Atzinums

Projekta ID
25-TA-587
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
25.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām dzēst  informatīvā ziņojuma 3.pielikuma piekto sadaļu "Pārējais grupai vai apakšgrupai (personai, komersantam vai nozarei) pieejamais atbalsts". Norādām, ka lauksaimniecības nozarei pieejamo atbalsta veidu klāsts ir diezgan plašs. Kā piemēru minam, ka šādā gadījumā, Zemkopības ministrijai būtu jāpārraksta visi lauksaimniekiem pieejamie atbalsta veidi, to būtība, tiesību akta norma un atbalsta summa, kas ir pieejami saskaņā ar Kopējās lauksaimniecības stratēģijas plānu 2023. - 2028.gadam. Turklāt ne visi lauksaimnieki izmanto visus nozarei pieejamos nodokļa atvieglojumus un ne  visi lauksaimnieki saņem visus atbalsta maksājumus, kas tiem ir pieejami.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Norādām, ka ne visiem nodokļu atvieglojumiem ir noteikti sasniedzamie rādītāji. Tādēļ aicinām precizēt informatīvā ziņojuma 3.pielikuma pirmo sadaļu "Nodokļa atvieglojuma noteiktie sasnieguma rādītāji", paredzot arī iespēju, ka tā netiek pildīta.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma veidlapu 1.5.17. "Akcīzes nodokļa atvieglojums dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā" dzēst 7.sadaļā norādīto: “Ņemot vērā lauksaimniecības sektora radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju (turpmāk - SEG) un Eiropas Savienības SEG mazināšanas mērķa izpildi 2030.gadā[2], būtu nepieciešams pārskatīt procentuālo likmi AN samazinātās likmes aprēķināšanā, lai arī lauksaimniecības sektors sniegtu savu ieguldījumu SEG samazināšanā un veicinātu energoefektīvāku tehnoloģiju izmantošanu.”.
Norādām, ka 2024.gada beigās jau tika paaugstinātas AN likmes dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā. Turklāt šīs veidlapas 13.sadaļā “Vai nodokļa atvieglojumu ir nepieciešamas saglabāt (norādot atkārtota izvērtējuma termiņu), pārskatīt vai atcelt” norādīts, ka “Sagatavojot FM informatīvo ziņojumu “Par spēkā esošo nodokļu atvieglojumu efektivitātes izvērtēšanu”, kurā tiks ietverts nodokļa atvieglojuma mērķa sasniegšanas pakāpes novērtējums, kā arī  izvērtējums par kopējo pieejamo atbalstu konkrētam mērķim, grupai vai nozarei, tiks vērtēta nepieciešamība saglabāt, pārskatīt vai atcelt nodokļa atvieglojumu.”
Līdz ar to 7.sadaļā norādītā informācija neatbilst 13.sadaļā norādītajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma veidlapu 1.5.17. "Akcīzes nodokļa atvieglojums dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā" papildināt ar informāciju par to, kāds ir paredzēts akcīzes nodokļa likmju kāpums 2026.gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma veidalas 1.1.28. "Darbaspēka nodokļu atvieglojums sezonas laukstrādnieku ienākumam" 13.sadaļā norādīts: "Atkārtots nodokļa atvieglojuma efektivitātes izvērtējums tiek veikts 2025. gadā, kad atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 1.marta sēdes protokola Nr. 12 28.§ tiek izstrādāts informatīvais ziņojums, kurā tiks vērtēti noteiktie sasnieguma rādītāji.".
Ievērojot minēto, lūdzam precīzi atrunāt informatīvajā ziņojumā, vai par šo nodokļu atvieglojumu 2026.gadā būs jāpilda informatīvā ziņojuma 3.pielikums vai nē.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt veidlapā 1.1.28."Darbaspēka nodokļu atvieglojums sezonas laukstrādnieku ienākumam" 6.sadaļā norādīto: "Fiskālā ietekme uz budžetu jeb neiegūtie ieņēmumi par sezonas laukstrādnieku ienākumiem, tiem piemērojot nodokļa likmi 15% apmērā, nav precīzi novērtējama.", aizstājot to ar šādu teikumu: "Fiskālā ietekme nav vērtējama, jo šis nodokļa atvieglojums ir ēnu ekonomiku mazinošs pasākums.".
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt veidlapu 1.1.26. "Iedzīvotāju ienākuma nodokļa atbrīvojums summām, kas izmaksātas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas savienībasSavienības atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai, vai atbalsts  bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai". Aicinām sagatavot atsevišķu veidlapu par iedzīvotāju ienākuma nodokļa atbrīvojumu summām, kas izmaksātas kā atbalsts bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai. Norādām ka šis atbalsts ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas atbildībā.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī informatīvā ziņojuma 2.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam veidlapā 1.5.4. "Akcīzes nodokļa atvieglojums naftas gāzēm" svītrot 7.sadaļā norādīto pēdējo rindkopu “Nodokļa atvieglojumu nepieciešams pārskatīt un uzsākt pakāpenisku samazinātās AN likmes paaugstināšanu, ņemot vērā Eiropas Savienības līmenī izskatāmo Eiropas Komisijas priekšlikumu par Enerģijas nodokļa direktīvas pārskatīšanu. Tādejādi tiks nodrošināta AN likmes vienādošana gāzveida kurināmajiem (naftas gāzei un dabasgāzei), ņemot vērā kurināmo siltumietilpību.”
Norādām, ka 2024.gada beigās jau tika paaugstinātas AN likmes naftas gāzēm un pārējiem gāzveida ogļūdeņražiem. Turklāt šīs veidlapas 13.sadaļā “Vai nodokļa atvieglojumu ir nepieciešamas saglabāt (norādot atkārtota izvērtējuma termiņu), pārskatīt vai atcelt” norādīts, ka “Sagatavojot FM informatīvo ziņojumu “Par spēkā esošo nodokļu atvieglojumu efektivitātes izvērtēšanu”, kurā tiks ietverts nodokļa atvieglojuma mērķa sasniegšanas pakāpes novērtējums, kā arī  izvērtējums par kopējo pieejamo atbalstu konkrētam mērķim, grupai vai nozarei, tiks vērtēta nepieciešamība saglabāt, pārskatīt vai atcelt nodokļa atvieglojumu.”
Līdz ar to 7.sadaļā norādītā informācija neatbilst 13.sadaļā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 8.lpp pirmspēdējās rindkopas pēdējo teikumu.
 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā, ka līdz 2025. gada 1. janvārim atvieglojums tika noteikts kā terminēts, bet šobrīd tā ir noteikta kā pastāvīga norma un ZM arī turpmāk veiks periodisku atvieglojuma izvērtējumu, tāpēc šim nodokļa atvieglojumam veidlapa netika sagatavota un par šo atvieglojumu ZM šī ziņojuma 3.pielikuma veidlapa nebūs jāiesniedz.
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Informatīva ziņojuma  3. pielikumā “Informācija, kas atbildīgajām ministrijām jāiesniedz, spēkā esošo nodokļu atvieglojumu, kuriem mērķis un sasnieguma rādītāji ir definējami, efektivitātes izvērtējumam" atbildīgajām ministrijām uzdots sagatavot  līdz 2026. gada 16. februārim iesniegt Finanšu ministrijai nepieciešamo informāciju efektivitātes izvērtējuma veikšanai. 
Uzskatām, ka šāda kārtība ir nepamatota. Norādām, ka pašas Finanšu ministrijas rīcībā ir nepieciešamie Valsts ieņēmumu dienesta dati, kas nepieciešami, informatīvā ziņojuma 3.pielikuma aizpildīšanai - gan nodokļu maksātāju skaits, gan valsts negūtie ieņēmumi (fiskālā ietekme), arī atsevišķiem nodokļu atvieglojumiem sasniedzāmo rādītāju izpildi paredzēt mērīt pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta datiem. Tādēļ primāri atbildīgajām ministrijām šī informācija būtu jāsaņem tieši no Finanšu ministrijas.
Paskaidrojam, ka pretējā gadījumā katrai nozaru ministrijai individuāli būs jāpieprasa šī informācija no Valsts ieņēmumu dienesta, kas ne tikai palielinās administratīvo slogu, bet arī var radīt datu nesakritības risku, atkārtotas pārbaudes nepieciešamību un kopumā samazināt informācijas apkopošanas efektivitāti. Turklāt šāda pieeja var novest pie atšķirīga datu interpretējuma un procesa dublēšanās, kas nenodrošinās centralizētu un saskaņotu pieeju datu apkopošanā.
Norādām, ka nodokļu atvieglojumu, kuriem mērķi un sasnieguma rādītāji ir definējami, veidlapu sagatavošanas procesā Zemkopības ministrija minētās sadaļas bija aizpildījusi, pamatojoties uz tās rīcībā esošo Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju. Neskatoties uz to, Finanšu ministrija veidlapās norādīto Zemkopības ministrijas informāciju vēlāk laboja, balstoties uz tās rīcībā esošajiem datiem.
Ievērojot minēto, aicinām papildināt informatīvā ziņojuma protokollēmumu ar jaunu punktu, kas paredz primāri Finanšu ministrijai veikt informatīvā ziņojuma 3.pielikumu aizpildīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma veidlapas 1.5.6. “Akcīzes nodokļa atbrīvojums medicīnas un veterinārmedicīnas vajadzībām paredzētam spirtam” 4.sadaļas  pēdējo teikumā papildināt ar  aiz vārda “ārstniecības” ar vārdiem “un veterinārmedicīnas”.

