Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-375
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
02.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka plāna 2.2. un 2.3. uzdevumos plānotās darbības pēc būtības neatbilst definētajam uzdevumam (piemēram, 2.2.uzdevums izstrādāt modeli – darbības ir veselības punktu izveide), nepieciešams precizēt un papildināt 2.2. un 2.3. uzdevumos plānotās darbības, rezultātus, termiņus, finansējuma avotu.
2.Rīcības virziens. Sociālo pakalpojumu jomas pārvaldības stiprināšana
2.Uzdevums. Integrēt veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu plānošanu, koordinēšanu un finansēšanu

 2.2. Izveidot un ieviest integrētu sociālās un veselības aprūpes jomas ( uz cilvēka vajadzībām un dzīves kvalitāti orientētu) pakalpojuma modeli un tā finansēšanas kārtību no  valsts budžeta
Izstrādāts integrētas (uz cilvēka vajadzībām un dzīves kvalitāti orientētu) sociālās aprūpes un veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas  modelis un tā finansēšanas kārtība no valsts budžeta;
Aktualizēts  komandas darba princips SAC;
Aprobēta integratīvā pakalpojuma sniegšana vienā pašvaldības SAC un prezentēti izmēģinājum projekta rezultāti
Veikti grozījumi normatīvajos aktos, paredzot nepieciešamo finansējumu no valsts budžetaIntegrēto pakalpojumu modelis un finansēšanas kārtība no valsts budžeta;
Īstenots izmēģinājuma projekts (Papildus līdzekļu nav nepieciešami);
Izmēģinājums projekta prezentācijas pasākumi
Grozījumi normatīvajos aktosLM, VM
Pašvaldības, sociālo pakalpojumu sniedzēji, Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Māsu asociācija,
NVD
2024.g. 2.pusg.
Nepieciešams papildu VB finansējums

2.3. Nodrošināt integrēta sociālās un veselības aprūpes pakalpojuma sniegšanu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas vietās
a) Pārskatītas normatīvajos aktos noteiktās prasības veselības punktu izveidei  sociālās aprūpes centros
b)Izveidoti no valsts budžeta finansēti veselības punkti SAC ar 49+ vietām;
c) Pārskatīti veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanas avoti, nodrošinot  valsts finansējumu SAC strādājošo ārstniecības personu atalgojuma nodrošināšanai, kā arī ārstniecības pakalpojumu sniegšanai;
d)Pārskatīti SAC veselības punktā nodarbināto  māsu darba pienākumi un slodzes pārskatīšana;
Nodrošināta ģimenes ārstu ikdienas pieejamība SAC , tai skaitā risinot SAC klientu nāves gadījumu fiksēšanu;
Pilnveidots normatīvais  regulējums a) grozījumi normatīvajos aktos
b) Veselības punkti SAC;
c) Diskusijas par atalgojuma finansēšanu;
d)) SAC nodarbināto māsu pienākumu apraksts;
 e) Vadlīnijas sadarbības organizēšanā starp SAC un ģimenes ārstu;
f) Normatīvie akti par SAC finansēšanas kārtību, nodrošinot valsts budžeta finansējumu veselības pakalpojumu nodrošināšanai SAC

LM, VM
Sociālo pakalpojumu sniedzēji, ģimenes ārsti,  
NVD,
VI
a) 2022.g.2.pusgads

Līdz 2024.
Nepieciešams papildu VB finansējums/ ES struktūrfondu finansējums/ PB finansējums
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
1.Rīcības virziens
Moderna un pieejama sociālo pakalpojumu sistēma, kas cita starpā uzlabo iedzīvotāju iespējas dzīvot neatkarīgi un dzīvot sabiedrībā, iekļauties izglītībā un darba tirgū
2.3. uzdevumā paredzēt, iekļaujot jaunus vai precizējot esošos pasākumus:

1. izstrādāt prasības ĢVPP un modeli pakalpojuma sniegšanas organizēšanas maiņai no slimnīcas tipa pakalpojumiem uz ĢVPP, nodrošinot valsts budžeta finansējumu
2. apzināt nepieciešamos ieguldījumus esošajā SAC infrastruktūrā, lai veiktu nepieciešamos pielāgojumus ĢVPP ar mērķi veicināt personas pašaprūpi, cieņpilnu aprūpi un novērst epidemioloģisko apdraudējumu
3. Paredzēt atbilstošus valsts budžeta un Eiropas Savienības fondu pasākumus un finansējumu pakalpojumu infrastruktūras pārveidošanai atbilstoši ĢVPP prasībām
4. Pasākumus SAC personāla kvalifikācijas paaugstināšanai, tai skaitā apmācības par ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu sniegšanu, kas tiek finansēts no ES struktūrfondiem vai valsts budžeta
2.3.uzlabot sociālās aprūpes institūcijās sniegto pakalpojumu kvalitāti (IKT risinājumi, optimāls klientu skaits iestādē), tai skaitā pielāgojot, uzlabojot un pilnveidojot institūciju infrastruktūru personas pašaprūpes veicināšanai, cieņpilnai aprūpei un epidemioloģiskā apdraudējuma novēršanai

