Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-2398
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju par interešu izglītības jomu un Izglītības un zinātnes ministrijas redzējumu par interešu izglītības pedagogu darba samaksas paaugstināšanu un darba slodžu sabalansēšanu periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim, tai skaitā proporcija starp kontaktstundām un darba stundām pārējo pienākumu veikšanai. Minētais jautājums ir aktuāls arī tādēļ, ka Saeimā tiek skatīti grozījumi Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā, kas mazākumtautību izglītības programmas pārveidos par interešu izglītības programmām, kuru īstenošana būs pašvaldību kompetencē. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam nodrošināt vienlīdzīgu attieksmi pret izglītības iestādēm, neraugoties uz to dibinātāju. Nav pieļaujama situācija, ka privātās izglītības iestādes atšķirībā no pašvaldības izglītības iestādēm saņems mērķdotāciju pieaugumu pedagogu atalgojumam (2023., 2024., 2025.gadā) un tām netiks piemērots kritērijs par skolēnu un skolotāju skaita attiecību un tās netiks iekļautas kopējā skolu tīkla optimizācijas plānā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 4.punkts paredz kā pašvaldības autonomo funkciju gādāt par iedzīotāju izglītību. Saskaņā ar izglītības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem, izglītības funkcijas īstenošana ir valsts un pašvaldību dalītas kompetences funkcija, valstij paredzot nodrošināt padagogiem nepieciešamo atalgojumu. Eiropas vietējo pašvaldību hartas 9.panta pirmā un otrā daļa noteic, ka (1) Vietējām varām valsts ekonomiskās politikas ietvaros ir tiesības uz pietiekamiem pašu finansu resursiem, ar kuriem tās drīkst brīvi rīkoties savu pilnvaru robežās un (2) Vietējo varu finansu resursiem ir jābūt proporcionāliem pienākumiem, kas šīm varām ir noteikti konstitūcijā un ar likumu. Tā kā  informatīvajā ziņojumā attiecībā uz pirmsskolas pedagogu algu  pieaugumu ir norādīta ietekme uz pašvaldibu budžetu, bet informatīvajā ziņojumā nekas nav minēta par avotu, kur pašvaldība iegūs nepieciešamos finanšu līdzekļus pirmsskolas pedagogu atalgojuma pieaugumam. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar avotiem attiecīgā finansējuma nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 4.punkts paredz kā pašvaldības autonomo funkciju gādāt par iedzīotāju izglītību. Saskaņā ar izglītības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem, izglītības funkcijas īstenošana ir valsts un pašvaldību dalītas kompetences funkcija, valstij paredzot nodrošināt padagogiem nepieciešamo atalgojumu. Eiropas vietējo pašvaldību hartas 9.panta pirmā un otrā daļa noteic, ka (1) Vietējām varām valsts ekonomiskās politikas ietvaros ir tiesības uz pietiekamiem pašu finansu resursiem, ar kuriem tās drīkst brīvi rīkoties savu pilnvaru robežās un (2) Vietējo varu finansu resursiem ir jābūt proporcionāliem pienākumiem, kas šīm varām ir noteikti konstitūcijā un ar likumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 1.pielikuma izvērsto pielikuma tabulu  "Pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks" "62.Mērķdodtācijas pašvaldībām" attiecībā uz mērķdotāciju "Pamata un vispārējās vidējās izglītības iestādes" par 2023., 2024. un 2025. gadu. Šajās ailēs nav norādīts mērķdotācijas apjoms. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums "Priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim""
Iebildums
Tā kā informatīvā ziņojuma 14. lpp. norādīts, ka "Ņemot vērā, ka pirmsskolas izglītības posmā nepieciešamās pārmaiņas jāturpina pilnveidot, sākot ar likumdošanas izmaiņām, piedāvātie scenāriji šobrīd nav vērtējami kā tādi, kurus varētu jau virzīt izskatīšanai Valdībā.", lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar uzdevumu ministrijai izstrādāt risinājumus pedagogu darba samaksas palielināšanai pirmsskolas pedagogiem, kā arī uzdevuma izpildi nodrošināt tādos termiņos, lai tas nekavē pašvaldību budžetu veidošanu kārtējam gadam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums "Priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim""
Iebildums
Novērtējot pedagogu darbu un ieguldījumu izglītošanā un audzināšanā, tādējādi nenoliedzot darba samaksas pieauguma nepieciešamību pedagogiem, vienlaikus ir būtiski vērst uzmanību uz ziņojumā iekļauto pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku turpmākajiem gadiem, kas prasa rūpīgāku analīzi kopsakarībā ar citu pašvaldības institūciju darbinieku atalgojumu, ko šobrīd ierobežotā termiņa dēļ nav iespējams pilnvērtīgi veikt. Pēc sākotnējām aplēsēm, tā kā pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksa tiek segta no pašvaldības budžeta, tad atalgojuma pieaugums būtiski ietekmēs pašvaldības budžetu. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar uzdevumu Finanšu ministrijai, izstrādājot vidēja termiņa un kārtējā gada budžeta termiņu, raudzīties, lai pašvaldībām tiktu nodrošināts tāds pašvaldības pamatbudžeta apjoms, kas būtu atbilstošs pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, tajā skaitā nodrošinot to, lai nepieciešamības gadījumā pašvaldības varētu nodrošināt arī citu pašvaldības autonomās funkcijas realizējošo darbinieku atalgojuma pieaugumu. Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Eiropas vietējo pašvaldību hartas 9.panta pirmā un otrā daļa noteic, ka (1) Vietējām varām valsts ekonomiskās politikas ietvaros ir tiesības uz pietiekamiem pašu finansu resursiem, ar kuriem tās drīkst brīvi rīkoties savu pilnvaru robežās un (2) Vietējo varu finansu resursiem ir jābūt proporcionāliem pienākumiem, kas šīm varām ir noteikti konstitūcijā un ar likumu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2022. gada 1. decembrim iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu "Par pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 31. decembrim".
Iebildums
Lūdzam noteikt īsāku termiņu rīkojuma projekta iesniegšanai Ministru kabinetā, jo minētais termiņš un tā iespējama kavēšana  var negatīvi ietekmēt pašvaldību 2023.gada budžetu veidošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā minētā darba slodžu sabalansēšana jāsaista ar pedagogu sagatavošanu visām izglītības pakāpēm un valsts budžeta mērķdotācijas pieaugumu pašvaldībām. Aicinām informatīvo ziņojumu papildināt ar nodaļu – ietekme uz pašvaldības budžetu, analizējot finanšu ietekmi visās pašvaldībās.
Piedāvātā redakcija
-