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojums veidlapu 1.8.3. "Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojums lauksaimniekiem" 6.sadaļu no fiskālās ietekme aprēķina svītrojot rindu transportlīdzekļu skaits. Ja Finanšu ministrijas ieskatā tomēr šo informāciju nepieciešams atspoguļot, tad aicinām to norādīts šīs veidlapas 5.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt  informatīvā ziņojuma veidlapu 1.7.4. un 1.7.5. "Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atvieglojums lauksaimniekiem" 6.sadaļu no fiskālās ietekme aprēķina svītrojot rindu transportlīdzekļu skaits. Ja Finanšu ministrijas ieskatā tomēr šo informāciju nepieciešams atspoguļot, tad aicinām to norādīts šīs veidlapas 5.sadaļā.

 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka visās veidlapās ir vienota pieeja, lūdzam precizēt 1.5.7 veidlapā informāciju, norādot, kāda konkrēti AN likme tiek piemērota, jo citiem nodokļu atvieglojumiem norāda nodokļu likmju apmērus.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 1.4.8. veidlapā 7.sadaļā “Cita būtiska informācija (t.sk., atvieglojuma ieviešanas iemesls, padziļinātu pētījumu rezultāti u.c.)” iekļauto teikumu “Mājsaimniecības saņem arī bez maksas malku un koksnes atlikumus, ja tās izstrādā koksni no sev piederoša meža īpašuma.” Šobrīd tā redakcija ir mulsinoša -  bez maksas saņemt koksni no sava īpašuma.
 
Piedāvātā redakcija
-