Atzinums

Projekta ID
21-TA-71
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atbilstoši MKN Nr.75 9.punktam bezdarba riskam pakļautās personas un bezdarbnieki izvēlas izglītības iestādes individuāli vai no aģentūras piedāvātajām izglītības iestādēm, kas atbilst šo noteikumu 15.punktā minētajām prasībām, vai arī, kas atbilst sarakstam, ko apstiprinājusi šo noteikumu 22.punktā minētā komisija. Apmācību kuponu metode ietver izglītības programmas apguvi pēc bezdarbnieka vai bezdarba riskam pakļautas personas izvēles, un ar to saistītās izmaksas sedz aģentūra. Lai nodrošinātu, ka netiek sniegts komercdarbības atbalsts izglītības iestādēm vai apmācību veicējiem, kas spēj īstenot apmācības atbilstoši izvirzītajām prasībām, sniedzot tiem ekonomisko priekšrocību, un novērstu pretrunu ar MKN Nr.75 9.punktā minēto, attiecīgi lūdzam precizēt šo punktu, jo darba devējs vai darba devēju organizācija patstāvīgi izglītības iestādi vai apmācību veicēju izvēli neveic, un šāds nosacījums nenodrošinātu nediskriminējošu attieksmi pret izglītības iestādi vai apmācību veicējiem, kas atbilst visām MKN Nr.75 minētajām prasībām un piedāvā tirgū atbilstošu izglītības programmu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 80.3.apakšpunktu, aizstājot vārdus “ speciālo izglītības iestādi” ar vārdiem “speciālo izglītības programmu”, jo izglītības programmas var īstenot arī vispārējās izglītības iestādes, ja vien tās izpilda prasības, kas noteiktas Ministru kabineta 2019.gada 19.novembra noteikumos Nr.556 „Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām”. Attiecīgi lūdzam precizēt arī noteikumu projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka MKN Nr.75 tiek papildināta ar jauniem atbalsta pasākumiem un no MKN Nr.75 62 nodaļas secināms, ka atbalsts var tikt sniegts arī ar Komisijas regulu 651/2014, lūdzam sniegt anotācijā skaidrojumu, ar kuru tiesību aktu tiks sniegts atbalsts šiem pasākumiem un kurā būs iekļauti visi Komisijas regulas 651/2014 nosacījumi, vai arī lūdzam ar visiem Komisijas regulas 651/2014 nosacījumiem papildināt noteikumu projektu. Papildus lūdzam papildināt anotāciju, ka par jaunajiem atbalsta pasākumiem tiks veikta kopsavilkuma informācijas iesniegšana Eiropas Komisijai, izmantojot SANI2 sistēmu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 172.punktu, jo nevaram atbalstīt reģionālās mobilitātes atbalsta likmes piemērošanu, kas noteikta 0,10 EUR/km, lai kompensētu transporta izdevumus no jauna nodarbinātām personām par katru kilometru no personas deklarētās dzīvesvietas līdz apmācību vai darba vietai un atpakaļ. Vienlaikus lūdzam anotācijā sniegt argumentus, kāpēc netiek plānots turpināt izmantot Finanšu ministrijas kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk – ES fondi) vadošā iestādes (turpmāk -  VI) horizontālajā metodikā “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai” piedāvātās likmes. Papildus lūdzam skaidrot, vai šāda pieeja, ka tiek paredzēts atteikties no vienkāršoto izmaksu pieejas un pārejot atpakaļ uz reālo izmaksu kontroli mobilitātes izmaksām, neradīs papildus administratīvo slogu, kā arī lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošināta vienlīdzīga pieeja ES fondu projektos, paredzot dažādas likmes par vienu un to pašu izmaksu pozīciju. Atgādinām, ka ES fondu projektu īstenošanas laikā nevar būt situācija, ka projekta īstenotājs var izvēlēties sev izdevīgāko variantu, lai saņemtu lielāku finansējuma apjomu no ES fondiem.
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektā un anotācijā minēto likmi (0,10 EUR/km) plānots kompensēt izdevumus no jauna nodarbinātām personām par katru kilometru no personas deklarētās dzīvesvietas līdz apmācību vai darba vietai un atpakaļ, lūdzam sniegt skaidrojumus, vai no labas finanšu pārvaldības principa ir samērīgi kompensēt izdevumus no personas deklarētās dzīvesvietas, ņemot vērā, ka personu deklarētās dzīvesvietas mēdz ļoti būtiski atšķirties no faktiskajām adresēm. Atgādinām, ka VI horizontālajā metodikā “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai” ir paredzētas divas vienas vienības izmaksu likmes (0,12 EUR/km ar personīgo automašīnu, kur tiek rēķināts maršruta sākumpunkts līdz galamērķim un 0.05 EUR/km situācijās, kad tiek izmantots sabiedriskais transports no pieturas līdz pieturai).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šajā punktā iekļautajā 5.2 nodaļā “Atbalsts reģionālajai mobilitātei darba devējam” atbalsts darba devējam pirmšķietami ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts darba devējam atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām pazīmēm, lūdzam ar atsauci uz šo nodaļu papildināt grozījumu 64.-66.punktu un pārskatīt MKN Nr.75 6.2 nodaļā “Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi” esošos attiecīgos punktus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu "Atbalsts reģionālajai mobilitātei", norādot kas tiek saprasts ar vārdiem "FM metodiku". Gadījumā, ja ar šo tiek saprasta  “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai“, tad attiecīgi lūdzam arī precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai noteikuma projektā paredzētās izmaksu izmaiņas tiks īstenotas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta piešķirto līdzekļu ietvaros vai tiks finansētas Eiropas Savienības fondu projektu ietvaros. Vienlaikus lūdzam virzīt noteikumu projektu izskatīšanai MK tikai pēc Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) grozījumu priekšlikumu, t.sk. kas paredz mērķa grupas paplašināšanu ar “bezdarba riskam pakļautām personām” (7.1.1.SAM ietvaros) un “bezdarba riskam pakļautās nodarbinātas personas ar invaliditāti” (9.1.1.SAM ietvaros), neformālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja Eiropas Komisija neatbalsta DP grozījumu priekšlikumus, šāda situācija var radīt papildus administratīvo slogu, gan slogu valsts budžetam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekts paredz, piemēram, palielināt izdevumus par veselības pārbaudēm no 30 līdz 50 eiro, veikt valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem, palielināt ikmēneša dotāciju no 500 eiro līdz 750 eiro, noteikt papildus 5000 eiro dotāciju darbības paplašināšanai, ja pēc pirmā darbības gada ir atzinums par veiksmīgu komercdarbības veikšanu, u.c. izmaiņas normatīvajā aktā. