Projekta ID
25-TA-384Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā N+3 mērķa izpildes prognozes gan 2025. gadam, gan 2026. gadam, lūdzam informatīvajā ziņojumā paredzēt mehānismu elastības finansējuma ātrākai pieejamībai (pirms Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu). Šobrīd esam identificējuši vairākus ES fondu pasākumus ar pozitīvu ietekmi N+3 mērķa izpildē gan 2025. gadā, gan 2026. gadā, ja elastības finansējums būtu pieejams ātrāk, taču, lai šī ietekme izpildītos, lēmumam par elastības finansējuma ātrāku pieejamību ir jābūt iespējami drīz.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) atbildībā esošajos Eiropas Savienības fondu pasākumos ir noteikts uzdevums IZM līdz 2025. gada 30. jūnijam nodrošināt atbilstošas vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi un apstiprināšanu projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksām. Ņemot vērā Finanšu ministrijas kā Eiropas Savienības fondu vadošās aicinājumu atbildīgajām iestādēm personāla izmaksu aprēķināšanai turpmāk izmantot Regulas 2021/1060 55. pantā noteikto iespēju, kā arī izvērtējot vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādes un piemērošanas apsvērumus, kas radītu lielāku administratīvo slogu nekā faktisko izmaksu piemērošana, lūdzam Ministru kabineta protokollēmumu papildināt ar redakciju, ar kuru atzīt par aktualitāti zaudējušus šādus Ministru kabineta sēžu protokollēmumu punktus:
1) Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra sēdes protokola Nr. 62 86. § "Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (22-TA-2838) 8. punktu;
2) MK 2023. gada 10 oktobra sēdes protokola Nr.50 35. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"”(23-TA-262) 5. punktu;
3) MK 2023. gada 28. novembra sēdes protokola Nr.59., 49.§ “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.1. pasākuma "Zinātnes politikas ieviešana, vadība un kapacitātes stiprināšana" īstenošanas noteikumi"”, (23-TA-818) 5. punktu;
4) MK 2023. gada 19. decembra sēdes protokola Nr. 62 88.§ “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.5. pasākuma "Latvijas pilnvērtīga dalība Apvārsnis Eiropa programmā, tajā skaitā nodrošinot kompleksu atbalsta instrumentu klāstu un sasaisti ar RIS3 specializācijas jomu attīstīšanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"” (23-TA-1557) 5.punktu;
5) MK 2023. gada 9. janvāra sēdes protokola Nr. 1 67. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.9. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētījumi" īstenošanas noteikumi"” (23-TA-1445) 5. punktu;
6) MK 2024. gada 26. novembra sēdes protokola Nr. 50 40. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"” (23-TA-1284) 7. punktu;
7) MK 2024. gada 16. jūlija protokola Nr. 29 73. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"”(23-TA-1075) 6. punktu;
8) MK 2023. gada 5. decembra protokola Nr. 60 60. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.4. pasākuma "Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā" īstenošanas noteikumi"” (23-TA-139) 4. punktu.
1) Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra sēdes protokola Nr. 62 86. § "Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (22-TA-2838) 8. punktu;
2) MK 2023. gada 10 oktobra sēdes protokola Nr.50 35. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"”(23-TA-262) 5. punktu;
3) MK 2023. gada 28. novembra sēdes protokola Nr.59., 49.§ “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.1. pasākuma "Zinātnes politikas ieviešana, vadība un kapacitātes stiprināšana" īstenošanas noteikumi"”, (23-TA-818) 5. punktu;
4) MK 2023. gada 19. decembra sēdes protokola Nr. 62 88.§ “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.5. pasākuma "Latvijas pilnvērtīga dalība Apvārsnis Eiropa programmā, tajā skaitā nodrošinot kompleksu atbalsta instrumentu klāstu un sasaisti ar RIS3 specializācijas jomu attīstīšanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"” (23-TA-1557) 5.punktu;
5) MK 2023. gada 9. janvāra sēdes protokola Nr. 1 67. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.9. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētījumi" īstenošanas noteikumi"” (23-TA-1445) 5. punktu;
6) MK 2024. gada 26. novembra sēdes protokola Nr. 50 40. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"” (23-TA-1284) 7. punktu;
7) MK 2024. gada 16. jūlija protokola Nr. 29 73. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"”(23-TA-1075) 6. punktu;
8) MK 2023. gada 5. decembra protokola Nr. 60 60. § “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.4. pasākuma "Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā" īstenošanas noteikumi"” (23-TA-139) 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd ar Ministru kabineta protokollēmumu tiek plānots apstiprināt tādus deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa jeb N+3 mērķus nacionālā līmenī katrai atbildīgajai iestādei (informatīvā ziņojuma 5. pielikums), kur zināms jau šobrīd, ka daļa atbildīgo iestāžu tos nevar izpildīt, par ko liecina informatīvā ziņojuma 6. pielikumā iekļautā informācija par ES fondu maksājumu un budžeta izdevumu prognožu mērķiem, kā arī informatīvajā ziņojuma pamattekstā iekļautā informācija par to, ka atsevišķām ministrijām nav izpildāms nacionāli noteiktais (individuālais) N+3 mērķis (10., 11. lpp.).
