Atzinums

Projekta ID
22-TA-1452
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
03.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 35.panta sesto daļu
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula; turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā ietverto nolūka ierobežojuma principu, personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā. Proti, pirms jebkuras datu apstrādes uzsākšanas vispirms ir nosakāms nolūks, kādam personas datu apstrāde ir veikta. Tikai vadoties no šī iepriekš definētā nolūka, ir iespējams noteikt gan datu apjomu, gan to glabāšanas termiņu, gan citus aspektus, kas saistīti ar personas datu apstrādes tiesiskuma nodrošināšanu.Tāpat norādām, ka Datu regulas 6. panta 3. punkta “b” apakšpunktā noteikts, ka šā panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktā minēto apstrādes pamatu un nolūku nosaka ar dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim. 
Vēršam uzmanību, ka tiesības uz personas datu aizsardzību ir nostiprinātas Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. pantā, tā pirmajā daļā paredzot ikvienas personas tiesības uz savu personas datu aizsardzību. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka personas dati ir jāapstrādā godprātīgi, noteiktiem mērķiem un ar attiecīgās personas piekrišanu vai ar citu likumīgu pamatojumu, kas paredzēts tiesību aktos. Minētā Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. panta kontekstā būtiski ir ne tikai tas, ka tiesības uz personas datu aizsardzību pirmo reizi ir atzītas par atsevišķām, no tiesībām uz privāto dzīvi nodalāmām konstitucionālām tiesībām, bet arī tas, ka atšķirībā no tiesību uz privāto dzīvi lakoniskā regulējuma, pamattiesību rangs tiek piešķirts arī tādām tiesību uz datu aizsardzību garantijām kā godprātības princips un nolūka ierobežojuma princips un tiesiskā pamata esamība. Ievērojot minēto, tiesiskajam pamatam un personas datu apstrādes nolūkam jābūt noteiktam likuma līmenī. Datu valsts inspekcija nekonstatē, ka minētais būtu noregulēts Izglītības likuma 35.1 pantā. Ņemot vērā minēto lūdzam:
1) skaidrot šo jautājumu noteikumu projekta anotācijā;
2) ja minētais jautājums nav noregulēts likuma līmenī, papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai izstrādāt grozījumus Izglītības likumā, kas nodrošinātu to, ka likuma līmenī būtu noteikts personas datu apstrādes tiesiskais pamats un personas datu apstrādes Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā nolūks.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
8.10. personas darba tiesisko attiecību ar izglītības iestādi izbeigšanas datums.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tās anotācijas viennozīmīgi nav saprotams nolūks šādas informācijas apstrādei informācijas sistēmā. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt normas atbilstību datu minimizēšanas principam un svītrot to, vai arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
17.1. par personālu, kas ir iestādes darbinieki;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 17.1.apakšpunkta nav viennozīmīgi skaidrs, balstoties uz kādiem datiem tiks atlasīta 17.punktā norādītā informācija par personālu, kas ir iestādes darbinieki. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 17.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
27.2. ievada un aktualizē šo noteikumu 22.3., 22.4., 23.1., 23.2.,  23.3.24.1., 24.2.24.3., 24.7. un 24.8. apakšpunktā minēto informāciju.
Iebildums
No noteikumu projekta 27.2.apakšpunkta izriet, ka centrs informācijas sistēmā aktualizēs 22.4.apakšpunktā paredzēto informāciju, proti, apliecinājumu, ka persona, kura nodrošina valsts valodas prasmes pārbaudi, ir iepazinusies ar norises kārtību un privātuma politiku, kas pieejama centra tīmekļvietnē. Vienlaikus noteikumu projekta anotācijā nav pamatota šādas informācijas aktualizācijas nepieciešamība. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt šo normu un, ja nepieciešams, precizēt to.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
36.3. darba vieta, ieņemamais amats un darba pieredze;
Iebildums
Noteikumu projekta 36.3. apakšpunkts paredz, ka informācijas sistēmā ieraksta informāciju par personu, kura ir kļauta eksaminācijas komisijā vai apelācijas komisijā, darba vietu, ieņemamo amatu un darba pieredzi. Vienlaikus noteikumu projekta anotācijā nav skaidrots, ar kādu nolūku šādi dati ir apstrādājami informācijas sistēmā. Norādām, ka atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajam datu minimizēšanas principam personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt šīs normas atbilstību datu minimizēšanas principam un precizēt to.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
55. Informācijas sistēma gadu pēc pārbaudījuma, kvalifikācijas eksāmena vai valsts valodas prasmes pārbaudes norises beigām automātiski pārvieto uz informācijas sistēmas arhīva datubāzi un glabā 75 gadus šo noteikumu  5.4.21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.7.24.1.24.2.24.6., un 32.6. apakšpunktā minēto informāciju.
Iebildums
Anotācijā 1.3.apakšpunktā skaidrots, ka Informācija par personām, kuras kārto valsts valodas prasmes pārbaudi nepieciešama, lai veiktu kvalitatīvus sociāli lingvistiskos pētījumus par valsts valodas prasmes pārbaudījumu kārtotājiem. Vēršam uzmanību, ka Datu regulas 5.panta 1.punkta e) apakšpunktā noteiktais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā; personas datus var glabāt ilgāk, ciktāl personas datus apstrādās tikai arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos saskaņā ar 89. panta 1. punktu, ar noteikumu, ka tiek īstenoti atbilstoši tehniski un organizatoriski pasākumi, kas šajā regulā paredzēti, lai aizsargātu datu subjekta tiesības un brīvības. Savukārt Regulas 89.panta 1.punktā noteikts, ka uz apstrādi arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos saskaņā ar šo regulu attiecas atbilstošas garantijas datu subjekta tiesībām un brīvībām. Ar minētajām garantijām nodrošina, ka pastāv tehniski un organizatoriski pasākumi, jo īpaši, lai nodrošinātu datu minimizēšanas principa ievērošanu. Minētie pasākumi var ietvert pseidonimizēšanu, ar noteikumu, ka minētos nolūkus var sasniegt minētajā veidā. Ja minētos nolūkus var sasniegt, veicot turpmāku apstrādi, kas neļauj vai vairs neļauj identificēt datu subjektus, minētos nolūkus sasniedz minētajā veidā. Ņemot vērā minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību un samērīgumu glabāt arhīva datubāzē 75 gadus noteikumu projekta 21.1., 21.2., 21.3., 21.4.apakšpunktā norādītos personas datus nolūkā veiktu kvalitatīvus sociāli lingvistiskos pētījumus, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.Papildus lūdzam papildināt 55. un 56. punktu ar norādi, ka pēc glabāšanas termiņa beigām informācija no arhīva datu bāzes tiek dzēsta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Tā kā noteikumu projekts paredz fizisku personu datu apstrādi, lūdzam aizpildīt 8.1.13.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-