Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
04.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(2) Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators izvieto iekārtas un būves, kas ierīkotas Latvijas jūras ūdeņos ELWIND projekta radiālajam pieslēgumam Latvijas pārvades sistēmai un elektroenerģijas nodošanai elektroenerģijas tīklā.
Iebildums
KEM novērtē plānotās infrastruktūras nozīmīgo ietekmi uz elektroenerģijas kopējo sistēmu. Vienlaikus KEM vērš uzmanību par diviem aspektiem, kurus būtu nozīmīgi izvērtēt un rast nepārprotamu un risinājumu.
Nodrošinot regulējuma skaidrību un nepārprotamību attiecībā uz ELWIND projekta radiālo savienojumu ar Latvijas pārvades sistēmu, Likumprojekta 5. panta otrajā daļā ir ietveramas attīstītāja pienākums segt radiālā savienojuma ierīkošanas izmaksas, kas noteikts minētā panta 7. daļā. Vienlaikus nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kādu finansējuma avotu izmanto elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, lai ierīkotu radiālo savienojumu, kas nav nepieciešams elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram tā normatīvos aktos noteikto pienākumu pildīšanai, norādot radiāla savienojuma ierīkošanas plānotās izmaksas. Norādāms, ka radiālā savienojuma ierīkošanas izmaksas nav pamats ietvert pārvades sistēmas pakalpojuma tarifā, jo kā tika norādīts savienojums nav saistīts un nepieciešams pārvades sistēmas pienākumu pildīšanai un nav pamats viena attīstītāja darbībai nepieciešamās izmaksas attiecināt uz visiem pārvades sistēmas lietotājiem. Radiālā savienojuma izmaksu ietveršana elektroenerģijas pārvades sistēmas tarifā radīs būtisku tā pieaugumu.
Papildus vēršam uzmanību, ka 6. panta otrās daļas "(2) Pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības jebkura cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam pie attiecīgās apakšstacijas elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta, rezervēta un pieejama ELWIND projektam." ir pretrunā Eiropas Savienības un Latvijas elektroenerģijas tirgus regulējumam, saskaņā ar kuru sistēmas operatoram ir pienākums nodrošināt sistēmas jaudas pakalpojumu izmantojumu un pieejamību. Norma būtu precizējama, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES 42. panta 2. punktā noteikto, ka pārvades sistēmu operators nevar atteikties pieslēgt jaunu ražošanas iekārtu vai enerģijas uzkrātuvi, pamatojoties uz iespējamiem tīkla pieejamās jaudas turpmākiem ierobežojumiem.
Nodrošinot regulējuma skaidrību un nepārprotamību attiecībā uz ELWIND projekta radiālo savienojumu ar Latvijas pārvades sistēmu, Likumprojekta 5. panta otrajā daļā ir ietveramas attīstītāja pienākums segt radiālā savienojuma ierīkošanas izmaksas, kas noteikts minētā panta 7. daļā. Vienlaikus nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kādu finansējuma avotu izmanto elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, lai ierīkotu radiālo savienojumu, kas nav nepieciešams elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram tā normatīvos aktos noteikto pienākumu pildīšanai, norādot radiāla savienojuma ierīkošanas plānotās izmaksas. Norādāms, ka radiālā savienojuma ierīkošanas izmaksas nav pamats ietvert pārvades sistēmas pakalpojuma tarifā, jo kā tika norādīts savienojums nav saistīts un nepieciešams pārvades sistēmas pienākumu pildīšanai un nav pamats viena attīstītāja darbībai nepieciešamās izmaksas attiecināt uz visiem pārvades sistēmas lietotājiem. Radiālā savienojuma izmaksu ietveršana elektroenerģijas pārvades sistēmas tarifā radīs būtisku tā pieaugumu.
