Projekta ID
24-TA-807Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādāms, ka nav atrisināts jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Nodrošinājuma valsts aģentūrai (turpmāk – Aģentūra) valstij piekritīgās mantas uzskaitei, nogādāšanai glabāšanai, novērtēšanai, realizācijai, nodošanai bez maksas un iznīcināšanai.
Pārdalāmais finansējums no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” Nodrošinājuma valsts aģentūras papildu funkcijas nodrošināšanai tika noteikts saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta 2021. gada 30. septembra rīkojumu Nr. 269 "Par darba grupas izveidošanu" izveidotās darba grupas izstrādāto konceptuālo ziņojumu par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītais finansējums 2022. gadā tika saskaņots, ievērojot to, ka Aģentūrai nebija jānodrošina sistemātiska rīcība ar liela apmēra sankcionēto mantu, un tā netika arī prognozēta. Tāpat 2022. gada 25. novembrī stājās spēkā grozījumi Krimināllikumā, kas paredzēja kriminālatbildību par braukšanu 1,5 promiļu vai lielākā alkohola reibumā un transportlīdzekļa konfiskāciju, un līdz ar ko 2023. gada sākumā tika plānots ievērojams Aģentūrai glabāšanā nododamo transportlīdzekļu skaita samazinājums, kā rezultātā būtu iespējama Aģentūras personāla novirzīšana darbam ar valstij piekritīgo mantu, bet šī prognoze nav piepildījusies.
Saskaņā ar Administratīvo un kriminālo lietu informācijas sistēmas datiem no 2023. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 1. oktobrim Aģentūra Valsts ieņēmumu dienestam ir nodevusi valstij piekritīgo mantu 1647 lietās (tostarp, 1342 transportlīdzekļus, 43 dzīvniekus 8 lietās, 238 iepakojumus ar cigaretēm 40 lietās, kā arī citu mantu 6378 vienības 249 lietās). Ņemot vērā minēto statistiku, var plānot, ka Aģentūrai no 2025. gada 1. janvāra būs jānodrošina vismaz 4 lēmumu izpilde par rīcību ar valstij piekritīgo mantu katru darba dienu. Turklāt, laika posmā no 2022. gada 21. jūnija līdz 2024. gada 16. jūlijam Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde izpildei Aģentūrai ir nosūtījusi 225 lēmumus par rīcību ar sankcionēto mantu, no kuriem 149 lēmumi ir par sankcionētās mantas nodošanu glabāšanā, un 131 lēmums no norādītajiem lēmumiem ir par rīcību ar liela apjoma sankcionēto mantu (kravas, kuru svars ir vismaz 15 t vai kuras tilpums ir 25 m3 vai vairāk). Sankcionētā manta pēc būtības ir ar noziedzīgu nodarījumu saistītā manta, ko saskaņā ar Krimināllikuma 70.13 panta otro daļu konfiscē. Ievērojot minēto, situācija un plānotais valstij piekritīgās mantas apjoms, salīdzinot ar 2022. gadu, ir kardināli mainījies, un šobrīd ir viennozīmīgi prognozējams būtisks konfiscējamās mantas apjoma pieaugums 2025. gadā.
Ņemot vērā minēto, ir aplēsts, ka, lai nodrošinātu rīcības ar valstij piekritīgo mantu funkciju izpildes īstenošanu, Aģentūrai ir nepieciešams papildu finansējums 12 esošo vecāko referentu amata vietu pārkvalificēšanai par vecākajiem ekspertiem, 2 jaunu vecāko ekspertu amata vietu ieviešanai, 2 jaunu uzskaitvežu amata vietu ieviešanai un 1 jauna jurista amata vietas ieviešanai no 2025. gada un turpmāk ik gadu piešķirot 172 320 euro. Jānorāda, ka projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītais finansējums 1 amata vietai 17 352 euro neatbilst Aģentūras un Valsts ieņēmumu dienesta nodarbināto atalgojuma un slodzes apmēram 2024. gadā, jo ir mainījusies Valsts kancelejas noteiktā atlīdzības skala. Atbilstošais finansējums 1 amata vecākā speciālista amata vietas ieviešanai ir 28 178 euro, secīgi kopējais finansējums 36 297 euro apmērā ir nepietiekams, jo faktiski būtu nepieciešami 47 123 euro.
