Atzinums

Projekta ID
22-TA-1727
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
1) kara upuris ir Latvijas Republikas teritorijā bruņoto konfliktu darbību rezultātā kritusi vai mirusi bruņotajiem spēkiem piederīga persona, karagūsteknis, kaujā kritis vai nogalināts partizāns, pretošanās kustības dalībnieks; masu terora akciju laikā nogalināta persona; filtrācijas, internēto vai deportēto personu nometnēs mirušais vai nogalinātais;
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija savas kompetences ietvaros ir izvērtējusi likumprojektu “Kara upuru apbedījumu likums” un norāda, ka ir svītrojami likumprojekta 1. panta 1. punktā vārdi “kritusi vai”, ja ar kritušo saprot mirušu personu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Vietējās pašvaldības, fiziskas un juridiskas personas bez atbildīgās komisijas atļaujas nav tiesīgas veikt kara upuru pārapbedījumus, veikt renovācijas un remontdarbus kara upuru apbedījuma vietās, kapsētās, kā arī ierīkot jaunas kara upuru apbedījuma vietas.
 
Iebildums
Svītrojams likumprojekta 3. panta otrajā daļā vārds “vietējās”, jo saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” Latvijā ir viena līmeņa pašvaldības. To apliecina arī Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 1. pants, saskaņā ar ko administratīvā teritorija ir Latvijas teritoriālā iedalījuma vienība, kurā pašvaldība savas kompetences ietvaros realizē pārvaldi, nelietojot terminu "vietējā pašvaldība". Turklāt arī likumprojekts "Pašvaldību likums" (Nr. 976/Lp13), kas pieņemts Saeimā 2. lasījumā 2022. gada 5. maijā un pašreiz nodots Saeimai izskatīšanai un pieņemšanai 3. lasījumā, paredz tikai viena līmeņa pašvaldības, un likumprojektā netiek lietots termins "vietējā pašvaldība".
Vienlaikus izvērtējama iespēja precizēt terminoloģiju, vārdus "fiziskas un juridiskas personas" aizstājot ar vārdiem "privātpersonas", jo, piemēram, saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 4. pantu, realizējot vietējo pārvaldi, pašvaldības likumā noteiktajos ietvaros ir publisko tiesību subjekts, bet privāttiesību jomā pašvaldībām ir juridiskās personas tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
4) saskaņot renovācijas un remontdarbus kara upuru apbedījuma vietās, kapsētās, kā arī jaunas kara upuru apbedījuma vietas;
 
Iebildums
Aizstāt likumprojekta 3. panta trešās daļas 4. punktā vārdus  “renovācijas un remontdarbus” ar vārdu "būvdarbus" vai aizstāt vārdu “renovācijas” ar vārdiem ”būves vai tās daļas atjaunošanu”, ievērojot Būvniecības likuma 1. panta 2. un 4. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
8) Likumā noteiktajā kārtībā izdot administratīvos aktus par šā likuma 5. pantā un 6. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktās kārtības neievērošanu.

 
Iebildums
Precizējams likumprojekta 3. panta trešās daļas 8. punkts, jo nav noteiktības par administratīvā akta mērķi atbilstoši Administratīvā procesa likuma 1. panta trešajai daļai. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, piemēram, likumprojekta 5. panta otrās daļas 2. punktā un 6. panta otrajā daļā noteikto prasību neievērošanu nav iespējams novērst ar administratīvā akta palīdzību. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(1) Ja starptautiskos līgumos nav noteikts citādi, atļaujas kara upuru pārapbedīšanai izsniedz atbildīgā komisija, ņemot vērā fiziskās vai juridiskās personas, kuras īpašumā (valdījumā) atrodas kara upuru mirstīgās atliekas, pašvaldības, kuras teritorijā atrodas kara upuru mirstīgās atliekas, un kara upura tuvinieku, ja tādi zināmi, viedokli. Fiziskās un juridiskās personas, kuru īpašumā (valdījumā) atrodas kara upuru mirstīgās atliekas, ļauj pārapbedīšanai nepieciešamās darbības veikt bez maksas.
 
Iebildums
Papildināt likumprojektu 7. panta pirmo daļu aiz vārdiem “īpašumā (valdījumā)” ar vārdiem “īpašuma (valdījuma) teritorijā”, jo cilvēka mirstīgās atliekas nav apgrozības priekšmets.
Vienlaikus attiecībā uz pašvaldības teritoriju aicinām lietot terminu "pašvaldības administratīvā teritorija" v.tml. (šajā gadījumā, "pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā").
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(5) Atbildīgās komisijas izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
 
Priekšlikums
Precizējama likumprojekta 3. panta piektā daļa, nosakot augstāku iestādi, vai svītrojama likumprojekta 3. panta piektā daļa, jo saskaņā ar likumprojekta 3. panta pirmo daļu Ministru kabinets nosaka atbildīgās komisijas sastāvu, savukārt saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, ja nav augstākas iestādes vai tā ir Ministru kabinets, administratīvo aktu var apstrīdēt tajā iestādē, kura izdevusi šo aktu, vai uzreiz pārsūdzēt tiesā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 8. pantā minētajiem pārkāpumiem veic pašvaldības policija vai Valsts policija.
 
Priekšlikums
Ierosinām precizēt likumprojekta 9. pantu nosakot, ka Valsts policija veic administratīvā pārkāpuma procesu par pašvaldību izdarītiem administratīvajiem pārkāpumiem, lai izslēgtu pašvaldības iespējas ietekmēt administratīvā pārkāpuma procesu.
 
Piedāvātā redakcija
-