Projekta ID
25-TA-321Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
25.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam nodaļas "9.Plānoto stratēģiski svarīgo darbību saraksts un to plānotais laika grafiks" 475. rindkopā pēc 14. punkta papildināt ar 15. punktu šādā redakcijā: "15) 5.1.1.9. pasākums “Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai”"
Piedāvātā redakcija
15) 5.1.1.9. pasākums “Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai”
2.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam nodaļas "5.politikas mērķis “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību”" apakšnodaļas "5.1.Prioritāte “Reģionu līdzsvarota attīstība”", "5.1.1. SAM “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” (RSO 5.1.)" sadaļā "Finanšu instrumenti" 420. rindkopu papildināt ar tekstu: "Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai paredz sniegt atbalstu uzņēmumiem aizdevuma ar kapitāla atlaidi un garantijas ar kapitāla atlaidi kredītiestādes aizdevumam, paredzot investīcijas jaunas ražotnes (ar infrastruktūru) izbūvei, jaunu tehnoloģiju ieviešana komercdarbībā, kā arī jaunu rūpnīcu infrastruktūrai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstīšanai – plānots, ka mērogojamu projektu ietvaros tiks izstrādāti jauni produkti vai tādi produkti, kas Latvijas tirgū bez atbalsta stimula nebūtu ieviesti."
Piedāvātā redakcija
Finanšu instrumenti: Izstrādājot SAM ieviešanas nosacījumus tiks izvērtēta iespēja attiecībā uz peļņu nesošiem kultūras infrastruktūras projektiem piemērot atbalstu finanšu instrumentu veidā (aizdevums kombinācijā ar grantu). Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai paredz sniegt atbalstu uzņēmumiem aizdevuma ar kapitāla atlaidi un garantijas ar kapitāla atlaidi kredītiestādes aizdevumam, paredzot investīcijas jaunas ražotnes (ar infrastruktūru) izbūvei, jaunu tehnoloģiju ieviešana komercdarbībā, kā arī jaunu rūpnīcu infrastruktūrai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstīšanai – plānots, ka mērogojamu projektu ietvaros tiks izstrādāti jauni produkti vai tādi produkti, kas Latvijas tirgū bez atbalsta stimula nebūtu ieviesti.
3.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam nodaļas "5.politikas mērķis “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību”" apakšnodaļas "5.1.Prioritāte “Reģionu līdzsvarota attīstība”", "5.1.1. SAM “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” (RSO 5.1.)" sadaļā "Starpreģionālās, pārrobežu un transnacionālās darbības" pēc 420. rindkopas papildināt ar rindkopu: "Investīciju fondā uzņēmējdarbības attīstībai nav plānots atbalsts starpreģionālām darbībām, kā arī nav plānotas pārrobežu vai transnacionālās aktivitātes."
Piedāvātā redakcija
Investīciju fondā uzņēmējdarbības attīstībai nav plānots atbalsts starpreģionālām darbībām, kā arī nav plānotas pārrobežu vai transnacionālās aktivitātes.
4.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam nodaļas "5.politikas mērķis “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību”" apakšnodaļas "5.1.Prioritāte “Reģionu līdzsvarota attīstība”", "5.1.1. SAM “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” (RSO 5.1.)" sadaļā "Mērķteritorijas, t. sk. plānotais teritoriālo rīku izmantojums" pēc 418. rindkopas papildināt ar rindkopu: "Latvijā finanšu instrumenti ( aizdevumi un garantijas ar kapitāla atlaidi) tiks sniegtas bez teritoriāliem ierobežojumiem, nodrošinot reģionālo pārklājumu. Atbalsta intensitāte attiecināmām izmaksām ir atkarīga no investīciju projekta kopējās statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas 3. līmeņa (turpmāk – NUTS 3) reģiona, tālākajos reģionos paredzot augstāku atbalsta intensitāti."
Piedāvātā redakcija
Latvijā finanšu instrumenti (aizdevumi un garantijas ar kapitāla atlaidi) tiks sniegtas bez teritoriāliem ierobežojumiem, nodrošinot reģionālo pārklājumu. Atbalsta intensitāte attiecināmām izmaksām ir atkarīga no investīciju projekta kopējās statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas 3. līmeņa (turpmāk – NUTS 3) reģiona, tālākajos reģionos paredzot augstāku atbalsta intensitāti.
5.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam nodaļas "5.politikas mērķis “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību”" apakšnodaļas "5.1.Prioritāte “Reģionu līdzsvarota attīstība”", "5.1.1. SAM “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” (RSO 5.1.)" sadaļā "Galvenās mērķgrupas" 411. rindkopu vārdus "pašvaldību kapitālsabiedrības" papildināt, izsakot šādā redakcijā: "valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības"
Piedāvātā redakcija
Galvenās mērķgrupas: nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centru pašvaldības un to FPT pašvaldības, plānošanas reģioni, NVO saimnieciskās darbības veicēji un iedzīvotāji, vietējie un starptautiskie tūristi, kultūras mantojuma objektu un kultūras infrastruktūras objektu apmeklētāji, saistīto pakalpojumu sniedzēji (MVU) , NBS, valsts tiešās pārvaldes iestādes, komersanti, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, publiskas atvasinātas personas, Latvijas iedzīvotāji.