Aģentūra ar Valsts ieņēmumu dienestu 2024. gada 14. jūnijā ir noslēgusi starpresoru vienošanos par sadarbību valstij piekritīgās mantas jomā (Nr. IeM_NVA_2024/15-Līg), saskaņā ar kuru Valsts ieņēmumu dienests atlīdzina Aģentūrai izdevumus par valstij piekritīgās mantas glabāšanu. 2024. gada divos ceturkšņos Valsts ieņēmumu dienests Aģentūrai ir atlīdzinājis 43 699 euro. Ar Valsts ieņēmumu dienesta 2024. gada 14. oktobra vēstuli Nr. P009-5/5.1.2306 “Par glabāšanas izmaksām par 2024. gada trešo ceturksni” Valsts ieņēmumu dienests ir saskaņojis valstij piekritīgās mantas glabāšanas izdevumu atlīdzināšanu Aģentūrai par 2024. gada trešo ceturksni 11 902 euro apmērā. Ievērojot minēto, Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.03.00 “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta” būtu nepieciešams palielināt finansējumu izdevumiem par 74 135 euro ((55 601 euro: 3 ceturkšņiem)*4 ceturkšņi=74 134,67 euro).
Ievērojot minēto un to, ka 2025.gadam un turpmāk ik gadam likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 2.pielikumā valsts budžeta ieņēmumus nevar palielināt, jo Iekšlietu ministrijai (Aģentūrai) nav iespējams virzīt fiskāli neitrālu prioritārā pasākuma pieteikumu valsts budžeta dotācijas palielināšanai, lai segtu Aģentūras izdevumus, kas saistīti ar rīcību ar valstij piekritīgo mantu, precizēt projekta 31. punktu, nosakot, ka no realizācijas ieņēmumiem atskaita ar valstij piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu saistītos izdevumus, bet atlikušo realizācijas ieņēmumu summu ieskaita valsts budžetā vai attiecīgās pašvaldības budžetā.
Ja netiek atbalstīts projekta 31.punktā piedāvātais izdevumu, kas saistīti ar rīcību ar valstij piekritīgās mantas, segšanas modelis un šim mērķim nav iespējams veikt finansējuma pārdali no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”, Iekšlietu ministrija (Aģentūra) gatavos un virzīs fiskāli neitrālu papildu finansējuma pieprasījumu 2025.gadā, ņemot vērā plānoto ieņēmumu no valstij piekritīgās mantas realizācijas pieaugumu pēc šo noteikumu stāšanās spēkā.
Pārdalāmais finansējums no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” Nodrošinājuma valsts aģentūras papildu funkcijas nodrošināšanai tika noteikts saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta 2021. gada 30. septembra rīkojumu Nr. 269 "Par darba grupas izveidošanu" izveidotās darba grupas izstrādāto konceptuālo ziņojumu par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītais finansējums 2022. gadā tika saskaņots, ievērojot to, ka Aģentūrai nebija jānodrošina sistemātiska rīcība ar liela apmēra sankcionēto mantu, un tā netika arī prognozēta. Tāpat 2022. gada 25. novembrī stājās spēkā grozījumi Krimināllikumā, kas paredzēja kriminālatbildību par braukšanu 1,5 promiļu vai lielākā alkohola reibumā un transportlīdzekļa konfiskāciju, un līdz ar ko 2023. gada sākumā tika plānots ievērojams Aģentūrai glabāšanā nododamo transportlīdzekļu skaita samazinājums, kā rezultātā būtu iespējama Aģentūras personāla novirzīšana darbam ar valstij piekritīgo mantu, bet šī prognoze nav piepildījusies.
Saskaņā ar Administratīvo un kriminālo lietu informācijas sistēmas datiem no 2023. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 1. oktobrim Aģentūra Valsts ieņēmumu dienestam ir nodevusi valstij piekritīgo mantu 1647 lietās (tostarp, 1342 transportlīdzekļus, 43 dzīvniekus 8 lietās, 238 iepakojumus ar cigaretēm 40 lietās, kā arī citu mantu 6378 vienības 249 lietās). Ņemot vērā minēto statistiku, var plānot, ka Aģentūrai no 2025. gada 1. janvāra būs jānodrošina vismaz 4 lēmumu izpilde par rīcību ar valstij piekritīgo mantu katru darba dienu. Turklāt, laika posmā no 2022. gada 21. jūnija līdz 2024. gada 16. jūlijam Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde izpildei Aģentūrai ir nosūtījusi 225 lēmumus par rīcību ar sankcionēto mantu, no kuriem 149 lēmumi ir par sankcionētās mantas nodošanu glabāšanā, un 131 lēmums no norādītajiem lēmumiem ir par rīcību ar liela apjoma sankcionēto mantu (kravas, kuru svars ir vismaz 15 t vai kuras tilpums ir 25 m3 vai vairāk). Sankcionētā manta pēc būtības ir ar noziedzīgu nodarījumu saistītā manta, ko saskaņā ar Krimināllikuma 70.13 panta otro daļu konfiscē. Ievērojot minēto, situācija un plānotais valstij piekritīgās mantas apjoms, salīdzinot ar 2022. gadu, ir kardināli mainījies, un šobrīd ir viennozīmīgi prognozējams būtisks konfiscējamās mantas apjoma pieaugums 2025. gadā.
