Atzinums

Projekta ID
21-TA-580
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
16.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija norāda uz to, ka noteikumu projekta anotācijas 5.lpp. iekļauta informācija, ka "noteiktais 5 gadu termiņš ziņu glabāšanai reģistrā tiek pamatots ar to, ka minētas ziņas var kļūt par pierādījumu tiesvedības procesos, jo citu informācijas avoti nav paredzēti, piemēram, papīra formāta uzskaites lietas", tādējādi datu apstrādes nolūks būs iespējamie tiesvedības procesi. 

Saskaņā ar Datu regulas 5.pantu personas dati tiek vākti konkrētam, skaidram un likumīgam nolūkam. To turpmāko apstrādi neveic ar minēto nolūku nesavienojamā veidā. Šis princips nepieļauj datu ievākšanu un apstrādi bez konkrētas nepieciešamības un nolūka.Tātad personas datu apstrāde ietver tikai to, kas nepieciešams apstrādes nolūkos. Norādāms, ka anotācijas skaidrojumam pēc būtības ir jāatbilst noteikuma projekta regulējumam.

Datu valsts inspekcijas ieskatā, nav pamatoti, ka punktā norādītajām iestādēm 5 gadus ir tiesības tiesības piekļūt reģistrā iekļautajām ziņām, kas tiek glabātas citos nolūkos. 
Ievērojot minēto, normatīvajā regulējumā ir jānosaka termiņš, kādā personas dati ir apstrādājami sākotnēji paredzētajam nolūkam, norādot, ka pēc šī termiņa personas dati (reģistrā iekļautās ziņas), piemēram, tiek pārvietoti uz arhīvu (sk.Arhīvu likuma 4.pantu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 59.punktā ir noteiktas iestādes, kurām ir tiesības piekļūt reģistrā iekļautajām ziņām. Saskaņā ar Datu regulas 5.pantu personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā, kā arī personas datu apstrāde ietver tikai to, kas nepieciešams apstrādes nolūkos. Datu valsts inspekcijas ieskatā, piedāvātā punkta redakcija skaidri nenosaka piekļuves nolūku reģistram. Ievērojot minēto, noteikumu projektā ietverams regulējums, kas nosaka personas datu apjomu, kādam katrai konkrētai iestādei ir tiesības piekļut reģistram, jo ir apšaubāms, ka visām iestādēm ir nepieciešamība piekļūt pilnīgi visiem reģistrā esošajiem datiem, kā arī jākonkretizē, kādam nolūkam katrai no institūcijām ir tiesības piekļūt reģistrā iekļautajām ziņām.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 63.punkts paredz tiesības iekšējam drošības dienestam piekļūt reģistram, vienlaikus neparedzot šādas piekļuves nolūku un apjomu.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Datu regulas 5.pantu personas dati tiek vākti konkrētam, skaidram un likumīgam nolūkam. To turpmāko apstrādi neveic ar minēto nolūku nesavienojamā veidā. Šis princips nepieļauj datu ievākšanu un apstrādi bez konkrētas nepieciešamības un nolūka.Tādējādi personas datu apstrādei būtu jāietver tikai tas, kas nepieciešams apstrādes nolūkos. Inspekcija norāda uz to, ka noteikumu projekta anotācijas 3.lpp., piem., skaidrots, ka reģistrā nepubliskojamās daļas ietvertām ziņām varēs piekļūt  "iekšējie drošības dienesti savas īstenojamās apsardzes darbību datu apstrādei un uzskaitei". Tādējādi, ja kādai iestādei, tostarp iekšējiem drošības dienestiem ir ierobežota piekļuve reģistrā esošajiem datiem, šāds regulējums ietverams arī noteikumu projekta tekstā.
Ievērojot minēto, noteikumu projekts precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 65.punkts paredz tiesības izglītības iestādei piekļūt reģistram, vienlaikus neparedzot šādas piekļuves nolūku un apjomu.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Datu regulas 5.pantu personas dati tiek vākti konkrētam, skaidram un likumīgam nolūkam. To turpmāko apstrādi neveic ar minēto nolūku nesavienojamā veidā. Šis princips nepieļauj datu ievākšanu un apstrādi bez konkrētas nepieciešamības un nolūka.Tādējādi personas datu apstrādei būtu jāietver tikai tas, kas nepieciešams apstrādes nolūkos. Inspekcija norāda uz to, ka noteikumu projekta anotācijas 3.lpp. skaidrots, ka reģistrā nepubliskojamās daļas ietvertām ziņām varēs piekļūt  "izglītības iestādes, kas īsteno personu apmācību apsardzes darbības nozares vajadzībām informācijas apstrādei par izglītojamajiem, kuri tiek apmācīti apsardzes sertifikāta iegūšanai un tā derīguma termiņa pagarināšanai". Tādējādi, ja kādai iestādei, tostarp iizglītības iestādei ir ierobežota piekļuve reģistrā esošajiem datiem, šāds regulējums ietverams arī noteikumu projekta tekstā.
Ievērojot minēto, noteikumu projekts precizējams.

 
Piedāvātā redakcija
-