Lai arī pieeja noteikt deklarējamo izdevumu minimālo sliekšņa jeb N+3 mērķus nacionālā līmenī atbildīgajām iestādēm pēc būtības ir saprotama, ir atbalstāma vienlīdzīga pieeja visām atbildīgajām iestādēm, tomēr šāda MK protokollēmuma redakcija IZM ieskatā rada maldīgu priekšstatu, ka N+3 mērķis, tos nacionāli apstiprinot atbildīgo iestāžu līmenī, atbildīgo iestāžu līmenī ir arī izpildāms, lai gan cita informatīvajā ziņojuma iekļautā informācija liecina par pretējo.
Aicinām MK protokollēmumā punktu izteikt redakcijā, kā skaidrots informatīvā ziņojuma 12.lpp.: “princips par proporcionālu atbildību 2021.–2027. Regulas 107. pantā noteikto saistību atcelšanas procedūras gadījumā (ES fondu piešķīruma daļas samazinājums būtu attiecināms uz atbildīgo iestāžu pārziņā esošajām investīcijām proporcionāli šo atbildīgo iestāžu finanšu mērķim).”.
Lai arī pieeja noteikt deklarējamo izdevumu minimālo sliekšņa jeb N+3 mērķus nacionālā līmenī atbildīgajām iestādēm pēc būtības ir saprotama, ir atbalstāma vienlīdzīga pieeja visām atbildīgajām iestādēm, tomēr šāda MK protokollēmuma redakcija IZM ieskatā rada maldīgu priekšstatu, ka N+3 mērķis, tos nacionāli apstiprinot atbildīgo iestāžu līmenī, atbildīgo iestāžu līmenī ir arī izpildāms, lai gan cita informatīvajā ziņojuma iekļautā informācija liecina par pretējo.
Aicinām MK protokollēmumā punktu izteikt redakcijā, kā skaidrots informatīvā ziņojuma 12.lpp.: “princips par proporcionālu atbildību 2021.–2027. Regulas 107. pantā noteikto saistību atcelšanas procedūras gadījumā (ES fondu piešķīruma daļas samazinājums būtu attiecināms uz atbildīgo iestāžu pārziņā esošajām investīcijām proporcionāli šo atbildīgo iestāžu finanšu mērķim).”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informējam, ka 15. punktā minētais Ministru kabineta noteikumu projekts "(58) Ministru kabineta noteikumi par prasmju fondu ieviešanu - reforma" ir saskaņošanas procesa beigās. Noteikumus plānots iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc iespējas ātrāk, saskaņā ar faktisko situāciju š.g. februārī/martā, rādītāju plānots sasniegt līdz 2025. gada 31. martam. Attiecīgi, lūdzam precizēt informāciju ziņojuma 7. pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā precizēto MK noteikumu par IZM atbildībā esošo specifisko atbalsta mērķu ieviešanu izstrādes laika grafiku (informatīvā ziņojuma 4. pielikums), kas nosūtīts elektroniski Finanšu ministrijai š.g. 26. februārī.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā panāktās vienošanās starp Izglītības un zinātnes ministriju, Finanšu ministriju un Valsts kanceleju, lūdzam precizēt 4.2.1.1.pasākuma "Infrastruktūras izveide starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveidei bērnu attīstībai" atbildīgo iestādi, norādot Valsts kanceleju. Attiecīgi lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt 5.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-