Papildus vēršam uzmanību, ka 6. panta otrās daļas "(2) Pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības jebkura cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam pie attiecīgās apakšstacijas elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta, rezervēta un pieejama ELWIND projektam." ir pretrunā Eiropas Savienības un Latvijas elektroenerģijas tirgus regulējumam, saskaņā ar kuru sistēmas operatoram ir pienākums nodrošināt sistēmas jaudas pakalpojumu izmantojumu un pieejamību. Norma būtu precizējama, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES 42. panta 2. punktā noteikto, ka pārvades sistēmu operators nevar atteikties pieslēgt jaunu ražošanas iekārtu vai enerģijas uzkrātuvi, pamatojoties uz iespējamiem tīkla pieejamās jaudas turpmākiem ierobežojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Likums nosaka ELWIND projekta vajadzības, kuras elektroenerģijas pārvades sistēmas operators ņem vērā, projektējot, izbūvējot un pārvaldot Ceturto starpsavienojumu
Priekšlikums
Likumprojektā nav ietvertas normas, kurās noteiktas prasības, kuras elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram jāņem vērā, projektējot, izbūvējot un pārvaldot Ceturto starpsavienojumu, līdz ar Likumprojektu nepieciešams papildināt ar attiecīgām normām vai Likumprojekta 3. panta otrā daļa ir izslēdzama .
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(3) Kompetentā institūcija organizē un līdz izsoles izsludināšanai izpilda un finansē priekšizpētes un izpētes darbus atkrastes vēja parka vajadzībām ELWIND projekta ietvaros atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, ieskaitot ietekmes uz vidi novērtējumu.
Priekšlikums
Kompetentā iestāde Likumprojekta izpratnē ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), kuras darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu attīstību un eksportu, veicināt ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, īstenot tūrisma attīstības valsts politiku un valsts politiku inovāciju jomā un veicināt Latvijas pozitīvu starptautisko atpazīstamību. Ievērojot minēto, LIAA kompetencē nav iekšizpētes un izpētes darbu atkrastes vēja parka vajadzībām ELWIND projekta ietvaros izpilde. Bez tam norādāms, ka Likumprojektā pārējās normās tiek izmantots termins "ELWIND atkrastes vēja parks". Aicinām attiecīgi precizēt Likumprojekta 5. panta trešo daļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(4) Kompetentajai institūcijai ir tiesības pieprasīt un saņemt atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai ELWIND projekta ietvaros līdz izsoles līguma noslēgšanai ar Attīstītāju bez sistēmas jaudas rezervēšanas maksas. Līdz ar izsoles līguma parakstīšanu Attīstītājs iegūst tiesības projektēt, izbūvēt un nodot ekspluatācijā ELWIND atkrastes vēja parku un tā elektroenerģijas tīkla pieslēgumu, kļūstot par kompetentajai institūcijai izsniegtās atļaujas turētāju un nepārsniedzot minētajā atļaujā noteikto maksimālo jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudu.
Priekšlikums
Likumprojekta 5. panta ceturto daļu nepieciešams precizēt, jo nedz Elektroenerģijas tirgus likums, nedz Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 821 "Noteikumi par atļaujām jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai" neparedz maksas par sistēmas jaudas rezervēšanu piemērošanu attiecībā uz atļaujas jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai saņemšanu.
Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 9. panta 2.4 daļai elektroenerģijas ražotājs maksā attiecīgajam sistēmas operatoram maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu, ja jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu plānots pieslēgt elektroenerģijas pārvades sistēmai vai sadales sistēmai un pieslēdzamās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jauda ir lielāka par 50 kilovatiem. Tātad minētā maksa tiek maksāta sistēmas jaudas rezervēšanai konkrētas elektrostacijas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai. Saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem" (turpmāk - Pieslēguma noteikumi) 10.1 un 11.1 punktu sistēmas operators ar tehnisko prasību izsniegšanas brīdi tehniskajās prasībās noteiktajā apmērā rezervē sistēmā jaudu, kas nepieciešama ražotāja elektrostacijas pieslēgšanai un ne vēlāk kā 60 dienu laikā no tehnisko prasību saņemšanas dienas ražotājs nodrošina maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu un un iesniedz sistēmas operatoram dokumentus, kas to apliecina.
