Atzinums

Projekta ID
23-TA-890
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izslēgt no likumprojekta paredzēto administratīvo atbildību par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, pārtikas aprites veikšanu vai pārtikas patēriņa pieļaušanu azartspēļu telpās. 

Tieslietu ministrija, kā arī nozares eksperti, izskatot minēto likumprojektu pastāvīgās Administratīvās atbildības likuma darba grupas sēdē, norādīja, ka ir abšaubāma administratīvās atbildības paredzēšana šajā gadījumā, jo tā neatbilst administratīvās atbildības kritērijiem  (sevišķi - administratīvā akta (procesa) prioritātes principam; sabiedriskās kārtības mērķa sasniegšanas efektivitātei; problēmsituācijas bīstamībai un kaitīgumam). Arī anotācijā nav ietverti juridiski pamatoti argumenti, kas spētu pierādīt šī pārkāpuma sastāva atbilstību minētajiem kritērijiem.

Vēršam uzmanību, ka administratīvais sods paredzams tikai tajos gadījumos, kad nepieciešams reaģēt uz kādu personas izdarītu pārkāpumu, kurš vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi. Piemēram, likumprojekta autori  anotācijā norāda, ka "attiecībā uz šiem pārkāpumiem prioritāte ir administratīvā soda piemērošanai, jo paredzēt par šādiem pārkāpumiem azartspēļu organizēšanas vietas licences darbības apturēšanu līdz pārkāpuma novēršanai ir nesamērīgi, ņemot vērā, ka šādus pārkāpumus ir iespējams novērst nekavējoties." 

Attiecīgi,  ja pārkāpumu ir iespējams novērst, ir iespējams izmantot arī nesodošus līdzekļus, piemēram, izdodot administratīvo aktu novērst konstatētos pārkāpumus (administratīvā akta (procesa) prioritātes princips). Attiecīgi šajā gadījumā prioritāri būtu jāpanāk, lai azartspēļu organizētājs ievēro normatīvo aktu prasības, kas sekojoši varētu  tad mazināt azartspēļu kaitīgo ietekmi. Savukārt šo mērķi var sasniegt ar administratīvā procesa līdzekļiem, nevis soda piemērošanu.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām terminoloģijas vienveidības nolūkos papildināt likumprojektā izteikto 4.1panta pirmo daļu aiz vārdiem "starptautiskais līgums" ar vārdiem "par apvienotu pašatteikušos personu reģistru", līdzīgi, kā tas darīts citās likumprojekta normās.

Papildus lielākai tiesiskai skaidrībai aicinām vārdus "tikt iekļautai" aizstāt ar vārdiem "lūgt iekļaut liegumu" vai tamlīdzīgi, vai arī normā norādīt, ka personai ir tiesības tikt iekļautai citas valsts reģistrā saskaņā ar attiecīgā starptautiskā līguma noteikumiem.  Skaidrojam, ka Latvijas suverēnā vara, t.sk. likumdošanas vara, izplatās Latvijas teritorijā, bet Latvijai nav jurisdikcijas noteikt citām valstīm to teritorijā saistošus nosacījumus savos normatīvajos aktos. T.i., citai valstij nebūs saistošs Latvijas likumā uzlikts pienākums iekļaut personu savā reģistrā (un otrādi). Šādi pienākumi tiek noteikti, valstīm savstarpēji vienojoties - attiecīgā starptautiskā līgumā. 
Piedāvātā redakcija
-