Projekta ID
22-TA-2110Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām izveidot šī likumprojekta panta nosaukumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 ''Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi'' 15. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 3. punktu, lūdzam likumprojektā noteikt, kādām iestādēm un personām un ar kādu nolūku ir tiesības nodot personas datus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta 12.pantu.
Tieslietu ministrijas ieskatā iepriekš izteiktais Tieslietu ministrijas iebildums nav ņemts vērā pilnā apmērā. Proti, Tieslietu ministrija savā iebildumā lūdza precizēt tiesību normu un stiprināt donora, kurš sava veselības stāvokļa dēļ nespēj sniegt informēto piekrišanu, tiesības un intereses. Ņemot vērā ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesību 12.pantu, lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikt, ka donora pārstāvis lēmumu nepieņem savā vārdā un kā viņš vēlētos. Proti, pieņemot lēmumu – sniedzot informēto piekrišanu, pilnvarotā persona ievēro tieši donora tiesības, vēlmes un izvēles vai donora iepriekš izteikto gribu attiecībā uz dalību pētījumā.
Saistībā ar minēto lūdzam likumprojekta 12.pantā ietvert medicīnas tiesībās zināmo principu, kas citstarp nostiprināts arī Pacientu tiesību likuma 7.panta otrajā daļā, ka persona, kas sniedz informēto piekrišanu, pēc būtības pauž tieši donora vēlmes un izvēli, ievērojot arī viņa iepriekš izteikto gribu.
Tieslietu ministrijas ieskatā iepriekš izteiktais Tieslietu ministrijas iebildums nav ņemts vērā pilnā apmērā. Proti, Tieslietu ministrija savā iebildumā lūdza precizēt tiesību normu un stiprināt donora, kurš sava veselības stāvokļa dēļ nespēj sniegt informēto piekrišanu, tiesības un intereses. Ņemot vērā ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesību 12.pantu, lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikt, ka donora pārstāvis lēmumu nepieņem savā vārdā un kā viņš vēlētos. Proti, pieņemot lēmumu – sniedzot informēto piekrišanu, pilnvarotā persona ievēro tieši donora tiesības, vēlmes un izvēles vai donora iepriekš izteikto gribu attiecībā uz dalību pētījumā.
Saistībā ar minēto lūdzam likumprojekta 12.pantā ietvert medicīnas tiesībās zināmo principu, kas citstarp nostiprināts arī Pacientu tiesību likuma 7.panta otrajā daļā, ka persona, kas sniedz informēto piekrišanu, pēc būtības pauž tieši donora vēlmes un izvēli, ievērojot arī viņa iepriekš izteikto gribu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Norādām, ja personas datu apstrāde tiek veikta pamatojoties uz datu subjekta piekrišanu, tā ir pieļaujama tikai tādā apjomā, kādā ir saņemta datu subjekta piekrišana. Ņemot vērā minēto, aicinām attiecīgi precizēt šīs tiesību normas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 33. apsvērumu datu subjektiem vajadzētu būt iespējai dot piekrišanu tikai konkrētām pētniecības jomām vai pētniecības projektu daļām, ciktāl to ļauj paredzētais nolūks. Ievērojot minēto, aicinām precizēt tiesību normu, nosakot, ka biobankas pārzinis var īstenot šā panta pirmajā daļā minētās tiesības konkrētu pētījumu, par kuriem saņemts datu subjekta piekrišana, vajadzībām un tikai tādā apjomā, kādā ir saņemta datu subjekta piekrišana.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt pilnvarojumu Ministru kabinetam, norādot pilnvarojuma galvenos satura virzienus atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 ''Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi' 45. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt pilnvarojumu Ministru kabinetam, norādot pilnvarojuma galvenos satura virzienus atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 ''Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi' 45. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par kritērijiem, kas tiek vērtēti, lai konstatētu, ka ir piemērojams 12. pantā ietvertais regulējums. Proti, kā persona, kas iegūst piekrišanu vai sadarbojas ar potenciālo donoru vai viņa pārstāvi, pārliecinās par kritērija "donors sava veselības stāvokļa dēļ nespēj sniegt informēto piekrišanu" izpildīšanos.
Ierosinām papildināt anotāciju ar, piemēram, šādu informāciju: medicīnas tiesībās tiek izvērtēti šādi 4 kritēriji, lai noteiktu, vai persona spēj vai nespēj pati pieņemt lēmumu: 1) vai persona saprot tai sniegto informāciju; 2)vai persona atcerās šo informāciju un var to atkārtot; 3) vai persona var izmantot šo informāciju un, balstoties uz to, pieņemt lēmumu; 4) vai persona spēj nokomunicēt savu lēmumu ar vārdiem, žestiem vai kā citādi.
Ierosinām papildināt anotāciju ar, piemēram, šādu informāciju: medicīnas tiesībās tiek izvērtēti šādi 4 kritēriji, lai noteiktu, vai persona spēj vai nespēj pati pieņemt lēmumu: 1) vai persona saprot tai sniegto informāciju; 2)vai persona atcerās šo informāciju un var to atkārtot; 3) vai persona var izmantot šo informāciju un, balstoties uz to, pieņemt lēmumu; 4) vai persona spēj nokomunicēt savu lēmumu ar vārdiem, žestiem vai kā citādi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulā nostiprināto pārredzamības principu, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par to, kādus personas datu apstrādes noteikumus regulē šis likumprojekts un kādus regulēs Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-