Atzinums

Projekta ID
23-TA-2619
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
un saistīti 25. punkts

1) Sekmīgai mikromobilitātei būtiska ir kvalitatīva infrastruktūra, kas vienlaikus sekmē arī satiksmes drošību, jo veloinfrastruktūras integrācija transporta sistēmā uzlabo mobilitātes iespējas un pakalpojumu sasniedzamību iedzīvotājiem. Gājējiem un velosipēdistiem piemērota vide un infrastruktūra samazinātu autotransporta izmantošanu un uzlabotu gaisa kvalitāti pilsētās. Turklāt veloceliņu izbūve papildina un uzlabo pilsētas infrastruktūru, veicina drošu velobraucēju pārvietošanos, kā arī uzlabo pilsētas apskates vietu pieejamību.

Ņemot vērā to, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.3. pasākuma  “Veloinfrastruktūras attīstība” (turpmāk – 2.3.1.3.pasākums) mērķis ir – “Attīstīt nepārtrauktu velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūras izveidi, veicinot nemotorizēto mobilitāti.” un pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija, aicinām paplašināt projektu iesniedzēju loku un paredzēt finansējumu arī pašvaldībām, jo esošajā Noteikumu projektu redakcijā projekta iesniedzējs ir Satiksmes ministrija, kuras vārdā [..] darbojas valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", kas veiks Satiksmes ministrijas kā Eiropas Savienības fondu projekta iesniedzēja funkcijas.

Aicinām Noteikumu projekta 14. punktu izteikt šādā redakcijā:

“14. Projekta iesniedzējs ir:
 14.1. Satiksmes ministrija, kuras vārdā atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajai daļai un Satiksmes ministrijas deleģēšanas līgumam darbojas valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", kas veiks Satiksmes ministrijas kā Eiropas Savienības fondu projekta iesniedzēja funkcijas;
14.2. Pašvaldības.

2) Iebilstam pret 25.1. apakšpunktā  noteikto, ka 2.3.1.3.pasākuma ietvaros plānotajiem maršrutiem jāatbilst Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstību” (21-TA-858, izskatīts Ministru kabinetā 15.02.2022. sēdē) iekļautajai Valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstības stratēģijai (turpmāk – Mikromobilitātes attīstītības stratēģija), rada būtiskus ierobežojumus tām pašvaldībām, kas, saskaņā ar Mikromobilitātes attīstītības stratēģiju, nekvalificējas atbalstam, jo neietilpst nevienā valsts mikromobilitātes infrastruktūras maršrutu novietojumā.

Uzskatām, ka arī tām pašvaldībām, kas, saskaņā ar Mikromobilitātes attīstītības stratēģijā ietverto kartējumu, neietilpst prioritārajā kategorijā, būtu jāparedz atbalsts, lai nodrošinātu iedzīvotājiem ikdienas pārvietošanās alternatīvas un samazinātu privātā autotransporta izmantošanas īpatsvaru un transportlīdzekļu radīto emisiju apjomu.

Aicinām Noteikumu projekta 25.1.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“25.1.ņem vērā, ka atbalstāma ir atdalītas velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūras izveide gar autoceļiem.”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Par: Tāpat arī jāņem vērā, ka pasākuma ietvaros plānotajiem maršrutiem jāatbilst Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstību” (21-TA-858, izskatīts Ministru kabinetā 15.02.2022. sēdē) iekļautajai Valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstības stratēģijai (turpmāk – Mikromobilitātes attīstītības stratēģija).

Iebilstam pret nosacījumu, ka 2.3.1.3.pasākuma ietvaros plānotajiem maršrutiem jāatbilst Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstību” (21-TA-858, izskatīts Ministru kabinetā 15.02.2022. sēdē) iekļautajai Valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstības stratēģijai (turpmāk – Mikromobilitātes attīstītības stratēģija), rada būtiskus ierobežojumus tām pašvaldībām, kas, saskaņā ar Mikromobilitātes attīstītības stratēģiju, nekvalificējas atbalstam, jo neietilpst nevienā valsts mikromobilitātes infrastruktūras maršrutu novietojumā, kā arī saskaņā ar 2021. gada datiem neietilpst kategorijā kā apdzīvotā vieta ar iedzīvotāju skaitu virs 35 000 iedzīvotājiem.

Uzsveram, ka nepieciešama līdzsvarota valsts attīstība, īstenojot policentriskas valsts attīstības principu, nodrošinot atbalstu mikromobilitātes infrastruktūras tīkla izveidei. Uzskatām, ka papildu nepieciešams sniegt atbalstu tām pašvaldībām, kas ir savienotas vai integrējas Eiropas  velomaršrutu tīklā.
Piedāvātā redakcija
-