Projekta ID
25-TA-1905Atzinuma sniedzējs
"Zaļā brīvība"
Atzinums iesniegts
02.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iebilstam pret 6.1.1.6. pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" 1. kārtas atlikušā un elastības finansējuma (kopā 14 699 218 EUR apmērā) novirzīšanu uz 6.1.1.3. pasākumu “Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku”.
Ierosinājums samazināt uz pusi atbalstu elektromobilitātes veicināšanas pasākumiem pašvaldībām un pārvirzīt to industriālo parku attīstībai nav atbalstāms, ņemot vērā lielo izaicinājumu transporta jomas virzībā uz klimatneitralitāti, vieglā autotransporta emisijām turpinot pieaugt un vienlaikus pastāvot ļoti lielam investīciju iztrūkumam šīs nozares dekarbonizācijā. Šim mērķim ir pieejamais finansējums no Atveseļošanās un noturības fonda, kā arī no Modernizācijas fonda, nav kompensējošs, jo minētie fondi nav uzskatāmi kā papildu pasākumi, respektīvi, finansējuma samazināšana bezemisiju transportlīdzekļiem Taisnīgās pārkārtošanās fondā nozīmē investīciju samazinājumu kopumā šim mērķim.
Tā kā iemesls ierosinātajai pārdalei ir zema pašvaldību interese, tad ir nepieciešams ar pašvaldībām pārrunāt iemeslus un šķēršļus, un attiecīgi grozīt programmas noteikumus, saglabājot virsmērķi – transportlīdzekļu emisiju samazināšanu pašvaldībās. Ja tomēr nav rodams risinājums, kā tieši pašvaldību pieteikšanās aktivitāti veicināt, tad būtu nepieciešams apskatīt citas mērķgrupas taisnīgās pārkārtošanās reģionos, piemēram, uzņēmējus, kuriem arī nepieciešams atbalsts pārejā uz bezemisiju mobilitāti. Apsverams varētu būt arī risinājums novadu pašvaldībām ar lauku teritorijām atbalstīt CNG autobusu iegādi ar nosacījumu, ka tajos izmantotā degviela ir tikai biometāns. Jebkurā gadījumā būtiskākais ir saglabāt investīcijas apmēru tieši transporta nozares dekarbonizācijā, lai neradītu pretrunas ar Nacionālā enerģētikas un klimata plāna īstenošanu un tā īstenošanai iezīmētajiem finanšu avotiem.
Ierosinājums samazināt uz pusi atbalstu elektromobilitātes veicināšanas pasākumiem pašvaldībām un pārvirzīt to industriālo parku attīstībai nav atbalstāms, ņemot vērā lielo izaicinājumu transporta jomas virzībā uz klimatneitralitāti, vieglā autotransporta emisijām turpinot pieaugt un vienlaikus pastāvot ļoti lielam investīciju iztrūkumam šīs nozares dekarbonizācijā. Šim mērķim ir pieejamais finansējums no Atveseļošanās un noturības fonda, kā arī no Modernizācijas fonda, nav kompensējošs, jo minētie fondi nav uzskatāmi kā papildu pasākumi, respektīvi, finansējuma samazināšana bezemisiju transportlīdzekļiem Taisnīgās pārkārtošanās fondā nozīmē investīciju samazinājumu kopumā šim mērķim.
Tā kā iemesls ierosinātajai pārdalei ir zema pašvaldību interese, tad ir nepieciešams ar pašvaldībām pārrunāt iemeslus un šķēršļus, un attiecīgi grozīt programmas noteikumus, saglabājot virsmērķi – transportlīdzekļu emisiju samazināšanu pašvaldībās. Ja tomēr nav rodams risinājums, kā tieši pašvaldību pieteikšanās aktivitāti veicināt, tad būtu nepieciešams apskatīt citas mērķgrupas taisnīgās pārkārtošanās reģionos, piemēram, uzņēmējus, kuriem arī nepieciešams atbalsts pārejā uz bezemisiju mobilitāti. Apsverams varētu būt arī risinājums novadu pašvaldībām ar lauku teritorijām atbalstīt CNG autobusu iegādi ar nosacījumu, ka tajos izmantotā degviela ir tikai biometāns. Jebkurā gadījumā būtiskākais ir saglabāt investīcijas apmēru tieši transporta nozares dekarbonizācijā, lai neradītu pretrunas ar Nacionālā enerģētikas un klimata plāna īstenošanu un tā īstenošanai iezīmētajiem finanšu avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
