Atzinums

Projekta ID
22-TA-2885
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 2.5.2.sadaļā ir norādīts izmaksātais finansējums grantu atbalstam tūrisma operatoriem daļējai darba samaksas kompensēšanai, viesnīcām operacionālo izmaksu segšanai, viesnīcām par fizisko personu, kam nepieciešama izolācija, izmitināšanu, kā arī starptautiskās konkurētspējas un eksporta veicināšana. Lai varētu identificēt un pārbaudīt norādītā finansējuma apmēru, lūdzam sniegt skaidrojumu saskaņā ar kādiem Ministru kabineta lēmumiem tika piešķirts minētais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 2.3.2.sadaļā sniegto informāciju, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa rīkojumam Nr. 285 “Par valsts pētījumu programmu “Inovāciju fonds – nozaru pētījumu programma”” programmas kopējais finansējums laikposmam no 2022. gada līdz 2024. gadam ir 12 000 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 2.2.2., 2.3.2., 2.4.2.sadaļu noslēgumā ir uzskaitīti prioritārie pasākumi, kā arī 3.sadaļā ir iekļauti secinājumi, piemēram 2., 4., 5. un 9.secinājums, kas paredz turpmāko rīcību konkrētā pasākuma ieviešanai, tajā skaitā nepieciešamā finansējuma paredzēšanu valsts budžetā. Uzskatām, minētais neatbilst informatīvā ziņojuma mērķim un nav saistīts ar Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs paredzēto pasākumu izpildi. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt informatīvajā ziņojuma projektā iekļauto informāciju, ka arī precizēt attiecīgo secinājumu redakcijas, svītrojot informāciju par nepieciešamo papildu finansējumu no valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši MK rīkojumam, uz kuru ir atsauce informatīvā ziņojuma projekta 2.3.2.sadaļā, 10.lpp. pēdējā rindkopā ir jābūt 12 000 000 nevis 12 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atsaucoties uz Informatīvo ziņojumu “Par Latvijas inovāciju un tehnoloģiju atbalsta fonda iniciatīvas aktualitātes pārskatīšanu” apstiprināts 12.04.2022.; MK protokols Nr.20 40§, P&A&I pārvaldības modeļa pilnveidošanas ietvaros ir pārskatīta LPISP loma kopējā P&A&I pārvaldības modelī, sašaurinot LPISP kompetences tvērumu tikai uz P&A&I politikas un RIS3 pārvaldības stratēģisko jautājumu virsuzraudzību. Savukārt galvenā kompetentā iestāde, kas nodrošina nacionālo inovāciju institucionālo pārvaldību, kā arī RIS3 pārvaldību stratēģiskā līmenī ir Inovāciju un Pētniecības pārvaldības padome (IPPP), kuru pārstāv galvenie P&A&I politikas veidotāji – EM, IZM sadarbībā ar LIAA un LZP vadību. Lūdzam atbilstoši precizēt informatīvā ziņojuma projekta 2.3.2.sadaļas 1.rindkopu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka sadaļa "NIP īstenošanas progress" pēc būtības atspoguļo NIP īstenošanas progresu par laika posmu 2021.-2022.gads, lūdzam ziņojuma 2.sadaļā vai 3.sadaļā "Secinājumi" norādīt mērķu sasniegšanas progresu, t.sk. norādot cik lielā mērā ir sasniegti NIP galvenie mērķi - par eksporta apjoma palielināšanu un izdevumu P&A apjomu, nevis citēt NIP iekļauto mērķu formulējumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam pārskatīt pielikuma  4.3.9.1.rindā (Excel 97.rinda) norādīto informāciju par 1.1.1.5.pasakuma RTU projektu atbilstoši aktuālajai situācijai un aktuālajai 1.1.1.5.pasākuma MK noteikumu (Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumi Nr. 315 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.5. pasākuma "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās" pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi") redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un iekļaut informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktā informāciju par aktuālo progresu, kā arī plānotajām aktivitātēm attiecībā uz investīciju piesaisti no starptautiskajām finanšu institūcijām (turpmāk – SFI), piemēram, no Eiropas Investīciju bankas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un Ziemeļu Investīciju bankas. Vēršam uzmanību, ka SFI piedāvā uz tirgus