2.3.1. Uzlabota epidemioloģiskā drošība SAC un VSAC
a) izstrādātas vadlīnijas darbam epidemioloģiskās riska apstākļos;
paredzēts pasākumu plāns un tam atbilstošs valsts budžeta finansējums, SAC fiziskās infrastruktūras pārbūvei, lai nodrošinātu epidemioloģisko drošību
d) izplatīta aktuālākā  informācija par epidemioloģisko situāciju un noteiktajiem ierobežojumiem;
e) nepieciešamības gadījumā izstrādāti vai aktualizēti epidemioloģiskās drošības pasākumu plāni
Vadlīnijas; pasākumu plāns
Informatīvie pasākumi;
Izstrādāti vai aktualizēti epidemioloģiskās drošības pasākumu plāniLM
VSAC, SAC
Regulāri
VB, LM administratīvās kapacitātes ietvaros
ES fondu un VB papildu finansējums

2.3.3. Veicināt VSAC un SAC klientu cieņpilnu dzīvi



a) Izstrādātas vadlīnijas par:
- VSAC un SAC klientu privātās dzīves neaizskaramību,
- pakalpojuma sniedzēja maiņas procesa nodrošināšanu klientiem;
Izstrādāts pasākumu plāns ar atbilstošu valsts budžeta finansējumu esošo SAC fizisko infrastruktūru pārbūvē un jaunu struktūru izbūvē, lai katram, kam tas nepieciešams, līdz 2027.gadam būtu iespējams nodrošināt vajadzībām atbilstošu un cieņpilnu dzīvi SAC nodrošinātajā infrastruktūrā
b) Pārskatītas VSAC, SAC iespējas samazināt klientu skaitu istabiņās

 a)Vadlīnijas – 2; pasākumu plāns
 b) VSAC, SAC telpu izmantošanas izvērtējumi
LM
VSAC, SAC
2022.g. 2.pusg.
Nepieciešams papildu VB finansējums/ ES struktūrfondu finansējums/ PB finansējums


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums

Ņemot vērā Sociālās aizsardzības un darba tirgus pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam paredzēto:
 2.2.uzdevumu Veicināt personu pāreju uz sabiedrībā balstītu vai ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu saņemšanu, vienlaikus uzlabojot institucionālās aprūpes pakalpojumu kvalitāti, tai skaitā: 2.2.2. veidojot ģimeniskai videi pietuvinātas pakalpojumu sniegšanas vietas pensijas vecuma personām, veicinot personas pašaprūpes spēju uzturēšanu, 2.2.3. uzlabojot sociālās aprūpes institūcijās sniegto pakalpojumu kvalitāti (IKT risinājumi, optimāls klientu skaits iestādē), tai skaitā, pielāgojot, uzlabojot un pilnveidojot institūciju infrastruktūru personas pašaprūpes veicināšanai, cieņpilnai aprūpei un epidemioloģiskā apdraudējuma novēršanai
 5.2.uzdevumu Integrēt veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu plānošanu, koordinēšanu un finansēšanu,
kā arī Veselības ministrijas virzītos grozījumus Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā par pienākumu sociālās aprūpes centros veidot veselības punktus, Ministru kabineta noteikumos Nr.338 par pienākumu reģistrēties ārstniecības iestāžu reģistrā,
kā arī to, ka plāna 2.2. un 2.3. uzdevumos plānotās darbības pēc būtības neatbilst definētajam uzdevumam (piemēram, 2.2.uzdevums izstrādāt modeli – darbības ir veselības punktu izveide)
I. Plānā iekļaut uzdevumus vai precizēt jau plānā paredzētos uzdevumus (1.rīcības virziena 2.3.pasākums, 2.rīcības virziena 2.uzdevums), lai pēc būtības risinātu šādus uzdevumus:
1. Nodrošināt  veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanu no valsts budžeta sociālās aprūpes centros, nodrošinot veselības un sociālās aprūpes pakalpojumu integrāciju, izstrādāt un veikt nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos, paredzēt nepieciešamo veselības aprūpes budžeta finansējumu izstrādātā modeļa ieviešanai un nodrošināšanai no 2025.gada.
2. Pārskatīt normatīvajos aktos noteiktās prasības veselības punktu izveidei  sociālās aprūpes centros, veikt nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos.
3. Izstrādājot prasības ģimeniskai videi pietuvinātiem pakalpojumiem (ĢVPP) pilngadīgām personām, vienlaikus paredzēt  nepieciešamos ieguldījumus esošajā ilgstošas sociālās aprūpes infrastruktūrā, lai veiktu nepieciešamos pielāgojumus ar mērķi veicināt personas pašaprūpi, cieņpilnu aprūpi un novērst epidemioloģisko apdraudējumu. Paredzēt atbilstošus valsts budžeta un Eiropas Savienības fondu pasākumus un finansējumu, piemēram, papildināt 4.3.1.SAM Veicināt sociāli atstumto kopienu, migrantu un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu sociāli ekonomisko integrāciju, izmantojot integrētus pasākumus, tostarp mājokļu un sociālo pakalpojumu jomā vai izveidot jaunu SAM, kombinējot pasākumus ar mērķi mainīt pieeju SAC pakalpojumu sniegšanai: SAC personāla kvalifikācijas paaugstināšana, tai skaitā apmācības par ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu sniegšanu, pakalpojumu infrastruktūras pārveidošana atbilstoši ģimeniskai videi pietuvināto pakalpojumu prasībām, attiecīgi arī pakalpojuma sniegšanas organizēšanas maiņa no slimnīcas tipa pakalpojumiem uz ĢVPP.
II. Plāna sadaļā par ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu, kā arī attiecīgajos pielikumos norādīt plānā paredzēto pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetu
Piedāvātā redakcija
-