6.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam nodaļas "5.politikas mērķis “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību”" apakšnodaļas "5.1.Prioritāte “Reģionu līdzsvarota attīstība”", "5.1.1. SAM “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” (RSO 5.1.)" sadaļā "Atbalstāmās darbības" pēc 411. rindkopas papildināt ar rindkopu: "Lai nodrošinātu visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspēju, kā arī ieviestu Eiropas Savienības Padome 2024.gada rekomendāciju attiecībā uz uzņēmējdarbības vides uzlabošanu, ir jānodrošina piekļuvi finansējumam, kas vērstas uz stratēģiski nozīmīgu investīciju veikšanu, eksporta apjoma palielināšanu un produktivitātes kāpināšanu, paredzot konkurētspējīgu atalgojumu visos Latvijas reģionos, turklāt nodrošinot finansējumu tādu investīciju projektu īstenošanai, kuri ir vērsti uz jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešanu, kā arī attiecīgas infrastruktūras attīstību, plānots grozījumu ietvaros izstrādāt atbalsta programmu mērogojamu investīciju projektu īstenošanai Latvijā 150 milj. EUR apmērā finanšu instrumentu (aizdevumu ar kapitāla atlaidi un garantiju) veidā - Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai. "
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspēju, kā arī ieviestu Eiropas Savienības Padome 2024.gada rekomendāciju attiecībā uz uzņēmējdarbības vides uzlabošanu, ir jānodrošina piekļuvi finansējumam, kas vērstas uz stratēģiski nozīmīgu investīciju veikšanu, eksporta apjoma palielināšanu un produktivitātes kāpināšanu, paredzot konkurētspējīgu atalgojumu visos Latvijas reģionos, turklāt nodrošinot finansējumu tādu investīciju projektu īstenošanai, kuri ir vērsti uz jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešanu, kā arī attiecīgas infrastruktūras attīstību, plānots grozījumu ietvaros izstrādāt atbalsta programmu mērogojamu investīciju projektu īstenošanai Latvijā 150 milj. EUR apmērā finanšu instrumentu (aizdevumu ar kapitāla atlaidi un garantiju) veidā - Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai.
7.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas 2025. gada 11. februārī pieteiktajiem grozījumiem ERAF 5. prioritārajā mērķī, lūdzam 1. tabulas "Politikas mērķi un specifiskie atbalsta mērķi", Politikas mērķis "5. Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību", SAM "5.1.1.SAM (RSO 5.1.) Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana" papildināt ar jaunu rindkopu: "Lai nodrošinātu visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu, kā arī ieviestu Eiropas Savienības Padome 2024.gada rekomendāciju attiecībā uz uzņēmējdarbības vides uzlabošanu, nodrošinotir jānodrošina piekļuvi finansējumam, kas vērstas uz stratēģiski nozīmīgu investīciju veikšanu, eksporta apjoma palielināšanu un produktivitātes kāpināšanu, paredzot konkurētspējīgu atalgojumu visos Latvijas reģionos, turklāt nodrošinot finansējumu tādu investīciju projektu īstenošanai, kuri ir vērsti uz jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešanu, kā arī attiecīgas infrastruktūras attīstību, plānots grozījumu ietvaros izstrādāt atbalsta programmu mērogojamu investīciju projektu īstenošanai Latvijā 150 milj. EUR apmērā finanšu instrumentu (aizdevumu ar kapitāla atlaidi un garantiju) veidā - Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai."
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu, kā arī ieviestu Eiropas Savienības Padome 2024.gada rekomendāciju attiecībā uz uzņēmējdarbības vides uzlabošanu, nodrošinotir jānodrošina piekļuvi finansējumam, kas vērstas uz stratēģiski nozīmīgu investīciju veikšanu, eksporta apjoma palielināšanu un produktivitātes kāpināšanu, paredzot konkurētspējīgu atalgojumu visos Latvijas reģionos, turklāt nodrošinot finansējumu tādu investīciju projektu īstenošanai, kuri ir vērsti uz jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešanu, kā arī attiecīgas infrastruktūras attīstību, plānots grozījumu ietvaros izstrādāt atbalsta programmu mērogojamu investīciju projektu īstenošanai Latvijā 150 milj. EUR apmērā finanšu instrumentu (aizdevumu ar kapitāla atlaidi un garantiju) veidā - Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai.
8.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 18. tabulā pie SAM 1.2.1. apjoma labot norādīto apjomu, saskaņā ar EM ierosinātajiem programmas grozījumiem:
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
03
1.2.1.
145 120 080
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
03
1.2.1.
145 120 080
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 17. tabulā labot SAM 1.2.1. apjomu, saskaņā ar EM ierosinātajiem programmas grozījumiem:
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
09
1.2.1.
145 120 080
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
09
1.2.1.