nosacījumiem balstītu finansējumu jomās, kurās ir tirgus nepilnības un investīciju trūkums, vienlaikus nodrošinot papildinātību, tādējādi investējot projektos, kuru īstenošanai privātā sektora finansējums nav vai ir tikai daļēji pieejams. Neskatoties uz SFI investīciju pieejamību, to aktivitāte Latvijā pēdējo gadu laikā ir bijusi salīdzinoši zema. Papildus atzīmējam, ka atbilstoši FSAP rīcības virziena Nr. 1.1. Ilgtspējīgas kreditēšanas veicināšana pasākumam Nr. 1.1.4. Veicināt starptautisko finanšu institūciju investīcijas un tehnisko atbalstu jomās, kurās pastāv ierobežota finansējuma pieejamība kā līdzatbildīgās institūcijas ir norādītas arī Ekonomikas ministrija un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un iekļaut informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktā sasaisti 2.5. punktā minētajiem prioritārajiem pasākumiem ar attīstības plānošanas dokumentiem, kā piemēram, Finanšu sektora attīstības plāns 2021.–2023. gadam (turpmāk – FSAP) un AS "Attīstības finanšu institūcija Altum" vidēja termiņa darbības stratēģija 2022.-2024. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.5.2. punktā ir norādīts, ka, lai sekmētu NIP mērķu sasniegšanu uzņēmumu modernizācijai būs pieejams plašs atbalsts, kas tiek plānotas gan ANM ietvaros, gan arī ES Darbības programmas 2021-2027 ietvaros, paredzot investīcijas energoefektivitātes paaugstināšanā uzņēmējdarbībā, uzņēmumu digitalizācijā, tāpat tiks piedāvāts plašs klāsts ar finanšu instrumentiem gan garantiju, gan aizdevumu, gan riska kapitālu veidā, un Latvijai ir pieejami finanšu līdzekļi vairāk kā 1,6 miljardu euro apmērā. Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 3. sadaļu ar secinājumu, kas sniegtu priekšstatu par ievērojamā finanšu līdzekļu apjoma ietekmi uz NIP mērķu sasniegšanu. Pašlaik informatīvā ziņojuma projekta 3. sadaļas 10. punktā ir uzsvērta aizdevumu ar kapitāla atlaidi programmas nozīmība, tomēr, ņemot vērā Latvijai pieejamo kopējo finanšu līdzekļu apjomu, pienesums NIP mērķu sasniegšanai no citiem atbalstiem perspektīvā ir ne mazāks.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam rast sasaisti informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktā sniegtajai informācijai ar 2.5. punktā minēto prioritāro pasākumu “Jaunuzņēmumu attīstības un ārvalstu investīciju piesaistes veicināšana Latvijā, lai sekmētu jaunuzņēmumu nozares ekonomisko attīstību un ārvalstu investīciju piesaisti jaunuzņēmumiem, kā arī investoru kustības attīstību Latvijā, finansējumu ekosistēmas attīstībai, arī veicinātu spēcīgu un vienotu ekosistēmas attīstību.” Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktu, norādot ar kurām atbalsta programmām vai cita veida atbalsta instrumentiem tiks veicināta jaunuzņēmumu attīstības un ārvalstu investīciju piesaiste, kas pašlaik esošajā informatīvā ziņojuma projekta redakcijā nav tiešā veidā skaidrots.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam rast sasaisti informatīvā ziņojuma projekta 2.5. punktā sniegtajai informācijai ar 2.5. punktā minēto prioritāro pasākumu “Eksporta kredītu aģentūras izveide sekmēs eksporta apdrošināšanas pakalpojumu nodrošināšanu Latvijas uzņēmumiem”. Informatīvā ziņojuma projektā nav skaidrots nedz pamatojums, nedz ietvars, nedz laika grafiks eksporta kredītu aģentūras izveidei. Vienlaikus no informatīvā ziņojuma projektā sniegtā izklāsta nav secināms, vai eksporta kredītu aģentūru plānots izveidot ar mērķi sekmēt eksporta apdrošināšanas pakalpojumu nodrošināšanu Latvijas uzņēmumiem vai arī plānots, ka aģentūra sniegs plašāka spektra pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam aktualizēt informāciju informatīvā ziņojuma projekta 2.5.2. punktā par Investīciju fondu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumiem Nr. 662 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam sniegt izvērstu skaidrojumu par visiem prioritāriem pasākumiem, kas norādīti informatīvā ziņojuma projekta 17.lpp. Vēršam uzmanību, ka ir sniegta izvērsta informācija tikai par Investīciju fondu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt pielikuma Nr.1 4.2.1.4.1.rindiņā (Excel 41. rindiņa) sniegto informāciju attiecībā uz pasākuma “Atbalsts tūrisma produktu attīstībai” nosaukumu un numerāciju. Vēršam uzmanību, ka šobrīd minētājam pasākumam piešķirts šāds nosaukums:  "1.2.3.6. pasākums "Tūrisma produktu attīstības programma"". 