Projekta ID
24-TA-2820Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
10.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
3.3. iegūst un apstrādā aizdomās turētā vai apsūdzētā identificējošos datus;
Iebildums
Lūdzam norādīt konkrētus datu veidus, kas tiks apstrādāti 3.3. apakšpunkta ietvaros. Kriminālprocesa likuma 246.1 pantā jau ir noteikts, ka tiek apstrādāti personu identificējoši dati, vienlaikus uzliekot par pienākumu Ministru kabinetam noteikt konkrētus apstrādājamo datu veidus, kas nepieciešami nolūka sasniegšanai.
Papildus lūdzam precizēt lietoto jēdzienu "apstrādā", jo pašreizējā redakcijā tas ir tik plašs, ka tam zūd juridiskā slodze. Proti, nav skaidrs, kas notiek pēc datu iegūšanas - tie tiek nodoti trešajām personām, glabāti, ievietoti sistēmās vai tamlīdzīgi.
Lūdzam arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai minēto personas datu apstrādei tiks izmantotas kādas datu bāzes, informācijas sistēmas (piemēram, Fizisko personu reģistrs) vai arī informācija tiks iegūta tikai no pašas personas.
Minētie apsvērumi attiecas arī uz identisku normu noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā, kas attiecas uz vardarbības riskam pakļautajām personām.
Papildus lūdzam precizēt lietoto jēdzienu "apstrādā", jo pašreizējā redakcijā tas ir tik plašs, ka tam zūd juridiskā slodze. Proti, nav skaidrs, kas notiek pēc datu iegūšanas - tie tiek nodoti trešajām personām, glabāti, ievietoti sistēmās vai tamlīdzīgi.
Lūdzam arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai minēto personas datu apstrādei tiks izmantotas kādas datu bāzes, informācijas sistēmas (piemēram, Fizisko personu reģistrs) vai arī informācija tiks iegūta tikai no pašas personas.
Minētie apsvērumi attiecas arī uz identisku normu noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā, kas attiecas uz vardarbības riskam pakļautajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3.4. iegūst un apstrādā informāciju, kas nepieciešama elektroniskās uzraudzības nodrošināšanai;
Iebildums
Kriminālprocesa likuma 246.1 panta vienpadsmitajā daļā Ministru kabinetam ir deleģēts noteikt drošības līdzekļa izpildes elektroniskās uzraudzības ietvaros apstrādājamo personas datu veidus, vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 3.4.apakšpunkts attieksies tikai uz informāciju, kas nav personas dati. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai šajā posmā netiks iegūti arī citi personas dati, kas minēti Kriminālprocesa likumā, piemēram, telefona numurs, adrese vai e-pasta adrese. Ja šos personas datus plānots iegūt, tam ir jātiek tieši un nepārprotami norādītam noteikumu projektā.
Minētie apsvērumi attiecas arī uz identisku normu noteikumu projekta 4.5. apakšpunktā, kas attiecas uz vardarbības riskam pakļautajām personām.
Minētie apsvērumi attiecas arī uz identisku normu noteikumu projekta 4.5. apakšpunktā, kas attiecas uz vardarbības riskam pakļautajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
29. Aizdomās turētā, apsūdzētā, kā arī vardarbības riskam pakļautās personas datu apstrādes mērķis ir elektroniskās uzraudzības nodrošināšana.
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 29. punkta redakciju, norādot personas datu apstrādes mērķi (nolūku) Elektroniskās uzraudzības sistēmas ietvaros. Personas datu apstrādes mērķis atšķiras no sistēmas darbības mērķa, un personas datu apstrādes mērķim (nolūkam) ir skaidri jāpasaka, kāpēc tiek apstrādātas izvēlētās personas datu kategorijas, piemēram, personas atrašanās vietas dati.
Tāpat lūdzam izvērtēt, vai nolūka norādīšana ir nepieciešama, ja Kriminālprocesa likuma 246.1 panta vienpadsmitā daļa jau paredz, ka personas datu apstrādes nolūks ir drošības līdzekļa izpildes elektroniskā uzraudzība. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā noteiktais nolūks nevar būt plašāks par likumā noteikto, proti vērtējams, vai jēdziens "uzraudzība" nav plašāks par jēdzienu "izpildes uzraudzība".
Papildus lūdzam papildināt anotāciju, norādot, kurā likumā ir paredzēta informācijas sistēmas izveide personas datu apstrādes nolūka sasniegšanai. Proti, ņemot vērā to, ka tiek apstrādāti personas dati par sodāmību, šādam tiesību ierobežojumam ir jābūt noteiktam likuma līmenī.