Ņemot vērā minēto, ir aplēsts, ka, lai nodrošinātu rīcības ar valstij piekritīgo mantu funkciju izpildes īstenošanu, Aģentūrai ir nepieciešams papildu finansējums 12 esošo vecāko referentu amata vietu pārkvalificēšanai par vecākajiem ekspertiem, 2 jaunu vecāko ekspertu amata vietu ieviešanai, 2 jaunu uzskaitvežu amata vietu ieviešanai un 1 jauna jurista amata vietas ieviešanai no 2025. gada un turpmāk ik gadu piešķirot 172 320 euro. Jānorāda, ka projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītais finansējums 1 amata vietai 17 352 euro neatbilst Aģentūras un Valsts ieņēmumu dienesta nodarbināto atalgojuma un slodzes apmēram 2024. gadā, jo ir mainījusies Valsts kancelejas noteiktā atlīdzības skala. Atbilstošais finansējums 1 amata vecākā speciālista amata vietas ieviešanai ir 28 178 euro, secīgi kopējais finansējums 36 297 euro apmērā ir nepietiekams, jo faktiski būtu nepieciešami 47 123 euro.
Aģentūra ar Valsts ieņēmumu dienestu 2024. gada 14. jūnijā ir noslēgusi starpresoru vienošanos par sadarbību valstij piekritīgās mantas jomā (Nr. IeM_NVA_2024/15-Līg), saskaņā ar kuru Valsts ieņēmumu dienests atlīdzina Aģentūrai izdevumus par valstij piekritīgās mantas glabāšanu. 2024. gada divos ceturkšņos Valsts ieņēmumu dienests Aģentūrai ir atlīdzinājis 43 699 euro. Ar Valsts ieņēmumu dienesta 2024. gada 14. oktobra vēstuli Nr. P009-5/5.1.2306 “Par glabāšanas izmaksām par 2024. gada trešo ceturksni” Valsts ieņēmumu dienests ir saskaņojis valstij piekritīgās mantas glabāšanas izdevumu atlīdzināšanu Aģentūrai par 2024. gada trešo ceturksni 11 902 euro apmērā. Ievērojot minēto, Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.03.00 “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta” būtu nepieciešams palielināt finansējumu izdevumiem par 74 135 euro ((55 601 euro: 3 ceturkšņiem)*4 ceturkšņi=74 134,67 euro).
Ievērojot minēto un to, ka 2025.gadam un turpmāk ik gadam likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 2.pielikumā valsts budžeta ieņēmumus nevar palielināt, jo Iekšlietu ministrijai (Aģentūrai) nav iespējams virzīt fiskāli neitrālu prioritārā pasākuma pieteikumu valsts budžeta dotācijas palielināšanai, lai segtu Aģentūras izdevumus, kas saistīti ar rīcību ar valstij piekritīgo mantu, precizēt projekta 31. punktu, nosakot, ka no realizācijas ieņēmumiem atskaita ar valstij piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu saistītos izdevumus, bet atlikušo realizācijas ieņēmumu summu ieskaita valsts budžetā vai attiecīgās pašvaldības budžetā.
Ja netiek atbalstīts projekta 31.punktā piedāvātais izdevumu, kas saistīti ar rīcību ar valstij piekritīgās mantas, segšanas modelis un šim mērķim nav iespējams veikt finansējuma pārdali no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”, Iekšlietu ministrija (Aģentūra) gatavos un virzīs fiskāli neitrālu papildu finansējuma pieprasījumu 2025.gadā, ņemot vērā plānoto ieņēmumu no valstij piekritīgās mantas realizācijas pieaugumu pēc šo noteikumu stāšanās spēkā.
