Atzinums

Projekta ID
22-TA-339
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt aiz vārdiem "videi draudzīgs" ar vārdiem "un iedzīvotājiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem"
Piedāvātā redakcija
22.1.4. ārtelpas atpūtas zonu ierīkošana darbiniekiem un labiekārtojuma elementu uzstādīšana (videi un iedzīvotājiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem draudzīgs apgaismojums, soliņi un galdi lietošanai ārtelpā, atkritumu tvertnes, velosipēdu novietnes, žogi), vājstrāvu tīklu izbūve vai esošo vājstrāvu tīklu pārbūve, kas nepieciešama ārtelpas atpūtas zonas ierīkošanai un drošības veicināšanai projekta ietvaros attīstītajā ārtelpas atpūtas zonā, tai skaitā video novērošanas kameras, kas izvietotas ārtelpas atpūtas zonā. Netiek atbalstītas mazās arhitektūras formas ar māksliniecisko vērtību;
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 33.1. punktu ar citu veicinošo faktoru uzskaitījumu, kas ir nozīmīgs , piesaistot jaunus darbiniekus. 
Piedāvātā redakcija
33.1. pašvaldībā vai attiecīgajā plānošanas reģionā  esošos cilvēkresursus jeb darba spēka pieejamību, tai skaitā, augsti kvalificētu darbinieku skaits, infrastruktūras pieejamība nokļūšanai līdz darba vietai, kā arī pašvaldības instrumenti jaunu darbinieku piesaistei, tai skaitā mājokļa pieejamība, pirmsskolas izglītības iestāžu pieejamību, veselības aprūpes iestādes pieejamība un citi faktori;
 
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 72.punkts jau paredz vairākus priekšnosacījumus iepirkumu jomā, vienlaikus aicinām papildināt noteikumu 72.punktu, uzsverot nepieciešamību iepirkumu veikt sociāli atbildīgā veidā un arī ar nosacījumu attiecībā ne tikai zaļas vides veidošanu, bet arī cilvēkiem ar invaliditāti, personām ar maziem bērniem un senioriem piekļūstamu vidi.
Piedāvātā redakcija
72. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru un veicot sociāli atbildīgā veidā. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšana.
4.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Iebildums
Aicinām aizpildīt TAP anotācijas sadaļu "8.horizontālās ietekmes" atbilstoši TAP anotācijas vadlīnijām[1] , anotācijas sadaļā 8.1. “Projekta tiesiskā regulējuma ietekme” sniedzot informāciju par TAP ietekmi uz horizontālajiem aspektiem, tostarp, sociālo ietekmi, ietekmi uz dzimumu līdztiesību,  personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām (8.1.8., 8.1.9.,8.1.10., 8.2. sadaļas). 

Saskaņā ar  regulu [2]  ANM plāna pasākuma īstenošanā ir jāņem vērā un jāveicina dzimumu līdztiesība, vienlīdzīgas iespējas visiem un minēto mērķu integrēšana pasākumu ieviešanā. Aicinām sniegt informāciju, kā   3.1.1.3.i. investīcija veicinās dzimumu līdztiesību un vienlīdzīgas iespējas visiem un nodrošinās šo principu integrāciju, saskaņā ar Eiropas sociālo tiesību pīlāra 2. un 3. principu, kā arī ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu 5. mērķi un nacionālo dzimumu līdztiesības plānu [3].

Dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju principu integrēšanai 3.1.1.3.i. investīcijas saturā, kā arī anotācijas sagatavošanai aicinām izmantot Labklājības ministrijas sagatavotās vadlīnijas [4] un Finanšu ministrijas sagatavotās Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu  [5].

[1] Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai (šeit: https://tai.mk.gov.lv/anotacija)
[2] EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2021/241, (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0241&from=EN)
[3] Plāns sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2021.-2023. gadam (https://likumi.lv/ta/id/325509-par-planu-sieviesu-un-viriesu-vienlidzigu-tiesibu-un-iespeju-veicinasanai-20212023-gadam)
[4] Vadlīnijas horizontālā principa atspoguļošanai Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā (2021-2027Vadlīnijas horizontālā principa atspoguļošanai Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā (2021-2027) (šeit:https://www.lm.gov.lv/lv/media/19067/download ).
[5] Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu (šeit: https://www.esfondi.lv/normativie-akti-1)
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Iebildums
Aicinām nodrošināt  un arī demonstrēt 3.1.1.3.i.  investīcijas sasaisti un ietekmi uz iedzīvotāju sociālo situāciju. 
 
