Projekta ID
24-TA-170Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Gribu palīdzēt bēgļiem"
Atzinums iesniegts
14.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā ārējās un iekšējās vides analīzes pēc SVID metodes tabulā norādīto, ka viens no būtiskākajiem ārējās vides draudiem ir “Baltkrievijas Republikas īstenotā migrācijas instrumentalizācija reģionā, kā arī sadarbības faktiskā pārtraukšana pieprasa ievērojamu resursu koncentrēšanu attiecīgajā reģionā un īpašu uzmanību notiekošajiem procesiem, tajā skaitā pamattiesību ievērošanas jomā”, kā arī to, ka viens no plāna 8 vispārīgajiem politiskajiem un stratēģiskajiem rezultātiem ir “4) stiprināta pamattiesību uzraudzība un ievērošana”, biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem” aicina 13. rīcības virzienā “Nodrošināt pamattiesību ievērošanu” iekļaut papildu apakšmērķi “Pamattiesību ievērošana robežkontroles un atgriešanas funkciju īstenošanas gaitā, tostarp ārkārtējā situācijā vai pastiprinātā robežapsardzības sistēmas darbības režīmā” ar darbības rezultātu “Robežkontroles un atgriešanas funkciju īstenošanas gaitā ievērotas pamattiesības, tostarp tiesības uz patvērumu atbilstoši Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 18. pantam” ar rezultatīvo rādītāju “Ievērotas pamattiesības un nodrošināta iespēja pieteikties patvērumam 100% patvēruma meklētājiem, kuri vērsušies pie personāla, izsakot vēlmi pieprasīt patvērumu”.
Biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem” saņem informāciju, piemēram, no cilvēkiem, kuri Latvijā uzņemti humānu apstākļu dēļ, ka viņiem iepriekš nav bijusi iespēja uz Latvijas-Baltkrievijas robežas izmantot savas pamattiesības – pieteikties patvērumam. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Latvijai saistošām starptautiskām konvencijām un Eiropas Savienības likumiem nav pieļaujama prakse, kurā patvēruma meklētājiem tiek atteikta iespēja pieteikties patvērumam uz zaļās robežas, un patvēruma meklētāji tiek atgrūsti atpakaļ. Lai arī publiski ir izskanējis skaidrojums, ka patvēruma meklētāji uz zaļās robežas tiek novirzīti uz robežšķērsošanas punktiem, kur viņiem ir iespējas pieprasīt patvērumu, jāņem vērā, ka patvēruma meklētājiem faktiski nav iespējams īstenot iespēju pieteikties patvērumam robežšķērsošanas punktā. Uz to norāda, piemēram, tas, ka nav pārliecības, ka Baltkrievijas valsts iestāžu darbinieki, īstenojot migrantu instrumentalizāciju, patvēruma meklētājiem ļauj tuvoties robežšķērsošanas punktam, kā arī gadījumi, kuros patvēruma meklētāji nespēj šķērsot lielus attālumus (piemēram, 20 kilometrus ziemas laikā) caur mežu līdz robežšķērsošanas punktam.
Biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem” saņem informāciju, piemēram, no cilvēkiem, kuri Latvijā uzņemti humānu apstākļu dēļ, ka viņiem iepriekš nav bijusi iespēja uz Latvijas-Baltkrievijas robežas izmantot savas pamattiesības – pieteikties patvērumam. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Latvijai saistošām starptautiskām konvencijām un Eiropas Savienības likumiem nav pieļaujama prakse, kurā patvēruma meklētājiem tiek atteikta iespēja pieteikties patvērumam uz zaļās robežas, un patvēruma meklētāji tiek atgrūsti atpakaļ. Lai arī publiski ir izskanējis skaidrojums, ka patvēruma meklētāji uz zaļās robežas tiek novirzīti uz robežšķērsošanas punktiem, kur viņiem ir iespējas pieprasīt patvērumu, jāņem vērā, ka patvēruma meklētājiem faktiski nav iespējams īstenot iespēju pieteikties patvērumam robežšķērsošanas punktā. Uz to norāda, piemēram, tas, ka nav pārliecības, ka Baltkrievijas valsts iestāžu darbinieki, īstenojot migrantu instrumentalizāciju, patvēruma meklētājiem ļauj tuvoties robežšķērsošanas punktam, kā arī gadījumi, kuros patvēruma meklētāji nespēj šķērsot lielus attālumus (piemēram, 20 kilometrus ziemas laikā) caur mežu līdz robežšķērsošanas punktam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju zemsvītras atsaucēs pievienot pilnu nosaukumu un saiti Eiropas Savienības līmeņa dokumentiem, uz kuru pamata tiek veidota NIBM stratēģija un rīcības plāns.