145 120 080
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 16. tabulā pie SAM 1.2.1. labot apjomu, saskaņā ar EM ierosinātajiem programmas grozījumiem:
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
33
1.2.1.
145 120 080
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
33
1.2.1.
145 120 080
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 15. tabulā pie SAM 1.2.1. labot apjomu pēc Ekonomikas ministrijas pieteiktajiem grozījumiem:
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
01
1.2.1.
75 462 441
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
03
1.2.1.
34 828 819
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
05
1.2.1.
34 828 820
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
01
1.2.2.
19 769 234
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
01
1.2.1.
75 462 441
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
03
1.2.1.
34 828 819
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
05
1.2.1.
34 828 820
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
01
1.2.2.
19 769 234
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 14. labot datus, kas saistīti ar 1.2. prioritāt, 1.2.1. un 1.2.2. SAM, saskaņā ar Ekonomikas ministrijas ierosinātajiem grozījumiem programmā:
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
9
1.2.1.
7 034 406
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
10
1.2.1.
51 525 164
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
11
1.2.1.
32 724 747
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
12
1.2.1.
34 989 547
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
21
1.2.1.
27 031 378
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
170
1.2.1.
5 633 633
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
171
1.2.1.
8 312 810
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
13
1.2.2.
10 137 299
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
14
1.2.2.
9 631 935
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
9
1.2.1.
7 034 406
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
10
1.2.1.
51 525 164
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
11
1.2.1.
32 724 747
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
12
1.2.1.
34 989 547
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
21
1.2.1.
27 031 378
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
170
1.2.1.
5 633 633
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
171
1.2.1.
8 312 810
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
13
1.2.2.
10 137 299
1.2.prioritāte
ERAF
Mazāk attīstīts
14
1.2.2.
9 631 935
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 1.2.3. SAM “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” (RSO 1.3.) (109) rindkopu atgriezt sākotnējā redakcijā: "Finanšu instrumenti: Sēklas, izaugsmes stadijas iespējkapitāla un mezanīna investīcijas, daudzpakāpju iespējkapitāla fondi, aizdevumi startam un produktivitātes kāpināšanai, t.sk., paredzot sadarbībā ar iespējkapitāla investoriem ieguldījumu līdzfinansēšanu jaunuzņēmumos, portfeļgarantijas un individuālās garantijas. Uzņēmumu attīstībai ar izaugsmes potenciālu - sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla ieguldījumi, kā arī mezanīna fonds. Aizdevumi jaunu uzņēmumu izveidei un esošu attīstībai, neizslēdzot iespēju aizdevumiem apgrozāmo līdzekļu finansēšanai. Garantijas - aizdevumiem augstāka riska projektos. Aizdevumi ar kapitāla atlaidi vai ar būtiski samazinātu % likmi vai 0% likmi (t.sk. ar % likmes subsīdiju)– atbalstam jaunu darba vietu radīšanai, ražošanas pieslēgumu nodrošināšanai u.c FI nepieciešamību pamato tirgus nepilnību analīze finanšu pieejamības jomā. FI īstenos ALTUM. "
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas pieteiktajiem grozījumiem, lūdzam pie 1.2. prioritātes "Atbalsts uzņēmējdarbībai", 1.2.1. SAM (88) rinkopas teikuma daļu "Inovatīvu iekārtu ieviešanas projektiem, investīcijām jaunu ēku, t.sk. ražošanas ēku, izbūvei, iekārtu iegādei un nepieciešamajai ražošanas pieslēgumu izveidei plānots sniegt atbalstu kombinēto finanšu instrumentu veidā" izteikt šādā redakcijā:
"Inovatīvu iekārtu ieviešanas projektiem, investīcijām jaunu ēku, t.sk. ražošanas ēku, izbūvei, iekārtu iegādei un nepieciešamajai loģistikas infrastruktūrai plānots sniegt atbalstu kombinēto finanšu instrumentu veidā".
"Inovatīvu iekārtu ieviešanas projektiem, investīcijām jaunu ēku, t.sk. ražošanas ēku, izbūvei, iekārtu iegādei un nepieciešamajai loģistikas infrastruktūrai plānots sniegt atbalstu kombinēto finanšu instrumentu veidā".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 8. tabulā precizēt EM 4.2.4. SAM plānoto vērtību no 1181 uz 1000, saskaņā ar pārrēķinu SAM pasē pēc elastības finansējuma pārdales.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda apvienotajā apakškomiteju sēdē 2025. gada 7.februārī pieteikto un izskatīto jautājumu no Ekonomikas ministrijas saistībā ar iespēju atļaut izsludināt 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" 2. kārtu par pasākuma 2.kārtai visu paredzēto finansējumu, tai skaitā elastības finansējumu, lūdzam pēc Programmas grozījumu neformālas saskaņošanas ar EK, Programmas grozījumus pavadošajā MK sēdes protokollēmuma projektā paredzēt iespēju ātrāk atļaut izmantot elastības finansējumu, ja tas nepieciešams ātrākai investīciju veikšanai konkrētā pasākuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
