā: “no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.”
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No noteikumu projekta 6.3.apakšpunkta nav skaidrs, par kādu citu valsts atbalstu šajā apakšpunktā paredzēts ierobežojums. Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju, konkrēti norādot, par kādu citu valsts atbalstu noteikumu projekta 6.3.apakšpunktā ir paredzēts ierobežojums.
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” ietvertos vārdus “minimālās sociālās iemaksas”, “minimālais sociālais nodoklis”, “sociālo iemaksu” atbilstoši likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” lietotajai terminoloģijai.

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā paskaidrot, no kādiem avotiem Kultūras ministrija iegūs informāciju par nodokļu parādiem, par iepriekš piešķirto atbalstu. Proti, lūdzam anotācijā skaidrot, vai Kultūras ministrija  plāno izvērtēšanai nepieciešamo informāciju iegūt no paša nodokļu maksātāja un publiski pieejamās informācijas (nodokļu maksātāju parādu datu bāze, Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) un/vai citu institūciju publicētā informācija par piešķirtajiem atbalstiem, EDS izdrukas), vai tomēr Kultūras ministrija plāno iegūt izvērēšanai nepieciešamo informāciju no VID uz pieprasījumu pamata. Ja izvērtēšanai nepieciešamā informācija tiks pieprasīta VID, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar regulējumu par to, kādus datus un kādā apjomā Kultūras ministrija pieprasīs un iegūs no VID .
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšpunkta “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sadaļā “Problēmas apraksts” ietverta informācija, ka Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likumā ietvertais regulējums attiecas uz ierobežotu radošo personu loku ierobežotās radošajās jomās (izslēdzot mediju nozari) un būtu uztverams kā speciālais likums iepretim Autortiesību likumā ietvertajam vispārīgajam regulējumam. Tādējādi likuma “Par valsts budžetu 2021.gadam” 58.pantā iekļautais deleģējums ir attiecināms uz visām fiziskām personām – autoratlīdzību saņēmējiem kultūras un mediju nozarē. Norādām, ka Radošās personas statuss ir noteikts Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likuma 12.pantā, un par radošo personu nav uzskatāma jebkura fiziskā persona, kura ir saņēmusi autoratlīdzību. Ņemot vērā minēto, ir precizējama informācija anotācijas 1.3.apakšpunkta “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sadaļā “Problēmas apraksts”, jo atbalsts ir sniedzams nodokļu likumdošanas izmaiņu radītās ietekmes amortizēšanai saistībā ar radošo personu nodarbināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalstu noteikumu projekta ietvaros ir plānots piešķirt saskaņā ar Komisijas 2013.gada 18.decembra regulu (ES) Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam, lūdzam aizpildīt anotācijas 5.sadaļu un ietvert tās 1.tabulā attiecīgo noteikumu projekta punktu izvērtējumu pret atbilstīgajām minētās regulas normām.
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka gads jau iet uz beigām, kā arī rīkojums par apropriācijas pārdali no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 09.00.00 „Valsts nozīmes reformas īstenošanai” ir jāsaskaņo arī ar Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju, ir svītrojams Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punkts, noteikumu projektam pievienojot attiecīgu rīkojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumu Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" 21. punktam atbalsta pretendents, iesniedzot atbalsta sniedzējam pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai, pieteikumam pievieno sistēmā sagatavotās veidlapas (1. pielikums) izdruku (.pdf formātā) vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru. Attiecīgi lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 6.6.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 17.punktu dzēst, ņemot vērā, ka nosacījums par atbalsta piešķiršanas brīdi jau ir noteikts noteikumu projekta 23.punktā.
Piedāvātā redakcija
-