Piemēram,
ERKA regula: Eiropas Parlamenta un Padomes regula (ES) 2019/1896 (2019. gada 13. novembris) par Eiropas Robežu un krasta apsardzi un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1052/2013 un (ES) 2016/1624 https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj
EK 2023. gada 14. marta paziņojums Eiropas Parlamentam un Padomei COM(2023)146: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2023%3A146%3AFIN
FRONTEX Valdes lēmums 30/2023: https://prd.frontex.europa.eu/document/management-board-decision-30-2023-adopting-the-technical-and-operational-strategy-for-european-integrated-border-management-2023-2027/
Piemēram,
ERKA regula: Eiropas Parlamenta un Padomes regula (ES) 2019/1896 (2019. gada 13. novembris) par Eiropas Robežu un krasta apsardzi un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1052/2013 un (ES) 2016/1624 https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj
EK 2023. gada 14. marta paziņojums Eiropas Parlamentam un Padomei COM(2023)146: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2023%3A146%3AFIN
FRONTEX Valdes lēmums 30/2023: https://prd.frontex.europa.eu/document/management-board-decision-30-2023-adopting-the-technical-and-operational-strategy-for-european-integrated-border-management-2023-2027/
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lai veicinātu teksta uztveramību, aicinām izvērtēt iespēju izmantot saīsinājumus, kas veidoti no apzīmējuma latviešu valodā, jo šobrīd lietoti saīsinājumi, kas veidoti gan no apzīmējuma latviešu valodā (piemēram, AĀIC – Aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centrs), gan no apzīmējuma angļu valodā (piemēram, BSRBCC – Baltijas jūras reģiona robežkontroles sadarbība). Gadījumā, ja daļai apzīmējumu tomēr priekšroka dodama angļu valodai, teksta uztveramības veicināšanai aicinām izmantoto saīsinājumu sarakstā iekļaut apzīmējumu angļu valodā, no kura saīsinājums veidots (piemēram, BSRBCC – Baltic Sea Region Border Control Cooperation – Baltijas jūras reģiona robežkontroles sadarbība).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projektā norādīts, ka šī brīža abu aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centros (AĀIC) “Mucenieki” un “Daugavpils” kapacitāte ir 168 personas. Šo kapacitāti plānots celt vismaz par 250-300 vietām, kas tiek pamatots ar pieaugošo migrācijas spiedienu. Tas atbilst stratēģiskā apakšmērķa 9.5. punktam tabulā ar izpildes termiņu līdz 31.12.2026. šobrīd bez konkrēta finanšu līdzekļu apjoma un finansējuma avota. Biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem” aicina stratēģijā un rīcības plānā precizēt nepieciešamības pamatojumu celt AĀIC kapacitāti. Gadījumā, ka AĀIC kapacitāti paredzēts celt, gatavojoties ES Migrācijas un patvēruma pakta īstenošanai, aicinām norādīt, kādās ES Migrācijas un patvēruma paktā paredzētajās procedūrās iesaistītos cilvēkus paredzēts izmitināt AĀIC.
Piedāvātā redakcija
-
