Atzinums

Projekta ID
21-TA-710
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta izziņu, jo šobrīd tā Tiesību aktu portālā ir pieejama divos atšķirīgos variantos. Vienlaikus lūdzam svītrot no papildu dokumentos ievietotās izziņas valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” viedokli, jo tas nav sniegts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai kā atzinums. Valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” viedoklis ir iesniegts Finanšu ministrijai izvērtēšanai un pēc viedokļu saskaņošanas Finanšu ministrijas gala atzinumā, kas ievietots Tiesību aktu portālā, nav iekļauts.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.panta pirmo daļu, ja citos likumos vai no tiem izrietošajos Ministru kabineta noteikumos nav paredzēts citādi, nekustamā īpašuma nomas līgumu slēdz uz laiku, kas nav ilgāks par 30 gadiem.
Ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pantā noteikto pienākumu publiskais personai lietderīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu, vispārējā gadījumā publiskas personai piederoša vai piekrītoša neapbūvēta zemesgabala vai tā daļas nomnieku noskaidro rakstiskā vai mutiskā izsolē. Vienlaikus Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumu Nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesību noteikumi” (turpmāk – MKN 350) 29.punktā ir noteikti izņēmuma gadījumi, kuros neapbūvēta zemesgabala nomas tiesību izsoles rīkošana nav obligāta (t.sk. 29.2.apakšpunktā paredzētais, ja neapbūvēts zemesgabals, kas tiek izmantots personisko palīgsaimniecību vajadzībām atbilstoši likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos” 7.pantam ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts), bet arī šajos gadījumos, iznomātājam izvērtējot lietderības apsvērumus, nomas tiesību izsole var tikt rīkota. Saskaņā ar MKN 350 30.2.apakšpunktu, ja, nerīkojot nomas tiesību izsoli, publiskas personas neapbūvēts zemesgabals tiek iznomāts MKN 350 29.2.apakšpunktā minētajā gadījumā, nomas maksu gadā nosaka 0,5 % no zemesgabala kadastrālās vērtības (nepiemērojot MKN 350 5.punktu, līdz ar to tā var būt mazāka par 28 euro), vienlaikus saskaņā ar MKN 350 31.punktu pašvaldībai savos saistošajos noteikumos ir tiesības noteikt lielāku nomas maksu par pašvaldības neapbūvētajiem zemesgabaliem, nekā minēts 30.2.apakšpunktā.
Attiecīgi lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 1.sadaļas pēdējo rindkopu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Ievērojot informatīvajā ziņojumā minētos risinājumus, Finanšu ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju līdz 2023. gada 1. oktobrim izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus publiskas personas zemes nomas regulējošajos normatīvajos aktos, kopsakarā ar grozījumu likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 42. panta sestajā daļā noteikto.
Iebildums
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos” (turpmāk – Reformu likums) 4.atsauce paredz, ka par personiskajām palīgsaimniecībām uzskatāmas lauku saimniecības (ieskaitot arī sakņu dārzus un dienesta zemi), kuras termiņlietošanā uz nomas līguma pamata piešķir pašvaldības vai arī citas juridiskās personas no savas zemes Latvijas Republikas iedzīvotājiem, kas dzīvo valsts vai kooperatīvu dzīvokļos, kā arī personiskajos dzīvokļos vai mājās, ja viņu pastāvīgajā lietošanā nav lauksaimniecībā izmantojamas zemes vai tās ir nepietiekami un vismaz viena darba spējīgā ģimenes locekļa pamatdarbs ir ārpus palīgsaimniecības.
MKN 350 29.2.apakšpunktā par neapbūvēta zemesgabala iznomāšanu personisko palīgsaimniecību vajadzībām ir ietverta atsauce tieši uz Reformas likumu. Līdz ar to, nevaram piekrist informatīvā ziņojuma 2.nodaļā norādītajam, ka no Reformas likumā iekļautā regulējuma neizriet jautājums par zemes vienību piešķiršanu personisko palīgsaimniecību vajadzībām, un informatīvā ziņojuma 4.lp. “Otrais pasākums” norādīto nepieciešamību veikt grozījumus MKN 350, lai attiecīgi dotu skaidru personiskās palīgsaimniecības jēdziena skaidrojumu, kas atbilstu situācijai pēc zemes reformas pabeigšanas. Vēršam uzmanību ka minētais Reformu likuma regulējums ir spēkā esošs, līdz ar to, ja nepieciešams precizēt personisko palīgsaimniecību definējumu, grozījumi ir veicami attiecīgi likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos” regulējuma ietvaros. Ministru kabineta noteikumu regulējums nevar būt pretrunā ar augstāka juridiskā spēka normām.
Lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu, kā arī atbilstoši Finanšu ministrijas 2021.gada 4.novembra atzinuma 1.iebildumā norādītajam lūdzam precizēt vai attiecīgi svītrot informatīvā ziņojuma 4.lp. “Otrais pasākums” norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-