Atzinums

Projekta ID
21-TA-1167
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 1. punkts neatbilst deleģējumam, jo sākotnēji tiek noteikts, ka kredītinformācijas birojs no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pieprasa un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra sniedz informāciju. Savukārt tālāk atkārtoti tiek paredzēts, ka noteikumi nosaka informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktam. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 8. panta piektās daļas 2. punkts noteic, ka, lai saskaņā ar šā panta 4.4 daļu izvērtētu patērētāja spēju atmaksāt kredītu vai galvinieka spēju izpildīt no galvojuma līguma izrietošās saistības, kredīta devējam ir tiesības pieprasīt un ar kredītinformācijas biroja starpniecību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņemt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras rīcībā esošo informāciju par patērētājam vai galviniekam izmaksāto pensiju, pabalstu un atlīdzību. Arī projekta 2. punkts pēc būtības noteic personas datu apstrādes nolūkus.
Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu: 1) noteikumu projekta 2. punkta mērķim kopumā; 2) ka noteikumu projekta 2. punktā ietvertie personas datu apstrādes mērķi atbilst personas datu apstrādes mērķiem, kas ir ietverti Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 2. punktā, kā arī citos punktos un anotācijā termina "kredītinformācijas lietotājs" (attiecīgā locījumā) lietojumu, jo šāds termins netiek lietots Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kurā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam izdot šo noteikumu projektu.   
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 10.2. apakšpunkts paredz, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra kredītinformācijas birojam sniedz šādu informāciju: fiziskai personai izmaksāto pakalpojumu apmēru mēnesī sadalījumā pa pakalpojumu grupām (pielikums) 12 kalendāros mēnešos (pēc kārtas) pirms informācijas pieprasīšanas, šo periodu beidzot divus mēnešus pirms informācijas pieprasīšanas dienas.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta c) apakšpunkts noteic, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu, kāpēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra sniegs kredītinformācijas birojam informāciju par fiziskai personai izmaksāto pakalpojumu apmēru mēnesī sadalījumā pa pakalpojumu grupām tieši par 12 kalendārajiem mēnešiem pirms informācijas pieprasīšanas, šo periodu beidzot divus mēnešus pirms informācijas pieprasīšanas dienas pēc kārtas, lai pārliecinātos, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta V nodaļas atbilstību Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" IV nodaļai. Tāpat lūdzam anotācijā atspoguļot maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu, ņemot vērā MK noteikumu Nr. 333 III nodaļā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. apakšpunktu, jo tajā nav sniegts detalizēts pamatojums par visu paredzēto regulējumu noteikumu projektā (piemēram, par noteikumu projekta V nodaļā paredzēto, kāpēc nepieciešama visa 5.punktā paredzētā iesniegumā noteiktā informācija, par līguma slēgšanu utt.).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1. apakšpunktā sniegto informāciju, norādot, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši (sk. vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā). Šobrīd esošā informācija ir vispārīga un nesniedz detalizētu ietekmes izvērtējumu katrai mērķgrupai. 
Vienlaikus lūdzam aizpildīt anotācijas 2.3. un 2.4. apakšpunktu, jo noteikumu projektā paredzētajam ir ietekme uz administratīvo slogu (gan uz informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas pienākumu, gan informācijas pieņemšanas un apstrādes pienākumu, gan uz nepieciešamajām izmaiņām informācijas sistēmās). Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā administratīvās izmaksas jāaprēķina katrai mērķgrupai un tikai tām informācijas sniegšanas prasībām, kas izriet no tiesību akta projekta. Ja tiesību akta projekts paredz grozījumus jau esošajā tiesību aktā un šie grozījumi skar tikai daļu no tām informācijas sniegšanas prasībām, ko nosaka spēkā esošais regulējums, tad ar aprēķinu palīdzību jānoskaidro administratīvo izmaksu izmaiņas – starpība starp esošā un plānotā regulējuma administratīvajām izmaksām. Administratīvo izmaksu novērtējumā jāiekļauj arī norāde, kuri tiesību akta projekta panti vai punkti (panta daļas vai apakšpunkti) ietver sevī informācijas sniegšanas pienākumu, kuram tika aprēķinātas administratīvās izmaksas. Jāatceras, ka atbilstoši Paplašināto standarta izmaksu modelim administratīvās izmaksas rada arī tie gadījumi, kad tiesību akts nosaka, ka fiziskai/juridiskai personai jāsniedz informācija citai fiziskai/juridiskai personai. Tāpat normatīvais regulējums paredz, ka administratīvās izmaksas aprēķina arī tādā gadījumā, ja viena valsts pārvaldes institūcija sniedz informāciju citai institūcijai (radīto administratīvo slogu aprēķina, sākot no 1 euro).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts ietekmēs Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, Kredītinformācijas biroju un Datu valsts inspekciju. Aprēķinus par administratīvo izmaksu izmaiņām un to skaidrojumu, kā palielinājuma, tā arī samazinājuma gadījumā valsts un pašvaldību institūcijām norāda anotācijas 7. sadaļā. Lūdzam aizpildīt attiecīgi minēto sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Iebildums
Lūdzam  aizpildīt anotācijas 8.1.2. apakšpunktu, jo noteikumu projektā paredzētā ieviešanai ir nepieciešams veikt  izmaiņas informācijas sistēmās.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam  aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, jo noteikumu projektam ir ietekme uz personas datu aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām svītrot projekta 3. punktā vārdu "attiecīgu", jo tas ir lieks.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt projekta 5.6.1.2. apakšpunktu, jo tas ir gramatiski nepareizs.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt projekta 5.6.2.2. apakšpunktu, jo tas ir gramatiski nepareizs.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām paredzēt pielikumam nosaukumu, jo nav saprotams, par ko ir pielikumā esošais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Ierosinām spēkā stāšanās pamatojumā atsaukties arī uz Patērētāju tiesību aizsardzības likuma pārejas noteikumu 36. punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets līdz 2021. gada 31. decembrim izdod šā likuma 8. panta 8.daļā paredzētos noteikumus, kā arī uz 37. punktu, kas paredz, ka šā likuma 8. panta piektās daļas 2. punktā minētās informācijas saņemšana no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras tikai ar kredītinformācijas biroju starpniecību piemērojama, sākot ar 2023. gada 1. janvāri.
Piedāvātā redakcija
-