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, par kādiem finanšu resursiem iepriekšminētās darbības plānots veikt. Gadījumā, ja izmaksas plānots segt no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem, tad lūdzam izvērtēt, vai nebūtu aizpildāma arī anotācijas 4.sadaļa “Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu” kontekstā ar Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumiem Nr.836 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam” īstenošanas noteikumi” un Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumiem Nr.835 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1.pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” īstenošanas noteikumi”. Papildus lūdzam skaidrot, vai noteikumu projektā plānotās izmaiņas neietekmēs Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība 7.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam” (turpmāk – 7.1.1.SAM) un 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” (turpmāk – 9.1.1.SAM) mērķu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar terminu “darba meklētājs” un “bezdarba riskam pakļautā persona” skaidrojumu atbilstoši “Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likums” noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai šis noteikumu projekts neietekmē izmaiņas:
1) Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumos Nr.836 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam” īstenošanas noteikumi”;
2) Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumos Nr.835 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1.pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” īstenošanas noteikumi”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Iebildums
Informējam, ka pasākums Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumi Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" SA.53358, izmantojot SANI2 sistēmu, Eiropas Komisijai (EK) ir paziņots līdz 30.06.2021. Savukārt, pasākums "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi" ir paziņots EK līdz 31.12.2023 (SA.53357, ar pagarinājumu SA.58796). Lūdzam izvērtēt, vai saskaņā ar MKN Nr.75 lietas SA.53358 ietvaros tiks sniegts vēl kāds atbalsts, piemērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regulas Nr. 651/2014), nosacījumus, vai arī viss atbalsts tiks sniegts tikai lietas SA.53357 ietvaros. Attiecīgi pēc izvērtējuma, ja atbalstu plānots turpināt sniegt arī lietas SA.53358 ietvaros, tad ir jāpagarina programma to paziņojot EK, vienlaikus ņemot vērā, ka atbalstu saskaņā ar paziņoto pasākuma beigu termiņu pēc 30.06.2021. ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 sniegt nevar un to varēs sniegt tikai pēc programmas pagarinājuma paziņošanas EK. Attiecīgi lūdzam ar šo informāciju un informāciju par izvērtējuma rezultātiem papildināt anotāciju.
Attiecībā uz paziņošanas pienākumu EK lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu projekta 24.punkta un attiecīgi precizēt un papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka epidemioloģiskā situācija ar Covid-19 Latvijā diemžēl stabili pasliktinās, lūdzam savlaicīgi izvērtēt, vai nebūtu jāveic grozījumi arī MK noteikumu 88.6.punktā, pagarinot individuālo aizsardzības līdzekļu iegādes izdevumu segšanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā aktuālos grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam MKN Nr.75 192.20 punktā vārdus “kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi” aizstāt ar vārdiem, piemēram, šādā redakcijā: “no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.”
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai 166.6.apakšpunktā minētā minimālā mēneša darba alga jāuzskata kā bruto jeb neto alga.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, vai noteikumu projektā jāsvītro 166.1 punkts vai tomēr 166. viens punkts (t.i. 166. prim viens punkts).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 61.punktu, izsakot 187. un 188.punkta grozījumus katru atsevišķi, jo Ministru kabineta noteikumos tie gluži neseko viens otram (pa vidu atrodas nodaļas nosaukums “6.2. Apmācības programmas bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām”.)
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 6.2.sadaļu, atspoguļot pilnīgāku informāciju par to, ka Labklājības ministrijas mājas lapā bija iespēja izteikt viedokli, papildinot to ar korektu saiti: https://www.lm.gov.lv/lv/grozijumi-ministru-kabineta-2011-gada-25-janvara-noteikumos-nr-75-noteikumi-par-aktivo-nodarbinatibas-pasakumu-un-preventivo-bezdarba-samazinasanas-pasakumu-organizesanas-un-finansesanas-kartibu-un-pasakumu-istenotaju-izveles-principiem 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu par noteikumu projekta ietekmi uz sociālo situāciju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu par noteikumu projekta ietekmi uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, ņemot vērā apstākli, ka noteikumu projekts paredz bezdarbnieku ar invaliditāti mērķa grupas integrēšana darba tirgū.

 




.
Piedāvātā redakcija
-