Piedāvātā redakcija
31. No realizācijas ieņēmumiem atskaita ar valstij piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu saistītos izdevumus, bet atlikušo realizācijas ieņēmumu summu ieskaita valsts budžetā, ja valstij piekritīgo mantu realizē tiešās pārvaldes institūcija, vai attiecīgās pašvaldības budžetā, ja valstij piekritīgo mantu realizē pastarpinātās pārvaldes institūcija.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti izvērtējot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), secināms, ka tajā joprojām nav pietiekami skaidri un saprotami skaidrots, kāda ir iestādes rīcība ar valstij piekritīgajiem nekonvērtējamiem, bojātiem skaidras naudas līdzekļiem, sīknaudu, gadījumos, ja valūtas maiņas punkti to nepieņem, vai ar apgrozībā vairs neesošiem skaidras naudas līdzekļiem. Norādāms, ka šie jautājumi ir būtiski, jo, piemēram, gadījumā, ja iestādei attiecīgie naudas līdzekļi būtu jāiznīcina, tai var rasties papildu administratīvais slogs, kā arī iespējama finansiālā ietekme.
Vienlaikus projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienests nosūta iestādei informāciju par valsts budžeta kontu, kurā ieskaitāmi finanšu līdzekļi un to apmēru, un iestāde uzreiz nodrošina finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā. Vēršama uzmanība, ka minētais izslēdz iespēju iestādei vienā reizē (piemēram, reizi mēnesī) izpildīt vairākus Valsts ieņēmumu dienesta rīkojumus par naudas ieskaitīšanu valsts budžetā, it īpaši tajos gadījumos, kad lēmumā norādītā valsts budžetā ieskaitāmā summa ir ļoti maza (piemēram., viens USD dolārs). Attiecīgi var rasties situācija, kad komisijas maksa par budžetā ieskaitāmo naudas līdzekļu konvertāciju pārsniegs valsts budžetā ieskaitāmās naudas summas apmēru, un šāda rīcība nonāks pretrunā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas likuma 3. panta 1. punktā noteiktajam, ka rīcībai ar finanšu līdzekļiem un mantu jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu.
Ievērojot minēto, precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Vienlaikus projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienests nosūta iestādei informāciju par valsts budžeta kontu, kurā ieskaitāmi finanšu līdzekļi un to apmēru, un iestāde uzreiz nodrošina finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā. Vēršama uzmanība, ka minētais izslēdz iespēju iestādei vienā reizē (piemēram, reizi mēnesī) izpildīt vairākus Valsts ieņēmumu dienesta rīkojumus par naudas ieskaitīšanu valsts budžetā, it īpaši tajos gadījumos, kad lēmumā norādītā valsts budžetā ieskaitāmā summa ir ļoti maza (piemēram., viens USD dolārs). Attiecīgi var rasties situācija, kad komisijas maksa par budžetā ieskaitāmo naudas līdzekļu konvertāciju pārsniegs valsts budžetā ieskaitāmās naudas summas apmēru, un šāda rīcība nonāks pretrunā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas likuma 3. panta 1. punktā noteiktajam, ka rīcībai ar finanšu līdzekļiem un mantu jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu.
Ievērojot minēto, precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 35.1. apakšpunkts nosaka, ka iznīcina alkoholiskos dzērienus, tabaku, tabakas izstrādājumus, tabakas aizstājējproduktus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus.
Ierosinām izvērtēt lietderību papildināt šo apakšpunktu ar alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu un naftas produktu ražošanai izmantojamām iekārtām, kā arī naftas produktiem, kā to paredz šī brīža Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā" 35.punkts un 38.3.apakšpunkts, vai arī precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), sniedzot skaidrojumu, kāpēc attiecīgais regulējums projektā netiek iekļauts.
Vienlaicīgi norādāms, ka tiesību akta projekta 35.2. apakšpunktā ietvertais regulējums ir ietverams projekta 38. punktā.
Ierosinām izvērtēt lietderību papildināt šo apakšpunktu ar alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu un naftas produktu ražošanai izmantojamām iekārtām, kā arī naftas produktiem, kā to paredz šī brīža Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā" 35.punkts un 38.3.apakšpunkts, vai arī precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), sniedzot skaidrojumu, kāpēc attiecīgais regulējums projektā netiek iekļauts.
Vienlaicīgi norādāms, ka tiesību akta projekta 35.2. apakšpunktā ietvertais regulējums ir ietverams projekta 38. punktā.
Piedāvātā redakcija
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 38.punktu, norādot veidu, kādā iznīcina alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu vai naftas produktu ražošanai izmantojamās iekārtas, kā arī naftas produktus.
Piedāvātā redakcija
-
