Atzinums

Projekta ID
22-TA-581
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
12.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr.399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” 4.3. apakšpunktā minēto, nodrošināt pakalpojuma (skat. https://latvija.lv/lv/PPK/dzives-situacija/apakssituacija/p11948/ProcesaApraksts) apraksta un pieteikšanas kanālu aktualizāciju valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv.
Pakalpojuma aprakstā ir minēts, ka pakalpojumu var pieprasīt arī izmantojot e-pakalpojumu, savukārt, pie pakalpojuma pieprasīšanas kanāliem nav norādīts minētais e-pakalpojums, kurš ir atrodams šajā saitē https://e.ic.iem.gov.lv/lv/.

Pakalpojumu aprakstus lūdzam veidot atbilstoši VARAM izstrādātajiem un 2019. gada 10. aprīlī apstiprinātajiem metodiskajiem ieteikumiem “Metodiskie ieteikumi valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldībai” (skat. https://drive.google.com/file/d/1f0T_kN4bm9l9mjrOjc-WCfM92x0fsMBs/view). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotāciju lūdzam papildināt ar punktu, kurā minēti elektroniskie pakalpojumu saņemšanas kanāli, norādot oficiālo elektronisko adresi kā primāro kanālu, ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts. 
VARAM uzsver, ka viena no valsts mēroga prioritātēm ir administratīvā sloga mazināšana iedzīvotājiem un iestādēm, un, lai sasniegtu minēto mērķi, ir izveidota oficiālā elektroniskā adrese, garantējot vienotu, drošu un uzticamu saziņas kanālu starp valsts iestādēm, privātpersonām un uzņēmējiem. Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likumu (turpmāk – OEAL) šis saziņas kanāls jau pašlaik ir obligāts valsts pārvaldes iestādēm, savukārt uzņēmējiem no 2023.gada 1.janvāra. Būtiski ir konsekventi nodrošināt vienotu oficiālo paziņojumu saņemšanas veidu, jo vairāku, dažādos tiesību aktos atšķirīgu paziņošanas veidu pastāvēšana rada grūtības gan tiesību normu piemērotājiem, gan personām, kuras tiesiskais regulējums ietekmē. 
Atbilstoši pastāvošajam tiesiskajam regulējumam oficiālās elektroniskās adreses jomā, kā arī citos privātpersonas saziņu ar publiskām iestādēm regulējošos normatīvajos aktos, personai ir tiesības izvēlēties, kādu saziņas veidu tā izmanto konkrētā ziņojuma saņemšanai vai konkrētā procesa ietvaros, par šo izvēli paziņojot iestādei, savukārt iestādei ir pienākums oficiālajai sarakstei izmantot tieši personas norādīto saziņas kanālu. Ievērojot minēto un ņemot vērā personas tiesību ievērošanas aspektu, jānodrošina sistēmiska pieeja un minētais princips jārealizē arī likumprojektā. 
Vienlaikus atbilstoši OEAL 12.panta otrajā daļā noteiktajam, ja valsts pārvaldes iestāde elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot valsts informācijas sistēmu, ir jānodrošina attiecīgās informācijas vai dokumenta pieejamība oficiālās elektroniskās adreses kontā. Savukārt, ja nav pausta griba izmantot citu saziņas kanālu un ir aktivizēta oficiālā elektroniskā adrese, pēc noklusējuma elektroniskai saziņai ir izmantojama oficiālā elektronisko adrese. 
Piedāvātā redakcija
Fiziskās personas
Fiziskās personas, kuras pieprasa un saņem ziņas no Sodu reģistra.
Ietekmes apraksts
Tiek veikta personas datu apstrāde. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktam dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā.

No esošā regulējuma tiek izslēgta iespēja saņemt izziņas klātienē, taču vienlaikus paplašinās iespējas saņemt izziņu citos veidos.
Lai paplašinātu pakalpojuma pieejamību visā Latvijā tuvāk personas dzīvesvietai, kā arī efektīvāk nodrošinātu pakalpojuma pieejamību personām ar īpašām vajadzībām, izziņas saņemšanas pakalpojums tiek nodrošināts elektroniski (nosūtīts uz personas oficiālo elektronisko adresi, ja ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, vai sagatavots ar elektronisko parakstu un nosūtīts uz personas norādīto elektroniskā pasta adresi), kā arī pēc personas izvēles jebkurā no Latvijas pasta nodaļām.