Tāpat lūdzam izvērtēt, vai nolūka norādīšana ir nepieciešama, ja Kriminālprocesa likuma 246.1 panta vienpadsmitā daļa jau paredz, ka personas datu apstrādes nolūks ir drošības līdzekļa izpildes elektroniskā uzraudzība. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā noteiktais nolūks nevar būt plašāks par likumā noteikto, proti vērtējams, vai jēdziens "uzraudzība" nav plašāks par jēdzienu "izpildes uzraudzība".
Papildus lūdzam papildināt anotāciju, norādot, kurā likumā ir paredzēta informācijas sistēmas izveide personas datu apstrādes nolūka sasniegšanai. Proti, ņemot vērā to, ka tiek apstrādāti personas dati par sodāmību, šādam tiesību ierobežojumam ir jābūt noteiktam likuma līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
30. Valsts policijai ir tiesības apstrādāt un ievadīt elektroniskās uzraudzības sistēmā informāciju:
Iebildums
Lūdzam izvērtēt Elektroniskās uzraudzības sistēmā ievadāmo datu apjomu, paredzot, ka tiek ievērots datu minimizēšanas princips un tā ir minimāli nepieciešamā informācija, kas vajadzīga personas elektroniskās uzraudzības nodrošināšanai, piemēram, lūdzam izvērtēt, vai ir nepieciešama informācija par personas dzimumu vai, piemēram, daudzie kontaktinformācijas veidi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
32. Elektroniskās uzraudzības sistēmā reģistrēto informāciju glabā, kamēr zudis tiesiskais pamats elektroniskās uzraudzības veikšanai.
Iebildums
Lūdzam precīzi noteikt Elektroniskās uzraudzības sistēmā reģistrēto datu glabāšanas termiņu, ņemot vērā, ka sistēmā uzkrātā informācija ir saistīta ar būtisku iejaukšanos personas privātajā dzīvē, lūdzam šo termiņu noteikt skaidri un nepārprotami, lai zūd interpretācijas iespējas. Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projekta 23. punktā ir norādīts, ka "Saņemot procesa virzītāja lēmumu par drošības līdzekļa vai elektroniskās uzraudzības atcelšanu, Valsts policija nekavējoties pārtrauc elektronisko uzraudzību". Attiecīgi lūdzam precizēt un saskaņot abos punktos lietoto terminoloģiju.
Lūdzam arī papildināt MK noteikumu projekta punktu, norādot, kas tiks darīts ar sistēmā uzkrāto informāciju pēc glabāšanas termiņa beigām. Lūdzam attiecīgi papildināt arī noteikumu projekta anotāciju, iekļaujot skaidrojošu informāciju par to, kas tiks darīts ar sistēmā uzkrātiem datiem un to auditācijas pierakstiem, piemēram, vai dati tiks dzēsti, arhivēti, anonimizēti utml., un vai būs kāds informācijas apjoms, kas būs pieejams sistēmā arī pēc personas elektroniskās uzraudzības beigām.
Tāpat lūdzam vērtēt un anotācijā norādīt, vai tiešām visa informācija ir nepieciešama līdz uzraudzības beigām, piemēram, atrašanās vietas dati, ja uzraudzība tiek veikta ilgstošu laika periodu. Ievērojot minēto, apsverama iespēja attiecībā uz atrašanās vietas datiem noteikt īsāku glabāšanas periodu.
Lūdzam arī papildināt MK noteikumu projekta punktu, norādot, kas tiks darīts ar sistēmā uzkrāto informāciju pēc glabāšanas termiņa beigām. Lūdzam attiecīgi papildināt arī noteikumu projekta anotāciju, iekļaujot skaidrojošu informāciju par to, kas tiks darīts ar sistēmā uzkrātiem datiem un to auditācijas pierakstiem, piemēram, vai dati tiks dzēsti, arhivēti, anonimizēti utml., un vai būs kāds informācijas apjoms, kas būs pieejams sistēmā arī pēc personas elektroniskās uzraudzības beigām.
Tāpat lūdzam vērtēt un anotācijā norādīt, vai tiešām visa informācija ir nepieciešama līdz uzraudzības beigām, piemēram, atrašanās vietas dati, ja uzraudzība tiek veikta ilgstošu laika periodu. Ievērojot minēto, apsverama iespēja attiecībā uz atrašanās vietas datiem noteikt īsāku glabāšanas periodu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar informāciju par personas datu apstrādes nolūku, tiesisko pamatu, apstrādājamo datu apjomu un datu glabāšanas ilgumu, jo noteikumu projekts paredz liela apjoma personas datu apstrādi, kas saistīta ar būtisku iejaukšanos personas privātajā dzīvē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt šo anotācijas sadaļu ar informāciju (prognozēm), uz cik ilgu laiku personai varētu tikt piemērota elektroniskās uzraudzības īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-