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam aktualizēt informāciju informatīvā ziņojuma projekta pielikuma rindiņā Nr.4.5.3.1. (Excel rindiņa Nr.151), norādot aktuālo informāciju par 3.1.1.3. pasākuma "Atbalsts mazo, vidējo komersantu finansējuma piesaistei kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi" progresu. Vēršam uzmanību, ka minētā pasākuma 4.kārtas ietvaros šā gada augustā tika noslēgti 2 līgumi, attiecīgi pasākuma ietvaros ir noslēgti 7 līgumi par kopējo finansējumu 1,39 milj. EUR apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu 0,57 milj. EUR apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta pielikuma rindiņu Nr.4.4.7.3. (Excel rindiņa Nr.131) ar informāciju par ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2.1.4.pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" izstrādes progresu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 2.4.2.sadaļā plānoto Atveseļošanas fonda 3.1.1.4.i investīcijas uzsākšanas (pieteikšanās izsludināšanas) laiku, ņemot vērā, ka minētais 2022.gada 3.ceturksnis ir pagājis. Lūdzam attiecīgi aktualizēt arī informāciju informatīvā ziņojuma projekta pielikumā par 3.1.1.4.i investīciju, t.sk. informāciju, ka investīcijas ieviešanas Ministru Kabineta noteikumi ir jau apstiprināti un stājušies spēkā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta pirmajā rindkopā aizstāt lietoto vārdu “pantā” ar vārdu “punktā”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Tā kā 2022.gada rudens jau ir iestājies, tad lūdzam informatīvā ziņojuma projekta 2.5.2.sadaļā pārformulēt frāzi - plānots uzsākt ar 2022.gada rudeni, vai attiecīgi pārskatīt norādītos pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz informatīvā ziņojuma projekta 2.1.2.sadaļas pēdējās rindkopas teikumu "Apmācību kopējais finansējums – 30 milj. euro" lūdzam izvērtēt jēdziena "apmācību" lietojumu, kā arī skaidrot, kā un no kādiem avotiem veidojas norādītais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt informatīvā ziņojuma projekta 2.1.2.sadaļā norādīto EDIC darba uzsākšanas termiņu - 2022.gads.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta 19.lpp. noteikts, ka, lai attīstītu vietējo atjaunoto energoresursu izmantošanu, tiks izveidots AS  Latvenergo” un AS “Latvijas valsts meži” kopuzņēmums, kas sekmēs uz vēja enerģijas balstītas elektroenerģijas ražošanas jaudas valsts meža zemēs.

Vēršam uzmanību, ka šā gada 22.jūlijā Uzņēmumu reģistra komercreģistrā ir reģistrēts AS "Latvenergo" un AS "Latvijas valsts meži" kopuzņēmums vēja parku attīstībai SIA "Latvijas vēja parki".

Ņemot vērā minēto, lūdzam apsvērt informācijas aktualizāciju.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ar mērķi nodrošināt vispusīgu informācijas atspoguļojumu, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta pielikuma tabulu ar papildu kolonnu, kas norādītu katra uzdevuma finanšu avotu (t.i. valsts budžets, ES fondu finansējums u.c.), kā arī finansējuma apmēru gadu griezumā. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kāpēc nav aizpildīta informatīvā ziņojuma projekta pielikuma tabulas 4.5.4.sadaļa (Excel 153./154.rinda).
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt pielikuma 4.5.2.1.rindā (Excel 148.rinda) norādīto informāciju par Iespējkapitāla Ministru kabineta noteikumu projektu, norādot korektu nosaukumu un pasākuma numuru (1.2.3.2.pasākums).
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta 2.3.2. apakšsadaļā skaidrot izmantoto terminu "inovāciju publiskais iepirkums".
