Atzinums

Projekta ID
22-TA-111
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam vērtēt, vai šajos noteikumos minēto pakalpojumu sniedzējiem nav nosakāmas kādas īpašas prasības atbilstoši SPSPL 17.panta otrajā daļā noteiktajam. Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" ir noteiktas tikai vispārīgās prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem, bet starp īpašajām prasībām noteikumu projektā minēto pakalpojumu nav.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - SPSPL) 26. panta otro daļu un Invaliditātes likuma (turpmāk - IL) 11. panta 2. punktu šajos noteikumos būtu jānosaka:
1. kārtība, kādā persona darbspējīgā vecumā, ja tai ir funkcionāli traucējumi vai noteikta invaliditāte vai prognozējama invaliditāte, saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu (SPSPL 26.panta otrā daļa) (vispārīga pakalpojuma saņemšanas kārtība);
2. funkcionālo traucējumu saraksts šo noteikumu 1. punktā minēto pakalpojumu saņemšanai (SPSPL 26. panta otrā daļa);
3. kārtība, kādā persona ar prognozējamu invaliditāti darbspējīgā vecumā prioritāri atbilstoši individuālajam rehabilitācijas plānam saņem no valsts budžeta apmaksātus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumus, kā arī minēto pakalpojumu veidus, apjomu un saņemšanas nosacījumus (IL 11. panta 2. punkts) (atšķirīga pakalpojuma saņemšanas kārtība, nosacījumi noteiktai mērķgrupai).

SPSPL 26. panta otrajā daļā ietvertais pilnvarojums Ministru kabinetam neparedz noteikt pakalpojumu apjomu un saņemšanas nosacījumus, tāpēc projekta 1.1. apakšpunkts ir precizējams atbilstoši likuma pilnvarojumam.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka prioritāri IL 11. panta 2. punktā paredzētos pakalpojumus var saņemt persona ar prognozējamu invaliditāti, ja tā ir darbspējīgā vecumā (SPSPL 1. panta 31. punkts - darbspējīgs vecums — personas dzīves posms no 15 gadu vecuma līdz valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamajam vecumam), tāpēc nepieciešams papildināt projekta 1.3. apakšpunktu ar šo nosacījumu, lai tas atbilstu likuma pilnvarojumam.
Atbilstoši minētajam nepieciešams precizēt arī pārējo projekta tekstu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām anotācijā norādīt tiesību normu, saskaņā ar kuru Sociālās integrācijas valsts aģentūrai ir deleģēta projekta 2. punktā noteiktā kompetence, un pakalpojuma izpilde nav nododama citiem reģistrētiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
SPSPL 17.pants noteic administratīvo aktu un faktiskās rīcības apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Minētā panta pirmā daļa noteic, ka tiešās pārvaldes iestāžu, valsts kapitālsabiedrību vai šā likuma 13. panta 2.1 un 2.2 daļā noteikto personu kā sociālo pakalpojumu sniedzēju izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt Labklājības ministrijā, bet tās lēmumus pārsūdzēt tiesā, ja likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi.
Lūdzam anotācijā pamatot projekta 11. punktā ietverto no SPSPL atšķirīgo apstrīdēšanas kārtību.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši SPSPL 14. panta pirmās daļas 4. punktam Labklājības ministrijas uzdevums sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā ir pārraudzīt šā likuma īstenošanu, kontrolēt sociālo pakalpojumu sniegšanu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, kā arī sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu sniedzēju atbilstību normatīvo aktu prasībām un administratīvi sodīt sociālo pakalpojumu sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam aizpildīt sadaļu ar informāciju par ietekmējamām sabiedrības grupām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
TAP portālā sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" norādīts, ka par projektu ir notikusi publiska apspriešana, tādēļ lūdzam atbilstoši aizpildīt anotācijas 6. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt sadaļu, ņemot vērā to, ka noteikumu izpildītāji ir Sociālās integrācijas valsts aģentūra, Labklājības ministrija (pārraudzība), tiesas (pārsūdzība), Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija, Nodarbinātības valsts aģentūra, ģimenes (vispārējās prakses) vai ārstējošais ārsts (atzinums u.c.), pašvaldības sociālais dienests, darba devēji un to organizācijas (sadarbība) u.c.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izteikt norādi piedāvātajā redakcijā
Piedāvātā redakcija
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 26. panta otro daļu un Invaliditātes likuma 11. panta 2. punktu
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šobrīd noslēguma jautājumos ir tikai viens punkts, tāpēc aicinām nodaļas nosaukumā aizstāt vārdu "jautājumi" ar vārdu "jautājums".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt Ministru kabineta 2017. gada 21. februāra noteikumu Nr. 94 "Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu" izdošanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
SPSPL 26. panta otrā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt funkcionālo traucējumu sarakstu šo noteikumu 1. punktā minēto pakalpojumu saņemšanai. Skaidrības labad aicinām atbilstoši pielāgot arī pielikuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-