Projekta ID
21-TA-336Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmā daļa noteic, ka policija ar Ceļu satiksmes drošības direkciju vai valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītāju var noslēgt deleģēšanas līgumu, kurā paredz, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija vai valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītājs nodrošina attiecīgo tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un to darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli. Savukārt šā panta otrā daļa noteic, ka policija ar Ceļu satiksmes drošības direkciju var noslēgt deleģēšanas līgumu, kurā paredz, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā pieņem un apstrādā informāciju, kas par attiecīgo pārkāpumu saņemta no policijas, Ceļu satiksmes drošības direkcijas vai valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītāja uzstādītajiem tehniskiem līdzekļiem, un nosūta to policijai izvērtēšanai un lēmuma par soda piemērošanu pieņemšanai, bet pēc minētā policijas lēmuma pieņemšanas šo lēmumu nosūta Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai, kā arī veic atsevišķas Administratīvās atbildības likumā noteiktās darbības, kas saistītas ar piemēroto naudas sodu izpildi.
Kā redzams, Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmā un otrā daļa paredz iespēju noslēgt attiecīgus deleģēšanas līgumus. Šādu līgumu slēgšana nav obligāta. Par uzdevumu deleģēšanu uz laiku, kas ilgāks par trim gadiem, lemj Ministru kabinets. Lēmumā par deleģēšanu konstatē deleģēšanas pieļaujamību un reglamentē deleģēšanas noteikumus (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 45. panta pirmā un trešā daļa). Ne projektā, ne projekta anotācijā nav analizēta deleģēšanas pieļaujamība, tostarp tas, vai potenciālā pilnvarotā persona var šos uzdevumus veikt efektīvāk, un kādi ir privātpersonas kontroles izdevumi, nav noteikts deleģēšanas līguma termiņš, kā arī nav reglamentēti deleģēšanas noteikumi. Tā kā deleģēšanas priekšmets ir saistīts ar administratīvo sodīšanu kā ekskluzīvu publiskas personas kompetences sastāvdaļu, tad deleģēšanas pieļaujamībai un tās noteikumiem pievēršama īpaša uzmanība.
Kā redzams, Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmā un otrā daļa paredz iespēju noslēgt attiecīgus deleģēšanas līgumus. Šādu līgumu slēgšana nav obligāta. Par uzdevumu deleģēšanu uz laiku, kas ilgāks par trim gadiem, lemj Ministru kabinets. Lēmumā par deleģēšanu konstatē deleģēšanas pieļaujamību un reglamentē deleģēšanas noteikumus (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 45. panta pirmā un trešā daļa). Ne projektā, ne projekta anotācijā nav analizēta deleģēšanas pieļaujamība, tostarp tas, vai potenciālā pilnvarotā persona var šos uzdevumus veikt efektīvāk, un kādi ir privātpersonas kontroles izdevumi, nav noteikts deleģēšanas līguma termiņš, kā arī nav reglamentēti deleģēšanas noteikumi. Tā kā deleģēšanas priekšmets ir saistīts ar administratīvo sodīšanu kā ekskluzīvu publiskas personas kompetences sastāvdaļu, tad deleģēšanas pieļaujamībai un tās noteikumiem pievēršama īpaša uzmanība.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta otrā daļa noteic, ka policija ar Ceļu satiksmes drošības direkciju var noslēgt deleģēšanas līgumu, kurā citstarp paredz, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā pieņem un apstrādā informāciju, kas par attiecīgo pārkāpumu saņemta no policijas, Ceļu satiksmes drošības direkcijas vai valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītāja uzstādītajiem tehniskiem līdzekļiem, un nosūta to policijai izvērtēšanai un lēmuma par soda piemērošanu pieņemšanai, bet pēc minētā policijas lēmuma pieņemšanas šo lēmumu nosūta Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai.
Lai arī šajā projekta apakšpunktā ietvertais regulējums redakcionāli atbilst Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta otrajā daļā minētajam deleģēšanas priekšmetam, no projekta anotācijas pielikuma izriet, ka deleģēšanas priekšmetā ietilpst arī lēmuma projekta sagatavošana. Tā nevar būt deleģēšanas līguma sastāvdaļa. Gan 2020. gada 23. aprīļa likuma "Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā", gan 2019. gada 19. decembra likuma "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" sagatavošanas laikā no likumprojektiem tika izslēgta iespēja deleģēt lēmuma par administratīvā soda piemērošanu projektu sagatavošanu (sk. likumprojektu "Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā" (Nr.505/Lp13) otrajam lasījumam un likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (Nr. 369/Lp13) trešajam lasījumam).
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektā paredzēto deleģēšanas priekšmetu.
Lai arī šajā projekta apakšpunktā ietvertais regulējums redakcionāli atbilst Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta otrajā daļā minētajam deleģēšanas priekšmetam, no projekta anotācijas pielikuma izriet, ka deleģēšanas priekšmetā ietilpst arī lēmuma projekta sagatavošana. Tā nevar būt deleģēšanas līguma sastāvdaļa. Gan 2020. gada 23. aprīļa likuma "Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā", gan 2019. gada 19. decembra likuma "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" sagatavošanas laikā no likumprojektiem tika izslēgta iespēja deleģēt lēmuma par administratīvā soda piemērošanu projektu sagatavošanu (sk. likumprojektu "Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā" (Nr.505/Lp13) otrajam lasījumam un likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (Nr. 369/Lp13) trešajam lasījumam).
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektā paredzēto deleģēšanas priekšmetu.
Piedāvātā redakcija
-