Juridiskās personas
Juridiskās personas, kuras pieprasa un saņem ziņas no Sodu reģistra
Ietekmes apraksts
No esošā regulējuma tiek izslēgta iespēja saņemt izziņas klātienē, taču vienlaikus paplašinās iespējas saņemt izziņu citos veidos.
Lai paplašinātu pakalpojuma pieejamību visā Latvijā, izziņas saņemšanas pakalpojums tiek nodrošināts elektroniski (nosūtīts uz personas oficiālo elektronisko adresi vai sagatavots ar elektronisko parakstu un nosūtīts uz personas norādīto elektroniskā pasta adresi, ja persona ir norādījusi, ka vēlas pakalpojumu saņemt uz elektroniskā pasta adresi), kā arī pēc personas izvēles jebkurā no Latvijas pasta nodaļām.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā aizstāt vārdus “vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv” ar vārdiem “valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.lv”. 
Piedāvātā redakcija
29. Izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamo elektronisko pakalpojumu, fiziska persona, autentificējoties un apliecinot savu identitāti ar portālā pieejamiem autentifikācijas līdzekļiem, var bez maksas elektroniski saņemt par sevi, saviem nepilngadīgajiem bērniem un aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām ziņas par administratīvajiem sodiem un par izdevumiem, kas saistīti ar apreibinošo vielu lietošanas pārbaudēm, kā arī par to samaksu.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saglabāt vienotu formatējumu visiem punktiem.
Piedāvātā redakcija

8.4. par personu, pret kuru notiek process medicīniska rakstura piespiedu līdzekļa noteikšanai, papildus šo noteikumu 8.1.1., 8.2. un 8.3. apakšpunktā minētajām ziņām reģistrā iekļauj:
8.4.1. datumu, kad pieņemts lēmums turpināt procesu medicīniska rakstura piespiedu līdzekļa noteikšanai;
8.4.2. tās iestādes nosaukumu, kura attiecīgo lēmumu pieņēmusi;
8.4.3. Kriminālprocesa likuma pants, daļa un punkts, uz kuru pamatojoties iestāde nosūtījusi krimināllietas materiālus prokuratūrai;
8.4.4. tās prokuratūras struktūrvienības nosaukumu, kurai krimināllietas materiāli nodoti.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saglabāt vienotu formatējumu visiem punktiem.
Piedāvātā redakcija
9.2. par personu, pret kuru notiek process medicīniska rakstura piespiedu līdzekļa noteikšanai, papildus šo noteikumu 8.1.1. apakšpunktā minētajām ziņām reģistrā iekļauj:
9.2.1. datumu, kad pieņemts lēmums par krimināllietas nosūtīšanu tiesai medicīniska rakstura piespiedu līdzekļa noteikšanai;
9.2.2. tās prokuratūras struktūrvienības nosaukumu, kura minēto lēmumu pieņēmusi;
9.2.3. Kriminālprocesa likuma pants, daļa un punkts, uz kuru pamatojoties prokuratūra nosūtījusi krimināllietas materiālus tiesai;
9.2.4. tās tiesas nosaukumu, kurai krimināllieta nosūtīta;
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saglabāt vienotu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
23.4.1. par fizisko personu:
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saglabāt vienotu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
29. Izmantojot vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamo elektronisko pakalpojumu, fiziskā persona, autentificējoties un apliecinot savu identitāti ar portālā pieejamiem autentifikācijas līdzekļiem, var bez maksas elektroniski saņemt par sevi, saviem nepilngadīgajiem bērniem un aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām ziņas par administratīvajiem sodiem un par izdevumiem, kas saistīti ar apreibinošo vielu lietošanas pārbaudēm, kā arī par to samaksu.