Atzinums

Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
20. Emisiju ierobežošana no krāsām, lakām un transportlīdzekļu galīgās apdares materiāliem
Iebildums
1)  Veselības inspekcija kontrolē tirdzniecībā esošās krāsas un lakas, kā tas noteikts likumprojekta 20. panta 6. daļā, tātad, atbilstoši 30. panta otrajai daļai, Veselības inspekcijai būs jāveic arī Administratīvā pārkāpuma process par likuma 28. pantā minētajiem pārkāpumiem saistībā ar neatbilstošu krāsu un laku tirdzniecību.
Likumprojektā nav skaidri noteikts aizliegums tirgot krāsas un lakas ar pārsniegtu gaistošo organisko savienojumu saturu, bet vienīgi apgriezti secināms no 20. panta trešās daļas nosacījuma, ka tirgotājam ir pienākums saņemt licenci, lai tirgotu krāsas un lakas ar pārsniegtu gaistošo organisko savienojumu saturu, kad krāsas un lakas nepieciešamas konkrētiem likumā nosauktiem mērķiem. Skaidri noteikta aizlieguma trūkums apgrūtina prasību piemērošanu uzraudzības iestādei, kā arī rada neskaidrības komersantiem prasību izpratnē un ievērošanā attiecībā uz pieļaujamo gaistošo organisko savienojumu saturu. Ņemot vērā, ka likumprojekta 28. panta otrajā daļā ir paredzēta administratīvā atbildība par tādu krāsu un laku tirdzniecību, kuras pārsniedz normatīvajos aktos atļautās maksimālās gaistošo organisko savienojumu satura robežvērtības vai kuras nav atbilstoši marķētas, tad tieši likumprojektā arī nepieciešams noteikt aizliegumu tirgot krāsas un lakas ar pārsniegtu gaistošo organisko savienojumu saturu. Acīmredzami tāds ir noteikto ierobežojumu mērķis, lai mazinātu gaisa piesārņošanu.

2)Tā kā Likumprojektā nav dots termina „tirgotājs” skaidrojums un termina „laišana tirgū” skaidrojums, nedz arī atsauce uz citu normatīvo aktu, kurā dotā definīcija jāattiecina uz šo likumprojektu, tad šo terminu skaidrojuma trūkums sarežģī prasību ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesa veikšanu.
Patlaban 20. panta pirmā daļa nosaka, ka „jebkura persona, kas laiž tirgū krāsas, lakas” ir atbildīga, ka netiek pārsniegts noteiktais pieļaujamais gaistošo organisko savienojumu saturs. Savukārt 20. panta trešā daļa nosaka, ka „tirgotājam” jāsaņem licence tādu krāsu un laku tirdzniecībai, kuru sastāvā ir paaugstināts organisko šķīdinātāju saturs.
No tā secināms, ka personu loks „kas laiž tirgū krāsas, lakas” nav identisks personu lokam, kas ir apzīmēti kā „tirgotāji”.
Līdz ar ko, lai novērstu neskaidrības vai pārpratumus attiecībā uz minētajiem terminiem, lūdzam likumprojektā izmantot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2019/1020 (2019. gada 20. jūnijs) par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību” dotās definīcijas „laist tirgū”, „darīt pieejamu tirgū”, un anotācijā ietvert skaidrojumu, ka tirgotājs ir ražotājs, importētājs, izplatītājs vai uzņēmējs šajā regulā noteiktajā izpratnē ( 3. panta 13. p.).
Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai ir bijis nodoms likumprojektā noteikt administratīvo atbildību tirgotājiem, kas ir izplatītāji regulas (ES) 2019/1020 izpratnē, jo izplatītājiem nav likumprojektā noteikts pienākums pirms ķīmiskā maisījuma tirdzniecības uzsākšanas (vai pirms iegādes tirdzniecībai) pārliecināties, ka netiek pārsniegts noteiktais pieļaujamais gaistošo organisko savienojumu saturs un marķējums ir atbilstošs. Tomēr patlaban administratīvā atbildība ir noteikta visiem tirgotājiem (kamēr tirgotāji netiek atsevišķi nosaukti, atkarībā no to lomas izplatīšanas ķēdē, termins attiecināms uz visiem tirgotājiem, attiecīgi arī administratīvā atbildība patlaban noteikta visiem tirgotājiem).
Likumprojektā nav paredzēts, ka persona var laist tirgū krāsas un lakas ar pārsniegtu noteikto gaistošo organisko savienojumu saturu, ja tās paredzētas konkrētiem likumā nosauktiem mērķiem un tiek saņemta licence.
Likumprojektā personai, kas laiž tirgū krāsas un lakas ar gaistošo organisko savienojumu saturu, nav noteikts pienākums nodrošināt informāciju ražošanas tehniskajā dokumentācijā un marķējumā. MK noteikumos tiks noteiktas prasības marķējumam, tātad marķējumā obligāti ietveramās informācijas apjoms, kamēr atbildība par atbilstoša marķējuma un tehniskās dokumentācijas nodrošināšanu būtu jānosaka likumā.
Likumprojektā nav paredzēta uzņēmēja atbildība par  ražošanas tehniskajā dokumentācijā ietveramo informāciju.



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
28. Administratīvā atbildība krāsu un laku tirdzniecības un izmantošanas jomā
Iebildums
28. panta pirmajā daļā ir noteikta administratīvā atbildība par krāsu un laku tirdzniecību bez licences. Vēršam uzmanību, ka nav aizliegta tirdzniecība bez licences, ja  nav pārsniegts gaistošo organisko savienojumu saturs. Tātad esošais formulējums ir nepareizs un tas ir jāprecizē, jo licence ir nepieciešama tikai tad, ja ir pārsniegts gaistošo organisko savienojumu saturs un krāsas un lakas nepieciešamas konkrētiem likumā nosauktiem mērķiem.



 
Piedāvātā redakcija
-