Atzinums

Projekta ID
23-TA-510
Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
13.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
106.1 Ja sistēmas operators ir pārtraucis dabasgāzes piegādi šo noteikumu 106. punktā minētā iemesla dēļ, dabasgāzes piegāde netiek atjaunota, arī noslēdzot tirdzniecības līgumu ar citu dabasgāzes tirgotāju.
Iebildums
KP ieskatā, Noteikumu projekta 106.1 punkts satur vairākus potenciālus riskus saistībā ar turpmāko dabasgāzes tirgotāju rīcību, kurus KP ir konstatējusi sniedzot atbildi par iespējamiem konkurences tiesību pārkāpumiem saistībā ar Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumu 106. punkta interpretāciju un no tā izrietošo dabasgāzes tirgotāju rīcību.
KP ieskatā, Noteikumu projekta 106.1 punkts nesamērīgi aizsargā dabasgāzes tirgotāja intereses, bet neizvērtē riskus, ar kuriem varētu saskarties dabasgāzes lietotājs, neskatoties uz to, ka Noteikumu projekta paustais mērķis, citstarp ir garantēt dabasgāzes piegādes nodrošināšanu mājsaimniecību lietotājiem. Noteikumu projekta 106.1  punkta iekļaušana rada neproporcionālu dabasgāzes tirgotāja varu attiecībā pret dabasgāzes lietotāju, kā arī pieļauj nesamērīgu rīcību – vispārēju dabasgāzes piegādes pārtraukšanu, bez tiesībām vēsties pie citiem šī pakalpojuma sniedzējiem, būtībā liedzot lietotājam tiesības uz dabasgāzes izmantošanu. Šāds punkts pieļauj, ka dabasgāzes tirgotājam ir iespēja pieprasīt sistēmas operatoram slēgt vispārēju pieeju dabasgāzei, pamatojoties tikai uz dabasgāzes tirgotāja viedokli par to, ka mājsaimniecībai ir nenomaksāts parāds.
Noteikumu projekta 106.1 punkta iekļaušana ievērojami vājina lietotāja iespējas vērsties pret dabasgāzes tirgotāju, gadījumos, kad starp lietotāju un tirgotāju pastāv strīds par sagatavoto rēķinu. Šāda norma mazinātu dabasgāzes lietotāju vēlmi aizstāvēt savas tiesības tiesā, piemēram, par nepamatoti aprēķinātu dabasgāzes rēķinu, jo tiesvedības laikā dabasgāzes lietotājam tik un tā nāktos maksāt apstrīdēto rēķinu, pretējā gadījumā riskējot ar pilnīgu dabasgāzes piegādes pārtraukšanu. Dabasgāzes tirgotājam tiek piešķirta iespēja lūgt pārtraukt dabasgāzes piegādi, ja tas nav saņēmis samaksu vismaz piecu darba dienu laikā pēc maksājuma termiņa beigām, tādējādi pastāv liela iespējamība, ka lietotājs, baidoties par vispārēju dabasgāzes pārtraukšanu, apmaksās arī rēķinu, kuram nepiekrīt. Anotācija un Noteikumu projekts neparedz un arī nepaskaidro, kāda varētu būt dabasgāzes piegādātāja atbildība, ja tas ir nepareizi izvērtējis nepieciešamību pēc dabasgāzes piegādes pārtraukšanas. Turklāt nenosakot šādu atbildību, pastāv risks, ka dabasgāze piegāde tiek pārtraukta pat par nenozīmīgu parāda apmēru.
KP uzskata, ka iekļaujot Noteikumu projekta 106.1 punktu un faktiski aizliedzot jebkādu piekļuvi pie produkta, ja lietotājs nav nomaksājis parādu, ir jāizvērtē kāda ir produkta nepieciešamība un aizstājamība. Dabasgāze bieži tiek izmantota kā galvenais enerģijas avots ēkas apsildīšanai, ūdens uzsildīšanai un maltītes pagatavošanai. Un attiecīgais Noteikumu projekta 106.1 punkts pieļautu, ka Latvijas iedzīvotājiem šīs pamatvajadzības var tikt liegtas, aizbildinoties ar dabasgāzes tirgotāju interesēm par savlaicīgi apmaksātiem rēķiniem. Anotācijā nav skaidrots, vai gadījumā, ja pamatojoties uz Noteikumu projekta 106. punkta pamata dabasgāzes piegāde tiek pārtraukta, lietotājam tiek dota jebkāda cita iespēja saņemt dabasgāzi, piemēram, ar pēdējo garantēto piegādi. Šādas tiesību normas kodificēšana pirmšķietami var radīt riskus brīvas konkurences apstākļu pastāvēšanai dabasgāzes tirgū, jo, pastāvot apgrūtinošam tiesiskā regulējuma tvērumam arī tirgotāju nomaiņai, mazinās dabasgāzes piegādātāju iespējas savstarpēji konkurēt.
KP saprot, ka pēc būtības Noteikumu projekta 106.1 punkts ir veidots ar mērķi savlaicīgai rēķinu apmaksai, tomēr netiek sniegts skaidrojums, kādēļ tieši dabasgāzes tirgotāju intereses savlaicīgai rēķinu apmaksai tiek aizstāvētas, kamēr citu ekvivalentu enerģijas tirgotāju intereses savlaicīgai rēķinu apmaksai netiek kodificētas tādā pašā veidā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, KP ieskatā, Noteikumu projekta 106.1 punkts negatīvi ietekmē patērētājus, tas ir nesamērīgi labvēlīgs dabasgāzes tirgotājiem, pieļaujot iespēju, ka lietotājiem tiek liegta jebkāda dabasgāzes piegāde. KP lūdz izvērtēt, vai iekļaujot Noteikumu projektā 106.1 punktu, dabasgāzes lietotāji nenonāks neaizsargātā pozīcijā, un aicina iekļaut iespējamus risinājumus, iekļaujot papildu soli starp rēķina neapmaksāšanu un pilnīgu dabasgāzes pārtraukšanu. Kā piemēru KP vērš uzmanību uz Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumu 74. punktu, kur ir noteikts salīdzinoši garāks termiņš un vairāki posmi starp rēķina neapmaksāšanu un elektroenerģijas piegādes pārtraukšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-