Piedāvātā redakcija
-
28.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka informatīvā ziņojuma projekta 2. sadaļā ir skaidrots, ka informatīvā ziņojuma projektā iekļauts arī izpildes progress par periodu no 2022. gada 1. janvāra līdz informatīvā ziņojuma projekta izstrādei un iesniegšanai Ministru kabinetā, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektā ietverto izvērtējumu, kā NIP mērķu sasniegšanu un progresu ir ietekmējusi 2022. gada inflācija, kā arī energokrīze.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma projekts paredz priekšlikumus turpmākām rīcībām, t.sk., tādu pasākumu ieviešanu, kas kvalificētos kā komercdarbības atbalsta pasākumi, lūdzam informatīvajā ziņojumā ietvert informāciju, ka izstrādājot plānotos pasākumus, tie tiks ieviesti ievērojot komercdarbības atbalsta regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju informatīvā ziņojuma projektā papildus faktiskajam statusam norādīt arī kopējo pieejamo atbalstu valsts ēku energoefektivitātes paaugstināšanai 2014.-2020.plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 4.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās” 4.2.1.2.pasākuma “Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās” ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar informāciju, ka atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem daudzīvokļu mājās un uzņēmējdarbības sektorā plānots arī Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta 17.lpp. pirmajā rindkopā aizstāt vārdu "apstiprinot" ar vārdu "piešķirot".
Piedāvātā redakcija
-
33.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projektā aizstāt vārdus "ES Darbības programmas 2021-2027" ar vārdiem "ES kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam".
Tāpat lūdzam 1.pielikumā attiecībā uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam un tās pielikumu neizmantot saīsinājumu DP, to aizstājot ar saīsinājumu Programma vai Programma 2021-2027, un DPP, to aizstājot ar saīsinājumu Programmas pielikums vai PP.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informāciju par atbalsta programmu energoefektivitātes palielināšanai apstrādes rūpniecībā, norādot, ka jau ir pabeigti 52 projekti, 21 projekts vēl tiek īstenots un ka kopējā attiecināmo izdevumu summa ir 56,5 milj. EUR.
Atbilstoši lūdzam precizēt arī informatīvā ziņojuma projekta pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta 2.4.sadaļas "Infrastruktūra" 2.4.2. apakšsadaļā "Būtiskākie īstenotie pasākumi" ir norādīts, ka Altum privātmāju energoefektivitātes un atjaunojamo energoresursu ieviešanas programmā ir apstiprināts 711 pieteikums, no kuriem 345 jau ir īstenoti, bet 679 projektiem ir noslēgti līgumi. Lūdzam novērst nesakritību, jo 345 un 679 kopsummā ir 1024 nevis 711.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izlabot informatīvā ziņojuma projekta Pielikuma Nr.1. 4.2.1.8.1. rindiņā iekļauto MK noteikumu Nr. 678 numerāciju (esošā redakcija: "MKN Nr/678"). 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt Pielikuma Nr.1. 4.2.1.4.3. rindiņā (Excel 43. rindiņa) sniegto informāciju attiecībā uz grozījumu būtību MK 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi). Informējam, ka Pielikuma Nr.1 esošā redakcija paredz, ka augstāk minētie grozījumi paredz noteikt tādus atbalsta veidus, kas veicinātu nozaru konkurētspēju, atbalstot uzņēmējdarbību un ieiešanu ārvalstu tirgos, nodrošinot Latvijas ārvalstu ekonomisko pārstāvniecību darbību, attīstot Latvijas kā tūrisma galamērķa starptautisko konkurētspēju un veicinot vietējo tūrismu prioritārajos tūrisma sektoros (darījumu un pasākumu tūrisms, labsajūtas tūrisms). Vēršam uzmanību, ka visi uzskaitītie atbalsta veidi jau sākotnēji tika iekļauti MK noteikumos. Tādējādi aicinām informāciju par izmaiņām starptautiskās konkurētspējas programmas noteikumos paņemt no informatīvā ziņojumā. 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta pielikuma rindiņā Nr.4.2.2.4.1. (Excel 62.rindiņa) aktualizēt sniegto informāciju, jo tur ir norādīts, ka atbalsts būs pieejams komersantiem ar 2022. gada septembri.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta pielikuma rindiņā Nr.4.2.1.7.1. (Excel 49.rindiņa) precizēt pasākuma numuru, aizstājot skaitļus "1.2.12." ar skaitļiem "1.2.1.2.".
Piedāvātā redakcija
-