Atzinums

Projekta ID
23-TA-2143
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā ir paredzēts, ka "Elektroenerģijas sistēmas operatora negūtie sistēmas pakalpojuma maksas ieņēmumi ar pievienotās vērtības nodokli tiek kompensēti pilnā apmērā no valsts budžeta līdzekļiem.", vai šeit ir domāts negūtos ieņēmumus kompensēt Elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram? Vienlaikus lūdzam anotācijā iekļaut paskaidrojumu, kādā kārtībā un no kādiem valsts budžeta līdzekļiem (pozīcijām) tiks nodrošināta kompensācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir minēts: "Ņemot vērā mērķa grupa apmēru, nepieciešams paredzēt pārejas laiku, kurā lietotājiem ir iespēja pārliecināties par sev nepieciešamo jaudas apmēru un atbilstoši to pārskatīt." Lūdzam anotācijā skaidrot, kurā normatīvajā aktā tas ir paredzēts. Ja šāda normatīvā akta nav, tad lūdzam papildināt likumprojektu ar attiecīgajiem pārejas noteikumiem un precizēt MK protokollēmumu
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija atbalsta pasākumus, kas mazina negatīvo ietekmi uz mājsaimniecībām un tautsaimniecību. Savukārt nedz no MK protokollēmuma projekta, nedz no likumprojekta un anotācijas nav saprotams izvēlētais finansēšanas avots - Latvenergo finanšu līdzekļi, proti, nav skaidrs, kādēļ atbalsta pasākumiem netiek izmantoti valsts budžetā esošie finanšu līdzekļi no energoatbalsta programmas, kur uz š.g. 13.septembri pieejamo finanšu līdzekļu atlikums sastāda 97 492 105 euro? Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi precizēt projektus, tostarp anotācijā iekļaujot attiecīgu skaidrojumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz šādiem aspektiem:
1) MK protokollēmuma projektā norādītais lēmums palielinās Latvenergo aizņēmumu apmēru par 18 milj. euro + UIN, ko Latvenergo koncerna varētu potenciāli ieguldīt investīciju projektos - jaunos VES un SES aktīvos orientējoši 15 - 25 MW apmērā;
2) MK protokollēmumā noteikts pienākums AS "Latvenergo" nodrošināt maksājumu valsts pamatbudžeta ieņēmumos par valsts kapitāla izmantošanu 2023. gadā par 2022. pārskata gadu 18 347 754 euro apmērā. Savukārt likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 23.pantā AS "Latvenergo" tika noteikta minimālā dividenžu izmaksa 129 544 780 euro. Faktiski 2023.gadā dividendēs sadalīts 133 991 444 euro jeb par 4 446 664 EUR vairāk kā likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" noteikts, līdz ar to, ja tiks argumentēti pamatots, kādēļ atbalsta pasākumiem nevar izmantot pašlaik valsts budžetā pieejamos energoatbalstam paredzētos finanšu līdzekļus,  aicinām izvērtēt un piedāvāt papildus dividendēs izmaksāt par 4 446 664 euro mazāk jeb 13 901 090 euro, tādā veidā summāri nodrošināt iemaksas valsts budžetā 147 892 534 euro (t.i. 129 544 780 + 18 347 754 = 147 892 534 euro).
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt MK protokollēmumu un papildināt anotāciju ar skaidrojumiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīts, ka, ņemot vērā mērķa grupa apmēru, nepieciešams paredzēt pārejas laiku, kurā lietotājiem ir iespēja pārliecināties par sev nepieciešamo jaudas apmēru un atbilstoši to pārskatīt. Attiecīgi izvērtēt nepieciešamību papildināt likumprojektu ar pārejas noteikumiem, paredzot šādu noteikumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt 4.pantu ar 2.2 daļas pirmo teikumu  šādā redakcijā:
"(22) Elektroenerģijas sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simts tūkstošiem lietotāju, laikposmā no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim, fizisko personu elektroenerģijas sadales sistēmas pieslēgumiem ar spriegumu 0,4 kV un ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu, kas pārsniedz 16 apmērus vienas fāzes pieslēgumā, piemēro elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas samazinājumu par jaudas uzturēšanu 50% apmērā, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksa par jaudas uzturēšanu pēc maksas samazinājuma piemērošanas nav mazāka par  maksu par jaudas uzturēšanu 1 fāzes 16A pieslēgumā atbilstošā tarifu plāna ietvaros bez pievienotās vērtības nodokļa."
Pamatojums -  atlaide tiks piemērota abiem tarifu plāniem - gan pamata, gan speciālajam. No tā izriet, ka minēt summu 6.08 ir maldinoši.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas tekstā ietvert skaidrojumus, ka atbalsta pasākumi tiks attiecināti gan uz pamata tarifu, gan speciālo tarifu, kā arī secīgi skaidrot, ka atbalsts būs piemērojams ne tikai tiem, kam ir jauda 16 ampēri 1 fāzes pieslēgumā, bet arī tiem, kam ir 3 fāzes.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
MK protokollēmuma 5.punktā paredzētais, ka kapitāla daļu turētājam jānodrošina, ka 5 darba dienu laikā valsts pamatbudžeta ieņēmumos tiek ieskaitītas papildus dividendes ir praktiski neizpildāms.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums (turpmāk Likums) nosaka, ka dividenžu izmaksa ir ekskluzīvā akcionāru sapulces kompetencē. Likuma 98. panta pirmajā daļā noteikts, ka ārkārtas akcionāru sapulci sasauc valde pēc savas iniciatīvas vai padomes vai kapitāla daļu turētāja pārstāvja ierosinājuma.  Likuma 98. panta piektajā daļā noteikts, ka ārkārtas akcionāru sapulces sasaukšanas termiņš nedrīkst būt īsāks par septiņām dienām. Attiecīgi, protokollēmumā paredzētajā piecu darba dienu termiņā iekļaujas tikai akcionāru sapulces sasaukšanas laiks, taču papildus laiks ir nepieciešams maksājuma veikšanai.
Aicinām pagarināt termiņu, piemēram, līdz gada beigām, citstarp ievērojot, ka pirmās valsts budžeta izmaksas paredzētas oktobra mēneša laikā (kompensācija par ST rēķiniem septembrī).
Piedāvātā redakcija
-