Likumprojekta 5. panta ceturto daļā būtu nosakāms, ka kompetentā iestāde var saņemt ne tikai atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai, bet, ja tas ir nepieciešams, ir tiesīga saņemt tehniskās prasības ELWIND atkrastes vēja parka ieviešanai, nemaksājot elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu. Turklāt Likumprojektā būtu jānosaka, kā Attīstītājs kļūst par kompetentai iestādei izsniegto tehnisko prasību turētāju. Norādāms, ka pieslēguma ierīkošana (projektēšana, būvdarbi) ir iespējama tikai no sistēmas operatora saņemot tehniskās prasības.
Aicinām Likumprojektā izmantot iepriekš minētajos tiesību aktos izmantoto terminu "maksa par sistēmas jaudas rezervēšanu", nevis terminu "sistēmas jaudas rezervēšanas maksas", nodrošinot normu saskaņošanu.
Saskaņā ar Pieslēguma noteikumiem sistēmas operatoram ir tiesības anulēt ražotājam izsniegtās tehniskās prasības, ja ražotājs trīs gadu laikā no dienas, kad sistēmas operators nosūtījis ražotājam tehniskās prasības, ar sistēmas operatoru nav noslēdzis sistēmas pakalpojuma līgumu, līdz ar to nepieciešams izvērtēt, vai Likumprojektā nav ietverama attiecībā uz ELWIND atkrastes vēja parka tehnisko prasību spēkā esamību, ievērojot, ka nepamatot sistēmas jaudu rezervešana, liedzot citiem elektroenerģijas ražotājiem iespēju ierīkot pieslēgumu, nebūtu pieļaujama.
Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 9. panta 2.4 daļai elektroenerģijas ražotājs maksā attiecīgajam sistēmas operatoram maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu, ja jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu plānots pieslēgt elektroenerģijas pārvades sistēmai vai sadales sistēmai un pieslēdzamās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jauda ir lielāka par 50 kilovatiem. Tātad minētā maksa tiek maksāta sistēmas jaudas rezervēšanai konkrētas elektrostacijas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai. Saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem" (turpmāk - Pieslēguma noteikumi) 10.1 un 11.1 punktu sistēmas operators ar tehnisko prasību izsniegšanas brīdi tehniskajās prasībās noteiktajā apmērā rezervē sistēmā jaudu, kas nepieciešama ražotāja elektrostacijas pieslēgšanai un ne vēlāk kā 60 dienu laikā no tehnisko prasību saņemšanas dienas ražotājs nodrošina maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu un un iesniedz sistēmas operatoram dokumentus, kas to apliecina.
Likumprojekta 5. panta ceturto daļā būtu nosakāms, ka kompetentā iestāde var saņemt ne tikai atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai, bet, ja tas ir nepieciešams, ir tiesīga saņemt tehniskās prasības ELWIND atkrastes vēja parka ieviešanai, nemaksājot elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu. Turklāt Likumprojektā būtu jānosaka, kā Attīstītājs kļūst par kompetentai iestādei izsniegto tehnisko prasību turētāju. Norādāms, ka pieslēguma ierīkošana (projektēšana, būvdarbi) ir iespējama tikai no sistēmas operatora saņemot tehniskās prasības.
Aicinām Likumprojektā izmantot iepriekš minētajos tiesību aktos izmantoto terminu "maksa par sistēmas jaudas rezervēšanu", nevis terminu "sistēmas jaudas rezervēšanas maksas", nodrošinot normu saskaņošanu.
Saskaņā ar Pieslēguma noteikumiem sistēmas operatoram ir tiesības anulēt ražotājam izsniegtās tehniskās prasības, ja ražotājs trīs gadu laikā no dienas, kad sistēmas operators nosūtījis ražotājam tehniskās prasības, ar sistēmas operatoru nav noslēdzis sistēmas pakalpojuma līgumu, līdz ar to nepieciešams izvērtēt, vai Likumprojektā nav ietverama attiecībā uz ELWIND atkrastes vēja parka tehnisko prasību spēkā esamību, ievērojot, ka nepamatot sistēmas jaudu rezervešana, liedzot citiem elektroenerģijas ražotājiem iespēju ierīkot pieslēgumu, nebūtu pieļaujama.
Piedāvātā redakcija
-