Piedāvātā redakcija
Piemēram, investīcijas ietekme uz iedzīvotāju sociālo situāciju:

- investīcija labvēlīgi ietekmēs iedzīvotāju sociālo situāciju, veicinot nodarbinātību un izveidojot jaunas darba vietas – izveidojot jaunus  industriālos parkus tiks izveidotas jaunas darba vietas;

- investīcija radīs ietekmi uz reģionālo aspektu: no jauna izveidotās vismaz 328 darba vietas ar darba algu virs vidējās samaksas attiecīgajā tautsaimniecības nozarē reģionā un piesaistot vismaz 85 milj. euro privātās nefinanšu investīcijas, veicinās iedzīvotāju ienākumu pieaugumu un mazinās nabadzības rādītājus reģionos, kas pastarpināti mainās vardarbības riskus ģimenēs;

- jaunās darba vietas veicinās ekonomisko aktivitāti reģionos;

- industriālā parka attīstības stratēģijā jeb biznesa plānā tiks izvērtēti un ņemti vērā vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības aspekti.
 
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Aicinām nodrošināt  un arī demonstrēt 3.1.1.3.i.  investīcijas sasaisti un ietekmi uz personu ar invaliditāti  vienlīdzīgām iespējām un tiesībām. 
 
Piedāvātā redakcija
Piemēram, investīcijas ietekme uz  personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām:

- lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas personām ar invaliditāti, tiks nodrošināta darba vietu pielāgošana personu ar funkcionāliem traucējumiem individuālajām vajadzībām, tostarp informācijas tehnoloģiju pielāgošana;

- attīstot industriālo parku publisko infrastruktūru, piemēram, veicot  teritorijas attīstīšanu un labiekārtošanu, cietā seguma laukumu būvniecību, stāvlaukumu, gājēju celiņu, veloceliņu izbūvi, ārtelpas atpūtas zonu ierīkošanu darbiniekiem un labiekārtojuma elementu uzstādīšanu (videi un lietotājiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem  draudzīgs apgaismojums, soliņi un galdi lietošanai ārtelpā, atkritumu tvertnes, velosipēdu novietnes, žogi), tiks veicināta vides piekļūstamība personām ar invaliditāti, personām ar maziem bērniem un senioriem. Infrastruktūras attīstībai tiks piemērotas ne tikai būvnormatīvos paredzētās prasības, bet arī labās prakses, kur katrs piekļūstamības risinājums tiks rūpīgi izvērtēts, tostarp, konsultējoties ar personu ar invaliditāti intereses pārstāvošajām organizācijām;

- attīstot ceļu infrastruktūru un ar to saistīto infrastruktūru (piemēram, stāvlaukumi, pieturvietas) , tiks paredzētas arī autostāvvietas personām ar invaliditāti un sabiedriskā transporta pieturvietas tiks ierīkotas ērtai lietošanai arī personām ar invaliditāti;

- vērtējot izglītības iespējas, tiks vērtēta izglītības iestāžu un programmu piekļūstamība izglītojamiem ar invaliditāti.
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par investīcijas ietekmi uz dzimumu līdztiesību.
Piedāvātā redakcija
Piemēram, investīcijas ietekme uz dzimumu līdztiesību:

- projekta īstenošanā un attīstot jaunas darbavietas tiks nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa par vienādas vērtības darbu sievietēm un vīriešiem;
- projektu vadības un īstenošanas personālam tiks nodrošinātas darba un privātās dzīves saskaņošanas iespējas, piemēram, elastīgais darba laiks un attālināta darba iespējas darbiniekiem, kuru aprūpē ir bērni vai tuvinieki;
- ttīstības stratēģijā tiks sniegts izvērtējums par projekta plānoto ietekmi uz pašvaldības/reģiona situācijas darba tirgū izmaiņām vērtējot tās no sieviešu un vīriešu  vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanas aspekta, piemēram, piesaistot cilvēkresursus, sieviešu un vīriešu izglītības iespējas un papildus apmācības nodrošināšanas iespējas;
- tiks īstenoti tehnoloģiskās intereses un jaunrades veicināšanas pasākumi, domājot par darbaspēka piesaisti viedo specializāciju jomā īpaši uzrunājot sieviešu auditoriju.
8.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam papildināt sadaļu ar vispārīgiem nosacījumiem, kas attiecas uz publiskajiem iepirkumiem un informatīvajiem pasākumiem, ņemot vērā piekļūstamību, vienlīdzīgas iespējas un dzimumu līdztiesību. 
Piedāvātā redakcija
Piemēram,
- visi publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā  - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību, ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks piesaistīts sociālais uzņēmums, kurš nodarbina cilvēkus ar invaliditāti u.c.);

- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali); https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download);

- projektu īstenošanā tiks nodrošināts, ka informācija publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (atbilstoši VARAM vadlīnijām “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” (https://pieklustamiba.varam.gov.lv /, Vadlīnijas piekļūstamības izvērtējumam pieejamas šeit: https://www.varam.gov.lv/lv/wwwvaramgovlv/lv/pieklustamiba ).